Historia toru Fuji
Pierwszy wyścig Formuły 1 w Japonii odbył się w 1976 roku właśnie na torze Fuji Speedway
23.09.0715:18
11660wyświetlenia
Pierwszy wyścig Formuły Jeden w Japonii odbył się w 1976 roku właśnie na torze Fuji Speedway, znajdującym się u stóp drzemiącego wulkanu Fudżi. W założeniu twórców obiekt ten miał być typowym superowalem w amerykańskim stylu, z zakrętami nachylonymi pod kątem 30 stopni, jednakże funduszy starczyło zaledwie na jeden łuk i ostatecznie powstał kręty tor drogowy z jednym nachylonym zakrętem.
Po kilku latach od otwarcia toru, które nastąpiło w grudniu 1965 roku zrezygnowano jednak z nachylonego zakrętu, gdyż był zbyt niebezpieczny. Na tak zmodyfikowanej wersji Fuji odbył się inauguracyjny wyścig o Grand Prix Japonii, kończący sezon 1976. Podczas tego wyścigu rozstrzygnęła się walka o tytuł mistrzowski pomiędzy Niki Laudą (Ferrari) i Jamesem Huntem (McLaren) na rzecz tego ostatniego, gdyż mający w pamięci swój niedawny wypadek na torze Nurburgring Lauda po trzech okrążeniach zrezygnował z jazdy ze względu na fatalne warunki pogodowe.
&,artykuly/tory/fuji.gif,Układ toru Fuji z lat 70. na tle pierwotnego. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database,
Następnego roku w trakcie wyścigu, którego zwycięzcą został startujący z pole position Mario Andretti (Lotus) doszło do tragedii - prowadzący Ferrari Gilles Villeneuve po kolizji z Ronnie Petersonem (Tyrrell) wpadł na grupkę porządkowych i fotografów, zabijając dwie osoby. Po tym zdarzeniu Kraj Kwitnącej Wiśni zniknął z kalendarza Formuły 1 na 10 lat, a kiedy w końcu powrócił, wyścig o Grand Prix Japonii był już rozgrywany na należącym do Hondy torze Suzuka. Ten jedyny w kalendarzu F1 tor w kształcie ósemki szybko zyskał sobie uznanie zarówno wśród kierowców, jak i fanów, goszcząc królową sportów motorowych nieprzerwanie przez 20 lat.
W międzyczasie tor Fuji jesienią 2000 roku został wykupiony przez rywala Hondy - Toyotę, która następnie rozpoczęła jego modernizację z myślą o sprowadzeniu tutaj z powrotem Formuły 1. Wykonaną nakładem 168 milionów dolarów przebudowę nadzorował słynny architekt Hermann Tilke, a zakończyła się ona na początku 2005 roku. Ponownego otwarcia toru dokonał 28 lutego kierowca Toyoty - Ralf Schumacher, przejeżdżając kilka pokazowych okrążeń za kierownicą bolidu TF104.
&,tory/fuji.jpg,Układ toru Fuji po ostatniej modernizacji. Ilustracja: FIA,
Pod koniec listopada 2005 roku japońska gazeta Asahi Shimbun poinformowała, że Toyota zdołała wynegocjować podpisanie umowy z administracją Formuły 1 (FOM) na organizację wyścigu o Grand Prix Japonii na posiadanym przez siebie torze Fuji Speedway od 2007 roku. Fakt ten został oficjalnie potwierdzony cztery miesiące później i właściwie oznaczał koniec nadziei dla Suzuki na goszczenie F1 po 2006 roku, gdyż nie zanosiło się na to, aby w Japonii miały być ponownie rozgrywane dwa wyścigi, tak jak to miało miejsce w latach 1994-95, kiedy obok GP Japonii w kalendarzu było także GP Pacyfiku na torze Aida. Jednakże tuż przed pierwszym po 30 latach wyścigiem F1 u podnóża Fudżi, który zaplanowano na 30 września 2007 roku ogłoszono, że począwszy od 2009 roku GP Japonii będzie rozgrywane na przemian na torach Suzuka i Fuji.
Fuji Speedway w obecnej wersji ma długość 4,563 km (4,526 km pomijając szykanę, składającą się z zakrętów 11 i 12), a jego szerokość wynosi od 15 do 25 metrów. Składa się z 16 zakrętów (6 w lewo i 10 w prawo) oraz ośmiu prostych, z których najdłuższa (start/meta) ma aż 1475 metrów. Jest ona zakończona ostrym wirażem w prawo, a więc wyprzedzanie w tym miejscu powinno być stosunkowo łatwe. Największa zmiana wysokości terenu w dół następuje o 10,05%, a w górę o 8,88%. Na torze są tylko dwie trybuny - obie umiejscowione przy prostej start/meta. Główna na wprost boksów może pomieścić 22.288 kibiców, a druga przy pierwszym zakręcie ma 2200 miejsc. Główną zaletą toru Fuji jest to, że jest położony zaledwie godzinę drogi od Tokio.
Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Fuji.
Po kilku latach od otwarcia toru, które nastąpiło w grudniu 1965 roku zrezygnowano jednak z nachylonego zakrętu, gdyż był zbyt niebezpieczny. Na tak zmodyfikowanej wersji Fuji odbył się inauguracyjny wyścig o Grand Prix Japonii, kończący sezon 1976. Podczas tego wyścigu rozstrzygnęła się walka o tytuł mistrzowski pomiędzy Niki Laudą (Ferrari) i Jamesem Huntem (McLaren) na rzecz tego ostatniego, gdyż mający w pamięci swój niedawny wypadek na torze Nurburgring Lauda po trzech okrążeniach zrezygnował z jazdy ze względu na fatalne warunki pogodowe.
&,artykuly/tory/fuji.gif,Układ toru Fuji z lat 70. na tle pierwotnego. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database,
Następnego roku w trakcie wyścigu, którego zwycięzcą został startujący z pole position Mario Andretti (Lotus) doszło do tragedii - prowadzący Ferrari Gilles Villeneuve po kolizji z Ronnie Petersonem (Tyrrell) wpadł na grupkę porządkowych i fotografów, zabijając dwie osoby. Po tym zdarzeniu Kraj Kwitnącej Wiśni zniknął z kalendarza Formuły 1 na 10 lat, a kiedy w końcu powrócił, wyścig o Grand Prix Japonii był już rozgrywany na należącym do Hondy torze Suzuka. Ten jedyny w kalendarzu F1 tor w kształcie ósemki szybko zyskał sobie uznanie zarówno wśród kierowców, jak i fanów, goszcząc królową sportów motorowych nieprzerwanie przez 20 lat.
W międzyczasie tor Fuji jesienią 2000 roku został wykupiony przez rywala Hondy - Toyotę, która następnie rozpoczęła jego modernizację z myślą o sprowadzeniu tutaj z powrotem Formuły 1. Wykonaną nakładem 168 milionów dolarów przebudowę nadzorował słynny architekt Hermann Tilke, a zakończyła się ona na początku 2005 roku. Ponownego otwarcia toru dokonał 28 lutego kierowca Toyoty - Ralf Schumacher, przejeżdżając kilka pokazowych okrążeń za kierownicą bolidu TF104.
To bardzo dobry tor.- powiedział Niemiec po zakończeniu jazdy.
Dokonano kilku wspaniałych zmian, a długa prosta jest bardzo interesująca.
&,tory/fuji.jpg,Układ toru Fuji po ostatniej modernizacji. Ilustracja: FIA,
Pod koniec listopada 2005 roku japońska gazeta Asahi Shimbun poinformowała, że Toyota zdołała wynegocjować podpisanie umowy z administracją Formuły 1 (FOM) na organizację wyścigu o Grand Prix Japonii na posiadanym przez siebie torze Fuji Speedway od 2007 roku. Fakt ten został oficjalnie potwierdzony cztery miesiące później i właściwie oznaczał koniec nadziei dla Suzuki na goszczenie F1 po 2006 roku, gdyż nie zanosiło się na to, aby w Japonii miały być ponownie rozgrywane dwa wyścigi, tak jak to miało miejsce w latach 1994-95, kiedy obok GP Japonii w kalendarzu było także GP Pacyfiku na torze Aida. Jednakże tuż przed pierwszym po 30 latach wyścigiem F1 u podnóża Fudżi, który zaplanowano na 30 września 2007 roku ogłoszono, że począwszy od 2009 roku GP Japonii będzie rozgrywane na przemian na torach Suzuka i Fuji.
Fuji Speedway w obecnej wersji ma długość 4,563 km (4,526 km pomijając szykanę, składającą się z zakrętów 11 i 12), a jego szerokość wynosi od 15 do 25 metrów. Składa się z 16 zakrętów (6 w lewo i 10 w prawo) oraz ośmiu prostych, z których najdłuższa (start/meta) ma aż 1475 metrów. Jest ona zakończona ostrym wirażem w prawo, a więc wyprzedzanie w tym miejscu powinno być stosunkowo łatwe. Największa zmiana wysokości terenu w dół następuje o 10,05%, a w górę o 8,88%. Na torze są tylko dwie trybuny - obie umiejscowione przy prostej start/meta. Główna na wprost boksów może pomieścić 22.288 kibiców, a druga przy pierwszym zakręcie ma 2200 miejsc. Główną zaletą toru Fuji jest to, że jest położony zaledwie godzinę drogi od Tokio.
Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Fuji.
KOMENTARZE