GP Singapuru: trening 1 - Hamilton najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze ulicznym Marina Bay
26.09.0814:33
Marek Roczniak
9462wyświetlenia

Za nami pierwsza w historii Formuły 1 sesja treningowa przy sztucznym oświetleniu. Nowy tor uliczny w Singapurze najlepiej opanowali w pierwszych 90 minutach Lewis Hamilton (McLaren) i Felipe Massa (Ferrari), a oprócz nich czas poniżej jednej minuty i 46 sekund uzyskał jeszcze tylko Kimi Raikkonen (Ferrari). Pierwszą piątkę zamknęli Heikki Kovalainen (McLaren) i Robert Kubica (BMW Sauber). Tymczasem Mark Webber (Red Bull) i Rubens Barrichello (Honda) zdołali już wypróbować wytrzymałość barier na Marina Bay Circuit.

Pierwsza sesja rozpoczęła się w momencie, kiedy nad torem nie było jeszcze całkiem ciemno. Jako pierwsi z boksów na okrążenie zapoznawcze wyjechali kierowcy Force India, a po chwili jedno okrążenie mieli już zaliczone wszyscy kierowcy z wyjątkiem Raikkonena i Massy z Ferrari oraz Barrichello. Ten ostatni na tor wyjechał w piątej minucie, by po jednym kółku także powrócić do boksów i wówczas na torze zapanowała na pewien czas cisza, podczas gdy zespoły sprawdzały, czy wszystko działa jak należy.

W międzyczasie kontrola wyścigu poinformowała, że w pierwszym zakręcie znajduje się niewielka ilość wody, która wyciekła spod bandy. Woda zgromadziła się w tym miejscu podczas tropikalnej burzy, która nawiedziła tor wczesnym rankiem. W 12 minucie Jenson Button (Honda) powrócił tor, aby pokonać pierwsze mierzone okrążenie. W chwilę później garaże opuścili także kierowcy Toyoty i Toro Rosso. Button na pierwszym szybkim kółku uzyskał czas 1:59,967, a szybciej od niego aż o ponad siedem sekund pojechał od niego Timo Glock (Toyota), wykręcając 1:52,618. Niemiec podniósł następnie poprzeczką na 1:49,942, a za nim znaleźli się Sebastien Bourdais (Toro Rosso) i Jarno Trulli (Toyota).

Na trzecim okrążeniu pomiarowym Glock poprawił się o niewiele ponad pół sekundy (1:49,396), a tymczasem na torze pojawił się pierwszy z kierowców Ferrari - Raikkonen. Fina na pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:55,074, a w międzyczasie Glock podniósł poprzeczkę na 1:48,890. Raikkonen poprawił się następnie na 1:50,408 i wskoczył na czwarte miejsce, jednak po chwili znalazł się przed nim Fernando Alonso (Renault), wykręcając 1:49,985. W 28 minucie wytrzymałość barier na nowym torze wypróbował jako pierwszy Webber, uderzając w ścianę tuż przed tunelem pod trybuną w zakręcie nr 18. Prawy przedni róg samochodu został zniszczony i dla Australijczyka był to koniec sesji. Tymczasem porządkowi przystąpili do usuwania bolidu przy żółtych flagach, a więc obyło się bez wstrzymania sesji.

Przed wypadkiem Webbera, Glock wykręcił 1:48,155 i na tym zakończył swój 10-okrążeniowy przejazd. W 35 minucie Nico Rosberg (Williams) awansował na drugie miejsce z czasem 1:48,744. Następnie szybciej od Niemca pojechał Kubica, wykręcając 1:48,514. Kolega Polaka z zespołu BMW Sauber - Nick Heidfeld pojechał o ponad sekundę wolniej i znalazł się za Massą na piątej pozycji. W 39 minucie jako pierwsi czasy poniżej jednej minuty i 48 sekund uzyskali Alonso (1:47,344) i Kubica (1:47,783), plasując się na czele stawki. Szybciej od Glocka pojechał także Massa, spychając kierowcę Toyoty na czwarte miejsce. Następnie przed Massą znaleźli się Button (1:47,928) i Hamilton, który wykręcając 1:47,702 zapewnił sobie drugie miejsce. W chwilę później Brytyjczyk poprawił się na 1:47,160 i był już najszybszy.

