WTCC: Yvan Muller rozpoczyna obronę tytułu od pole position
Kwalifikacje w Brazylii zostały zdominowane przez fabryczny zespół Seata
08.03.0910:39
2578wyświetlenia
Wczoraj rozpoczął się pierwszy weekend sezonu 2009 Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC). Pierwsze dwa wyścigi odbędą się na torze w brazylijskiej Kurytybie, a poprzedziły je w sobotę kwalifikacje, które odbyły się po raz pierwszy w nowym formacie. Podzielone są one teraz na dwie części - pierwsza z nich (Q1) trwa 20 minut i startują w niej wszyscy kierowcy, walcząc o wejście do części drugiej, która trwa 10 minut i startuje w niej 10 najszybszych kierowców z Q1, walcząc już o pole position.
Kwalifikacje w Brazylii zostały zdominowane przez fabryczny zespół Seata. Warto przypomnieć, że zespół ten został zobligowany do wprowadzenia modyfikacji silnika, które spowodowały spadek mocy o około 18 koni mechanicznych. Mimo to piątka kierowców tej marki najpierw zakwalifikowała się w komplecie do Q2, a w finałowej rozgrywce zajęła pięć pierwszych pól startowych, nie dając większych szans rywalom. Z pierwszego pola wystartuje tak jak w zeszłym sezonie Yvan Muller, który wykręcił czas 1:24,196. Najszybszy wśród kierowców niefabrycznych okazał się Felix Porteiro, który wystartuje z 12 miejsca.
Q1
Pierwsza część kwalifikacji rozpoczęła się punktualnie o godzinie 16 czasu lokalnego i wszyscy kierowcy niemal natychmiast pojawili się na torze. Większość zabrała się od razu za ustanawianie czasów okrążeń - zwlekali z tym jedynie kierowcy Seata. Jako pierwszy czas ustanowił Nicola Larini - 1:25,497, jednak inni kierowcy nie zdążyli odpowiedzieć od razu na ten rezultat, ponieważ po 5 minutach od rozpoczęcia sesji pojawiła się czerwona flaga, którą spowodował Kristian Poulsen, rozbijając swoje BMW na wyjściu z ostatniego zakrętu. Przerwa na uprzątnięcie rozbitego samochodu trwała 8 minut. Po wznowieniu wszyscy ponownie pojawili się na torze.
Wtedy do pracy zabrali się też kierowcy Seata, a na dziesięć minut przed końcem czas 1:24,345 wykręcił Yvan Muller i pozostał na prowadzeniu do samego końca sesji. Później sytuacja na torze uspokoiła się nieco i dopiero na pięć minut przed końcem wszyscy wyjechali, by spróbować po raz ostatni swoich sił. Spory awans zanotował jedynie Alain Menu za kierownicą Chevroleta, który spoza kwalifikującej się dziesiątki awansował na drugie miejsce.
Oprócz wypadku Poulsena na torze nie wydarzyło się nic poważnego. Jedynie Kiril Ladygin zanotował drobną wizytę na poboczu, zakończoną jednak powrotem na tor. Za zawód można uznać ogólnie postawę Łady, której kierowcy plasowali się przez cały czas na samym końcu stawki i nie było mowy w ich przypadku o zakwalifikowaniu się do Q2. Do drugiej części kwalifikacji nie zakwalifikował się również żaden z kierowców niefabrycznych.
Q2
Druga część z powodu opóźnienia spowodowanego czerwoną flagą w Q1 rozpoczęła się kilka minut po 16:30. Na tor od razu wyjechali kierowcy Seata i przypominało to nieco obrazki, które mogliśmy oglądać we wcześniejszych latach, gdy kierowcy tak długo jeździli po torze, na ile pozwalał na to czas. Nie wszyscy wyjechali jednak na tor od razu. Pierwsze pięć minut minęło bardzo monotonnie.
Emocje pojawiły się, gdy na torze pojawili się kierowcy mający czas na wykonanie zaledwie jednego mierzonego okrążenia. Byli nimi Andy Priaulx i Augusto Farfus, a nieco wcześniej na torze pojawili się kierowcy Chevroleta i Jorg Muller. Było to posunięcie, które w zeszłym sezonie stosowały zespoły Formuły 1 podczas kwalifikacji, jednak wygląda na to, że nie sprawdza się w WTCC, gdyż czasy uzyskiwane przez kierowców wyjeżdżających późno były dalekie od ideału.
Na samym końcu świetnymi czasami popisali się kierowcy Seata, którzy rozwiali nadzieje Jorga Mullera na start z drugiej pozycji i zapewnili sobie pięć pierwszych miejsc startowych do pierwszego wyścigu w tym sezonie. Druga część kwalifikacji przebiegła bardzo spokojnie i nie doszło do żadnego incydentu, mającego wpływ na końcowe rezultaty. Pierwszy wyścig już jutro o godzinie 17 polskiego czasu.
Wyniki kwalifikacji do pierwszego wyścigu WTCC w Brazylii | |||
Kierowca | Producent | Czas okr. | |
---|---|---|---|
1 | Yvan Muller | SEAT | 1:24.196 |
1 | Jordi Gene | SEAT | 1:24.315 |
1 | Gabriele Tarquini | SEAT | 1:24.355 |
1 | Tiago Monteiro | SEAT | 1:24.472 |
1 | Rickard Rydell | SEAT | 1:24.486 |
1 | Jorg Muller | BMW | 1:24.637 |
1 | Augusto Farfus | BMW | 1:24.749 |
1 | Alain Menu | Chevrolet | 1:24.831 |
1 | Nicola Larini | Chevrolet | 1:24.831 |
1 | Andy Priaulx | BMW | 1:24.933 |
1 | Sergio Hernandez | BMW | 1:25.046 |
1 | Felix Porteiro | BMW | 1:25.377 |
1 | Robert Huff | Chevrolet | 1:25.456 |
1 | Alex Zanardi | BMW | 1:25.488 |
1 | Franz Engstler | BMW | 1:26.018 |
1 | Tom Boardman | SEAT | 1:26.026 |
1 | Stefano D'Aste | BMW | 1:26.076 |
1 | Tom Coronel | SEAT | 1:26.220 |
1 | Marin Colak | SEAT | 1:26.281 |
1 | Jaap van Lagen | Łada | 1:26.753 |
1 | George Tanev | BMW | 1:26.940 |
1 | Kristian Poulsen | BMW | 1:27.578 |
1 | Kirill Ładygin | Łada | 1:27.585 |
1 | Wiktor Szapowałow | Łada | 1:28.035 |
KOMENTARZE