FOTA wzywa do zmiany systemu punktacji

Zamiast medali stowarzyszenie zespołów proponuje nową skalę punktową: 12-9-7-5-4-3-2-1
05.03.0913:51
Marek Roczniak
4729wyświetlenia

Większość fanów Formuły 1 może chyba odetchnąć z ulgą - stowarzyszenie zespołów FOTA w przedstawionych dzisiaj propozycjach zmian ogłosiło chęć wprowadzenia już od tego sezonu nowej skali punktowej, co oddala chyba na dobre możliwość wprowadzania systemu medalowego.

Propozycja FOTA zakłada podwyższenie punktów zdobywanych przez zwycięzcę z 10 do 12, za drugie miejsce z 8 do 9, a za trzecie z 6 do 7. Wszystkie miejsca na podium będą więc nieco wyżej punktowane, a dodatkowo zwycięzcę od zdobywcy drugiego miejsca będzie rozdzielała trzypunktowa różnica, a nie jak dotychczas dwupunktowa.

Za pozostałe miejsca w czołowej ósemce punkty byłyby już przyznawana według obecnej skali: 5-4-3-2-1. Szef zespołu McLaren - Martin Whitmarsh powiedział, że takiej zmiany domagali się ludzie biorący udział w globalnej ankiecie FOTA na temat systemu punktowego w F1. Widownia chce, aby zwycięzcy wyścigów byli bardziej doceniani i nasza propozycja oferuje właśnie większą zdobycz punktową dla zwycięzcy. - powiedział Brytyjczyk o kontrpropozycji dla systemu medalowego Berniego Ecclestone'a.

Inna propozycja, której natychmiastowego wprowadzenia w życie domaga się FOTA dotyczy podawania do wiadomości publicznej ładunku paliwa w każdym bolidzie przed startem wyścigu, co powinno ułatwić fanom zrozumienie tego, kto był tak naprawdę najszybszy w ostatniej części kwalifikacji, a więc sport ten powinien stać się bardziej zrozumiały głównie dla nowych fanów. Obydwie rekomendacje FOTA musi najpierw zaaprobować Światowa Rada Sportów Motorowych FIA, zanim zostaną one wprowadzone do regulaminu sportowego F1 na sezon 2009.

FOTA zasugerowała ponadto ujawnianie opinii publicznej większej ilości danych na temat osiągów bolidów w sezonie 2010, przyznawanie konstruktorom punktów za najkrótsze postoje w każdym wyścigu, skrócenie dystansu wyścigów do 250 kilometrów, czyli o nieco ponad 50 km, a maksymalnego czasu trwania wyścigu z dwóch całych godzin do jednej i 40 minut. Format kwalifikacji ma w tym roku pozostać niezmieniony, jednak FOTA zamierza przeanalizować możliwości uatrakcyjnienia tej części weekendu GP w przyszłości.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

