Decyzje podjęte przez FIA na sezon 2010

Prezentujemy zmiany na sezon 2010 zatwierdzone dzisiaj w Monako
12.12.0817:06
Pyciek & Maraz
6056wyświetlenia
Podczas dzisiejszych obrad Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC) w Monako zatwierdzone zostały radykalne posunięcia mające na celu redukcję wydatków w Formule 1 w latach 2009 i 2010. Zmiany na przyszły rok wymieniliśmy już w poprzedniej wiadomości - poniżej przedstawiamy wszystkie zmiany na sezon 2010.

Układ napędowy
  • Niezależne zespoły będą mogły zakupić silniki na cały sezon za mniej niż 5 milionów euro. Silniki te będą pochodziły od niezależnego producenta lub fabrycznych zespołów pod warunkiem, że zagwarantują one ciągłość dostawy. Jeżeli będą to silniki dostarczane przez niezależnego producenta, to umowa powinna zostać sfinalizowana nie później niż 20 grudnia 2008 roku.

  • Takie same silniki będą używane w latach 2011 i 2012 (zatem nie będzie zupełnie nowych silników od roku 2011).

  • Jeśli będzie to wykonalne w praktyce, wszystkie zespoły będą używały takiego samego układu przeniesienia napędu.


Podwozie/nadwozie[/u]
  • Utworzona zostanie lista wszystkich elementów podwozia/nadwozia i w przypadku każdego z nich podjęta zostanie oddzielnie decyzja, czy będzie on mógł stanowić o różnicy osiągów pomiędzy zespołami (inaczej, czy rozwój danego elementu może stanowić pole do rywalizacji).

  • Niektóre elementy, które nadal będą mogły stanowić różnicę w osiągach, zostaną poddane homologacji na cały sezon.

  • Niektóre elementy nadal będą mogły stanowić różnicę w osiągach, ale będą produkowane z niedrogich materiałów.

  • Elementy, które nie będą mogły stanowić różnicy w osiągach zostaną narzucone i będzie je można nabyć lub wyprodukować w najbardziej ekonomiczny sposób.


Weekend wyścigowy
  • Ustandaryzowane systemy do komunikacji radiowej i telemetrii.

  • Zakaz stosowania koców grzewczych do opon.

  • Zakaz mechanicznego oczyszczania opon.

  • Zakaz uzupełniania paliwa (w trakcie wyścigu).

  • Możliwość skrócenia dystansu lub czasu trwania wyścigu (propozycja zostanie rozważona po przeprowadzeniu badania rynku).


Aktywność w fabryce
  • Dalsze restrykcje dotyczące badań aerodynamicznych.

  • Zakaz stosowania stanowisk do testowania siły działającej na oponę (poza tymi do testowania pionowej siły).

  • Przeprowadzona zostanie pełna analiza obiektów w fabryce z myślą o zaproponowaniu dalszych restrykcji dotyczących ich użycia.


Dalsza perspektywa

FIA i FOTA przestudiują możliwość wprowadzenia zupełnie nowego układu napędowego na rok 2013, który będzie oparty na efektywnym wykorzystaniu energii (uzyskanie większej mocy z mniejszej ilości konsumowanej energii). Przepisy zostaną skonstruowane w taki sposób, aby zadbać o to, że prace badawczo-rozwojowe nad takim układem napędowym znajdą prawdziwe zastosowanie w energooszczędnym transporcie drogowym.

Bardziej wydajny system odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) będzie najprawdopodobniej bardzo znaczącym elementem energooszczędnego układu napędowego w przyszłości. W bliższej perspektywie, KERS jest częścią przepisów na sezon 2009, ale nie jest obowiązkowy. Na rok 2010 FOTA rozważa propozycję standardowego systemu KERS. FIA oczekuje na wynik tych rozważań.

Kilka dalszych zmian zostało wprowadzonych do sportowych i technicznych regulaminów na lata 2009 i 2010.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

