Theissen o spornych dyfuzorach

"Zostaliśmy oczywiście zmuszeni do rozpoczęcia prac nad podobnym rozwiązaniem"
07.04.0911:58
Marek Roczniak
5102wyświetlenia

W podsumowaniu wyścigu o Grand Prix Malezji szef BMW Motorsport - Mario Theissen wypowiedział się dość obszernie na temat spornych dyfuzorów używanych obecnie przez zespoły Brawn, Toyota i Williams.

Potwierdził między innymi, że jego ekipa rozpoczęła już prace nad podobnym rozwiązaniem na wypadek, gdyby sąd apelacyjny FIA miał uznać podwójne dyfuzory za dopuszczalne. W Malezji po raz kolejny byliśmy świadkami dominacji zespołów używających podwójnych dyfuzorów. Już w kwalifikacjach trudno było przełamać dobrą passę tego trio - powiedział Theissen.

FIA powinna szybko wyjaśnić całą sytuację, nie może być możliwości różnej interpretacji przepisów. Tego rodzaju nieporozumienia nie są dobre dla sportu. Sport jest interesujący tylko wtedy, gdy wszyscy rywalizują według tych samych zasad. Problem z dyfuzorami można porównać do biegu na 100m, gdzie niektórzy biegacze startują 10m przed resztą zawodników. Wyniki mogą być wówczas bez znaczenia.

Biorąc to wszystko pod uwagę, złożyliśmy protest po kwalifikacjach w Malezji. Jest to sprawa czysto formalna. Chcieliśmy się upewnić, że wyniki z Malezji także zostaną rozpatrzone przez sędziów podczas postępowania 14. kwietnia. Zostaliśmy oczywiście zmuszeni do rozpoczęcia prac nad podobnym rozwiązaniem. Zespoły bez tak zwanego podwójnego dyfuzora muszą wprowadzić takie rozwiązanie w swoich samochodach, jeśli chcą być konkurencyjne. Niestety nie da się tego zrobić od razu. Trzy zespoły, mające już takie rozwiązanie będą je dalej rozwijać. Musimy założyć, że w tej dziedzinie wciąż tkwi potencjał rozwojowy.

Nie można powiedzieć, że tego typu prace nie storpedują redukcji kosztów z którą się zmagamy. Kolejną sprawą jest bezpieczeństwo. Celem nowych przepisów było zredukowanie prędkości w zakrętach. Tymczasem podwójny dyfuzor sprawia, że prędkości te są nawet większe w porównaniu do zeszłego sezonu.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

