GP Turcji: trening 3 - Kierowcy z silnikami Renault górują

Wyniki i opis sobotniej sesji treningowej na torze Istanbul Park
10.05.0811:12
Marek Roczniak
8194wyświetlenia

Podczas sobotniego treningu bezpośrednio poprzedzającego kwalifikacje do wyścigu o Grand Prix Turcji trochę niespodziewanie najszybszy czas uzyskał Mark Webber (Red Bull). Tuż za Australijczykiem znaleźli się dwaj kierowy, których bolidy także napędzają silniki Renault - Fernando Alonso (Renault) i David Coulthard (Red Bull).

Ostatnia sesja treningowa - podobnie jak obydwie piątkowe - rozpoczęła się przy wilgotnej nawietrzni toru Istanbul Park po kolejnych opadach deszczu. W tym momencie nie padało już jednak i prognoza pogody nie przewidywała dalszych opadów w czasie tej sesji, choć na dalszą część dnia tak. Po standardowej serii okrążeń zapoznawczych, które zaliczyli wszyscy z wyjątkiem kierowców Ferrari, na torze zapanowała cisza i rozpoczęło się oczekiwanie na poprawę warunków do jazdy.

Tuż przed upływem 20 minut na tor powrócił Timo Glock (Toyota), który jako pierwszy zdecydował się na przejechanie okrążenia pomiarowego. Niemiec na przejściowych oponach ustanowił czas 1:30,427. Następnym razem poprawił się na 1:29,797, a w chwilę później Lewis Hamilton (McLaren) już na oponach na suchy tor (twarda mieszanka) ustanowił czas 1:29,144. Kilka minut później na czele klasyfikacji znalazł się Nico Rosberg (Williams) z czasem 1:28,734, który następnie poprawił na 1:28,513. Na torze byli w tym momencie już prawie wszyscy kierowcy, wliczając w to Kimiego Raikkonena i Felipe Massę z Ferrari.

W połowie sesji najszybszym czasem popisał się Alonso, poprawiając czas Rosberga o ponad 0,3 sekundy. W chwilę później za Hiszpanem znaleźli się Hamilton i zespołowy partner Nelson Piquet Jr, a następnie na czoło tabeli powrócił Rosberg, by zostać niemal od razu pokonanym przez Piqueta. Brazylijczyk na swoim szóstym okrążeniu wykręcił 1:28,000. Za nim ze stratą mniej niż 0,1 sekundy znaleźli się Hamilton i Alonso. Robert Kubica (BMW Sauber) zajmował w tym momencie dziesiąte miejsce z czasem 1:28,790.

W 36 minucie Hamilton awansował na pierwsze miejsce z czasem 1:27,658, a z nim znaleźli się Massa, Coulthard, Heikki Kovalainen (McLaren) i Raikkonen. Następnie najszybszy czas wykręcił Massa, poprawiając wynik Hamiltona o ponad 0,1 sekundy. Warunki na torze cały czas poprawiały się, ale nadal było kilka zdradliwych miejsc (głównie zakręty 12 i 13), o czym świadczyły poślizgi Sebastiena Bourdaisa (Toro Rosso) i Kazukiego Nakajimy (Williams). Obaj kierowcy byli jednak w stanie kontynuować jazdę.

Kwadrans przed końcem sesji Webber wskoczył na drugą pozycję, tracąc do Massy zaledwie 0,019 sekundy. Tymczasem Kubica podczas swojego drugiego przejazdu wykręcił za pierwszym razem jedenasty czas, jednak kolejne dwie próby nie przyniosły poprawy, a że w międzyczasie przed nim znaleźli się kierowcy Hondy, to Polak spadł na 13 miejsce. Dziesięć minut przed końcem sesji Coulthard uzyskał czas 1:27,340, pokonując Massę o blisko 0,2 sekundy.

W końcówce sesje kierowcy zaczęli wyjeżdżać na tor na bardziej miękkich oponach w celu wykonania symulowanych okrążeń kwalifikacyjnych. Raikkonen popełnił błąd w pierwszym zakręcie i wyjechał na chwilę poza tor, pozostając w efekcie na 10 pozycji. Błędu nie uniknął także Hamilton, a tymczasem bardzo dobre okrążenie pojechał Webber, który z czasem 1:27,030 wskoczył na pierwsze miejsce. Na czele klasyfikacji znajdowali się więc dwaj kierowcy Red Bull, ale tylko przez chwilę, bowiem wkrótce rozdzielił ich Alonso, wykręcając 1:27,172.

