Jazdy testowe Formułą X Sport

2 marca na torze we francuskim Lohéac odbyły się testy kandydatów do nowych w Polsce wyścigów
06.03.0715:04
Open Racing sp. z o.o.
1985wyświetlenia

2 marca br. na torze we francuskim Lohéac odbyły się testy kandydatów do nowych w Polsce wyścigów, Pucharu Formuły X Sport. Tym razem 16 kierowców sprawdzało możliwości francuskiej wyścigówki o pierwotnej nazwie Formule France.

Wśród uczestników testów, znaleźli się zarówno doświadczeni kierowcy wyścigowi, kartingowi, rallycrossowi czy rajdowi, jak również debiutujący na torze czy w ogóle w sporcie motorowym pasjonaci szybkiej jazdy. Tor w Lohéac jest torem typowo technicznym o łącznej długości 2,6 km.

Mimo małego doświadczenia z wyścigami obiekt w Lohéac bardzo mi się podoba. Jest to tor bardzo wymagający i zróżnicowany, bowiem posiada w swojej konfiguracji zarówno szybkie łuki, jak i również techniczne nawroty. Przede wszystkim podobał mi się jednak spokój, jaki mieliśmy podczas testów. - powiedział Marcin Majcher, jeden z uczestników.

Aura panująca na torze w Lohéac dała kierowcom możliwość sprawdzenia samochodu jedynie na mokrej nawierzchni. Po każdej serii treningowej zawodnicy wspólnie z doświadczonymi instruktorami francuskimi omawiali technikę prowadzenia samochodu.

Spodziewałem się, że będzie to szybki sprzęt. Wrażenia z jazdy były naprawdę super i podczas testów bardzo dobrze się bawiłem. Rady, jakie dawali nam Francuzi były bardzo pomocne, przede wszystkim jeśli chodzi o samo użytkowanie Formuły. Szczególnie istotne były informacje odnośnie kwestii zmiany biegów tak, aby nie jej nie uszkodzić. Teraz mam tylko nadzieję, że uda mi się wystartować w tym bardzo ciekawie zapowiadającym się pucharze. - powiedział po testach Igor Gregorczyk.



Dodatkową atrakcją przygotowaną przez organizatorów była wizyta w "Manoir de l'Automobile", największym we Francji i jednym z największych w Europie muzeum motoryzacji. Na dużej powierzchni wystawienniczej zgromadzone są kultowe dla rozwoju motoryzacji i sportów motorowych pojazdy. Obszerna kolekcja zawiera oprócz "wyścigowych placków", które startowały w wyścigach długodystansowych (Courage C36, Aston Martin DB 7, Bugatti EB 110 S,), słynne rajdowe samochody, w tym także osławione auta B-grupowe czy nawet profesjonalne dragstery.

Konstruktor Formuły X Sport - Laurent Clairon oprowadził wszystkich uczestników po fabryce, w której montowane są wyścigowe konstrukcje firmy Solution Exess.

Kolejne testy odbędą się najprawdopodobniej na przełomie marca i kwietnia w Lohéac. Francuska miejscowość w pobliżu Rennes, nazywana stolicą francuskich sportów motorowych, jest miejscem stworzonym do testowania i poznawania możliwości pojazdów takich, jak Formuła X Sport.

Teraz przed organizatorami Pucharu Formuły X Sport decydujący okres. W najbliższych dniach zostanie zatwierdzony regulamin sportowy i techniczny. Do 9 marca organizatorzy czekają na deklaracje uczestnictwa w pierwszej edycji Pucharu Formuły X Sport. Do końca marca powinniśmy poznać już wszystkich uczestników Pucharu Formuły X Sport 2007.

Kalendarz Pucharu Formuła X Sport na rok 2007
RundaTerminTor
Runda 113/14 IVPoznań
Runda 218/19 VPoznań
Runda 301/02 VIKielce - Miedziana Góra
Runda 410/12 VIIIMost (Czechy)
Runda 524/25 VIIIKielce - Miedziana Góra
Runda 628/29 IXPoznań
Zobacz także:

