Dane z wypadku Kubicy zostały opublikowane

Podczas uderzenia w ścianę na Polaka zadziałało w pewnej chwili przyspieszenie rzędu 75 G
21.06.0711:01
Konrad Házi
6986wyświetlenia

Dane z przerażającego wypadku Roberta Kubicy, jaki wydarzył się podczas Grand Prix Kanady ujrzały światło dzienne. Pokazują one, że Polak przeżył uderzenie, w którym przeciążenia dochodziły do 75 G.

Podczas próby wyprzedzenia, Kubica zahaczył o Toyotę prowadzoną przez Jarno Trullego. Kierowca zespołu BMW Sauber po kontakcie z Włochem stracił przednie skrzydło i wypadł z toru. Dane pokazały, że podczas uderzenia w ścianę przy prędkości 230 km/h na Polaka zadziałało w pewnej chwili przyspieszenie rzędu 75 G.

Tak zwana czarna skrzynka (ADR - Accident Data Recorder) jest umieszczona w bolidzie BMW Sauber za kierowcą, pod bakiem. To małe urządzenie mające wymiary 15x15 centymetrów jest w stanie rejestrować dane z całego wyścigu. Dane analizował w Indianapolis były inżynier Lotusa, a w chwili obecnej przewodniczący komisji bezpieczeństwa FIA - Peter Wright, oraz jego koledzy Andy Mellor i Hubert Gramling. Ze sprawozdania, które opublikowali wynika, że wszystkie systemy bezpieczeństwa - klatka przetrwania, poprawione strefy zgniotu, system HANS, ochrona głowy przez kokpit oraz kask - zadziałały doskonale.


Byliśmy zupełnie zszokowani gwałtownością tego wypadku i odczuliśmy ogromną ulgę widząc, że Robert wyszedł z niego właściwie bez szwanku. Byliśmy bardzo zadowoleni, że nadwozie zadziałało poprawnie jako klatka przetrwania. - powiedział dyrektor techniczny zespołu BMW Sauber Willy Rampf.

Nigdy nie idziemy na żaden kompromis budując nadwozie oraz nigdy nie zbliżamy się do limitów wagowych. Zostajemy zawsze po tej bezpiecznej stronie i widać, że to się opłaca. Nie można zapominać o tym, że taka klatka jest bardzo złożona. Składa się z ponad 1000 części wykonanych z włókna węglowego, kewlaru, struktur przypominających plaster miodu oraz metalu.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