Na kolejnych miejscach sesję ukończyli Rosberg, Massa, Jarno Trulli (Toyota), Hamilton, Glock, Jenson Button (Honda) i zamykający pierwszą dziesiątkę Piquet. Tymczasem poza pierwszą dziesiątką znaleźli się dwaj Finowie - Raikkonen i Kovalainen, a także Kubica, który pomimo zajęcia dopiero 16 pozycji zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do Webbera. Drugi kierowca BMW - Nick Heidfeld uplasował się na 19 pozycji. Kwalifikacje rozpoczną się o godzinie 13:00 naszego czasu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 26°C
Temperatura powietrza: 16°C
Prędkość wiatru: 4,4 m/s
Wilgotność powietrza: 52%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Mark Webber (10)Red Bull RB41:27,03016
2Fernando Alonso (5)Renault R281:27,1720,1420,14213
3David Coulthard (9)Red Bull RB41:27,1930,1630,02115
4Nico Rosberg (7)Williams FW301:27,3650,3350,17216
5Felipe Massa (2)Ferrari F20081:27,5300,5000,16513
6Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:27,6140,5840,08415
7Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:27,6580,6280,04418
8Timo Glock (12)Toyota TF1081:27,7330,7030,07522
9Jenson Button (16)Honda RA1081:27,7660,7360,03316
10Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:27,7810,7510,01514
11Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:27,8370,8070,05614
12Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:27,8490,8190,01213
13Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR2B1:27,8990,8690,05018
14Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:27,9460,9160,04714
15Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR2B1:27,9480,9180,00217
16Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:27,9710,9410,02316
17Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:28,3011,2710,33014
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:28,5731,5430,27218
19Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:28,6551,6250,08219
20Adrian Sutil (20)Force India VJM011:29,1312,1010,47619
107% najlepszego czasu: 1:33,122

KOMENTARZE

13
stachbis
10.05.2008 10:57
stawiam na 5-6 miejsce Kubicy w Q3. Poranna sesja treningowa tradycyjnie o niczym nie świadczy. Pewnie ponownie Alonso będzie startował a minimalną ilością paliwa. Być może taką samą taktykę Red Bull obierze dla jednego ze swoich kierowców.
rafaello85
10.05.2008 10:44
Pierwsze trzy pozycje dla kierowców, których bolidy napędzane są silnikami Renault;)
pioter
10.05.2008 10:44
Turecki tor nigdy, jak dotąd, nie "leżał" Kubicy. BMW widocznie nie ma patentu na ten tor. Odległe miejsca Kubicy i Heidfelda to pewnie wynik złego dostrojenia bolidów i nietypowej pogody. Zajęcie 5. miejsca w kwalifikacjach byłoby dużą niespodzianką. Być może mogą być problemy z zakwalifikowaniem się do pierwszej dziesiątki. Obym się mylił. Ale w tym sporcie nie ma miejsca na przypadki i cuda. Jeśli nie szło z bolidem podczas treningów to nie ma co liczyć na cud. Później pozostaje liczyć na dobry start i dobre tempo.
ToshibaUser
10.05.2008 10:25
Tutaj raczej pogoda ustawiła wyniki i nie pozwoliła na pokazanie właściwego potencjału poszczególnych zespołów .
jędruś
10.05.2008 10:17
Niewiele wiadomo . Jak Red Bull pojedzie tak w kwalifikacjach to obaj kierowcy będą po raz pierwszy w tym sezonie w Q3 , Choć ostatnio była podobna sytuacja , a Coulhard odpadł w pierwszej sesji . Czasy wiele nam nie mówią . Z tego co tu widać może wynikać , że Ferrari zajdzie nawet ponieżej 1:26,500 . BMW sie maskowało znów :D
Easyrider
10.05.2008 10:16
Ohydnie wygląda Honda z tym badziewiem na nosie. A miejscami BMW nie ma się co przejmować. W qualu jedzie się na wynik, a treningi to treningi. Może sprawdzano ustawienia na deszcz? A może jutro obiorą strategię jednego postoju? Heidfeld mówił przecież, że opony sprawują się dobrze dopiero po jakimś czasie, na dłuższych przejazdach.
pitstop
10.05.2008 10:03
przecież zawodnicy mają ten swój przycisk do chwilowego zwiększania obrotów, możliwe ze BMW go nie użyło. Nieważne jak bedzie zatankowany Robert, wazne zeby podczas wyścigu zjechał 2-3 okrązenia za Hamiltonem i Kovalainenem, ze nie wspomne o Ferrari.
fordern
10.05.2008 09:58
Kemek - ten link jest świetny, prawie 10 km/h różnicy między ferką a BMW
Saruto
10.05.2008 09:44
bawią się ;)
virescens
10.05.2008 09:41
W 1 sektorze BMW miało najgorsze czasy Ten odcinek składa on sie z dwóch prostych. Tracili do pozostałych 0,5 sek. Nawet jak testowali to z pełnymi bakami to i tak do chrzanu.
kemek
10.05.2008 09:40
Może BMW na jeden pitstop? :P Może stwierdzili, że opony na tak zimnej nawierzchni mogą długo pracować? [; Chociaż skarżyli się na średnią mieszankę; sam nie wiem [; O 14 będziemy wiedzieć..
bartekws
10.05.2008 09:35
hmm, wiem ze to tylko kolejny trening i ciężko snuć jakieś wnioski, ale wydaje mi się ze tym razem Robert zatankuje trochę więcej paliwa niż ostatnio na Q3. Widać,że testowali pod długi przejazdy a ostatnie wypowiedzi Roberta wskazują na to, że wolałby więcej zatankować i potem nadrabiać miejsca w wyścigu niż je tracić... Ciekawi mnie bardzo jak sie spisze Reno- wydaję mi się, że jednak mimo wszystko zrobili postęp i trochę nadgonili ale i tak do bmw jeszcze im pewnie daleko.
kemek
10.05.2008 09:26
W kwalu będą dużo jeździć wszyscy i dostrajać ustawienia na suchy tor (; Chyba, że dziś popada jeszcze, a na jutro, z tego co widzę, nie zapowiadają deszczu. Będzie jak zawsze ciekawie [; http://www.formula1.com/results/season/2008/791/6506/speed_trap.html - Patrzcie o_O