Testy w Jerez dzień 3: Vettel najszybszy

Czwartkowe testy na hiszpańskim obiekcie zakłóciły opady deszczu
18.09.0817:23
Marek Roczniak
5959wyświetlenia

Trzeci dzień testów na torze Jerez przyniósł zmianę na szczycie tabeli czasowej, a także - niestety - pogorszenie pogody. Po dwóch dniach zdominowanych przez zespół BMW Sauber, tym razem najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Sebastian Vettel (Red Bull), pokonując Nicka Heidfelda (BMW) o ponad 0,1 sekundy.

Dla Vettela był to drugi i zarazem ostatni dzień testów w tym tygodniu za kierownicą bolidu RB4, podczas którego ze względu na deszcz po południu przejechał niespełna 40 okrążeń. Co ciekawe, Sebastian nie jeździł akurat wtedy, kiedy tor oferował najlepsze warunki do jazdy, ponieważ konieczna była wymiana silnika Renault w jego bolidzie, a mimo to okazał się najszybszy. Jutro Niemiec powróci już do swojego obecnego zespołu Toro Rosso i poprowadzi podobne auto, ale napędzanego silnikiem Ferrari, a w RRB zastąpi go Sebastien Buemi.

Tymczasem Heidfeld, zastępujący w Jerez mającego drobne kłopoty zdrowotne Roberta Kubicę, był jednym z najbardziej pracowitych kierowców na torze, przejeżdżając pomimo niekorzystnych warunków 70 okrążeń. Większy dystans pokonał tylko kierowca testowy Hondy - Alex Wurz (P5, +1,5s). Heidfeld pracował nad mechanicznymi i aerodynamicznymi ustawieniami bolidu F1.08, sprawdzał różne konfiguracje na pozostałe wyścigi sezonu, a także wykorzystał popołudniowy deszcz do pracy nad ustawieniami na mokry tor.

Na pozycjach 3 i 4 uplasowali się kierowcy testowi Renault i McLarena - Lucas di Grassi oraz Pedro de la Rosa, ograniczając się właściwie tylko do jazdy po suchym torze. Di Grassi przyznał, że rano warunki były lepsze niż w środę i tor oferował zdecydowanie lepszą przyczepność, co umożliwiło wyraźną poprawę czasów. Brazylijczyk jest także zadowolony z coraz lepszej znajomości bolidu R28, w którym czuje się bardziej pewnie z każdym kolejnym okrążeniem. De la Rosa kontynuował dzisiaj tymczasem testy systemu KERS.


Wydarzeniem dnia był powrót Takumy Sato za kierownicę bolidu F1 po raz pierwszy od likwidacji zespołu Super Aguri przed Grand Prix Turcji w maju tego roku. Japończyk, który szuka posady na kolejny sezon, przejechał w bolidzie Toro Rosso 49 okrążeń i uzyskał szósty czas, mając ponad półtorej sekundy straty do Vettela.

Na początku dnia zbieraliśmy dane na temat aerodynamiki. Potem pod koniec porannej sesji zaczęliśmy wykonywać przejazdy pomiarowe, więc mogłem lepiej poczuć samochód i jazda zaczęła sprawiać mi przyjemność. - powiedział Sato.

Niestety po południu zaczął padać deszcz i musieliśmy przerwać jazdę, co było wielką stratą, gdyż liczyłem na porządną jazdę po południu. Jednakże nawet jeśli nie mogłem dokończyć dnia ze względu na warunki pogodowe, to jednak prowadzenie bolidu STR3 sprawiło mi przyjemność. Chciałbym złożyć wielkie podziękowania Red Bullowi i zespołowi STR za danie mi tej wspaniałej szansy.

Za Sato na ostatnich dwóch pozycjach znaleźli się jego dwaj rodacy - Kamui Kobayashi (Toyota) i Kazuki Nakajima (Williams). Aktywność kierowcy testowego Toyoty oprócz deszczu ograniczyły problemy z hydrauliką.

