GP Włoch: trening 2 - Raikkonen i Kubica na czele

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza
12.09.0815:39
Marek Roczniak
13881wyświetlenia

Kimi Raikkonen świeżo po ogłoszeniu nowego kontraktu z Ferrari okazał się najszybszym kierowcą podczas ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza. Fin pokonał o mniej niż 0,1 sekundy kierowców zespołu BMW Sauber - Roberta Kubicę i Nicka Heidfelda. Zdobywca czwartego czasu - Lewis Hamilton (McLaren) także miał niewielką stratę do Raikkonena, co może być zapowiedzią ekscytującej dalszej części weekendu.

Druga sesja także zaczęła się na wilgotnym torze, ale tym razem świeciło już słońce i na niebie nie wisiały ciemne chmury, tak więc należało spodziewać się dość szybkiej poprawy warunków do jazdy. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Heikki Kovalainen (McLaren), wykręcając na przejściowych oponach 1:37,866. W chwilę później szybciej o ponad sekundę pojechał Sebastian Vettel (Toro Rosso), uzyskując czas 1:36,705, który poprawił następnie Nico Rosberg (Williams), wykręcając 1:36,296.

Kolejne okrążenia przynosiły dalszą, zdecydowaną poprawę czasów. Vettel poprawił się na 1:34,327, a Raikkonen uzyskał po kolei trzy najlepsze czasy sesji: 1:33,774, 1:33,010 i 1:32,231, by powiększyć swoją przewagę nad Vettelem do 0,797 sekundy. Po 25 minutach czasy okrążeń miało ustanowionych 12 kierowców, a pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Raikkonen, Vettel, Felipe Massa (Ferrari), Sebastien Bourdais (Toro Rosso), Kovalainen, Heidfeld, Rubens Barrichello (Honda), Mark Webber (Red Bull), Jenson Button (Honda) i Rosberg. Bez czasu byli między innymi Hamilton, Kubica i Fernando Alonso (Renault).

W tym momencie na torze byli tylko dwaj kierowcy - Bourdais i Rosberg, a reszta czekała w boksach na dalszą poprawę warunków. Rosberg korzystając nadal z przejściowych opon poprawił się na 1:34,191 i awansował na szóste miejsce. Tymczasem Bourdais jadąc już na oponach na suchy tor wykręcił najpierw 1:33,580, a na następnym kółku awansował na drugie miejsce z czasem 1:32,821. Kolejne okrążenie przyniosło poprawę o ponad 0,7 sekundy i Francuz wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:32,082. Na tor zaczęli wyjeżdżać kolejni kierowcy na zwykłych oponach rowkowanych, ale Hamilton, Kubica i Alonso nadal byli w boksach.

W 36 minucie na czele klasyfikacji znalazł się Vettel, wykręcając 1:30,188. Tuż za Niemcem uplasował się jego rodak Rosberg, który po zmianie opon na "suche" uzyskał czas 1:30,951. Następnie szybciej od obydwu kierowców pojechał Button, wykręcając 1:28,956, na co odpowiedzią Vettela było 1:28,409. Kierowca Toro Rosso poprawił się następnie na 1:27,607, pokonując Buttona o blisko pół sekundy. Na torze byli już także Hamilton, Kubica i Alonso. Hamilton na pierwszym okrążeniu pomiarowym uzyskał ósmy czas, na kolejnym kółku poprawił się na 1:27,732 i awansował na drugie miejsce, a po trzecim szybkim okrążeniu był już posiadaczem najlepszego czasu - 1:26,621.

Kubica początkowo zajmował 10 miejsce, ale po drugim okrążeniu wskoczył na piąte miejsce z czasem z 1:27,905. Alonso był o dwa miejsca niżej, a tymczasem Hamilton swój pierwszy przejazd zakończył z czasem 1:25,908. Kubica na trzecim okrążeniu pomiarowym poprawił się 1:26,489 i wskoczył na drugie miejsce, ale dość szybko spadł na czwarte miejsce, gdyż przed nim znaleźli się kierowcy Ferrari - Raikkonen i Massa. Polak kontynuował jednak poprawę i w 53 minucie popisał się najlepszym czasem sesji - 1:25,499. Odpowiedzią Massy było na to 1:25,390, po czym Kubica wykręcił 1:25,101 i znowu był pierwszy. Polak wpadł później w niegroźny poślizg w pierwszej szykanie, po czym wrócił do boksów.