KOMENTARZE

13
rmn
07.03.2007 09:37
dzieki za info!
Poolek
07.03.2007 06:52
Same testy w Loheac kosztowały 500 zł, ale do tego trzeba doliczyć koszty dojazdu (ok. 300-500 zł w tanich liniach lotniczych + 100 eur za wynajem samochodu aby dojechać na tor z lotniska) oraz nocleg (ok. 50 eur/doba za pokój 2-osobowy). Informacje o tych testach były publikowane w internecie i tak będzie w przypadku kolejnych testów.
Fireball
07.03.2007 06:05
Ale rozumiem że same testy też były płatne? Nawet nie wiedziałem że coś takiego jest możliwe żeby bez sponsorów oraz licencji można się ścigać, słyszałem o pay drivers ale żeby w polsce i to w profesjonalnej serii wyścigowej... Gdzie można zaczerpnąć więcej informacji o tego typu sprawach??? Chętnie wziął bym w czymś takim udział...
rmn
06.03.2007 10:42
A ile to kosztuje?:)
Poolek
06.03.2007 09:45
Testy, które miały miejsce w Poznaniu w zeszłym roku oraz te w Loheac były ogólnodostępne, również dla amatorów. Najprawdopodobniej kolejne testy w Loheac również będą publiczne, zwłaszcza że możliwość wypożyczenia stroju wyścigowego oraz kasku na torze jest wygodne dla tych, co po raz pierwszy stykają się z takim samochodem.
rmn
06.03.2007 08:42
a na jakich zasadach odbywaja sie testy? sa ogolnodostępne? Zamierzacie sie scigac przez sezon?:)
Poolek
06.03.2007 08:12
Linus się wypowiedział na temat przebiegu samych testów, więc ja jeszcze dodam że kierowcy startujący w serii nie mają możliwości ingerencji w ustawienia samochodu, poza podstawowymi ustawieniami fotela i kierownicy oraz balansu hamulców.
Linus
06.03.2007 08:00
Ponieważ i ja brałem udział w testach a już raz opisałem z grubsza ich przebieg, to ustaliłem z Poolkiem, iż przekleję to z jednego z [...] (forów), na których wcześniej to nabazgrałem ;) Kierowców było 15, więc zostaliśmy podzieleni na 3 grupy po 5 osób każda. Pierwotnie mieliśmy pojechać 3 sesje po 7 okrążeń, jednak jako, że wszystko szło sprawnie sesji było 5. Pogoda ogólnie raczej nie dopisała, gdyż przez większą część dnia padał lekki deszcz, od czasu do czasu zamieniający się w nieco mocniejszy. Pierwsze dwie, albo jedną sesję (nie pamiętam) dano nam pojechać na slickach, więc większość była trochę nieusatysfakcjonowana, gdyż auto na wejściach w zakręt było [...] (bardzo) podsterowne. Sytuacja ta zmieniła się jednak, gdy mechanicy założyli deszczówki... Samochód jako, że ma 200KM, oraz waży 580kg jak dla mnie przyspieszał niemiłosiernie :) Na zakrętach mimo deszczu trzymał się dosyć mocno i był w miarę łatwy do opanowania, pod warunkiem, że obchodziło się z nim delikatnie. Najwięcej nam z Pawłem problemów sprawiała niby sekwencyjna skrzynia biegów, która w rzeczywistości okazała się tak naprawdę niemalże normalą skrzynią manualną, tyle że na lewarku zamiast układu H, był bieg + i - . Jako że Poolek na tych swoich małych za***alałkach [czyt. gokartach] w ogóle nie miał skrzyni, a ja nie miałem żadnego doświadczenia wcześniej na torze, to z ową skrzynią przynajmniej na początku były małe problemy, nie mówiąc już o jakichś fikcyjnych technikach międzygazu :)
rmn
06.03.2007 07:01
wlasnie chodzilo mi o serwis! Dzieki za info! Trzeba miec licencje? Poolek moze napiszesz cos wiecej?:)
Poolek
06.03.2007 05:40
Jako że brałem udział w tych testach, byłem też na konferencji w sali gościnnej muzeum Manoir de l'Automobile gdzie były omawiane perspektywy startu w polskiej edycji Formuly. Koszty startu w całym sezonie to 18 tys. euro (nie 15 000), co obejmuje 6 rund po dwa wyścigi 30-minutowe, jeśli dobrze pamiętam. Za tą sumę zawodnik przyjeżdża na zawody jedynie ze strojem i kaskiem. Samochody są robione na zamówienie i będą całkowicie nowe, poza konstrukcją rurową, co obniża koszty. Opłata zawiera też pełen serwis samochodu, opony oraz paliwo. Z tego co mówiono, będzie również możliwość startu w jednej czy kilku rundach, nie tylko w całym sezonie. EDIT: trochę za późno odświeżyłem stronę, Maraz mnie w znacznej części uprzedził :)
Maraz
06.03.2007 05:25
Z materiałów prasowych: Koszt uczestnictwa we wszystkich 6 rundach wyniesie 18.000 EUR oraz koszty ubezpieczenia i wpisowego na każde zawody. Możliwy jest również udział w pojedynczych eliminacjach w miarę dostępności aut. Koszt startu w trzech rundach - 10.350 EUR Koszt startu w dwóch rundach - 7.500 EUR Koszt startu w jednej rundzie - 3.900 EUR
rmn
06.03.2007 05:06
wiesz dokladnie co wchodzi w sklad pakietu za 15000 ?
pi0ter
06.03.2007 04:50
Super sprawa, może dzięki temu coś się na naszym podwórku ruszy. Były już puchary Renault Megane, Alfy 156 i wreszcie Golfa, ale dopiero tu za bardzo rozsądną cenę (15 000 euro) sezon w prawdziwie wyścigowej maszynie. Jeśli idea się przyjmie to może wyścigi zbliżą się popularnością do rajdów i za kilka lat doczekamy się w polskiej edycji Formuły Ford lub Formuły BMW, gdzie mogła by jeździć młodzież po kartingu. Pewnie zbyt optymistycznie do tego podchodzę, ale zawsze jak pojawia się jakaś nowa inicjatywa zaczynam wierzyć w regeneracje WSMP.