Tuż za połową sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Hamilton, Alonso, Kubica, Button, Kovalainen, Massa, Glock, Heidfeld, Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Rosberg. W międzyczasie Trulli wpadł w poślizg na wyjściu z ostatniego zakrętu i zatrzymał się w poprzek toru. Włoch nie mając specjalnie jak nawrócić, postanowił pojechać kawałek pod prąd i skierował się do boksów. Następnie piruet w tym samym miejscu toru zaliczył Kovalainen, ale w tym przypadku był to już pełny obrót i Fin mógł kontynuować jazdę. W 53 minucie Alonso powrócił na pierwsze miejsce, wykręcając 1:46,959. Za Hamiltonem na pozycjach trzeciej i czwartej znaleźli się tymczasem Massa i Rosberg, spychając Kubicę na piąte miejsce. Polak był jednak w tym momencie na szybkim kółku i po ustanowieniu rekordu w środkowym sektorze awansował na czwarte miejsce (1:47,311).

W 54 minucie Massa umocnił się na szczycie tabeli czasowej, wykręcając 1:46,415. Za Brazylijczykiem znalazł się Kubica (1:46,618), a następnie szybciej od obydwu kierowców pojechali Hamilton (1:46,035) i Raikkonen (1:46,103). W chwilę później Kubica wypróbował słynne progi w zakręcie nr 10 - po ostatnich jego bolid podskoczył lekko w górę i o mały włos nie wpadł w poślizg zaraz po wylądowaniu, ale kierowca BMW opanował sytuację. W 69 minucie Kovalainen uzyskał czas 1:46,463 i awansował na czwarte miejsce. Tymczasem Hamilton jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 46 sekund (1:45,936), powiększając swoją przewagę nad Raikkonenem do 0,167 sekundy.

W 73 minucie Vettel był bliski utraty kontroli na bolidem w ostatnich dwóch zakrętach, ale zdołał uniknąć uderzenia w bandę i mógł kontynuować jazdę. Mniej szczęścia miał jednak Barrichello, który po poślizgu w tym samym miejscu toru uderzył tyłem w elastyczną barierę. Jak dotychczas najbardziej zdradliwymi miejscami na torze były właśnie ostatnie dwa zakręty i wiraż nr 18 przed wjazdem do krótkiego tunelu, gdzie rozbił się Webber. Także i w przypadku Barrichello porządkowi zdołali usunąć bolid z toru przy lokalnych żółtych flagach, choć zabrało im to dość dużo czasu. W końcu na dwie minuty przed końcem sesji zniknęły żółte flagi i Hamilton oraz Raikkonen poprawili swoje czasy na 1:45,518 i 1:45,961.

W końcówce sesji Massa wykręcił 1:45,598 i uplasował się na drugiej pozycji, tracąc mniej niż 0,1 sekundy do Hamiltona. Pierwszą piątkę zamknęli Raikkonen, Kovalainen i Kubica.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:45,51820
2Felipe Massa (2)Ferrari F20081:45,5980,0800,08023
3Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:45,9610,4430,36324
4Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:46,4630,9450,50220
5Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:46,6181,1000,15523
6Nico Rosberg (7)Williams FW301:46,7101,1920,09225
7Fernando Alonso (5)Renault R281:46,7251,2070,01529
8Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:46,9641,4460,23924
9Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:47,1751,6570,21130
10Jenson Button (16)Honda RA1081:47,2771,7590,10230
11Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:47,5702,0520,29328
12Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:47,6622,1440,09223
13Timo Glock (12)Toyota TF1081:47,7062,1880,04427
14Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:48,0972,5790,39116
15David Coulthard (9)Red Bull RB41:48,5172,9990,42023
16Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:48,7253,2070,20819
17Adrian Sutil (20)Force India VJM011:48,8393,3210,11424
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:48,9063,3880,06725
19Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:49,0643,5460,15829
20Mark Webber (10)Red Bull RB41:53,7038,1854,6394
107% najlepszego czasu: 1:52,904

