Williams przeciwny zakazowi korzystania z dwóch tuneli aero

"Nawet ślepy zobaczyłby, że jest to jawne dyskryminowanie zespołów z dwoma tunelami"
20.02.0915:55
Marek Roczniak
2903wyświetlenia

Frank Williams powiedział serwisowi autosport.com, że jest niezadowolony z proponowanego zakazu użycia więcej niż jednego tunelu aerodynamicznego przez każdy zespół, gdyż jego zdaniem postawi to stajnię z Grove w niekorzystnej sytuacji względem rywali.

Stowarzyszenie zespołów F1 (FOTA) dyskutuje obecnie nad nowymi propozycjami dotyczącymi ograniczenia wydatków na badania związane z aerodynamiką. Wczesne regulacje dotyczące tych ograniczeń dawały zespołom możliwość wyboru tego, jak dużo z wyznaczonej sumy pieniędzy chcą przeznaczać na prace w tunelu aerodynamicznym a jak dużo na komputerowe symulacje z użyciem numerycznej mechaniki płynów (CFD).

Williams tak komentuje tę sytuację: Byłem zadowolony z wcześniejszych postanowień do czasu, gdy kilka zespołów powiedziało 'mamy tylko jeden tunel aerodynamiczny, więc wy też powinniście mieć tylko jeden', co według mnie było wyraźnym przejawem dyskryminacji. Wszyscy wyłożyliśmy ostatnio karty na stół na temat swoich możliwości CFD. Wyszło, że jesteśmy ostatni na równi z Force India. Mamy dwa bardzo dobre tunele, jednak nagle z jakiegoś niezbyt rozsądnego powodu pojawiła się propozycja, że możemy korzystać tylko z jednego.

Szef stajni z Grove dodał, że nie tylko oni są przeciwni takiemu rozwiązaniu, ale także Toyota i podobnego zdania była najprawdopodobniej ekipa Hondy. Nawet ślepy zobaczyłby, że jest to jawne dyskryminowanie tych zespołów, które mają dwa tunele. A gdyby była taka sytuacja, że ktoś ma dwóch kierowców, a ja tylko jednego, to czy wszyscy z tego powodu też powinni mieć możliwość posiadania tylko jednego? Niektórzy poczynili wielkie inwestycje, ale ci z jednym tunelem powiedzieli 'hola hola, nie możecie mieć drugiego tunelu'.

Williams ma jednak nadzieję, że uda się osiągnąć lepszy kompromis, nawet jeśli wprowadzony zostanie zakaz użycia więcej niż jednego tunelu aerodynamicznego. Myślę, że zbliżamy się do znalezienia rozwiązania, które będzie dość akceptowalne, ale powtarzam jeszcze raz - nie jesteśmy zadowoleni z takiego obrotu spraw.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

9
tomek_46
20.02.2009 10:28
Oczywiście że nikt im nie zabroni budować drugiego tunelu, tak jak nikt nie zabrania Williamsowi zbudować własny tor testowy. Tyle że nie będą mogli na nim testować. Rezygnacja z drugiego tunelu ma przynieść w założeniach oszczędności o które tak walczył Frank więc niech i on z czegoś zrezygnuje. Żeby nie było lubię ten zespół, po prostu potrzebny jest kompromis i tyle.
camorra
20.02.2009 08:35
SoBcZaK,wiec niech reszta zwroci kase Scuderii za to ,ze musi oplacac najlepszych inzynierow od silnikow ,podczas gdy oni siedza i ***za w stolek ...echhh przepisy sie zmieniaja i juz. Wczoraj bylo mozna ,a dzis juz nie :))Normalka w tym sporcie.Ot cala demokracja :)
Huckleberry
20.02.2009 08:05
Falarek - w przypadku Williamsa można obejrzeć na Eurosporcie czego akurat używają ;)
Falarek
20.02.2009 06:17
Jestem ciekaw jakim sposobem FIA będzie kontrolować czy dany zespół używa tylko jednego tunelu. Oddelegują do fabryk jakaś "wtykę" z FIA?
Spandex
20.02.2009 06:10
@Tomek Nikt nie broni tym zespołom z jednym tunelem wybudować sobie drugi.
ht-hubcio
20.02.2009 05:57
a kto tym innym zespołom bronił wybudować sobie drugi tunel? Tak samo jak z KERS - "my nie zdążymy, to może nie pozwólmy nikomu używać"
tomek_46
20.02.2009 05:50
Czy nie jest dyskryminacją sytuacja w której jeden czy dwa zespoły mogą korzystać z dwóch tuneli a reszta tylko z jednego? Ferrari ma dwa tory więc dlaczego ograniczać im ilość dni testowych?
pmerlon
20.02.2009 04:57
Miłoby było znowu zobaczyć Williamsy w pierwszej trójce. Mam wrażenie, że obecne F1 idzie w kieunku przeciwnym do tego co ugruntowało i wyniosło na wyżyny ten sport, a więc nowatorstwo i bogactwo. Teraz inżynierowie nie myślą jak skonstruować coś czego rywale nie mają, a nam da przewagę tylko jak najoptymalniej się dostosować do wymysłów starych pryków (tak było z turbo, aktywne zawieszeni, efekt przyziemny, telemetria, półautomatyczna skrzynia biegów strowana hydrauliką....itd) Ciekawe jaki bedzie finał tego.
SoBcZaK
20.02.2009 04:47
Niech im reszta zwróci kase za ten drugi tunel, który będzie stał bezużytecznie a za który zapłaciły...