37
NEO86
10.03.2009 02:08
Co do punktów to jeszcze mogą być. A co podawania ładunku paliwa do wiadomości publicznej to porażka bo to zabije zagadkowość w wyścigu.Punkty za najkrótsze postoje to też porażka. A już komletnie głupi i najbardzie frustrujący pomysł to skrócenie dystansu wyścigu i czasu jego trwania-mówie temu stanowcze NIE dmaot malach-dobre opisanie sytuacji
paolo
08.03.2009 04:31
Ramzes: Oświeć mnie bo nic nie rozumiem i oczy przecieram ze zdumienia. W jednym komentarzu piszesz, że podawanie ilości paliwa to bzdura, a w drugim, że wróżka ci powiedziała, że tankowania nie będzie. Napiszę wprost, bo widzę że jesteś z tych mało domyślnych. Pomysł, żeby konstruktorzy czy kierowcy w jakiejkolwiek punktacji rywalizowali w boksach jest durny, a twój komentarz "Ludzie... chyba połowa stęka, że za najkrótszy postój nie powinno nic być, a chyba mało kto wie, że w 2010, nie będzie tankowań w czasie postoju, tylko zmiana opon lub ewentualnie korekta ustawień skrzydła, więc po co tyle krzyku?" jest absurdalny, nieprawdziwy i debilny. Jak można być tak niepoważnym, żeby pisać nieprawdę i do tego zaprzeczać samemu sobie?
robertunio
07.03.2009 12:48
Pokusilem sie o rekalkulacje zeszlorocznych wynikow wg proponowanej przez FOTA punktacji i wowczas mistrzem swiata zostalby Felipe a nie Lewis. Czolowka tabeli wygladalaby nastepujaco: Felipe 113 pkt. (6 zwyciestw) Lewis 113 pkt. (5 zwyciestw) Kimi 86 pkt. Robert 83 pkt. Fernando 66 pkt. Nick 64 pkt. Heikki 57 pkt. Konstruktorzy: Ferrari 199 pkt. McLaren 170 pkt. BMW 147 pkt. Moim zdaniem proponowana punktacja jest lepsza od obecnej. Mam nadzieje ze zostanie wprowadzona.
rafaello85
06.03.2009 12:35
Do tej pory myślałem, że tylko FIA potrafi wymyślić bzdurne przepisy. Okazuje się, że FOTA ich goni:/ 1) System punktacji ( pozycje zajęte na mecie ) w zasadzie mógłbym zaakceptować. Osobiście jednak bardziej skłaniałbym się ku takiemu rozwiązaniu: 12-8-6-5-4-3-2-1 2) Punkt za najszybszy postój... bez komentarza. Nawet Bernie nie wymyślił nic głupszego:/ 3) Podawanie do publicznej wiadomości ile dany kierowca ma paliwa - głupota! 4) Podawanie do publicznej informacji więcej danych na temat osiągów to też ( delikatnie mówiąc ) jest niemądre 5) Skrócenie długości wyścigów - NIE!!!!!! One wcale nie są za długie
Ramzes
06.03.2009 10:29
paolo soory ale TY także nie wiesz o czym piszesz, pkt mają być przyznawane konstruktorom, a nie kierowcom.....Poza tym jeśli już cytujesz mnie i piszesz "Niezwykle błyskotliwy komentarz, tylko ciekawe po co ilość paliwa ma być podawana po Q3" to przeczytałbyś wszystkie posty, a w jednym z nich wcześniej napisałem "*Podawanie paliwa przed Gp bzdura i totalna porażka! Chyba nie każdy w tym temacie wiec co pisze... Paliwo, to jest element strategii i gdyby informacja została podana publicznie, to każdy zespół, wiedział by o rywalu kiedy zjedzie na PS, a tak jest spory element zaskoczenia i adrenaliny w wyścigach...."
jaszczur
06.03.2009 08:36
paolo: z tego co czytam to punkty za tankowanie mialyby byc przyznawane KONSTRUKTOROM a nie kierowcom
paolo
06.03.2009 12:47
To jest spisek i naciąganie biednych kierowców! Jak oni teraz dociągną do pierwszego... Przecież to dwukrotnie większa ukryta podwyżka superlicencji od tegorocznej. Nie dość, że są już 5% w plecy to teraz dodatkowe 10% chcą im zabrać, a oni tak przecież ciężko harują. Ja bym ogłosił strajk głodowy przed Australią. "2x był poza drogą, 2x staranował rywali i wymieniał skrzydło, a na koniec uderzył w ścianę i zakończył wyścig. Mimo tych drobnych wpadek Super Sakon jest szczęśliwy ponieważ mimo utraty superlicencji zdobył swój pierwszy punkt...za to że mu opony szybko zmienili" Moim zdaniem to genialny pomysł. To jest dopiero cięcie kosztów. Teraz nie trzeba inwestować w bolid, żeby punkty zdobywać. Czysty interes. W zeszłym roku jeden super postój i wyprzedza się Hondę i Fi. Sponsorzy będą zachwyceni. Tylko trzeba będzie trybuny wokół boksów wybudować bo tam się będzie najwięcej działo...ale jakoś dadzą radę. Ramzes: "Ludzie... chyba połowa stęka, że za najkrótszy postój nie powinno nic być, a chyba mało kto wie, że w 2010, nie będzie tankowań w czasie postoju, tylko zmiana opon lub ewentualnie korekta ustawień skrzydła, więc po co tyle krzyku?" Niezwykle błyskotliwy komentarz, tylko ciekawe po co ilość paliwa ma być podawana po Q3. No i skrzydło będzie można regulować wielokrotnie w trakcie wyścigu z wnętrza bolidu.
