Statystyki z testów po sezonie 2008: Catalunya
Rozpoczynamy prezentację ostatnich w tym roku statystyk z testów F1
27.12.0813:56
4133wyświetlenia
Rozpoczynamy prezentację ostatnich w tym roku statystyk z testów F1. Po podsumowaniu w marcu testów przedsezonowych i we wrześniu testów w trakcie sezonu, tym razem przedstawiamy statystyki obejmujące testy po zakończeniu sezonu 2008, a więc w okresie od listopada do grudnia. Na pierwszy ogień idzie tor Catalunya.
Pierwsze zimowe testy po zakończeniu sezonu 2008 odbyły się w dniach 17-19 listopada pod Barceloną. Najszybszym kierowcą podczas nich okazał się Sebastian Vettel, wykręcając w standardowym bolidzie Red Bull RB4, ale na gładkich oponach slick czas 1:19,295.
Przed Niemcem bolid RB4 gościnnie poprowadził pięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb, który spisał się całkiem nieźle podczas swoich pierwszych oficjalnych testów F1, jednak to nie na nim skupiona była główna uwaga pierwszego dnia testów. Obiektywy fotoreporterów skierowane były bowiem przede wszystkim na przejściowy bolid BMW Sauber F1.08B ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009.
Samochód ten wywołał bardzo mieszane odczucia - pojawiły się wręcz stwierdzenia, że jest to najbrzydszy bolid F1, głównie za sprawą szerokiego, nisko umocowanego przedniego skrzydła z dużymi zakończenia po bokach, które bardzo rzucały się w oczy ze względu na biały kolor. Dla porównania nowe przednie skrzydło Williamsa nie rzucało się już tak bardzo w oczy dzięki ciemnej kolorystyce.
F1 to jednak nie konkurs piękności i trzeba przyznać, że na Circuit de Catalunya przejściowy bolid BMW prezentował całkiem przyzwoite osiągi, biorąc pod uwagę mniejszą siłę dociskową. Zespół Roberta Kubicy wydawał się mieć najdalej posunięty program rozwojowy na sezon 2009 z czołówki, gdyż już na początku zimowych testów sprawdzał zarówno nowe elementy aerodynamiczne w mocno zmodyfikowanym bolidzie, jak i system odzyskiwania energii kinetycznej KERS.
Uwagi do poniższych statystyk: ze względu na fakt, że nie zawsze były dostępne dane na temat tego, kto przejechał ile okrążeń w danej wersji bolidu i w którym ustanowił swój najlepszy czas, statystyki nie zostały rozbite na poszczególne wersje. Zamiast tego jest jedynie zaznaczone, z których wersji korzystał dany zespół/kierowca: standardowej, z aerodynamiką na sezon 2009 (A) lub z systemem KERS (K). Dodatkowo w przypadku BMW i kilku innych zespołów w oznaczeniu bolidu nie podaliśmy litery 'B', aby nie powodować niepotrzebnego zamieszania. Wszystkie zespoły korzystały z opon slick.
W następnej kolejności przedstawimy statystyki z dwóch serii zimowych testów na torze Jerez.
Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - najlepsze czasy okrążeń | ||||||
Kierowca | Nar. | Zespół | Bolidy | Czas okr. | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | RB4 | 1:19.295 | ||
1 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | STR3 | 1:19.839 | ||
1 | Takuma Sato | Toro Rosso | STR3 | 1:20.017 | ||
1 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | STR3 | 1:20.154 | ||
1 | Gary Paffett | McLaren | MP4-23/K | 1:21.140 | ||
1 | Alex Wurz | Honda | RA108A | 1:21.198 | ||
1 | Jenson Button | Honda | RA108A | 1:21.387 | ||
1 | Pedro de la Rosa | McLaren | MP4-23K | 1:21.417 | ||
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.08A | 1:21.521 | ||
1 | Nico Rosberg | Williams | FW30A/K | 1:21.525 | ||
1 | Christian Klien | BMW Sauber | F1.08A/K | 1:21.534 | ||
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.08A/K | 1:21.592 | ||
1 | Bruno Senna | Honda | RA108/A | 1:21.676 | ||
1 | Luca Badoer | Ferrari | F2008K | 1:22.038 | ||
1 | Adrian Sutil | Force India | VJM-01 | 1:22.073 | ||
1 | Nelsinho Piquet | Renault | R28 | 1:22.148 | ||
1 | Lucas di Grassi | Honda | RA108 | 1:22.283 | ||
1 | Nico Hulkenberg | Williams | FW30A/K | 1:22.410 | ||
1 | Sebastien Loeb | Red Bull | RB4 | 1:22.503 | ||
1 | Marc Gene | Ferrari | F2008 | 1:22.772 | ||
1 | Giancarlo Fisichella | Force India | VJM01 | 1:23.068 | ||
1 | Pedro de la Rosa | Force India | VJM01 | 1:23.103 | ||
1 | Giedo van der Garde | Renault | R28 | 1:23.250 | ||
1 | Vitantonio Liuzzi | Force India | VJM01 | 1:23.794 | ||
Litera A w oznaczeniu bolidu - przednie i/lub tylne skrzydło na 2009, litera K - KERS lub jego namiastka |
Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - dystans pokonany przez kierowców | |||||||
Kierowca | Nar. | Zespół | Bolidy | @Okr. | @Km | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Luca Badoer | Ferrari | F2008K | 341 | 1587,355 | ||
1 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | STR3 | 331 | 1540,805 | ||
1 | Nelsinho Piquet | Renault | R28 | 259 | 1205,645 | ||
1 | Gary Paffett | McLaren | MP4-23/K | 236 | 1098,580 | ||
1 | Jenson Button | Honda | RA108A | 204 | 949,620 | ||
1 | Takuma Sato | Toro Rosso | STR3 | 200 | 931,000 | ||
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.08A/K | 187 | 870,485 | ||
1 | Pedro de la Rosa | Force India | VJM-01 | 174 | 809,970 | ||
1 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | STR3 | 170 | 791,350 | ||
1 | Nico Hulkenberg | Williams | FW30A/K | 168 | 782,040 | ||
1 | Lucas di Grassi | Honda | RA108 | 158 | 735,490 | ||
1 | Adrian Sutil | Force India | VJM01 | 146 | 679,630 | ||
1 | Bruno Senna | Honda | RA108/A | 146 | 679,630 | ||
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | RB4 | 145 | 674,975 | ||
1 | Christian Klien | BMW Sauber | F1.08A/K | 141 | 656,355 | ||
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.08A | 132 | 614,460 | ||
1 | Nico Rosberg | Williams | FW30A/K | 113 | 526,015 | ||
1 | Giancarlo Fisichella | Force India | VJM01 | 93 | 432,915 | ||
1 | Vitantonio Liuzzi | Force India | VJM01 | 86 | 400,330 | ||
1 | Sebastien Loeb | Red Bull | RB4 | 82 | 381,710 | ||
1 | Alex Wurz | Honda | RA108A | 77 | 358,435 | ||
1 | Giedo van der Garde | Renault | R28 | 69 | 321,195 | ||
1 | Pedro de la Rosa | McLaren | MP4-23K | 65 | 302,575 | ||
1 | Marc Gene | Ferrari | F2008 | 63 | 293,265 | ||
Litera A w oznaczeniu bolidu - przednie i/lub tylne skrzydło na 2009, litera K - KERS lub jego namiastka |
Catalunya (4,655 km, 17-19.XI) - dystans pokonany przez zespoły | ||||
Zespół | Bolidy | @Liczba okr. | @Dyst. w km | |
---|---|---|---|---|
1 | Toro Rosso Ferrari | STR3 | 701 | 3263,155 |
1 | Honda | RA108/A | 585 | 2723,175 |
1 | Force India Ferrari | VJM01 | 499 | 2322,845 |
1 | BMW Sauber | F1.08A/K | 460 | 2141,300 |
1 | Ferrari | F2008/K | 404 | 1880,620 |
1 | Renault | R28 | 328 | 1526,840 |
1 | McLaren Mercedes | MP4-23/K | 301 | 1401,155 |
1 | Williams Toyota | FW30A/K | 281 | 1308,055 |
1 | Red Bull Renault | RB4 | 227 | 1056,685 |
Suma okrążeń: 3786, suma kilometrów: 17623,830 |
KOMENTARZE