Statystyki z testów po sezonie 2008: Catalunya

Rozpoczynamy prezentację ostatnich w tym roku statystyk z testów F1
27.12.0813:56
Pyciek & Maraz
4133wyświetlenia

Rozpoczynamy prezentację ostatnich w tym roku statystyk z testów F1. Po podsumowaniu w marcu testów przedsezonowych i we wrześniu testów w trakcie sezonu, tym razem przedstawiamy statystyki obejmujące testy po zakończeniu sezonu 2008, a więc w okresie od listopada do grudnia. Na pierwszy ogień idzie tor Catalunya.

Pierwsze zimowe testy po zakończeniu sezonu 2008 odbyły się w dniach 17-19 listopada pod Barceloną. Najszybszym kierowcą podczas nich okazał się Sebastian Vettel, wykręcając w standardowym bolidzie Red Bull RB4, ale na gładkich oponach slick czas 1:19,295.

Przed Niemcem bolid RB4 gościnnie poprowadził pięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb, który spisał się całkiem nieźle podczas swoich pierwszych oficjalnych testów F1, jednak to nie na nim skupiona była główna uwaga pierwszego dnia testów. Obiektywy fotoreporterów skierowane były bowiem przede wszystkim na przejściowy bolid BMW Sauber F1.08B ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009.


Samochód ten wywołał bardzo mieszane odczucia - pojawiły się wręcz stwierdzenia, że jest to najbrzydszy bolid F1, głównie za sprawą szerokiego, nisko umocowanego przedniego skrzydła z dużymi zakończenia po bokach, które bardzo rzucały się w oczy ze względu na biały kolor. Dla porównania nowe przednie skrzydło Williamsa nie rzucało się już tak bardzo w oczy dzięki ciemnej kolorystyce.

F1 to jednak nie konkurs piękności i trzeba przyznać, że na Circuit de Catalunya przejściowy bolid BMW prezentował całkiem przyzwoite osiągi, biorąc pod uwagę mniejszą siłę dociskową. Zespół Roberta Kubicy wydawał się mieć najdalej posunięty program rozwojowy na sezon 2009 z czołówki, gdyż już na początku zimowych testów sprawdzał zarówno nowe elementy aerodynamiczne w mocno zmodyfikowanym bolidzie, jak i system odzyskiwania energii kinetycznej KERS.

Uwagi do poniższych statystyk: ze względu na fakt, że nie zawsze były dostępne dane na temat tego, kto przejechał ile okrążeń w danej wersji bolidu i w którym ustanowił swój najlepszy czas, statystyki nie zostały rozbite na poszczególne wersje. Zamiast tego jest jedynie zaznaczone, z których wersji korzystał dany zespół/kierowca: standardowej, z aerodynamiką na sezon 2009 (A) lub z systemem KERS (K). Dodatkowo w przypadku BMW i kilku innych zespołów w oznaczeniu bolidu nie podaliśmy litery 'B', aby nie powodować niepotrzebnego zamieszania. Wszystkie zespoły korzystały z opon slick.

W następnej kolejności przedstawimy statystyki z dwóch serii zimowych testów na torze Jerez.

Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - najlepsze czasy okrążeń
KierowcaNar.ZespółBolidyCzas okr.
1Sebastian VettelRed BullRB41:19.295
1Sebastien BourdaisToro RossoSTR31:19.839
1Takuma SatoToro RossoSTR31:20.017
1Sebastien BuemiToro RossoSTR31:20.154
1Gary PaffettMcLarenMP4-23/K1:21.140
1Alex WurzHondaRA108A1:21.198
1Jenson ButtonHondaRA108A1:21.387
1Pedro de la RosaMcLarenMP4-23K1:21.417
1Robert KubicaBMW SauberF1.08A1:21.521
1Nico RosbergWilliamsFW30A/K1:21.525
1Christian KlienBMW SauberF1.08A/K1:21.534
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.08A/K1:21.592
1Bruno SennaHondaRA108/A1:21.676
1Luca BadoerFerrariF2008K1:22.038
1Adrian SutilForce IndiaVJM-011:22.073
1Nelsinho PiquetRenaultR281:22.148
1Lucas di GrassiHondaRA1081:22.283
1Nico HulkenbergWilliamsFW30A/K1:22.410
1Sebastien LoebRed BullRB41:22.503
1Marc GeneFerrariF20081:22.772
1Giancarlo FisichellaForce IndiaVJM011:23.068
1Pedro de la RosaForce IndiaVJM011:23.103
1Giedo van der GardeRenaultR281:23.250
1Vitantonio LiuzziForce IndiaVJM011:23.794
Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - dystans pokonany przez kierowców
KierowcaNar.ZespółBolidy@Okr.@Km
1Luca BadoerFerrariF2008K3411587,355
1Sebastien BuemiToro RossoSTR33311540,805
1Nelsinho PiquetRenaultR282591205,645
1Gary PaffettMcLarenMP4-23/K2361098,580
1Jenson ButtonHondaRA108A204949,620
1Takuma SatoToro RossoSTR3200931,000
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.08A/K187870,485
1Pedro de la RosaForce IndiaVJM-01174809,970
1Sebastien BourdaisToro RossoSTR3170791,350
1Nico HulkenbergWilliamsFW30A/K168782,040
1Lucas di GrassiHondaRA108158735,490
1Adrian SutilForce IndiaVJM01146679,630
1Bruno SennaHondaRA108/A146679,630
1Sebastian VettelRed BullRB4145674,975
1Christian KlienBMW SauberF1.08A/K141656,355
1Robert KubicaBMW SauberF1.08A132614,460
1Nico RosbergWilliamsFW30A/K113526,015
1Giancarlo FisichellaForce IndiaVJM0193432,915
1Vitantonio LiuzziForce IndiaVJM0186400,330
1Sebastien LoebRed BullRB482381,710
1Alex WurzHondaRA108A77358,435
1Giedo van der GardeRenaultR2869321,195
1Pedro de la RosaMcLarenMP4-23K65302,575
1Marc GeneFerrariF200863293,265
Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - dystans pokonany przez zespoły
ZespółBolidy@Liczba okr.@Dyst. w km
1Toro Rosso FerrariSTR37013263,155
1HondaRA108/A5852723,175
1Force India FerrariVJM014992322,845
1BMW SauberF1.08A/K4602141,300
1FerrariF2008/K4041880,620
1RenaultR283281526,840
1McLaren MercedesMP4-23/K3011401,155
1Williams ToyotaFW30A/K2811308,055
1Red Bull RenaultRB42271056,685
Zobacz także: Harmonogram zimowych testów 2008/2009 z odnośnikami do poszczególnych raportów

KOMENTARZE

5
michu_194
28.12.2008 08:57
Buemi - Sato :D
McLuke
27.12.2008 01:35
Raczej Buemi i Sato... ;)
Carlo's
27.12.2008 01:13
Buemi już pewny, a na drugim fotel usiądzie Sato.
Endrju Szopen
27.12.2008 01:12
Buemi i Bourdais - chyba... :P
sisiorex
27.12.2008 01:05
Kto wg. was wygrywa w walce o fotel w STR ?