Nowe wyzwania dla Mobil 1 i McLaren Mercedes
Partnerstwo Technologiczne ExxonMobil i zespołu McLaren Mercedes trwa od 1995 roku
16.03.0714:14
5360wyświetlenia
Nowe wyzwania technologiczne oleju Mobil 1
i McLaren Mercedes w tegorocznym sezonie Formuły 1
Kiedy prędkość obrotowa silników w bolidach Formuły 1 jest ograniczona do 19 000 obr/min, jak to ma miejsce w tym roku, dla współpracujących ze sobą inżynierów ExxonMobil i członków zespołu McLaren Mercedes najważniejszym staje się wyciśnięcie z takiego silnika maksymalnej mocy.
Zespoły Formuły 1 w każdym sezonie muszą radzić sobie z nowymi wyzwaniami, a po wprowadzeniu w 2007 roku nowych zasad homologacji silników nacisk na działanie środków smarnych staje się jeszcze większy.- powiedział Bruce Crawley, doradca ExxonMobil ds. produktów smarnych w zespole McLaren Mercedes.
Silnik sportowy pracuje pod dużym obciążeniem, dlatego tak ważne jest ograniczanie tarcia, zachowanie wytrzymałości i uzyskanie maksymalnej mocy.
Ciągły rozwój sportów motorowych
Nie po raz pierwszy zmiany w regulaminie Formuły 1 zmuszają do udoskonalania produktów smarnych. W ubiegłorocznym cyklu wyścigów zmniejszono pojemność silnika bolidu z 3 do 2,4 litra oraz zredukowano, z dziesięciu do ośmiu, liczbę cylindrów. W odpowiedzi na zmiany firma ExxonMobil stworzyła środki smarne Mobil 1 zdolne do pracy w jeszcze trudniejszych warunkach, przy większej prędkości i niestabilności spowodowanej wibracjami mniejszego silnika.
Kiedy patrzysz na osiągi ośmiocylindrowych silników sportowych, to zaczynasz rozumieć, jak fenomenalna praca zachodzi w ich wnętrzu. Mamy dowody na poprawę mechaniki pracy silnika, dzięki wykorzystaniu olejów Mobil 1, używanych i doskonalonych w ramach naszego partnerstwa z firmą ExxonMobil.- powiedział Steve Hallam, główny inżynier wyścigowy zespołu McLaren Mercedes.
Sporty motorowe - korzyści dla kierowców
Zespół McLaren Mercedes i firma ExxonMobil w ubiegłym roku celebrowały swoje dwusetne wspólne Grand Prix i przedłużenie umowy o technologicznej współpracy. W nadchodzących latach nadal będą się ścigać razem.
Cieszymy się z przedłużenia naszego partnerstwa technologicznego.- powiedział Jerry Kohlenberger, Prezes ExxonMobil Lubricants & Petroleum Specialities Company.
Ścigając się w Formule 1 z tak znakomitym zespołem, możemy prowadzić badania i testy, służące tworzeniu produktów dla zwykłych kierowców.
Partnerstwo Technologiczne ExxonMobil i zespołu McLaren Mercedes trwa od 1995 roku. Przez 12 lat zespół startował w 204 wyścigach Grand Prix, z których 44 wygrał, 46 razy zdobył pole position oraz 140 razy gościł na podium. W zeszłym roku w klasyfikacji konstruktorów team zajął trzecie miejsce.
Stajnia McLaren Mercedes używa rozwiązań smarnych Mobil 1 w silnikach, skrzyniach biegów i podwoziach bolidów, czego efektem jest 3-5% poprawa osiągów maszyn. Co ciekawe, zespół McLaren Mercedes zabiera na każdy wyścig aż osiem silników - po jednym do każdego z trzech bolidów, dwa dodatkowe na piątkowe sesje treningowe oraz trzy silniki rezerwowe. W trakcie rywalizacji zespołów na torze wyścigowym, oleje Mobil 1 poddawane są przeciążeniom 8,5 tys. razy przekraczającym siłę ciężkości. Muszą też zachowywać swoje właściwości w ekstremalnie wysokiej temperaturze, sięgającej ponad 300 stopni Celsjusza.
ExxonMobil oprócz współpracy z McLaren Mercedes nadal będzie tworzyć i testować produkty smarne Mobil 1 również z innymi zespołami, które biorą udział w takich wyścigach, jak Indycar, NASCAR i DTM. Tak różne warunki testowe pozwalają firmie ExxonMobil tworzyć produkty niezawodne i chroniące silnik niemal w każdych warunkach jazdy. Korzystają z tego wszyscy kierowcy, ponieważ dobry olej zmniejsza zużycie silnika i paliwa oraz zwiększa osiągi.
KOMENTARZE