28
BlaugranaFAN
08.04.2009 08:38
@LUKE jestem pewien że BGP ma cały pakiet na tyle dobry by wygrywać wyścigi a nie tylko dyfuzor daje takie a nie inne ogsiagi... Swego czasu Lotus gdy wymyslil efekt przyziemnienia maskowal skrzynie biegów i wszyscy myśleli że to skrzynia jest powodem tego że są piekielnie szybcy... Brabham gdy były kontrowersje na temat zmiennej wysokości zawieszenia przez kierowce zrobil sobie jaja z FIA i na wyścig w Monako wstawili dzwignie z wielka czerwona kulka na gorze wystajaca z kokpitu.
zbiges
08.04.2009 08:34
@Huckleberry, nie zgadzam się kolego. Limit wagi jest ustalony od dawna, różnica wagi miedzy Robertem i Nickiem też nie jest tajemnicą, uważam więc, że już dawno Robert powinien dostać lżejszy bolid. Chodzi o 10- 12 kg to wcale nie jest dużo. Mało tego odchudzenie bolidu nie jest związane z testami na torze. Mogą to zrobić praktycznie przy komputerze. Są potrzebne testy ale nie te ograniczone przecież. Ergie, EggY, blader, widzę tylko jeden możliwy powód dla którego robią to dopiero teraz (jeśli to w ogóle prawda, napiszcie proszę skąd są te informacje) jest nim fakt, że zorientowali się nagle, że Heidfeld nie ma żadnych szans na zdobycie WDC w tym sezonie. Gdyby to była prawda, to Robert miałby wreszcie szansę pokazać kto tu naprawdę jest najlepszy. :) Aha, niemieckie atomowe okręty naprawdę nie mają tu nic do rzeczy :)
Huckleberry
07.04.2009 06:44
No nie, no chłopaki, tak jakbyście od razu zapytali dlaczego nie zrobili takiego bolidu jaki będzie na koniec sezonu. :) Przecież na tym polega praca nad bolidem, postęp itp. Przeglądają dokładnie centymetr po centymetrze bolid i szukają miejsc które są mniej obciążone, gdzie mogą zdjąć po parę gramów. Wg mnie o to chodzi. Jakby Niemcy w trakcie drugiej wojny światowej zbudowali podwodne okręty atomowe to by było po temacie, ciekawe dlaczego tego nie zrobili od razu tylko dopiero po latach ... ;)
blader
07.04.2009 05:31
@ergie, też się zastanawiam, dlaczego nie mogli zrobić tego wcześniej..
EggY
07.04.2009 04:56
ergie: umyją go :P
ergie
07.04.2009 04:18
Tak swoją drogą zastanawiam się nad tym w jaki sposób odchudzą bolid. A jeśli to faktycznie zrobią to kolejne pytanie, czemu nie zrobili tego od razu? LUKE => niedoczekanie Twoje :) Mięśniaki jeszcze trochę powalczą.
bolekjolek
07.04.2009 04:14
Panowie. Brawn jest na pewno wybitnym człowiekiem w F1 ale kiedy czyta się najnowszą historię HONDA - BRAWN , od początku grudnia do dziś, to wyłania się obraz ciągu mistyfikacji w.g. mnie niezbyt uczciwych i obliczonych na stwarzanie faktów dokonanych (np. patrz wypowiedź http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=10657). Gdyby jego auta jeździły tak szybko jak dziś i nikt nie wiedziałby dlaczego to byłoby coś. Wspierają go zespoły, które można powiedzieć robiły bokami i nie mają wiele do stracenia. Dla mnie f1 to sport a sport , w którym manipuluje się zasadami oraz emocjami kibiców przestaje być ciekawy. Może dla dobra sprawy dostał fory na początek - zobaczymy.
mielony
07.04.2009 03:47
marios76 zgoda, że Honda długo pracowała ale końcowy rezultat ledwie zdążyli przetestować. Jeżeli wszyscy wprowadzą (z sukcesem) nowe dyfuzory to kolejność (pod względem osiągów) z Brawn, Toyota, Wiliams, RedBull, reszta, zmieni się prawdopodobnie na Brawn/RedBull, reszta. Chociaż są plotki o próbach odchudzenia o co najmniej kilka kg bolidu BMW.
Huckleberry
07.04.2009 01:37
marios - nie emocjonuj się tak bo nie dociągniesz do końca sezonu ;) Ja już pisałem, że BMW będziemy oceniać i psy na nich wieszać kiedy już nie będzie żadnych szans na walkę. Na razie poczekajmy. Jak już ktoś zauważył w zeszłym roku po dwóch wyścigach Massa był w identycznej sytuacji jak Robert teraz, a przegrał mistrza jednym punktem. Ja myślę, że jeszcze wiele może się zmienić, łącznie z tym że np. nagle Williams zacznie wygrywać wszystko, a potem np. BMW. Nic nie wiadomo, stawka jest dość wyrównana.
LUKE
07.04.2009 01:22
tak czy siak jak już wiemy dominacja tejże trójki już niedługo się skończy ;) bo takie zespoły jak bmw,ferrari czy mclaren nie pozwolą sobie na taki obrót spraw ciekawe tylko jak mocne bedzie bmw z podwójny dyfuzorem
Kara Nocny Cień
07.04.2009 01:14
Papryk tylko wówczas tunelu areo można było uzywać 24h a teraz chyba tylko 8
marios76
07.04.2009 01:08
