WTCC: Yvan Muller na pole position w Walencji (aktualizacja)
W pierwszym rzędzie wraz z Mullerem stanie Gabriele Tarquini
17.05.0818:40
1929wyświetlenia
Yvan Muller za kierownicą Seata Leona TDI zdobył swoje drugie w karierze pole position przed wyścigiem WTCC na bardzo mokrym torze w Walencji. Przez całe kwalifikacje Francuz był niezagrożony na pierwszym miejscu i jedynie poprawiał swoje czasy okrążeń, choć tak jak większość zawodników i on nie ustrzegł się kilku błędów.
W pierwszym rzędzie wraz z Mullerem stanie Gabriele Tarquini, również za kierownicą Seata Leona TDI. Z drugiego rzędu wystartuje duet Chevroleta - Alain Menu i Robert Huff. Za nimi uplasował się kierowca kolejnego Seata - Jordi Gene (P4), a pierwszą ósemkę zamknie po dyskwalifikacji Menu czwórka kierowców BMW - Andy Priaulx, Jorg Muller, Augusto Farfus oraz Alex Zanardi.
W kwalifikacjach wystartowało 27 samochodów, w tym po raz pierwszy trzy Hondy Accord Euro R: jedna zespołu N. Technology, którą poprowadził James Thompson (P11) i dwie zespołu Golden Motors, które prowadzili Andrey Smetski (P25) oraz Alexander Lvov (P23), startujący wśród kierowców niezależnych. Drugi z nich - Lvov zaczął kwalifikacje z przygodami. Już na jednym z pierwszych okrążeń otworzyła się maska w jego samochodzie i skutecznie zasłoniła mu całą przednią szybę. Rosjanin wypadł wtedy na pobocze, jednak nie uderzył w nic, ani się nie zakopał i udało mu się jakoś dotrzeć do boksów.
Już na początku sesji większość kierowców pojawiła się na mokrym torze, nad którym jeszcze kilka godzin wcześniej podczas wyścigu Formuł Master świeciło słońce. Na początku tempo było bardzo wolne i nikt nie próbował jakoś szczególnie naciskać. Dopiero po kilku minutach rozpoczęła się walka o pozycje. W połowie kwalifikacji widać już było, że o czołowe pozycje będą walczyć jedynie Seaty i Chevrolety. BMW nie mogło znaleźć się na mokrej nawierzchni - dwukrotny mistrz świata Andy Priaulx miał duże problemy z dostaniem się do pierwszej dziesiątki, jednak pod sam koniec udało mu się to, zajął 6 pozycję (wystartuje z P5) i to było wszystko, co mogły dziś pokazać samochody BMW.
Na 13 minut przed końcem kwalifikacji Jaap van Lagen spowodował wywieszenie czerwonej flagi, kiedy to po wypadnięciu z toru zakopał się w żwirze. Jego samochód nie został jednak poważnie uszkodzony i po kilku minutach sesję wznowiono. Zwycięski czas kwalifikacji został ustanowiony już na ponad 10 minut przed końcem. Tymczasem były kierowca F1 - Tiago Monteiro pokazał się dziś z nienajlepszej strony i po zwycięstwie w drugim wyścigu na meksykańskim torze w Puebla, tym razem zajął dopiero 17 (wystartuje z P16) miejsce i wylądował między kierowcami niezależnymi. Czterej ostatni kierowcy nie uzyskali minimum kwalifikacyjnego i nie wiadomo, czy zostaną dopuszczeni do jutrzejszych wyścigów.
Podczas tych trzydziestu minut doszło do wielu niebezpiecznych sytuacji. Większość kierowców popełniała dziś błędy, a mniej więcej w połowie sesji o mało co nie doszło w ósmym zakręcie do zderzenia czołowego między Yvanem Mullerem, który przestrzelił zakręt a wracającym na tor po podobnej przygodzie na tor Jorgiem Mullerem. Dość poważne problemy miał też Thompson, którego samochód po wypadnięciu z toru zaczął wydawać dziwne dźwięki. Na pięć minut przed końcem pojawił się jednak z powrotem na torze.
Sesja rozgrzewająca odbędzie się jutro o godzinie 9:00, a wyścigi zostaną rozegrane o 12:00 i 15:45. Jak zwykle będzie je można obejrzeć na antenie Eurosportu.
Wyniki kwalifikacji na torze Ricardo Tormo (4,005 km) | ||||
Kierowca | Flaga | Samochód | Czas okr. | |
---|---|---|---|---|
1 | Yvan Muller | SEAT Leon TDI | 1:58.816 | |
1 | Gabriele Tarquini | SEAT Leon TDI | 1:59.514 | |
1 | Robert Huff | Chevrolet Lacetti | 1:59.624 | |
1 | Jordi Gene | SEAT Leon TDI | 1:59.902 | |
1 | Andy Priaulx | BMW 320si | 1:59.941 | |
1 | Jorg Muller | BMW 320si | 2:00.043 | |
1 | Augusto Farfus | BMW 320si | 2:00.074 | |
1 | Alessandro Zanardi | BMW 320si | 2:00.211 | |
1 | Nicola Larini | Chevrolet Lacetti | 2:00.381 | |
1 | Rickard Rydell | SEAT Leon TDI | 2:00.407 | |
1 | James Thompson | Honda Accord Euro R | 2:00.543 | |
1 | Felix Porteiro | BMW 320si | 2:00.956 | |
1 | Stefano D'Aste* | BMW 320si | 2:01.062 | |
1 | Sergio Hernandez* | BMW 320si | 2:01.110 | |
1 | Pierre-Yves Corthals* | SEAT Leon | 2:01.366 | |
1 | Tiago Monteiro | SEAT Leon TDI | 2:01.743 | |
1 | Jose Perez-Aicart | SEAT Leon | 2:01.821 | |
1 | Tom Coronel | SEAT Leon | 2:02.332 | |
1 | Franz Engstler* | BMW 320si | 2:03.350 | |
1 | Andrei Romanov* | BMW 320si | 2:04.394 | |
1 | Jaap Van Lagen* | Łada 110 | 2:04.796 | |
1 | Olivier Tielemans* | BMW 320si | 2:05.774 | |
1 | Alexander Lvov* | Honda Accord Euro R | 2:07.463 | |
1 | Ibrahim Okyay* | BMW 320si | 2:13.114 | |
1 | Andrey Smetsky* | Honda Accord Euro R | 2:13.139 | |
1 | Viktor Shapovalov* | Łada 110 | - | |
1 | Alain Menu** | Chevrolet Lacetti | - | |
* - kierowcy niezależni ** - ukarany za niezgodną z regulaminem wysokość zawieszenia w jego samochodzie |
Czasy z kwalifikacji Alaina Menu zostały anulowane przez stewardów, ponieważ wysokość zawieszenia w jego Chevrolecie Lacetti była niezgodna z regulaminem technicznym. Szwajcar wystartuje do wyścigu z końca stawki.
Tymczasem po otrzymaniu raportu od delegata technicznego FIA stewardzi podjęli również decyzję dotyczącą zespołu Russian Bears Motorsports. Obie Łady ekipy zostaną warunkowo dopuszczone do startu za zgodą wszystkich zespołów, jednak nie będą się liczyć w walce o punkty. Powodem tej decyzji jest niezgodność konstrukcji cylindrów z regulaminem technicznym.
Zespół musi teraz dokonać odpowiednich poprawek, by zostać dopuszczonym do startu za dwa tygodnie we Francuskim Pau.
Źródło: Fiawtcc.com
KOMENTARZE