Testy w Jerez dzień 1: Debiut Hartleya

W ostatnich testach w tym roku w Jerez uczestniczą zespoły Red Bull, BMW Sauber i Williams
15.12.0817:51
Marek Roczniak
5956wyświetlenia

Dziś rozpoczęły się ostatnie zimowe testy w tym roku, w których bierze udział sześć zespołów, ale na trzech różnych torach. Najwięcej zespołów zjawiło się w Jerez, gdzie najszybszym kierowcą podobnie jak w ubiegłym tygodniu okazał się Sebastien Buemi, choć tym razem reprezentując już barwy Red Bull Racing.

Szwajcar uzyskał czas 1:17,704, a więc był to gorszy o blisko pół sekundy wynik od jego najlepszego osiągnięcia na zakończenie testów w ubiegłym tygodniu, kiedy jeździł niemal identycznym bolidem zaprojektowanym przez Red Bull Technology, ale z silnikiem Ferrari a nie Renault.

Buemi był także sprawcą jednej z przerw w dzisiejszych testach, kiedy wypadł z toru i uderzył przodem bolidu w bandę, tracąc w efekcie przednie skrzydło. Problemy techniczne z bolidem BMW Sauber F1.08B zmusiły tymczasem Nick Heidfelda do zatrzymania się na torze w okolicy pory obiadowej. Po wymianie silnika Niemiec wznowił testy, łącznie przejeżdżając o cztery okrążenia więcej od Buemiego (75) i plasując się na drugiej pozycji (+1,5 sekundy straty).

Zespół BMW reprezentował dzisiaj także kierowca testowy Christian Klien, który kontynuował pracę nad systemem KERS w drugim F1.08B, przejeżdżając bez większych problemów 94 okrążenia. Austriak wypróbował różne konfiguracje systemu odzyskiwania energii kinetycznej i testy ukończył na czwartej pozycji, mając ponad 0,4 sekundy straty do Heidfelda. Obaj kierowcy pracowali także nad dostosowaniem ustawień bolidu do opon typu slick. Jutro do Heidfelda dołączy Robert Kubica.


Kierowców BMW rozdzielił Brendon Hartley, który oficjalnie zadebiutował dzisiaj na testach Formuły 1 (wcześniej Nowozelandczyk zaliczył tylko kilka pokazów i testów w linii prostej). Ubiegający się o posadę kierowcy rezerwowego w Red Bull Racing zawodnik Formuły 3 okazał się wolniejszy od Buemiego o blisko dwie sekundy, ale jak już dzisiaj pisaliśmy, jego głównym celem było pokonanie 300 km, aby mógł wystąpić do FIA o przyznanie superlicencji. Zadanie zostało wykonane z nawiązką, bowiem Brendon przejechał 367 km, a jego jedynym błędem było ominięcie wjazdu do boksów na pierwszym kółku.

To było niesamowite doświadczenie. - powiedział po zakończeniu testów. Pierwszy przejazd był naprawdę trudny, pod samym względem szybkości pracy umysłu, gdyż wszystko dzieje się tutaj znacznie szybciej niż normalnie. Trzeba myśleć o wielu rzeczach przy wciskaniu przycisków i komunikacji radiowej, ale z czasem nabrałem pewności siebie w samochodzie i pod koniec dnia wszystko szło już gładko. Ten test to jak spełnienie marzenia. Pracowałem na to przez całe życie i jest to po prostu niewiarygodne. Jutro bolid Hartleya przejmie Sebastian Vettel.

Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów był Nico Hulkenberg, który przejechał w Williamsie FW30B najwięcej okrążeń ze wszystkich uczestników poniedziałkowych testów, jako jedyny osiągając granicę 100 okrążeń. Strata kierowcy testowego stajni z Grove do Buemiego wyniosła równo trzy sekundy.