Po upływie godziny kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Kubica, Vettel (Niemiec poprawił się na 1:25,389), Massa, Raikkonen, Heidfeld, Kovalainen, Hamilton, Bourdais, Alonso i Rosberg. W 62 minucie Hamilton uzyskał czas 1:25,412 na bardziej miękkich oponach i awansował na czwarte miejsce. Na tor z oponami z białym paskiem wyjechał także Kubica - Polak poprawił się na 1:24,287, powiększając swoją przewagę nad najbliższym rywalem do blisko sekundy. Na tym nie koniec - drugie szybkie kółko przyniosło czas 1:23,931 i przez chwilę przewaga Kubicy wynosiła ponad 1,3 sekundy nad Hamiltonem, który w międzyczasie awansował na drugie miejsce. W chwilę później przed Brytyjczykiem znaleźli się Raikkonen i Massa.

W 69 minucie Piquet wpadł w poślizg w pierwszej szykanie. Podczas próby nawrócenia bolidu Brazylijczyk doprowadził do zawiśnięcia auta na krawężniku i na tym zakończył się jego udział w drugiej sesji. Wcześniej poślizg zaliczył także Adrian Sutil (Force India), ale pomiędzy zakrętami Lesmos i w przeciwieństwie do Piqueta udało mu się kontynuować jazdę. Tymczasem Heidfeld uzyskał czas 1:23.947 i awansował na drugie miejsce, tracąc zaledwie 0,016 sekundy do Kubicy. Na kolejnych dwóch pozycjach znajdowali się kierowcy Ferrari, których od Hamiltona oddzielał Vettel. Pierwszą dziesiątkę na 12 minut przed końcem sesji zamykali Sutil, David Coulthard (Red Bull) i Button.

W 79 minucie Rosberg poprawił się na 1:24,110 i awansował na czwarte miejsce. W chwilę później za Niemcem pojawił się Hamilton, uzyskując czas 1:24,409. Na mniej niż pięć minut przed końcem sesji Raikkonen poprawił wynik Kubicy o zaledwie 0,07 sekundy i awansował na pierwsze miejsce. Ponadto Hamilton przesunął się przed Rosberga na czwarte miejsce z czasem 1:23,9834, zmniejszając tym samym swoją stratę do Raikkonena do 0,122 sekundy. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Massa, Kovalainen, Webber, Sutil i Vettel. Po zakończeniu regulaminowego czasu odbyła się kolejna próba zmian w elektronice bolidów (ECU), dzięki którym być może uda się zmienić przepisy dotyczące samochodu bezpieczeństwa.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:23,86131
2Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:23,9310,0700,07026
3Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:23,9470,0860,01629
4Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:23,9830,1220,03625
5Nico Rosberg (7)Williams FW301:24,1100,2490,12733
6Felipe Massa (2)Ferrari F20081:24,2470,3860,13734
7Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:24,3650,5040,11829
8Mark Webber (10)Red Bull RB41:24,5210,6600,15635
9Adrian Sutil (20)Force India VJM011:24,6690,8080,14822
10Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:24,7730,9120,10435
11David Coulthard (9)Red Bull RB41:25,1001,2390,32725
12Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:25,1921,3310,09239
13Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:25,2041,3430,01224
14Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:25,2961,4350,09225
15Jenson Button (16)Honda RA1081:25,3091,4480,01334
16Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:25,3301,4690,02128
17Timo Glock (12)Toyota TF1081:25,3971,5360,06728
18Fernando Alonso (5)Renault R281:25,4811,6200,08422
19Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:25,7531,8920,27229
20Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:26,1952,3340,44223
107% najlepszego czasu: 1:29,731