41
GTC
16.12.2008 02:33
Jeszcze tylko brakuje standardowego kierowcy od roku 2010, najlepiej aby to był Hamilton. Proponuję sklonowanie Lewisa na dwadzieścia kilka egzemplarzy i za 20 lat F1 juz będzie super ekscytująca. Czy oni nie wiedzą że sporty motorowe a F1 szczególnie była poligonem doświadczalnym nowych technologii które potem trafiały do produkcji seryjnej. I tym samym przyspieszały rozwój min: bezpieczeństwa, ekologii czy niezawodności także w cywilnych pojazdach? Po wprowadzeniu tych wszystkich herezji ten sport przestanie byc pożyteczny także dla zwykłego przemysłu motoryzacyjnego. Bo jedyna kożyśc dla zaangażowanego producenta to reklama i nic więcej.
kuba_new
15.12.2008 10:25
o matko i corko ale dym bedzie standardowe wszystko i robimy bolidy z glinki ale masakra ciecie kosztow tak ale nie ciecie f1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! teraz to bedzie f 10,5 :(
Kerb
13.12.2008 01:00
Mam wrażenie, że to wszystko brzmi tak restrykcyjnie, żeby zniechęcić uczestników tego cyrku do zabawy takim sposobem do jakiego przywykli przez wiele lat. Może z brzydkiego kaczątka się coś ładnego ukształtuje. Stoicko pozostaje czekać.
marios76
13.12.2008 11:28
nie podoba mi się jedno-zespoły pracują nad systemem kers, lecą na to miliony dolarów(w skali f1 może 300!) ale...system nie jest obowiązkowy w sezonie 2009, a później zostanie wprowadzony standartowy... tak ma wyglądać cięcie kosztów-może któryś zespół opracuje doskonały kers i później za opłatą będą go stosować wszystkie teamy...ale na Boga, doprowadzono do sytuacji w której płacą za pracę nad nim wszyscy, a może nie używać nikt! Zmiany są potrzebne ale to jest jakiś absurd-wiele milionów po prostu wyrzuconych w przygotowania bez przyszłości...
sowa_kubica_fan
13.12.2008 08:10
Chryste Panie... Idiotyzm - tak można skomentować te zmiany. Podobnie jak te na 2009. Dla Mnie to nie są zmiany mające przede wszystkim zmniejszyć koszty, lecz mające zmniejszyć koszty i ścieśnić stawkę. To bez sensu. I tak znajdą jakiś sposób, żeby wydawać więcej pieniędzy. Poza tym w F1 zawsze były słabsze i lepsze zespoły i tak moim zdaniem powinno pozostać - zatem czego w FIA oczekują? Święta Lasu? To jest początek Końca F1. PS Panowie - zakładamy własną Formułę Wyścigową :D Co wy na to? :D
Rob3rt
13.12.2008 08:07
od 2012 Wyścigi domowe przed symulatorem na jednym serwerze, tanio , oszczędnie, no i Honda może wrocić!!!.
paolo
13.12.2008 12:21
Ja to widzę tak. FOTA wspólnie z FIA wykazały się niezwykłą elastycznością i szybkością w działaniu w ciągu ostatniego miesiąca w sprawie sezonu 2009. Jeśli sytuacja ulegnie zmianie lub wiele z tych wstępnych ustaleń będzie budzić wątpliwości to za rok w grudniu znowu wiele może się zmienić. Tankowanie na 99% powróci ponieważ nie ma zbyt wielkiego wpływu na koszty, a i wiele innych na razie proponowanych zmian ulegnie ewolucji. Podobnie było z silnikami. Spokojnie. Zobaczymy co będzie w 2009 i jeśli będzie źle to będzie zmiana zmian. Nie ma co się rozwodzić nad daleką przyszłością bo ostatnie miesiące pokazały, że wszystko może się zdarzyć.
MairJ23
12.12.2008 11:42
Banditto dokladnei - nei wiem ilu forumowiczow zauwazylo ile bylo deszczowych GP w 2008 roku i gdyby nei to to emocje tu na forum byly by wi4eksze nzi na torze (klotnei o TO i inne takie :)) A tak bylo calkiem ciekawie - wiec i mi si ewydaje - skoro moze si etak zdarzyc ze kierowcow scigajacych sie o czolowe lokaty bedzie 12 a nei tylko 4 - wiec nagle si emoze okazac ze tylko na lepsze to wszystko wyjdzie :)
dmaot malach
12.12.2008 11:12
Nie no, zmiany są potrzebne, żeby kolejne ekipy się nie wykruszyły, ale gdy były głosy o przewróceniu stawki do góry nogami to nikt chyba nie miał na myśli tego, że uczyni się to poprzez zrównanie osiągów bolidów...
Banditto
12.12.2008 10:36
Ba, nawet będą większe... Moim zdaniem może być tylko lepiej, bo gdyby nie błędy kierowców, zmieniające się warunki pogodowe i czynniki losowe to miniony sezon byłby nudny jak jasna cholera...