Ramzes
05.03.2009 11:44
Ludzie... chyba połowa stęka, że za najkrótszy postój nie powinno nic być, a chyba mało kto wie, że w 2010, nie będzie tankowań w czasie postoju, tylko zmiana opon lub ewentualnie korekta ustawień skrzydła, więc po co tyle krzyku?... Zmiana jak najbardziej ok i 1-2pkt max. na wyścig myślę, że byłoby w porządku.
marrcus
05.03.2009 11:32
za najkrótszy postój..... o boże jeszcze za najdłuższy "ślad' opony' przy starcie
skejl
05.03.2009 10:28
Najlepsza byłaby punktacja ze skoków narciarskich. Za miejsca w ścisłej czołówce bonus punktowy wyraźnie większy, punkty przewidziane dla pierwszych 30 zespołów, a więc optymistycznie, z zapasem... No i jeszcze możnaby się pokusić o to, by pierwsza piętnastka klasyfikacji generalnej wchodziła do Q2 automatycznie :D
Arturo03708
05.03.2009 09:58
Jestem za!!
seba_d
05.03.2009 09:47
punkty za PP ok, Ducsen żeby zdobyć punkty za PP trzeba będzie się jeszcze dostać do Q3, a start na oparach to tak jakby startował z boksów (czytaj praktycznie bez szans w wyścigu).
<Dr.DreS>
05.03.2009 09:35
Dwa słowa: JESTEM ZA!!!
Ducsen
05.03.2009 09:18
"Punkty za szybkość postoju" hahahahah - podajcie sobie rękę z Bernie'm, nie on nie dorasta wam do pięt. Sutil jedzie Q3 na oparach i PP, pod koniec wyścigu zjeżdża do boksów po najkrótszy postój, zwija się na 2 okrążenia z nowiutkimi oponami i robi FL. Według waszych filozofii Force India zgarnia 3 punkty w wyścigu. Punkt za PP to też idiotyzm. W Q3 jakieś Toro Rosoły jeździłyby na pustym baku po to by zdobyć jeden punkt, o który w wyścigu będzie trudniej. A niech się nie uda P2 i zjeżdżają do boksów po 2 okrążeniach i tak kilku jeleni na raz? Wtedy zamiast wyścigu macie komediodramat. Mówiło się o punkcie za Q2, to już o wiele lepszy pomysł, bo tam wszyscy jeżdżą na zerze. A FL to inna sprawa. I tak Kimi wzbogacałby się o 17 punktów więc to bez różnicy.
dmaot malach
05.03.2009 08:18
Dlaczego wszyscy tak chwalą te punkty za szybkość postoju? Hipotetyczna sytuacja: Fisi toczy się na ostatnim miejscu ze stratą kilku okrążeń do lidera, za chwilę koniec wyścigu. DJ daje sygnał "coś nie tak z Twoimi oponami, ciśnienie spada/łuszczą się etc." Fisi zjeżdża, wymieniają mu oponki, dolewają kilka litrów paliwa (bo załóżmy że tylko takie postoje będą się liczyć), czas 4,5 sekundy. Tak oto Force India zdobywa swój historyczny punkt i trafia do bazy danych Maraza. Dla mnie to wypaczenie...
Ramzes
05.03.2009 07:49
*Nowa punktacja ok *Punkty za szybkość postoju także *Skrócenie dystansu, ze wzgledu na atrakcyjność, całkowicie nie popieram *Podawanie paliwa przed Gp bzdura i totalna porażka! Chyba nie każdy w tym temacie wiec co pisze... Paliwo, to jest element strategii i gdyby informacja została podana publicznie, to każdy zespół, wiedział by o rywalu kiedy zjedzie na PS, a tak jest spory element zaskoczenia i adrenaliny w wyścigach....
Jędruś
05.03.2009 07:40
Punktacja całkiem dobra, bo bardziej opłaca się walczyć o zwycięstwo i o podium. Skrócenie wyścigu do 250km w sumie może być jeśli ma to jakoś ograniczyć koszty. Czas do 1:40 też może być. Z paliwem dobrze to wygląda , bo nareszcie będzie jakiś przegląd sytuacji a nie zagadka i być może więcej osób będzie teraz qwala oglądało. Przydało by się także dać punkt za najszybsze okrążanie i za PP.
mateuszj90
05.03.2009 05:57
