BMW zadowolone z osłon kół w stylu Ferrari

Willy Rampf: "Osłony optymalizują chłodzenie hamulców i redukują opór powietrza"
22.01.0812:02
Grzegorz Więcek
3599wyświetlenia

Dyrektor techniczny zespołu BMW Sauber Willy Rampf ocenił korzyści wynikające z zastosowania osłon kół w stylu Ferrari w samochodzie na rok 2008 na 0,2 sekundy na okrążeniu. Osłony optymalizują chłodzenie hamulców i redukują opór powietrza. - powiedział niemieckiej gazecie Bild.

Niemiecki zespół odrzuca jednak sugestie, że kopiowanie pomysłów od rywali jest równoznaczne z nową aferą szpiegowską. Zespoły Toyoty i Renault również używały osłon z włókna węglowego, które po raz pierwszy pojawiły się na tylnych kołach Ferrari pod koniec 2006 roku.

Jest fundamentalna różnica między motosportem i innymi gałęziami technicznego przemysłu. - wyjaśnia szef BMW Motorsport Mario Theissen. Tutaj nie ma żadnych patentów, więc nie możesz chronić własnych pomysłów, kiedy wyjdą już z fabryki i można je zobaczyć na torze. Wdrażanie pomysłów, które są widoczne w innych samochodach jest więc zupełnie normalne. Ty dostajesz pomysły od rywali i vice versa.



To 'legalne' szpiegostwo doprowadziło do fenomenu na ostatnich grupowych testach, podczas których ustawiano dwumetrowe tymczasowe bariery przy wejściu do zespołowych garaży. Takie praktyki nie są dozwolone podczas weekendów Grand Prix.

Źródło: F1-Live.com

KOMENTARZE

9
Amalio
22.01.2008 09:30
Tylne się kręcą razem z felgą.
jacek2601
22.01.2008 08:21
Nie zaliczają się bo te ''krązki'' nie kręcą się razem z kołem. Tak przynajmniej jest na przedniej osi nie wiem czy to dotyczy tylnej.
Metalpablo
22.01.2008 03:30
0.2 to naprawde dużo:).Czyli rozumiem,że te elementy na felgach nie zaliczają się do ruchomych elementów aerodynamicznych??
owca
22.01.2008 02:06
osłony maja faktycznie fajne, szkoda tylko ze odpadaja od kół ;-) mogliby je jakos solidniej przymocować :P
rafaello85
22.01.2008 01:17
Teraz tyko muszą sprawić aby te kołpaki im nie odpadały;)
jędruś
22.01.2008 01:13
Ferrari użyło tego w sezonie 2006 , czy już w zimowych testach . 0,2 s na okrążeniu może z tego jednak wynikać . Nie chodzi tu nawet o aerodynamikę , ale o optymalną temeraturę hamulców . Masz lepsze hamulce - później hamujesz , jesteś szybszy na końcu prostej .
wolf
22.01.2008 12:02
0,2 sekundy? Niech mnie drzwi ścisną ^^
melex
22.01.2008 11:29
też wydaje mi się to nierealne. gorzej, że te osłony odpadają. sugeruję Kropelkę.
Aquos
22.01.2008 11:26
Jeśli te oslony rzeczywiscie dają aż 0,2 sekundy na okrążeniu, to gdyby BMW stosowalo je w ubiegłym roku to w conajmniej kilku wyścigach walczyłoby z Ferrari i McLarenem, jak równy z równym. Chyba Rampf ciut przesadził oceniając ich skuteczność - 0,2 sek./okr. to w F1 ogromnie dużo.