MairJ23
12.12.2008 10:14
Tu Dr. Maciek :) Panowie bez atakow serca i bez zalaman nerwowych - wszystko bedzie ok. F1 nie zginei tylko torche bedzie inaczej wygladala i bedzie miala lekko inne zasady ale... Emocje pozostana !!!! ...pozdro
jac
12.12.2008 09:28
mam 34 l ale chyba czeka mnie atak serca!!!
Maximus
12.12.2008 09:25
No, ale brak tankowań? Standaryzacja osiągów wszystkich elementów bolidu? Gdzie tu sens?
Jacho
12.12.2008 09:24
Co to będzie za Formula 1 jak takie coś będzie ;/ # Zakaz uzupełniania paliwa (w trakcie wyścigu). # Możliwość skrócenia dystansu lub czasu trwania wyścigu (propozycja zostanie rozważona po przeprowadzeniu badania rynku). Coś czuje, że to początek końca F1 ;/
alhan
12.12.2008 08:35
Może być ciekawie. Z pewnością wyścigi będą inne, tylko pytanie czy im plus czy im minus, cytując Borowczyka.
Maximus
12.12.2008 08:30
Jednym słowem: TRAGEDIA
Adam1970
12.12.2008 07:44
Plan wygląda nieźle. Skrócenie wyścigu to jednak gruba przesada. To wbrew Berniemu, wbrew kibicom, wbrew sponsorom. Jaki jest więc sens? Bo chyba nie dalsze ograniczenia wydatków? ;) Zapewne chodzi o to,że "środek" wyścigu jest najmniej emocjonujący. Idąc jednak tym tropem to należałoby wprowadzić 2 ,3 krotkie wyścigi w ciągu 1 godziny.... Ale przecież F1 ma pozostać F1 a nie GP1. Liczę ,że pomysl skrócenia wyścigu nie przejdzie.
pyciek
12.12.2008 07:32
Panowie nie ma co marudzić czasy są ciężkie więc i dla takich drogich sportów jak F1 (którzy w dużej mierze zależą od sponsorów) czasy będą ciężkie tak więc trzeba "zacisnąć pasa" i przetrwać ten trudny okres
MairJ23
12.12.2008 07:02
dokladnei - ktos juz tu napisal - zamiast sie wkurzac i rezygnowac z F1 zastanowcie sie co sie tak naprawde dzieje. Ktos juz tez tu dobrze napisal ze Mosley juz w zeszlym roku chcial obnizac koszta ale nikt tego nei widzial ze zle czasy nadciagaja - dopiero jak sie honda wycofala to sie u wszystkich wielkie czerwone alarmujace swiatelko zapalilo i nagle w ciagu kilku dni FOTA I FIA doszly do porozumienia - to nei sa jakies rzeczy o ktorych moga decydowac fani... tu chodzi o kase. Skoro jest zle a kazdy z nas wie ze jest zle (HONDA) to trzeba to poprawic i to szybko bo wtedy na serio F1 nie bedzie. Wszystkie te zmiany co chca wprowadzic trzeba wprowadzic bo inaczej moze si eto zle skonczyc. Alonso mowi ze odchodzi z F1 - niech odchodzi - ktos zawsze sie znajdzie na jego miejsce. To samo dotyczy mlodych kierowcow. Nic nei zmienia to ze nei bedzie testow - starzy kierowcy odchodza - ktos musi byc na ich miejsce zeby utrzymac ciaglosc - wiec ja bym sie narybkiem nie przejmowal - musza jakos mlodzi do F1 trafic i zastapic odchodzacych badz wyrzuconych kierowcow. Moze trzba na to wszystko spojrzec tak jak dorosli ludzie robia - z perspektywy problemu a nei ze ktos ma taki pomysl zeby tak pozmieniac F1 - oni nie roba tego po to zeby nas wkurzac ale po to by ratowac to co jest najwazniejsze - F1 !!!
O2
12.12.2008 06:59
dobry poradnik jak z f1 zrobic gp2. a te czesci, ktore nie beda stanowily o roznicy osiagow to gdzie bedzie mozna kupic?:D a od 2020 roku kazdy zespol bedzie musial miec standardowych kierowcow o jednakowych "prametrach". zostaną narzuconi i będzie ich można nabyć w TESCO.
Banditto
12.12.2008 06:17
Jak dla mnie to same dobre wiadomości i co najważniejsze wszyscy się z tym zgadzają, więc nawet nie ma, nad czym się spierać. :)
michal5
12.12.2008 05:40
ale zespoły się zgodziły a w ogóle lepiej takie zmiany niż żeby F1 by nie było
kemek
12.12.2008 05:39
Lol. Jak Wam się już teraz nie podoba, to oglądajcie szachy, rzutki, kółko i krzyżyk itp. Przeszkadza Wam to, że stawka samochodów się wyrówna i więcej będzie zależało od kierowcy? Chociaż i tak aerodynamika nadal będzie najważniejsza, więc w 100% się to nie uda... Wolicie skasowanie F1 na czas kryzysu? Takie zmiany mogą ułatwić dołączenie nowych zespołów, jak sytuacja się poprawi... F1 i tak będzie najszybszą serią, nawet z obniżonymi obrotami (nie wiem, jak na tych samych torach spisałyby się champ cary [czy teraz indy cary]). rafaello85 - opony będzie można zmieniać, więc tym bardziej strategia będzie ważna (i szybkość w pitstopach, które teraz zależą od węży tankujących, a nie od ekipy). Oby tylko do tej listy nie dodali medali...
