Testy w Andaluzji dzień 1/5: Vettel zdecydowanie najszybszy

Niemiec pokonał aż o ponad sekundę Felipe Massę w zmodyfikowanym Ferrari F60
01.03.0918:37
Marek Roczniak
9764wyświetlenia

Dzisiaj na torze Jerez rozpoczęły się pięciodniowe testy Formuły 1 z udziałem ośmiu zespołów. Na hiszpańskim obiekcie zabrakło tylko ekip Toro Rosso i Hondy, które w następnym tygodniu przeprowadzą najprawdopodobniej pierwsze jazdy próbne swoich nowych bolidów na torach położonych blisko ich siedzib.

W niedzielę, a więc w dość nietypowy dzień jak na testy najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Sebastian Vettel (Red Bull RB5), pokonując aż o ponad sekundę Felipe Massę w zmodyfikowanym Ferrari F60, w którym rury wydechowe są już w całości schowane pod karoserią. Brazylijczyk pracował nad ustawieniami auta i przejechał o 24 okrążenia mniej od Vettela, głównie z powodu wypadnięcia z toru kwadrans po godzinie dwunastej. Bolid nie został jednak uszkodzony i później kierowca stajni z Maranello wznowił testy.

Trzeci czas uzyskał kierowca testowy Toyoty - Kamui Kobayashi, jako ostatni mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Vettela. Tego ranka miałem pierwszą prawdziwą okazję do poprowadzenia TF109 w suchych warunkach. Od pierwszego przejazdu samochód wydawał się łatwy w prowadzeniu, a więc od razu mogliśmy przystąpić do pracy nad aerodynamiką. Samochód wydaje się stanowić prawdziwy krok naprzód w porównaniu do ubiegłego roku. Przelotne opady deszczu zakłóciły popołudniową sesję, ale mimo to wykonaliśmy cały program. - powiedział Japończyk, którego jutro zastąpi Timo Glock.

Tuż za Kobayashim uplasował się sprawca drugiego wywieszenia czerwonej flagi - Nico Rosberg (Williams FW31). Niemiec wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie około godziny 14:30, powodując 20-minutową przerwę w testach, ale później wznowił pracę. Jego strata do testera Toyoty wyniosła blisko pół sekundy. Pierwszą piątkę zamknął Robert Kubica (BMW Sauber F1.09), który dzień rozpoczął od sprawdzania opon Bridgestone przygotowywanych na rok 2010, mających poprawić balans samochodów. Polak stracił jednak rano sporo czasu ze względu na konieczność wymiany silnika i w efekcie przygotowania do sezonu 2009 rozpoczął dopiero po deszczu w środku dnia, skupiając się m.in. na trenowaniu startów.

Zespół Force India pierwsze pełnoprawne testy swojego nowego bolidu VJM02 rozpoczął od przejechania zaledwie 31 okrążeń. Giancarlo Fisichella nie okazał się jednak najwolniejszym kierowcą, gdyż za nim znaleźli się jeszcze Pedro de la Rosa (McLaren MP4-24) i Nelson Piquet Jr (Renault R29), tak więc były i pozytywne strony pierwszego dnia testów dla zespołu z Silverstone. De la Rosa i Piquet byli ostatnimi sprawcami wywieszenia w niedzielę czerwonej flagi, obaj zatrzymując się na torze w ostatniej godzinie testów. Incydent z udziałem de la Rosy spowodował nawet nieco wcześniejsze zakończenie dzisiejszych testów. Tym niemniej kierowca testowy McLarena był najbardziej pracowitym uczestnikiem dzisiejszych testów. Jutro MP4-24 przejmie Heikki Kovalainen.

•   Jerez: najlepsze czasy kierowców w roku 2009
•   Jerez: dystans pokonany przez kierowców i zespoły w roku 2009

Pogoda
Temperatura powietrza: 15-18°C
Temperatura toru: 15-19°C
Pochmurno, kilka kropel deszczu po południu, pod koniec dnia przebłyski słońca

Źródło: Autosport.com, informacje prasowe zespołów
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Sebastian Vettel (-)Red Bull Renault RB5871:19,055
2Felipe Massa (-)Ferrari F60631:20,3301,275 1,275
3Kamui Kobayashi (-)Toyota TF109791:20,6991,644 0,369
4Nico Rosberg (-)Williams Toyota FW31711:21,1712,116 0,472
5Robert Kubica (-)BMW Sauber F1.09471:21,2922,237 0,121
6Giancarlo Fisichella (-)Force India Mercedes VJM02311:21,5842,529 0,292
7Pedro de la Rosa (-)McLaren Mercedes MP4-24941:21,8312,776 0,247
8Nelson Piquet Jr (-)Renault R29521:22,0112,956 0,180