24
SZOFERO
22.06.2007 07:13
"to nie byly stopy tylko pojemniki z plynem hamulcowym" Pompy hamulcowe idą na pierwszy ogień po zdjęciu nosa myślę. pojemniki poszły w drobny mak.
himself
21.06.2007 11:36
Ostre wrazenia to sa po clipie "F1's perished Heroes". A co do sily i olaboga jaka wielka sila musiala na niego dzialac. Ojezusicku on wazyl wtedy tyle co pol-jumbo-jeta. Czy wy wszystcy myslicie ze wystarczy to pomnozyc i wam wyjdzie dokladnie ile on wazyl w danej chwili? powiem wam ile wazyl. siedemdziesiat kilka kilo. tyle ile normalnie gdy siedzi na tylku przy stole i wcina 'paste'. to jaka sila czy przeciazenie na niego dzialala to zupelnie inna sprawa. I jeszcze wazna rzecza jest jak dlugo ona na niego dzialala. A o tym nie ma ani slowa. Zeby cokolwiek udowodnic a w szczegolnosci dlaczego mu pekla zylka czy inne oczko a czemu nie to cos czuje ze nikt nie ma na tym forum wystarczajacej wiedzy zeby takie dywagacje prowadzic.
Matador
21.06.2007 09:06
@buczu - zobacz sobie na youtube wypadek Gilesa Villeneuva jak chcesz naprawdę mocnych wrażeń.
kumien
21.06.2007 07:33
Na Roberta działa taka siła, że jego kości musiały wytrzymać napór prawie 5,5t, więc aż dziw, że nie złamał sobie żadnego żebra. (nie wiem tylko czy odliczyli siłę jaka została zużyta na zniszczenie nosa, ale chyba nie odliczyli )
rmn
21.06.2007 06:56
Pussik ten typ badał wplyw przeciązeń na cialo ludzkie. Za każdą próbą sprawdzali większe przeciążenia. To była jego ostani próba; tak jak napisał nic mu się nie stało i żył sobie dalej. Ale 50g przez minutę to jednak niezła przesada. To było przez 2,3 sekundy. Jechał na specjalnie przygotowonym 'wozku' na szynach, który hamował wpadając do wody z tego co pamiętam..
zitol
21.06.2007 06:50
Było widać ewidentnie białe Pumaski.. :) Po prostu pooglądaj więcej zdjęć z wypadku....
Piter
21.06.2007 06:14
yhy tak, pojemniki na odzież używaną.
slawek_s
21.06.2007 05:01
to nie byly stopy tylko pojemniki z plynem hamulcowym
Piter
21.06.2007 04:57
Nie rozumiem tego. Jak wszystkie systemy zadziałały doskonale skoro Robert miał stopy na wierzchu po uderzeniu? Co? Może to, że będzie miał stopy na wierzchu po uderzeniu zostało skalkulowane że tak właśnie miało się stać? Jak tak, to ja dziękuje Bogu że Robertowi się nic poważniejszego nie stało.
buczu
21.06.2007 04:39
Gdzie w sieci macie nagranie z wypadku Senny? To co leciało w TV to komputerowa animacja. Śmiertelnych wypadków w TV się nie pokazuje, to taka niepisana zasada.
Pussik
21.06.2007 04:30
Nikt nie pobije śmiałka, który usiadł na krześle z rakietowym odrzutem, był poddany przeciążeniu 50g przez minute czy jakoś tak. Po tym "teście" miał popękane wszystkie naczynka krwionośne w oczach, (strasnzie tyo wyglądało) ale przeżył, po paru dniach zaczał spowrotem widzieć dożył ponad 80 lat.
SZOFERO
21.06.2007 01:54
grissley -dokłądnie tak patgaw- myślę, że opóźnienie także można nazwać przyspieszeniem tylko z minusem. ciekawostka z encyklopedii: Kierowca Formuły 1, David Purley, doświadczył przeciążenia równego średnio 179,8 g w roku 1977, gdy wyhamował ze 173,8 km/h (108 mil/h) do 0 na długości ok 0,5 m, w wyniku uderzenia w ścianę. (przeżył)
deZZember
21.06.2007 01:21
patgaw - opóźnienie, to przyspieszenie o ujemnej wartości ;) ale zawsze przyspieszenie. Zwykła pochodna prędkości po czasie :).
Daniel
21.06.2007 01:01
Czyli trzeba pomnożyć ciało Kubicy * 75 i tyle ważyło w chwili uderzenia.
patgaw
21.06.2007 12:49
ani przyspieszenie ani sila nie jest dobrze, to jest przeciazenie, powstalo w wyniku opoznienia, czyli odwrtonosci przyspieszenia.
grissley
21.06.2007 12:48
Zgaduję: To siła analogiczna do tej, która działa na ciało poruszające się z takim właśnie przyspieszeniem ;)
SZOFERO
21.06.2007 12:21
Słusznie i naukowo sandmann21! ...mało wyjaśnia tylko zdanie: "Gforce= siły działające na ciało gdzie wartośc Gforce jest równa wartości g." Czy to znaczy, że Gforce to siła ale wyrażana przyspieszeniem?
sandmann21
21.06.2007 11:49
Tak gwoli wyjasnienia to G= stała grawitacji, g= przyspieszenie ziemskie, Gforce= siły działające na ciało gdzie wartośc Gforce jest równa wartości g. Gforce to nie to samo co g gdyż g skierowane jest zawsze w doł i jest zawsze dodatnie, zgodnie z kierunkiem i zwrotem grawitacji ziemskiej podczas gdy Gforce może działac w wielu płaszczyznach i kierunkach. Ponadto Gforce nie wystpuje w ukłądzie SI ale dla ułatwienia obliczneń przyjmuje sie że 1Gforce(1G)=1g=9.81m/s2 ;-)
Darth ZajceV
21.06.2007 11:10
Nie tylko w necie, ale i w TV leciało już kilka razy. Mogli by to pokazać jak to wyglądało, przynajmniej ze wstecznej kamery Trullego.
grissley
21.06.2007 10:36
no, ale tutaj wszyscy żyja i mają się nieźle. A video z samochodu senny (okrążenie przed i sam wypadek) jest do obejrzenia w necie.
marrcus
21.06.2007 10:19
nie ma bo ceznura jest w TV, tak jak nie ma ujec z wyapdku Markko Martina gdy zginał pilot w GB 2005.
SZOFERO
21.06.2007 10:08
"...siła rzędu 75 G" -raczej "...przyspieszenie rzędu 75G" G~=9,81[m/s^2] jest to przyspieszenie ziemskie 75G=735,75[m/s^2]
PIPI
21.06.2007 10:08
Nie ma i nie będzie...
grissley
21.06.2007 10:04
No dobra - ale gdzie można obejrzeć nagranie z kamery Roberta i Jarno?