Corvi78
12.12.2008 05:37
"...propozycja zostanie rozważona po przeprowadzeniu badania rynku..." można się już gdzieś wypowiedzieć? - z przyjemnością napiszę im co o tym i nie tylko o tym sądze...
DarkArt
12.12.2008 05:31
Pitole... Obejrze sezon 2009 i koncze z F1.
Piotrek15
12.12.2008 05:26
no to sie porobiło....
Teliss
12.12.2008 05:24
Ojoj, przerażające zmiany... No ale jakoś trzeba kryzys finansowy przeżyć :/
BMW Sauber
12.12.2008 05:06
A ja powiem tak !!!! Ostro ich ciach... we łbach. Co oni ciach... z tą F1 chca zrobic ?? Niedługo wiecej frajdy bedzie sprawiała gra w rFactora a nie ogladanie F1. Ten cały Bernie z Mosleyem powinni sie z tamtad zabierac w trymiga, bo zle to sie skonczy. ____________ a ja powiem tak: można było grzeczniej wyrazić swoją opinię... /// rafaello85
gnt3c
12.12.2008 05:02
zrobią z tego w końcu GP1...
Jędruś
12.12.2008 04:55
Heh , śmieszne to a nawet żenujące ... Tak dalej FIA a będziemy mieli za rok 50 % fanów co teraz ... Jak będe sobie chciał pooglądać wyścig takich samych bolidów to już gra komputerowa lepsza ....
pawel92setter
12.12.2008 04:54
ja jednak wolę tankowanie i zmiany opon. To jedyna szansa, dla słabszych zespołów, aby ew. przechytrzyć te silniejsze licząc na szczęście i powalczyć o najwyższe cele. A tak to zespoły ze środka stawki będą praktycznie bez szansy na zaistnienie. Szkoda ;/
Volk
12.12.2008 04:53
Zakaz tankowania z tej listy zdecydowanie najbardziej mi się podoba. Przeprowadziłbym jednak to bez skracania długości wyścigu. Mam nadzieję, że tak pokażą ich badania ;P
Twarzer
12.12.2008 04:46
Co do skrocenia wyscigu - nie nastapi to zapewne, bo beda badac wlasnie opinie publiczna na ten temat, to samo z systemem medalowym - bardzo dobrze, te zmiany sa najbardziej kontrowersyjne. Oczywiscie najwiekszym plusem w tych zmianach jest zakaz tankowania. To takze wymusi wiecej walki na torze, zamiast momentow typu "x lzejszy o 2 okrazenia, wiec y go wyprzedzi przy dobrym tempie" blabla. Generalnie bardzo dobre informacje, wielkie brawa z mojej strony dla FIA i FOTY.
michal5
12.12.2008 04:45
ja poczekam do 2010 roku kiedy będzie koniec sezony i zobaczę czy te zmiany były dobre czy nie
rafaello85
12.12.2008 04:33
A zatem: standaryzacja, standaryzacja i jeszcze raz standaryzajca... Tak jak pisano tu już wielokrotnie - jeszcze tylko będzie brakować standardowego kierowcy. Nigdy nie zaakceptuję dwch zmian: - zakazu tankowania bolidów - nie trafiają do mnie argumenty, że kiedyś już tak było! Tankowanie paliwa i zmiana opon to bardzo istotne czynniki wpływające na końcowy wynik. Bez możliwości uzupełniania paliwa, nie będzie strategii:/ Kiedyś już zabroniono zmieniać opon, jak to się skończył wszyscy wiemy:/ - skrócenia dystansu lub czasu trwania wyścigu! Bez jaj!!!!!!!!!!!!!!!!! Nie po to czekam 2 tygodnie żeby później oglądać 20 lub 30 minut krótsze wyścigi:/ Co mają powiedzieć kibice na torze? Za co oni płacą?
andy
12.12.2008 04:31
może w ramach cięć skończyc tę całą zabawę i niech F1 przestanie istnieć. Jakby nie patrzeć to największe oszczędności by były.
Falarek
12.12.2008 04:30
Zapomnieli o najważniejszym o zmianie nazwy bo F1 to już nie będzie. Może by powrócić do sławnej "Formuły Pierwszej" z angielska "Formula First".
RubiKub
12.12.2008 04:24
Oj... Chyba się przerzucę na curling... :(
Mati93
12.12.2008 04:22
kurde ale najgorsze i tak to że dystans wyścigów zostanie skrócony ;/
dmaot malach
12.12.2008 04:19
Pozostaje jedynie liczyć na to, że decyzje dotyczące podwozia/nadwozia mają charakter jedynie przejściowy...
owca
12.12.2008 04:14
zakaz tankowania i skrócenie dystansu wyścigu średnio mi sie podoba... ;/