GP Malezji: trening 1 - Massa najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Sepang
21.03.0805:40
Konrad Házi
11618wyświetlenia

Najszybszym kierowcą podczas pierwszej piątkowej sesji treningowej okazał się Felipe Massa. Wyprzedził on o prawie sekundę kolegę z zespołu Ferrari - Kimiego Raikkonena, którego bolid uległ w połowie sesji awarii. Fin nie pojawił się już potem na torze. Pierwszą trójkę zamknął Heikki Kovalainen z McLarena.

Pierwsze pół godziny minęło spokojnie, a czasy ustanawiali jedynie kierowcy słabszych zespołów. Jednak potem na torze pojawili się już prawie wszyscy. Prawie wszyscy, ponieważ Robert Kubica (BMW) wyjechał na tor zaledwie na kilka minut przed zakończeniem sesji, ale mimo to uplasował się na ósmej pozycji (+1,8s).

Nick Heidfeld tymczasem zajął miejsce 11 (+2,3s). Niemiec przeżył chwilę grozy, gdy wypadł przy sporej szybkości z toru i mało brakowało, a uderzył by w bandę. Pierwszą siódemkę dopełnili Nico Rosberg (P4, +1,2s), który ustanowił swój czas na miękkich oponach rzutem na taśmę, Lewis Hamilton (P5, +1,2s) i obaj kierowcy Renault (P6 i P7).

Mniej więcej w połowie sesji doszło do wywieszenia czerwonej flagi, po tym jak przy próbie powrotu na tor i najechaniu od tyłu na krawężnik rozpadło się przednie zawieszenie w bolidzie Davida Coultharda, a chwilę później blisko toru zatrzymał się Raikkonen. Porządkowym uprzątnięcie zepsutego bolidu Fina zajęło prawie dziesięć minut.

Pecha miał także Mark Webber, w którego bolidzie awarii uległ silnik, po czym zatrzymał się on płonącym bolidem za wyjazdem z boksów. Tuż przed końcem treningu z toru wypadł też Sebastian Vettel, u którego w ostatnim zakręcie eksplodowała tarcza hamulcowa. Niemiec nie zgasił silnika i próbował wyjechać ze żwiru, ale nie udało mu się i musiał skorzystać z pomocy porządkowych.

W połowie stawki ponownie przyzwoicie wypadli kierowcy Hondy - Jenson Button (P9, +1,9s) i Rubens Barrichello (P13, +2,4s) oraz kierowcy Toyoty - Jarno Trulli (P10, +2,1s) i Timo Glock (P14, 2,4s). Na szarym końcu znaleźli się kierowcy Force India i Super Aguri z prawie pięcioma sekundami straty. Dla Adriana Sutila sesja skończyła się po zaledwie 5 okrążeniach, po tym jak spod pokrywy silnika zaczął wydostawać się dym. Oprócz tych incydentów nie wydarzyło się już nic poważnego. Pobocza zwiedzali między innymi Hamilton, Massa czy Rosberg. Bączka na wyjściu z zakrętu zaliczył Kazuki Nakajima.

Pogoda
Temperatura powietrza: 31°C
Temperatura toru: 49°C
Prędkość wiatru: 1m/s
Wilgotność powietrza: 54%
Słonecznie

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Felipe Massa (2)Ferrari F20081:35,39220
2Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:36,4591,0671,0678
3Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:36,5561,1640,09721
4Nico Rosberg (7)Williams FW301:36,5781,1860,02223
5Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:36,6261,2340,04817
6Fernando Alonso (5)Renault R281:37,0221,6300,39618
7Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:37,0341,6420,01228
8Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:37,2181,8260,1849
9Jenson Button (16)Honda RA1081:37,2821,8900,06417
10Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:37,5402,1480,25824
11Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:37,6492,2570,10917
12Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:37,6492,2570,00018
13Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:37,7762,3840,12720
14Timo Glock (12)Toyota TF1081:37,7822,3900,00627
15Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR2B1:38,2192,8270,43726
16David Coulthard (9)Red Bull RB41:38,2322,8400,0137
17Mark Webber (10)Red Bull RB41:38,7073,3150,47512
18Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR2B1:38,7983,4060,09125
19Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:39,0463,6540,24821
20Takuma Sato (18)Super Aguri SA08A1:40,1784,7861,13211
21Anthony Davidson (19)Super Aguri SA08A1:40,3514,9590,17314
22Adrian Sutil (20)Force India VJM011:41,2695,8770,9185
107% najlepszego czasu: 1:42,069