Papryk---> jesteś kolejnym człowiekiem któremu trzeba uzmysłowić, że Brawn przejął całą ekipę Hondy! A ta widząc swoje wyniki na początku sezonu2008! zaczęła budować bolid wg nowego regulaminu z myślą o sezonie 2009, całkowicie odpuszczając sezon! Tak więc prace trwały półtorej roku i testów było w bród! Jesteś naiwny myśląc że tak w miesiąc bolid zrobili, albo się na F1 wogóle nie znasz! :) benethor---> też mi się tak wydaje:) ale nie mogą być gorsi więc jest "jazda"... komisje, trybunały... przegrać też trzeba potrafić-BMW nie umie przyznać się do błędu który w roku 2008 kosztował Roberta mistrzostwo! ( przerwano prace nad bolidem w połowie sezonu 2008!)
Papryk
07.04.2009 12:56
BrawnGP praktycznie testów nie miało i udało im sie dyfuzor wprowadzić także bądźmy dobrej myśli :)
benethor
07.04.2009 12:45
Sport jest interesujący tylko wtedy, gdy wszyscy rywalizują według tych samych zasad. Może się mylę, ale jak na mnie to wszyscy mają te same zasady, tylko niektórzy lepiej czytają między wierszami od innych ;)
push_mss
07.04.2009 12:27
Kombinują, kombinują, byle nie przekombinowali... Wiadomo że wprowadzenie takiego dyfuzora w przypadku braku testów w sezonie to ryzyko, bo nie wiadomo jak taka wersja bolidu będzie sie zachować. Mam nadzieję że nie schrzanią misji, bo mają i tak dobry i szybki samochód który jest konkurencyjny (patrz GP Australii) - teraz wyjścia są dwa : albo będą jeszcze lepsi, albo będą borykać sie z kolejnymi trudnościami... Mam jednak nadzieje że wiedzą co robią.
dz
07.04.2009 12:13
za błędy i ignorancję sie płaci , mnie to bardziej martwi o jeden silnik mniej jaki Kubica ma do dyspozycji - mam szczerą nadzieję ze sąd uchyli złozone protesty .a po tyłku dostaną duże ekipy.( świete krowy wreszcie zostaly ruszone)
biela
07.04.2009 12:02
Ładna ściema. :) Prace nad podobnym dyfuzorem na poważnie zaczęli już pewnie po tym jak Brawn błyszczał w treningach, jeśli nie wcześniej.
macrocosm
07.04.2009 11:52
Szkoda, że sędziowie nie spotykają się 14 maja albo później. Czym oni do tego Paryża podążają? Dorożkami czy rykszami?
six2
07.04.2009 11:29
BMW nigdy nie bedzie mistrzem bo do tego potrzeba troche cwaniactwa dobrych strategow i goscia ktory bedzie calym tym cyrkiem żadzil niestety Mario jest za miekki i tyle.To moje zdanie.Pozdrawiam.
Huckleberry
07.04.2009 10:58
Wolno składać protesty to składają, co mają do stracenia? Pytanie brzmi nie "czy wprowadzą" ale "kiedy wprowadzą".
im9ulse
07.04.2009 10:47
Barti -> bo BMW, Ferrari, McLaren i Renówka przeznaczyły już geld i zasoby ludzkie na implementacje spornego dyfuzora w swoich bolidach...skoro pracują to nie po to żeby dwa tygodnie później porzucić to w cholerę - fikuśne dyfry będą obowiązywały nie tylko w tym sezonie ale i w następnych - dam sobie rękę uciąć ze w marcu 2010 będziemy oglądali kolejne ewolucje tego rozwiązania... mnie tylko interesuje na które GP ekipa "lamenciarzy" się wyrobi ??? pewnie Markiz 17 kwietnia oglosi ze Ferrari na Fiorano zorganizuje benefis dla głodnych dzieci w ramach którego Badoer zrobi 50 okrążeniowy stint :)
Fan1
07.04.2009 10:30
Wniosek - trzeba postępować jak Toyota - ta nawet nie bała się ryzykować elastycznymi tylnymi skrzydłami, mają chłopaki rację, kto nie kombinuje ten potem dwa razy płaci.
Szkot
07.04.2009 10:29
@--> im9ulse: dokładnie to samo chciałem napisać, że to jest jasne jak to wiosenne słoneczko iż dyfuzory przejdą.
LowR
07.04.2009 10:12
do roboty a nie lamentować. Red bul ma tradycyjną rufę i zapiernicza jak mały samochodzik.
Barti
07.04.2009 10:11
im9ulse: skąd taka pewność? :|
noofaq
07.04.2009 10:11
"Problem z dyfuzorami można porównać do biegu na 100m, gdzie niektórzy biegacze startują 10m przed resztą zawodników." jakby była luka w przepisach mówiąca że nie trzeba startować ze startu tylko mozna 10m wcześniej to wszyscy by tak startowali a nie płakali :] drugi argument o większej prędkości może mieć znaczenie w przeciwieństwie do wcześniejszej demagogii..
Pieczar
07.04.2009 10:06
Nadal nie mogę zrozumieć tego narzekania Mario. Rok temu Brawn pokazał im gdzie są luki, a oni to olali. I po co teraz te cyrki. Sami są sobie winni, trzeba było zareagować w zeszłym roku i zmienić przepisy. Dali dupy i teraz lamentują, bo zespół, którego nie było jeszcze miesiąc temu wygrywa wyścigi.
im9ulse
07.04.2009 10:05
oj wąsie wąsie jakże ty bredzisz... "Zostaliśmy oczywiście zmuszeni do rozpoczęcia prac nad podobnym rozwiązaniem" clue całej sprawy...dyfuzory na 100% przejdą