KOMENTARZE

21
Gerlach
02.03.2009 12:29
@mikołajpoznan tutaj masz artykuł: http://www.rp.pl/artykul/107684,270215_Kubica__Jest_wiecej_guziczkow_.html zapewne w dzisiejszym numerze się pojawił, być może obszerniejszy w wersji papierowej.
zdun
02.03.2009 09:33
ja mam pytanie bo nigdzie doczytać nie moge, czy zmiana w kwalifikacjach jakaś bedzie w odniesieniu do roku 2008?
mikolajpoznan
02.03.2009 09:30
Gerlach-jakies wnioski z tego mozna wyciagnąć? p.s.Patrz mój ostatni koment. p.s.2.-Gerlach-w dzisiejszej Rzepie jest ten wywiad?
Gerlach
02.03.2009 09:06
McLaren i BMW testowali całą niedzielę opony na 2010 rok. Przednie opony będą węższe niż obecnie. Źródło: Rzeczpospolita M.Sokół - wywiad z Robertem Kubicą. Ten dzień nie liczył im się do ogólnego limitu testów.
zdun
02.03.2009 08:39
dla mnie do tych bolidów oprócz mcl pasuje powiedzenie hebluj synu hebluj przyjdzie tata z siekierą to wyrówna :)
mikolajpoznan
02.03.2009 08:19
Kubica twierdzi,że testowali prototypowe opony, które byc może będą w 2010 r..-czy wyciagać z tego wniosek,że na 2009 r.wszytsko juz maja zapiete na ostatni guzik i sa tak mocni,że pozwalają sobie na testy tego typu? ;-) (źródło:onet.pl za "Przeglądem sportowym").
Gerlach
02.03.2009 07:15
Jak sobie przypomnę testy z ubiegłego roku to Red Bull i Williams błyszczeli. Kwalifikacje w Australii pokażą prawdę. Na razie to tylko zachęcanie potencjalnych sponsorów o zajęcie miejsca na wolnej przestrzeni karoserii bolidów. Cały dzień testów, wiele okrążeń, a tu wyskoczy Vettel na oparach na 3 minuty, na 2 kółka a potem sie rozpisujecie cały dzień jaki to Red Bull jest znakomity. Zaraz jeszcze ktoś napisze, że Force India jest lepszy od McLarena.
gnt3c
01.03.2009 11:30
lol...Vettel kosmiczny czas jak na pierwszy dzień i brudny tor...
mbg
01.03.2009 08:35
O2 poszukaj sobie w zapisie przebiegu dnia testowego na hiszpańskiej stronie www.thef1.com. Radzę przetłumaczyc z hiszpańskiego na angielski przy pomocy google translate Słaby czas McL był spowodowany testowaniem przepisów dotyczących opon na 2010. Mianowicie chodzi o "zakaz stosowania koców grzewczych", dlatego niektóre czasy de la Rossy przed rozgrzaniem opon były poniżej 1:27:00.
mateuszj90
01.03.2009 08:17
Zaskakujące po tym pierwszym dniu testów dla mnie jest różnica miedzy pierwszym a ostatnim zespołem sięgająca prawie 3s.Dotychczas różnice wydawały się być mniejsze chociaż nie wiadomo co kto testował.Po liczbie przejechanych okrążeń można być pewien że BMW,Force India i Renault miały na pewno jakieś problemy z samochodem.
Grekyy
01.03.2009 07:57
Bardziej martwi to, że Polakowi znów "uciekły" cenne okrążenia w nowym samochodzie.
Jędruś
01.03.2009 07:05
Pierwszy dzień testów rzadko jest obiektywny. Widać tu tylko to iż Ferrari i Red Bull są w dobrej formie. Wydaje się , że Toyota też zbudowała dobry bolid.
prz20
01.03.2009 07:01
moim zdaniem bmww tym roku znowu bedzie miec problemy z silnikiem
O2
01.03.2009 06:50
mbq moze to udowodni w jakis sposob ze ten czas jest na oparach?
mbg
01.03.2009 06:30
RedBull gdzieś wypada równo z Ferrari (czas Vettela na oparach), McL coś słabo z nowiutkim skrzydełkiem, ale to może przez to że to pierwszy dzień z pełną aerodynamiką.
DonGemolo
01.03.2009 06:29
Imponujący czas Vettela.Red Bull staje się jednym z favorytów.
jan5
01.03.2009 06:24
w tamtym roku fi tez miało dobre czasy podczas testów, a wiemy jak wyglądał sezon
McLuke
01.03.2009 06:17
No wreszcie ktoś inny na szczycie tabeli z czasami :D Już mi sie znudził ciągle ten Buemi/Bourdais i STR3 on top :P a co do samych testów, to FI nawet nieźle wypadło ;) Mam nadzieje, ze uda im sie zdobyć pare punktów w tym roku z McMercem za plecami ;P
mai
01.03.2009 06:14
Fisichella osiąga dobre czasy
Ramzes
01.03.2009 05:50
To dopiero 1 dzień testów, do porównania będzie myślę, można mówić po 5 dniach testów w Jerez, a tym bardziej po kolejnych 5 testach, które także odbędą się w Jerez. Moim zdaniem co do BMW jestem na razie umiarkowany w ich formie. Po pierwszym dniu testów ciężko cokolwiek wnioskować (BMW kryje spory potencjał według mnie), czekam na kolejne dni testów... Co do maruderów potencjału BMW, radziłbym spokojnie wypić, zieloną herbatkę na uspokojenie i pocieszyć ich tym, że Klien, w przejściowym bolidzie pod koniec 08' w testach uzyskiwał czas 1:19 i ileś tam tysięcznych z systemem Kers. Będą w sezonie mocni to na 100% tylko czy na tyle by zdobyć 'masjtra' oby ;) Poczekamy zobaczymy :) Pozdrawiam
kemek
01.03.2009 05:49
Toyotę i Williamsa już dawno w GPM wybrałem i nie był to chyba najgorszy wybór. [; W opisie mogła się pojawić wzmianka, że Vettel zrobił ten czas na 2-okrążeniowym "stincie" oraz informacja o nowym skrzydle McLarena. Poza tym de la Rosa uzyskiwał jakieś dziwne czasy typu 1.27 - 1.29 przez kilka okrążeń z rzędu. Jeśli ktoś nie widział na forum, to tu daję link do relacji z testów: http://directo.thef1.es/tests/ Do tego translate.google.com z hiszpańskiego na angielski i można wszystko zrozumieć.