Czasy uzyskane w poniedziałek na torze Jerez (4,428 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidAKCzas okr.Okr.
1Sebastien BuemiRed Bull RenaultRB4 1:17.70471
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.08B+ 1:19.22375
1Brendon HartleyRed Bull RenaultRB4 1:19.58683
1Christian KlienBMW SauberF1.08B++1:19.65595
1Nico HulkenbergWilliams ToyotaFW30B+1:20.704100
PogodaTemperatura powietrza: 4-12°C
Temperatura toru: 4-16°C
Słonecznie przez cały dzień, rano bardzo zimno

Zdjęcia z dzisiejszych testów w Jerez można znaleźć tutaj.

Źródło: TSL-Timing.com, informacje prasowe zespołów

KOMENTARZE

14
Ducsen
15.12.2008 08:58
@Hideko - no widzę, że jesteś jedynym co tu ma jakiś olej we łbie. Jeśli na podstawie testów ustalacie hierarchię na przyszły sezon to jesteście chyba nie poważni. W zeszłym tygodniu jak dobrze pamiętam to Williams był wyraźnie szybszy, a jak się okazało i tak nie testowali KERS. A posty o Hülkenbergu zostawię bez komentarza. Jeśli pytacie się kto to jest i przyrównujecie go do jakiegoś beztalencia to na prawdę przyda wam się trochę lektury. To największy obecnie talent z Niemiec nie jeżdżący w F1.
natleniony
15.12.2008 08:31
alhan - brawo, jak czytałem wywody kmk i waco to się uśmiałem, dodam od siebie, że jak po raz pierwszy zobaczyłem Hulkenberga w A1GP to byłem pod wielkim wrażeniem. Wygrał dla Niemiec chyba połowę wyścigów i cały serial. pzdr for all.
Maraz
15.12.2008 08:19
Williams jednak bez KERS dzisiaj testował.
mario1963
15.12.2008 07:17
porównamy jak wszyscy beda mieli KERS i pojada bezpośrednio przed sezonem- to bedzie wykładnia- teraz to tylko gdybanie .........mysle ze dopiero w lutym sie okaze co kto ma i na ile...:):):::))))
virescens
15.12.2008 07:01
Chciałbym żeby Buemi jeździł w 2009. Młody, b.zdolny, itp. No i nie będzie już gadania że Kubica jest najbrzydszym kierowcą w F1 :)
Hideko
15.12.2008 06:20
Ta... tyle że to dopiero TESTY LUDZIE!! Co z tego że wolniejsze? Może inni też tacy będą? Może Klien nie jest taki szybki jak Kubica i Nick? Może pogoda była zła?...żal,żal,żal...
Ramzi
15.12.2008 06:07
A co z testami w Algarve?
Lukas
15.12.2008 06:05
BMW z kersem ciągle wolniejsze od BMW bez kersu... widać fenomenalny system
alhan
15.12.2008 06:04
waco, kmk nie obraźcie się, ale jeśli nie wiecie kto to Hulkenberg to jesteście "lekko w tyle" z wyścigowymi wiadomościami. Podpowiem, że Nico to tegoroczny mistrz Europy Formuły 3 i możliwe, że przyszły mistrz GP2
Metalpablo
15.12.2008 05:57
Dziś BMW szybsze,we wcześniejsze dni wolniejsze od Williamsa ,także to o niczym nie świadczy.Zimno w Jerez:P to też ma wpływ na bolidy:)
kmk
15.12.2008 05:34
ciekawe jak jutro wypadnie Vettle w porównaniu z Buemim, no racja BMW szybsze ale w Williamsie kierowca nie najwyższych lotów lub bez doświadczenia
barteks2
15.12.2008 05:20
Te tabele są coraz krótsze...
waco
15.12.2008 05:03
BMW szybsze o sekundę od Williamsa, może to dobry omen, a może to tylko testy i słaby kierowca.
AdrianAdrian
15.12.2008 05:02
Chyba BMW jest z przodu jeśli chodzi o KERS w porównaniu do Williamsa.