KOMENTARZE

18
rafaello85
26.09.2008 11:05
Gdyby ktoś nie widział tej sytuacji z Trullim, to tu jest filmik: http://www.mototube.pl/film/843/grand-p ... trulliego/ (zamieszczony przez użytkownika 'plastic' na naszym forum )
skan
26.09.2008 07:01
@biela: a masz może jakieś wideo, albo fotki z jazdy pod prąd? Ja nie miałem dzisiaj możliwości oglądania treningów...
pasior
26.09.2008 06:53
michal5 nie zapomniej tylko dodać o rewelacyjnych wynikach ferrari w GP Monaco w ciągu ostatnich kilku lub kilkunastu lat - nie wyłączając rewelacyjnego "zonka" w wykonamiu MSC podczas jazdy za SC ( to już był dramat w wykonaniu takiego wyjadacza ( z całym szacunkiem dla niego choć go nie trawię)).
polek
26.09.2008 03:43
Ciekawe też jak to będzie wyglądać w grach komputerowych :)
Jankes
26.09.2008 03:40
no i Trullas szczuplejszy o 10000 €
Bart2005
26.09.2008 02:56
Nie wiem czy zauważyliście jeden bardzo niebezpieczny fragment toru?? To wyjazd z boksów. W lewym zakręcie po wewnętrznej zrobić wyjazd to jest bezmyślne działanie. Nie przemyślana konfiguracja boksów zarówno dojazdu jak i wyjazdu.
DarkArt
26.09.2008 02:45
Sypią iskrą. Jak za starych, dobrych czasow F1... :)
Jankes
26.09.2008 01:49
pewnie zapłaci nie mały mandat ;) a propo Roba, jajcarzyk z niego, lampka górnika FTW :P http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=110792&catID=1103-3085
biela
26.09.2008 01:30
Wiadomo coś czy przeanalizowana zostanie sytuacja Trulliego? Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale za jazdę pod prąd (!!) i wjazd do boksów należy mu się chyba podobna kara do tej, którą nałożono na Alonso w Walencji.
hawaj
26.09.2008 01:27
Ogólnie to jedna rzecz urzekła mnie w tym treningu - onboard Ferrari - praktycznie nie tną szykan (szczególnie Kimi) a bolid jedzie jak przyklejony. U Kubica onboard był bardzo "nerwowy" a do tego bardzo mocno brał tarki. Ferrari zdaje się mieć duży zapas na okrążeniach, czas sektorów Kimiego w końcówce może to potwierdzać.
michal5
26.09.2008 01:23
zawias> Ferrari w Monaco w kwalifikacja miało dublet to więc Ferrari umie jeździć na taki torach tylko jak deszcz jest to już im tak nie idzie dobrze
haha_xd
26.09.2008 12:53
Mati93 ~> Mało nagumowany tor?
owca
26.09.2008 12:52
ciekawie to wszystko wygląda :-) podoba mi sie ta nocna atmosfera. efektowne ujęcia cieszą oko ;-) do Studia Polsatu zaprosili Krystiana Sobierajskiego. czyżby szykowała sie zmiana warty i Zientarski miał opuścić Studio? sam Włodek nawet cos tam przebąkiwał o emeryturze, czy cos takiego... zobaczymy jak sie sprawy potoczą.
Kolumb84
26.09.2008 12:45
widzieliscie na live timingu okrazenie zjazdowe Kimasa?? rekord w I i II sektorze :D ojjj bedzie ciekawie! zobaczymy co przyniesie drugi trening, ale mysle ze qual bedzie wyrownany w czolowce. koledzy takie jedno pytanko... wiekszosc miala tak nisko ustawione bolidy czy ten tor jest taki nierowny, bo ciagle iskry sie sypaly? pozdr.
Mati93
26.09.2008 12:43
A mnie ciekawi duża ilość spinów na suchym torze,a ma padać deszcz drugie Monako jak nic... Kubica ładnie dziś jeździł nie widziałem jakiś poważnych uślizgów czyli tak jak zawsze Spokojnie.
zawias
26.09.2008 12:39
Renówka dobrze trafiła z przewidywanym czasem okrążenia ok. 1m45sek (patrz:'Wymagania techniczne toru w Singapurze' z 23 września). Swoja drogą zdziwiła mnie 'sprawność' Ferrari.
Maraz
26.09.2008 12:37
A mnie się tam podoba, na wyprzedzanie i tak nie liczyłem zbytnio :)
biela
26.09.2008 12:36
Denny tor. Żadnych długich prostych, w niektórych miejscach za wąsko, debilnie wykonane szykany, mało widoczny zjazd do boksów i z miejscami gdzie jest wyraźnie ciemniej. Jedyny plus jest taki, że wybacza mniej błędów od Walencji, o czym przekonał się dzisiaj Webber.