KOMENTARZE

24
zbig52
21.03.2008 04:14
Ferrari kręciło najlepsze czasy na oparach tak że aż Kimiemu zabrakło paliwa(jak donosi konkurencja v10)
zurex90
21.03.2008 01:35
lekki docisk + dobry balans =wymarzone czasy, tylko żeby BMW nie przekombinowało z taktyką
mielony
21.03.2008 11:55
Nick mało co się nie rozbił? W Australii mieli mocny docisk (może właśnie dlatego słabą prędkość max.). Robert w eliminacjach zrobił dobry czas chyba dzieki temu, bo miał największą prędkość w podwójnym zakręcie... Tu są dłuższe proste więc chyba BMW ekserymentuje z mniejszym dociskiem... Tylko, że mniejszy docisk był podobno korzystny dla auta z 2007 roku, a teraz?
rafaello85
21.03.2008 10:28
Znowu coś nie tak z silnikami Ferrari:((( Makabra, jeśli w niedzielę będzie gorąco to nie wiem czy ujrzymy na mecie obydwa bolidy włoskiego zespołu:((( Gdzie tkwi problem?
majron
21.03.2008 10:14
tak Kimi sie zatrzymal bo paliwa zabraklo, i o dziwo juz wiecej nie mogli go natankowac xD, ja mysle ze to niestety mydlenie oczu
ToshibaUser
21.03.2008 09:21
Znowu kłopoty z usterkowością Ferrari - to nie wróży nic dobrego . Co z tego , że Ferrari jest szybkie , skoro jest usterkowe .
michal2111
21.03.2008 09:12
Co do wyników po prostu wymarzone.
Bart2005
21.03.2008 09:06
Oby to był prawdziwy powód zatrzymania, a nie mydlenie oczu.
kLc!
21.03.2008 08:44
mamy powód awarii (?) Kimiego- z F1.com: " The Finn’s car stopped in Turn 12 during the course of the session, but only because it ran out of fuel." czyli: ,,Samochór Fina zatrzymał się w zakręcie 12 w czasie sesji, ale tylko z powodu braku paliwa" miejmy więc nadzieję, że ten problem z silnikiem był chwilowy.
Bart2005
21.03.2008 08:36
Faktycznie strata Kubicy do Kovalainena to tylko 0,159s ale już do pierwszego Hamiltona to 1,616. To tak na prawdę niewiele nam mówi czy Robert może być szybszy czy Kovalainen "spacerował" po torze.
Menuna
21.03.2008 08:22
Jestem pełen optymizmu przed jutrzejszym GP. Jak tylko pokażą sie wyniki drugiej serii przyuwazcie jaka roznica dzieli Kubka od Kovalainena. Zapowiada sie kolejna odslona przedstawienia "trzyamam tempo McLarena" w wydaniu Roberta. Tylko gdzie ten deszcz :>
oligator
21.03.2008 07:41
piquet wdrugiej sesji przejechal 42 okrazenia (razem 70!), a caly wyscig ma zaledwie 56. Jeszcze jutro trzecia sesja, wiec nie bedzie tlumaczenia, ze nie nauczyl sie toru... I niech w Q1 nie zaczyna szybkich okrazen 5 minut przed koncem, tylko 15...
jędruś
21.03.2008 07:32