KOMENTARZE

42
radekone
13.09.2008 09:01
chyba bedzie padac
MairJ23
12.09.2008 10:19
nelson nelson - moze wzialbys si edo roboty ? co sie dzieje z toyota ? tak samo renault - ich silniki dobrae sobie radza jak widac.... williams w miare wysoko i red bull tez (czytaj mark webber) . A zapowiadali w renault ze przygotuja fernando jeszcze lepszy bolid niz w belgii.... coz - czcze gadanei i tak nei przedluzy umowy :)
<Dr.DreS>
12.09.2008 08:27
Prosze prosze... Force India jak wymiata :)
MairJ23
12.09.2008 06:51
@jedrus - wnosze z twojego postu ze piszesz iz williams maja siniki ferrari - jeszcze tego nei potwierdzilem sam ale wydaje mi si eze williams ma silniki toyoty wiec nei maja nic wspolnego z ferrari pozdro
DanieloLJ23
12.09.2008 05:56
Mozecie mi powiedziec gdzie można znaleźc zdjęcia Roberta w nowym kasku??
fernandof1
12.09.2008 04:54
szkoda ze reno daleko musze przyznac ze kimi jest w dobrej formie mam nadzieje ze zadebiutuje ktoś z czerwonych lub z bmw ale nie mclaren bobo dla ferrari był by to wstyd drugi raz przegrac u siebie
Clydebarrow
12.09.2008 04:52
@DonGemolo Ja się nie czepiam, że kultury, tylko oczy razi ta opowieść... ale sam dałem czadu, więc już się w tej sprawie nie odzywam... :-) @mielony "niewykluczone, że chłopaki w BMW idą na całość i chcą zaszaleć w kwalifikacjach" Wiesz, chyba nie... jak się patrzyło na styl jazdy Lewisa, Heikkiego i Felipe, to nie wyglądało, żeby się oszczędzali... Może jest tak, jak mówi Rampf - że tą główną część przygotowań mają za sobą, bo zrobili ją w trakcie ostatnich testów i zostało im tylko "precyzyjne dostrojenie"? Z drugiej strony - przecież nie tylko oni testowali... Faktem jest, że Robert walczył sam ze sobą - były chwile, w których między nim a Lewisem była sekunda różnicy... Ja powoli przestaję to wszystko rozumieć - niby szybki tor, więc BMW powinno być w ogonie, a gonią jak szaleni... A jeszcze jedno: polecam uwadze artykuł ze strony F1 http://www.formula1.com/news/features/2008/9/8369.html - zwróćcie szczególną uwagę na pierwsze zdjęcie od góry, po prawej stronie (Robert i Nick na tle ciężarówki Scuderii) - widać że dieta mistrza (bułka z bananem) to powszechny obyczaj...
mielony
12.09.2008 04:39
No cóż - na czele trzej umotywowani kierowcy. :) Tor zmyty, na nagumowanym a zwłaszcza na rozgrzanym będzie inaczej - Ferrari będzie szybsze. Oni na zimnym ostatnio jeżdżą gorzej. Są prognozy, które przewidują deszcz w niedzielę. Z tego powodu niewykluczone, że chłopaki w BMW idą na całość i chcą zaszaleć w kwalifikacjach. Ale to dopiero piątek...
DonGemolo
12.09.2008 04:36
Clydebarrow, "Złapałeś mnie... bo mnie poniosło" - Co to ma być???? Daj WOLNOŚĆ SŁOWA.Tutaj nikt z nas nie jest expertem f1. Chłopak kulturalnie komentuje, to co widzi na ekranie.
gnt3c
12.09.2008 04:35
OK...bez urazy...ale take it easy man :D...pozdrawiam
Clydebarrow
12.09.2008 04:05
@qnt3c Złapałeś mnie... bo mnie poniosło i z treningowej mi się kwalifikacyjna zrobiła...
gnt3c
12.09.2008 04:00
Clydebarrow -Twoja wiedza, rodem z Szpaka też jest potworna...ciekawe gdzieś Ty widział drugą sesję kwalifikacyjną...przestań się mądrzyć bo sam lepszy nie jesteś...to żeś zabłysnął...
Clydebarrow
12.09.2008 03:44
@KryS Mam pytanie - a czy ciąg dalszy mógłby nie następować??? Większość maniaków F1 oglądała drugą sesję kwalifikacyjną, więc chyba nie ma sensu, żebyś nam ją streszczał... Twoja narracja, rodem z Borówy i Zientarskiego, jest potworna... Przepraszam za złośliwość, ale ciężko się powstrzymać... Poza tym, skoro już chcesz błysnąć opisem literackim, to użyj słownika, i nie pisz o "kułkach" (podpowiadam "kółkach"), "wyjerzdzaniu" ("ż" powinno być), "doświatczonym" ("doświadczonym"?); "wkońcu" pisze się rozdzielnie - czyli "w końcu"... Zakręt na torze nazywa się "parabolica", a nie "parabololika"... A zwrot "nasz Kubica" jest absolutnie nie do zniesienia.