Nowa punktacja ok ,punkty za szybkość postoju też ,podawanie paliwa bezsens zabija wszelka zagadkowość,skrócenie wyścigu stanowcze nie
push_mss
05.03.2009 05:19
Bez kitu, Marcinek ma racje, za PP też powinien być dodatkowy punkt
marcinek_com
05.03.2009 04:40
ja bym jeszcze nagradzał zdobywce PP
Ducsen
05.03.2009 04:32
@zawias - 10 to już zdecydowanie za dużo. Co z tego, że kibice będą się cieszyć? Po pierwsze punktów nie można rozdawać na lewo i prawo. Ósemka wystarczy, po co dawać 2 miejsca. Po drugie już teraz zdarzają się fartowne punkty, a co dopiero działoby się przy dziesiątce. A system z Moto GP... W wypadku F1 to byłby nonsens.
TheWolf
05.03.2009 04:01
Hehe, mam wtyki, to ja im tą punktację podsunąłem :P Proszę bardzo, 18 listopada 2008, 18:27: http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php?f=1&t=2859&p=318035#p318035
maciej
05.03.2009 02:43
Eh kombinacji ciąg dalszy:(:(:( Punktacje wolałbym inną ale niech już będzie:P A kiedy można się spodziewać zatwierdzenia tej punktacji???
5cuderi4
05.03.2009 02:30
Co do punktacji za podium jestem ZA. Inaczej już to wygląda, jeśli chodzi o punkty za najkrótszy postój.
zawias
05.03.2009 02:25
Twarzer-gdyby pasowało to by zostało. Lepiej wiecej punktujacych by jazda w drugiej połówce peletonu była choć troche rajcująca. Nawet 10 pierwszych punktujących byłoby dobrym krokiem do podniesienia adrenaliny maruderom i ich kibicom.
Chłodny
05.03.2009 02:16
Jak dla mnie zmiany ok.
Twarzer
05.03.2009 02:11
9-6-4-3-2-1 - tyle lat wszystkim pasowalo, po co bylo zmieniac? :s
Ralph1537
05.03.2009 01:33
a ja bym dał 10 pozycji punktowanych
Huckleberry
05.03.2009 01:22
Maraz - pożyjemy, zobaczymy. Na pierwszy rzut oka to trochę szokujące ;) Zmiana punktów ok. ----"najszybsze postoje" - chyba zręczniej by było "najkrótsze postoje"? :) Poprawiłem :)
Maraz
05.03.2009 01:18
Przesadzacie z tym paliwem - zespoły już i tak będą miały ustaloną strategię na początek GP w tym momencie, więc dla nich nie zrobi to większej różnicy, a tymczasem skończą się te typowe gdybania "a, BMW na pewno znowu nalało Kubicy mało paliwa"; "to pole position Massy jest nic nie warte bo jechał na oparach" itp. itd. Ja w tym widzę głównie plusy.
owca
05.03.2009 01:15
bardzo dobre rozwiązanie! :-) jestem za! te inne pomysły już trochę mniej mi sie podobają, ale jeśli chodzi o punktacje to sadze ze to dobry pomysł :-) oby wprowadzili jak najszybciej.
Ducsen
05.03.2009 01:12
@Mariusz - mam dokładnie takie samo zdanie. Nie rozumiem po co dodawać punkty za drugie i trzecie miejsca skoro FiA naciskała głównie na większy dorobek za wygraną. Najlepiej w ogóle wrócić do starego systemu z 6 punktującymi... A to wprowadzenie odkrycia ilości paliwa zrobili chyba dla prawdziwych tępaków. Każdy kiedyś zaczynał oglądać F1 i ten kto chciał i miał motywację sobie poradził. No i już widzę to... "A już na następnym okrążeniu Mikołaju do boksów zjedzie Robert? Jakiego ogumienia użyje?"...
sucharek147
05.03.2009 01:11
Ale po co podawać ładunek paliwa przed wyścigiem? Jak dla mnie to jest to bez sensu. Niech jeszcze zespoły od razu podają strategie na wyścig...
Maraz
05.03.2009 01:10
Też tak myślałem Mariusz, ale chyba rozumiem argumenty przemawiające za 12-9-7..., bo chciano też spowodować, aby o pozostałe stopnie podium także bardziej opłacało się walczyć. Ponadto już kiedyś były cztery punkty różnicy pomiędzy P1 i P2, co za czasów dominacji Schumachera oznaczało koniec walki o tytuł już na Węgrzech. Jest to więc chyba dobry kompromis.
froggyts
05.03.2009 01:08
Jak już robią zmiany to mogliby wprowadzić system, w którym WSZYSCY kończący wyścig dostaliby jakieś punkty. Walka by się toczyła nawet o przedostatnią pozycję.
Mariusz
05.03.2009 01:02
12-9-7-5-4-3-2-1 hmm... wolałbym 12-8-6-5-4-3-2-1 plus 1 okrążenie za najszybsze okrążenie.
DawiDch
05.03.2009 12:55
Bardzo podoba mi się ta nowa punktacja. Byłbym za wprowadzeniem jej w życie już od tego sezonu.