Nowe Concorde Agreement jest już niemal gotowe

"Wszyscy producenci samochodów są gotowi podpisać się pod nowym Concorde Agrement"
07.03.0910:55
MDK
2573wyświetlenia

Według Luki di Montezemolo, przewodniczącego Stowarzyszenia Zespołów Formuły Jeden (FOTA), nowe porozumienie Concorde jest w fazie finalizowania i zostanie wkrótce podpisane przez wszystkie zespoły.

Prezydent Ferrari ogłosił to w czwartek podczas konferencji prasowej FOTA w Genewie. Porozumienie to, które w ostatniej formie obowiązywało w F1 do końca 2007 roku ustala ogólne warunki i zasady współzawodnictwa zespołów.

Nie mam pisemnego potwierdzenia ze strony zespołów ani producentów aut, ale jak wiecie utrzymuję wiele kontaktów z moimi kolegami. - powiedział di Montezemolo. Wypowiadam się obecnie jako prezes Fiata i chcę powiedzieć, że wszyscy producenci samochodów są gotowi podpisać się pod nowym Concorde Agrement, które będzie obowiązywało wszystkie zespoły i producentów samochodów rywalizujących w Formule 1 do końca 2012 roku.

Kilka dni temu media napisały, że dyrektor generalny Renault - Patrick Pelata zagroził, iż francuski zespół zrezygnuje ze startów w F1, jeśli nie zostaną znalezione rozwiązania znacząco ograniczające koszty. Di Montezemolo wyjaśniając tę wypowiedź powiedział: Myślę, że to co powiedział to było dokładnie to, o czym dyskutowaliśmy kilka tygodni temu z prezesem Renault (Carlosem Ghosnem).

Podzielamy pogląd, że aby utrzymać producentów samochodów w F1 ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy przychodami i wydatkami. Nie ma co do tego wątpliwości. Biorąc pod uwagę decyzję, jaką podjęła FOTA, a której celem jest obniżenie kosztów w 2010 roku, Renault jest w pełni usatysfakcjonowane planowanym poziomem wydatków, mającym obowiązywać również w dwóch kolejnych sezonach. Jednak na następne lata musimy planować zwiększenie przychodów.

W historii F1 podpisanych było już pięć porozumień Concorde - w 1981, 1987, 1992, 1997 (z pominięciem McLarena, Williamsa i Tyrrella) i w 1998 roku (już przez wszystkie zespoły). Porozumienie z 1998 roku wygasło 31 grudnia 2007 roku, a podpisanie nowego dokumentu było opóźniane między innymi przez takie problemy, jak brak porozumienia w temacie nadwozi klienckich.

Źródło: GPUpdate.net

KOMENTARZE

5
ksAnderson
08.03.2009 10:24
rafaello - z CA czy bez widocznie sezon mógł się obyć, więc czy ja wiem czy takie ustalanie na szybkość byłoby dobre?
rafaello85
08.03.2009 07:55
"Szybko" się uwinęli z nowym CA, nie ma co... To porozumienie powinno być gotowe i podpisane przed 1 stycznia 2008r.
quickmick
07.03.2009 11:49
U Bondów to rodzinne... oni specjalizują się w zdobywaniu i treści tajnych umów :-)... ------------------------- "1st Friday practice in 19D, 13H"...
Maraz
07.03.2009 10:48
To było zaraz po tym, jak FIA przekazała prawa komercyjne F1 z FOCA do FOM na okres 14 lat. McLaren, Williams i Tyrrell były głównie niezadowolone z tego, że Bernie położył na wszystkim łapę i nie podpisały nowego Concorde. W ten sposób straciły jednak wpływ na podejmowane decyzje i nie dostawały kasy z FOM, więc w końcu zaczęły prowadzić rozmowy nad osiągnięciem kompromisu i w 1998 roku podpisana została poprawiona wersja porozumienia. Concorde jest tajną umową, chociaż w 2006 roku niejaki Forrest Bond jakimś sposobem zdobył treść porozumienia z 1997 roku i zaczął ją sprzedawać.
ksAnderson
07.03.2009 10:32
Czemu w 1997 trzy zespoły się wyłamały? Czy treść takich porozumień jest niejawna?