KryS
12.09.2008 03:16
Ja tam jestem pelny optymizmu formy BMW i kubicy ;) Moze faktyczne ten tor im lepiej lezy i specyfika pakietu areo jest lepsza od innych zespolow wlasnie tutaj ? Moze j/w ktos pisal dopiero tutaj widac, ze silniki Ferrari, MC i BMW wcale nie wiele sie roznia moca ? W kazdym razie trening bardzo mi sie podobal. Kubica czekal na odpowiedni moment, wyjechal z boxu i od razu robiac kilka kulek na twardych opnonach przebil sie na 1st miejsce, poprawiajac swoje czasy w sektorach z kazdym okrazeniem i wypracowujac przewage ponad 1s nad reszta. Pozniej zjezdza do boxu ale po kilku minutach wyjezdza, tym razem na miekkiej mieszance i robi dokladnie to samo !!! Powiekszajac jeszcze bardziej przewage nad reszta stawki :) Wkoncu zjezdza oddajac pole do popisu innym zawodnikom. Kilku probowalo ale dlugo im sie to nie udawalo. Po pewnym czasie wyjerzdza HEI i ustanawia bardzo dobry czas tuz za kubica !!! Teraz spekulacje: czy to nie dzieki ustawienia bolidu ktorych uzywal kubica ? czy fantastyczne przejazdy kubicy napewno w zaden sposob nie wplynely na tak dobry rezultat kolegi z zespolu ?.. Pod koniec sesji treningowej wyjerzdzaja inne czolowe zespoly probujac pobic naszego Kubice. Lecz widac ze maja z tym nie lada problem. HAM wyrazne nie jest w stanie sobie poradzic z parabololika przez co nie jest w stanie przeskoczyc przed kubice. Wkoncu Udaje sie to doswiatczonemu Kimiemu ktory chyba dostal skrzydel po tym jak dowiedzial sie, ze dalej zostanie ze swoim zespolem i wkoncu przed uplywem czasu treningu udaje sie mu wyprzedzic Kubice. cdn... [limit znakow w komentarzach napisz ktos cos xP]
Clydebarrow
12.09.2008 02:50
Albo Ron Dennis... a potem powie "Nie ma możliwości, aby cokolwiek niewłaściwego kiedykolwiek stało się na forum f1wm.pl”...
mkpol
12.09.2008 02:46
Albo FIA
Jędruś
12.09.2008 02:34
Czechoslowak - pewnie maczał w tym łapska moderator :D
Czechoslowak
12.09.2008 02:32
coś dziwnego się stało z moimi wypowiedziami: późniejsza zajęła miejsce wcześniejszej, która z kolei zniknęła...
kemot
12.09.2008 02:27
No nie wiem Czechoslowak - w zeszłym zezonie największy speed trap miał Heidfeld i było to coś koło 348 km/h. Słabsze zespoły może będą miały większe prędkości jutro niż dziś, ale czołówka jakiegoś dużego postępu raczej nie zrobi - tak mi się wydaje, ale F1 jest nieprzewidywalna więc wszystko może się zdarzyć :)
Jędruś
12.09.2008 02:24
Czechoslowak - tak więc nie wiadomo do końca kto będzie jutro najszybszy na prostych :D
Czechoslowak
12.09.2008 02:21
kemot masz oczywiście rację, wystarczy popatrzeć na Vmax z poprzednich dwóch sezonów. Napisałem te 10 kph tylko dlatego że tak napisał Jędruś. Po prostu chodziło mi o to że jeśli jutro warunki zmienią się na korzyść to zmienią się jednakowo dla wszystkich, a nie tylko dla Ferrari:)
Jędruś
12.09.2008 02:19
Czechoslowak- prędkości na prostych Ferrari były dziś niższe o jakieś 10 km/h niż to co będą prezentować jutro ( w normalnych warunkach ) w kwalifikacjach ...
Banditto
12.09.2008 02:19
To tylko trening, więc nie ma, czym się podniecać, ale jak na trening to przyjemnie się go oglądało. :]
Jędruś
12.09.2008 02:17
Prędkości na prostych Ferrari były dziś niższe o jakieś 10 km/h niż to co będą prezentować jutro ( w normalnych warunkach ) w kwalifikacjach ...
Czechoslowak
12.09.2008 02:16
akurat tu na Monzy, gdzie wszystkie zespoły mają w podobnym stopniu "gołe" bolidy i płaskie skrzydła, za różnice w Vmax odpowiadają głównie różnice w mocach maksymalnych silników. stąd prosty wniosek: nie wiem czyj silnik jest najmocniejszy: BMW, Ferrari czy Merca, ale na pewno nie jest tak by któraś z tych jednostek wyraźnie odstawała od pozostałych dwóch.
