Browning wygrywa dramatyczny główny wyścig F2

Brytyjczyk awansuje na pozycję wicelidera mistrzostw. Dunne i Lindblad poza wyścigiem.
07.09.2510:55
Maciej Wróbel
282wyświetlenia


Luke Browning odniósł niezwykle cenne, pierwsze zwycięstwo w Formule 2 w chaotycznym głównym wyścigu na torze Monza. Brytyjczyk wyszedł zwycięsko z zaciętej walki z Joshuą Durksenem, który ostatecznie finiszował jako drugi, tuż przed Pepe Martim.

Niedzielny wyścig na Monzy zapowiadał się nietypowo - żaden z kierowców nie zdecydował się bowiem na alternatywną strategię. Wszyscy rozpoczynali wyścig na oponach supermiękkich. Sam start z kolei znakomicie udał się zdobywcy pole position, który niezagrożony pokonał pierwsze zakręty na prowadzeniu. Fatalnie ruszył zaś drugi na starcie Maini, który spadł na szóste miejsce. Drugi był Goethe przed Stankiem, Durksenem i Lindbladem.

Był to dopiero początek kłopotów Mainiego, który na początku drugiego kółka próbował odebrać piątą lokatę Lindbladowi, lecz został wywieziony na pobocze i błyskawicznie spadł na sam koniec stawki. Sam Lindblad również w tym zamieszaniu stracił jedną pozycję na rzecz Dunne'a. Siódmy był Marti przed Martinsem, Fornarolim i Crawfordem, który zamykał pierwszą dziesiątkę.

Prowadzący Browning nie cieszył się spokojem zbyt długo - już od drugiego kółka mocno naciskał na niego Oliver Goethe, który ostatecznie odebrał prowadzenie Brytyjczykowi na początku czwartego okrążenia. Browning próbował się jeszcze odkuć w szykanie Roggia, ale bezskutecznie. Taki układ stawki utrzymał się do początku rundy postojów w boksach, którą pod koniec szóstego kółka rozpoczęli lider wyścigu, Oliver Goethe, oraz dziewiąty Jak Crawford.

Spokojny dotychczas wyścig wywrócił się do góry nogami na ósmym okrążeniu, kiedy to w Variante Ascari doszło do poważnie wyglądającego wypadku Alexa Dunne'a. Irlandczyk został uderzony w tył przez Arvida Lindblada i wypadł z toru, ale na szczęście opuścił samochód o własnych siłach. Na tor od razu wyjechał samochód bezpieczeństwa, a wszyscy pozostali kierowcy ten moment na zjazd do boksów. Oczywiście był to bardzo niesprzyjający rozwój wydarzeń dla Goethego, Crawforda, Verschoora i Meguetounifa, którzy jako jedyni zdążyli do tego momentu odwiedzić swoich mechaników.

Tuż po restarcie na 11. kółku doszło do dziwacznej sytuacji pod koniec stawki, gdzie panowanie nad bolidem stracił Cian Shields, ale było to nic w porównaniu z tym, co wydarzyło się w pierwszym zakręcie - tam punkt dohamowania ponownie przegapił Lindblad, który z impetem uderzył w samochód Romana Stanka, eliminując Czecha z wyścigu. Junior Red Bulla przez radio uskarżał się jednak zespołowi na problemy z hamulcami i ostatecznie wycofał się z rywalizacji po kolejnym kółku.

W tym samym zakręcie dosżło też do kolizji pomiędzy Martinsem, Minim i Cordeelem, w wyniku której z wyścigu wycofał się ten pierwszy. Kierowcy powrócili do rywalizacji na 14. kółku i błyskawicznie po restarcie najlepszym refleksem popisał się Durksen, który odebrał prowadzenie Browningowi. Na trzecim miejscu niespodziewanie znalazł się Rafael Villagomez przed Pepe Martim, Fornarolim i Crawfordem. Ściganie znów nie potrwało jednak długo, bowiem z tyłu stawki, po zblokowaniu przedniej osi, z toru wypadł Sami Meguetounif, który zatrzymał się na wyjeździe z Rettifilo.

Restart nastąpił na 16. okrążeniu i - na szczęście - tym razem obeszło się bez incydentów. Durksen prowadził, ale nie był w stanie odjechać Browningowi. Junior Williamsa naciskał mocno i na 19. kółku przyniosło to pożądany efekt, bowiem odzyskał on prowadzenie po udanym manewrze w Rettifilo. Na kolejnych kółkach Browning dość pewnie utrzymywał prowadzenie, choć Durksen był w stanie jechać niecałą sekundę za nim.

Na ostatnich okrążeniach Browning nieco przyspieszył i odebrał Durksenowi możliwość korzystania z DRS-u. Pepe Marti skutecznie zaś zaatakował w pierwszym zakręcie Rafaela Villagomeza i awansował na trzecią pozycję. Świetnym tempem jechał z kolei Beganovic, który zdołał przebić się na szóste miejsce i do ostatnich metrów niepokoił Leonardo Fornarolego.

Do końca wyścigu nie obserwowaliśmy już ruchów w czołówce, choć Durksen i Marti zdążyli stoczyć jeszcze zacięty pojedynek na ostatnim kółku. Browning finiszował jako pierwszy, pewnie sięgając po swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 2, dające mu awans na pozycję wicelidera mistrzostw. Drugie miejsce zajął Durksen, a trzecie Marti.

Kolejne punktowane pozycje zajęli Villagomez, Fornaroli, Beganovic, Mini, Verschoor, Montoya i Bennett. Dla tego ostatniego to pierwszy punkt w sezonie 2025.

Klasyfikacje generalne

P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Luke Browning (7)Dallara F2 2024300h53m52,45425
2Joshua Durksen (20)Dallara F2 202430+0:03,56018
3Josep Maria Marti (3)Dallara F2 202430+0:03,91315
4Rafael Villagomez (25)Dallara F2 202430+0:04,09112
5Leonardo Fornaroli (1)Dallara F2 202430+0:04,76710
6Dino Beganovic (8)Dallara F2 202430+0:04,8448
7Gabriele Mini (10)Dallara F2 202430+0:10,7846
8Richard Verschoor (6)Dallara F2 202430+0:11,5904
9Sebastian Montoya (9)Dallara F2 202430+0:12,1002
10John Bennett (24)Dallara F2 202430+0:14,8831
11Jak Crawford (11)Dallara F2 202430+0:15,592
12Kush Maini (12)Dallara F2 202430+0:16,280
13Amaury Cordeel (16)Dallara F2 202430+0:17,057
14Ritomo Miyata (15)Dallara F2 202430+0:17,687
15Max Esterson (23)Dallara F2 202430+0:30,836
16Oliver Goethe (5)Dallara F2 202430+0:59,214
Niesklasyfikowani
17Sami Meguetounif (22)Dallara F2 202413
18Arvid Lindblad (4)Dallara F2 202411
19Victor Martins (14)Dallara F2 202411
20Roman Stanek (2)Dallara F2 202410
21Cian Shields (21)Dallara F2 202410
22Alexander Dunne (17)Dallara F2 20247
Pole position: Luke Browning - 1:32,390 (+2 pkt.)Najszybsze okrażenie: Oliver Goethe - 1:33,259 na 30 okrążeniu
Najszybsze okrążenie w Top 10: Dino Beganovic (+1 pkt.)