Pogoda
Temperatura powietrza: 17-25°C
Temperatura toru: 20-27°C
Rano trochę słońca, po południu deszcz

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w czwartek na torze Jerez (4,428 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Sebastian VettelRed Bull RenaultRB41:18.00137
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.081:18.16770
1Lucas di GrassiRenaultR281:18.99936
1Pedro de la Rosa *McLaren MercedesMP4-231:19.28139
1Alex WurzHondaRA1081:19.49979
1Takuma SatoSTR FerrariSTR31:19.57449
1Kamui KobayashiToyotaTF1081:19.86347
1Kazuki NakajimaWilliams ToyotaFW301:21.89260
Źródło: my.ing-renaultf1.com, Autosport.com

KOMENTARZE

19
rafaello85
19.09.2008 08:43
No właśnie:) Silniki Ferrari są ponoć mocniejsze niż silniki Renaulta. Tak więc tu może być różnica, ale nie tylko. Nawet w tym samym zespole dwa różne bolidy mogą inaczej się zachowywać podczas jazdy. A bądź co bądź STR i RBR to osobne zespoły i każdy może na swój sposób rozwijać samochodziki:)
MairJ23
19.09.2008 01:15
przedewszystkim silnik rafaello85 a to chyba spora roznica
rafaello85
18.09.2008 11:00
Jędruś---> ale slicki w jakimś stopniu zniwelują tę stratę czasową, poza tym bolidy mają chyba być szersze. Ciekawe, który bolid Vettelowi prowadzi się lepiej: STR czy RBR? Mimo iż są one niemal identyczne, jakaś różnica jest na pewno.
rofl
18.09.2008 07:29
dokladnie zamiast rozwijac te bolidy (pod wzgledem mocy i areodynamiki) to pojawiaja sie jakies hamulce...choc gdyby nie bylo jakis ogranicznen to prawdopodobnie na kazdym gp mozna by bylo doprowadzac do mysli o wypadkach smiertelnych.
Jędruś
18.09.2008 06:15
Sato całkiem udanie , jak na powrót do bolidu F1 po tylu miesiącach . Vettel znów pokazuje swój kunszt. di Grassi również się rozkręca. Heidfeld dalej trzyma poziom. Wydaje się , że sam dyfuzor i tyle skrzydło na rok 2009 już zwalniają bolid o jakieś 2,5-3 s . Aż strach co będzie dalej...
barteks2
18.09.2008 05:30
Niemcy w czubie, Japończycy na końcu...
Lukas
18.09.2008 05:07
A jeszcze kilka dni temu mieli tylko białą farbę :D
Maraz
18.09.2008 04:59
To są kolejne testy nowego znakowania opon, które może zostać zastosowane w przyszłym roku na slickach.
rofl
18.09.2008 04:56
mam pytanie co oznacza ten fioletowy pasek na oponie hondy?
alhan
18.09.2008 04:55
@ Lipek Taa, mam nadzieję, że nie umrze od tego. Cuś mi się nie wydaje, aby to była przyczyna jego nieobecności. W sumie (jeśli nie będzie go w składzie BMW) po co ma testować bolid na przyszły sezon :) Oczywiście żartowałem, Kubica (i nie tylko on) ma na 100 % w kontrakcie obowiązek stawiania się na testach jeśli zespół tego chce, to oczywiste jednak osobiście trochę mnie jego nieobecność dziwi.
bolprus
18.09.2008 04:43
Trzech japończyków na torze ... czysty kataklizm :-D
Lipek
18.09.2008 04:36
Robert ma infekcję zęba i nie ma go w Spain
Dreloos
18.09.2008 04:33
Wydaje mi się, że Robert miał dzisiaj jeździć?
GurneyHalleck1
18.09.2008 04:30
Vettel lubi śliskie ... tory :D
Davider
18.09.2008 03:37
Vettel wyraźnie lubi deszczową atmosferę :)
Mati93
18.09.2008 03:34
Proszę zamiast testera mamy Nicka i od razu widać różnice....
Damon
18.09.2008 03:33
Atak kamikadze ;)
Lukas
18.09.2008 03:31
Ciekawi mnie czemu BMW ma taką przewagę...
Teliss
18.09.2008 03:29
Przyśpieszyli znacznie dzisiaj - chyba o sekundę.