michal5
12.09.2008 02:08
Ferrari jest szybkie tylko na monza nie tylko prędkość jest ważna ale ustawienia mechaniczne i jak najmniejszy opór powierza
Czechoslowak
12.09.2008 02:04
Jędruś- sęk w tym że silniki Ferrari wcale nie rządzą! zarówno jednostki BMW jak i Mercedesa osiągały dziś wyższe Vmax niż Ferrari nawet w fabrycznym zespole.
michal5
12.09.2008 02:02
BMW pasuje tor i na Monza są inne ustawienia np tylny spojler i aero są inne i może to pasuje BMW i dlatego ma Taki Vmax Brawo Kimi i Robert trochę Massa Słabo ale Ferrari wygra
mkpol
12.09.2008 02:00
Co by nie mówić jechali prawie dwoe sekundy wolniej niż rok temu. NIe wiem ile z tego przez nie do końca suchy tor a ile przez stosunkowo zimną pogodę, ale jeśli jutro dobrze przygrzeje to już nie będzie tak różowo. Widać, że BMW i Ferrari trafiło z ustawieniami. reszta jutro będzie miałą więcej do roboty ale nie ma co narazie otwierać szampanów
Jędruś
12.09.2008 01:58
Kimi super zmotywowany , chce odnieść zwycięstwo i pokazać kto rozdaje karty w Ferrari , no i wrócić do łask włoskich kibiców . Chce także pokazać , że jego nowy kontrakt w Ferrari mu się należał . Świetnie BMW . Heidfeld też chyba niezwykle umotywowany - pytanie tylko czy coś mu to da . Czas minimalnie gorszy od Kubka . Rosberg bardzo dobrze . Silniki Ferrari jednak rządzą . Sutil w pierwszej 10 ... Choć Webber na słabej renówce też daje rade . FI odóglnie świetnie . Być może mają pierwszą szansę na wejście do Q2 . Toyot i Renault a coś tragicznie. To raczej nie przez silniki , bo Rosberg i Webber pokazują , że ich jednostki napędowe nie są wcale najgorsze . Jak na razie to sytuacja lepsza dla Toyoty , która będzie bronić 4 miejsca .
kemek
12.09.2008 01:57
Właśnie. Przecież dzięki Vmax Kubica mógł w 2006r się utrzymać przed Massą.
Czechoslowak
12.09.2008 01:55
tak apropos- tym których zaskakuje Vmax BMW polecam przejrzeć klasyfikacje z roku 2006 i 2007
virescens
12.09.2008 01:55
Najfajniejsze było obserwować jak przez większość treningu Kubica ściga się sam ze sobą :) Ale Heidfeld i Hamilton też blisko.
Czechoslowak
12.09.2008 01:53
i gdzie są teraz Ci znaffcy którzy na początku sezonu twierdzili że BMW ma szanse tylko na wolnych torach, gdyż na szybkie tory ma za słaby silnik??? A tu nagle okazuje się że ponoć najmocniejsze w stawce Ferrari nie może pobić BMW...
Bartix
12.09.2008 01:52
Kubica genialnie, tor jazdy jak od linijki zwłaszcza na parabolice było widać że jedzie na styk. Hamiltonek hamował dużo, dużo wcześniej. :-))
ToshibaUser
12.09.2008 01:45
Świetna jazda Roberta - poza jednym bączkiem - bezbłędna . Robert pod koniec stracił prowadzenie , na rzecz Kimiego , ale drugi czas i druga najwyższa prędkość maksymalna dobrze wróżą przed sobotą i niedzielą . Na marginesie , nie wiem czy zauważyliście , ale zabezpieczenie toru przesiadło się z Merców ML do Land Rover-ów i ... uwaga , uwaga : hinduskich TATA Safari . Naliczyłem co najmniej 3 te białe hinduskie" cuda techniki " ;)) he he he Pewnie Merole płyną już do Singapuru .
gross
12.09.2008 01:45
też na to zwróciłem uwagę vmax bwm na prawdę mnie zaskoczyło.
KubuŚ
12.09.2008 01:45
^up. Mnie sie podoba ale to kwestia gustu. :) Kimi wielki powrót?? Fin po przedłużeniu kontraktu jeździ świetnie.
Corte
12.09.2008 01:44
Widać ze Kimi zmotywowany. Kubica znakomicie. Mam dobre przeczucie co do jutrzejszych kwalifikacji. Cięszę się, że FI dobrze sobie radzi na Monzy. Dziwią również większe V-Max BMki od Ferki.
fernandof1
12.09.2008 01:43
ale głupie malowanie ma kubica jakies dziwne
noname
12.09.2008 01:42
zapowiada sie wspanialy wyscig :P