Znowu silnik Ferrari zawodzi !!! Sutilowi nawalił , Kimi miał awarie . Boją się co będzie w wyścigu :( ... Jednak Massa udowodnił , że Ferrari jest szybki i z łatwością mogą pokonywać Mclarena . Szkoda tej awarii Kimiego , bo na drugim treningu będzie się musiał sporo napracować . Nie rozumiem dlaczego BMW tak późno wypuściło Roberta z garażu . Stracił bardzo dużo czasu na ustawianie bolidu , ale i tak był lepszy od Heidfelda . Red Bull też będzie miał co nadrabiać . Awaria silnika Webbera i awaria przedniego zawieszenia u Davida . Oj , Nelsonek zaszalał . Czyli jednak nie jest taki słaby . Znowu bardzo szybki Rosberg . To nie wróży dobrze dla BMW przed wyścigiem . Nakajima nie byłby sobą gdyby nie zaliczył choćby małego pirueta ... Widać , że chłopak ostro ćwiczy przed wyścigiem :D
Szkot
21.03.2008 07:25
=maciey.t= & pasior: a to że jak zwykle będzie gorszy w wyścigu (chociaż to jest kwestia dyskusyjna - nie zawsze tak było) to już inna para kaloszy ;)
cinek
21.03.2008 07:07
Witek: masz rację, ale bez przesady. Przecież mogli testować coś nowego i nie liczyć się za bardzo z czasem. Przydałby się lapchart, czy to był jednorazowy wyskok Nelsinho, czy może robił równe lapy w podobnym stylu..
pasior
21.03.2008 07:02
Szkot ale jak zwykle w wyścigu to Nikuś będzie wyżej :) andrzej45 6 pierwszych miejsc było pięknych po GP Australii i mam nadzieję ze się powtórzą
Witek
21.03.2008 06:49
Cinek: Coś w tym jest, skoro nawet Fisichella w testach przedsezonowych często "błyszczał" (jak na możliwości Force India)-ale warto zwrócić uwage, iż przejeżdżał więcej okrążeń, niż większość stawki. To pomaga. Minimalnie, ale pomaga. DOWODY: [26 lutego 2008- Barcelona dzień 2. Fisico przejeżdża 102 okrążenia- tylko Sebastian Vettel zrobił ich więcej- 109 okrążeń. A było 19 kierowców na torze...Efekt: Fisico jest 6. ] lub [ 27 lutego 2008- Barcelona- Fisico przejeżdza 102 okrążenia- 12 kierowców poniżej setki. Efekt: 12 miejsce Fisico]. Im więcej okrążeń, tym większa szansa na to, że przejedzie się okrążenie w 100% wolne od jakichkolwiek błędów czy minimalnych nawet zboczeń z toru jazdy. A to zawsze pomaga uciąć te 0,050- 0,250 sekundy. Przy obecnie bardzo wyrównanym środku stawki może to dać na testach nawet 5-6 miejsc! Nie mam racji???
=maciey.t=
21.03.2008 06:45
Chyba "jak zwykle gorszy w treningu" ;] A Ferrari jest szybkie ale nadal zawodne - awaria Raikkonena, Sutila (silnik)...
Szkot
21.03.2008 06:39
Piquś ! A Nickuś jak zwykle gorszy od Robsona :)
andrzej45
21.03.2008 06:23
Podoba mi się pierwszych 6 miejsc, no może Lewisa przesunąłbym jeszcze o jedno do tyłu.
cinek
21.03.2008 05:56
Witek: czyli jakby Sutil strzelił 50 okrążeń to też by miał czas w środku tabeli?:P
diesel24
21.03.2008 05:55
toro roso ma nawet awarie skopiowane z red bulla:)
Witek
21.03.2008 05:40
Piquet zrobił najwięcej okrążeń ze wszystkich- więc jego czas w środku tabeli nie dziwi.
cinek
21.03.2008 05:35
czyżby Piquet nauczył się jeździć ?!