Trybunał Apelacyjny podtrzymał legalność spornych dyfuzorów

Podwójne dyfuzory stosowane przez zespoły Brawn, Toyota i Williams są zgodne z przepisami
15.04.0911:19
Marek Roczniak
11962wyświetlenia

Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny FIA (ICA) podtrzymał decyzję zespołu sędziowskiego z Grand Prix Australii i Malezji, uznając, że podwójne dyfuzory stosowane przez zespoły Brawn, Toyota i Williams są zgodne z regulaminem technicznym Formuły 1 na sezon 2009 i nadal mogą być używane.

Werdykt wydany dzisiaj przez ICA, który jest następstwem wysłuchania argumentów przedstawionych przez obie strony konfliktu (rozwiązania stosowane przez wyżej wymienione zespoły zostały oprotestowane w Australii przez Ferrari, Red Bulla i Renault, a w Malezji przez BMW) i przeanalizowania zebranych dowodów, oznacza, że wyniki dotychczasowych wyścigów w sezonie 2009 pozostają bez zmian, a reszta stawki będzie musiała postarać się o podobne rozwiązania, jeśli to właśnie one dają ekipom Brawn, Toyota i Williams wyraźną przewagę.


Dzisiejsza decyzja Trybunału Apelacyjnego została z zadowoleniem przyjęta przez Toyotę, która z ulgą odnotowała fakt, że otrzymane wcześniej od FIA zapewnienia o właściwej interpretacji przepisów, wydane po konsultacjach dotyczących projektu ich tegorocznego samochodu były poprawne. Byłem pewny, że Trybunał Apelacyjny wyda taki właśnie werdykt i jestem tym usatysfakcjonowany - powiedział szef zespołu Tadashi Yamashina.

Należy podkreślić, że przestudiowaliśmy regulacje techniczne w najmniejszych detalach, konsultując się w trakcie tego procesu z FIA i nigdy nie wątpiliśmy, że nasz samochód jest z nimi zgodny. To był dość trudny okres dla Formuły 1 i cieszę się, że sprawa ta należy już do przeszłość, co pozwala nam przenieść naszą uwagę na ekscytującą rywalizację na torach wyścigowych - dodał Japończyk.

Źródło: FIA.com, Toyota-F1.com

KOMENTARZE

84
marrcus
15.04.2009 11:45
co sie dziwcie że usnął, jak tam były tylko prawnicze pogadanki ;p
paolo
15.04.2009 10:19
A.S.: Prędzej załatwił chłopakom trochę kontaktów pod przekręty. Sprawdź sobie gościa w wiki, wielka polityka. Tylko co maltańska polityka ma do motosportu? Pewnie Max inwestował na Malcie i mu kumpel interesu pilnował, a może mają wspólne hobby? Jak widać nie jest to F1.
A.S.
15.04.2009 09:56
Paolo – sędziowie z Malty, albo z jakiejś bananowej republiki (pamiętacie narodowość tego sędziego, który wydrukował wyniki w SPA 2008?) są po prostu..., banalnie..., TANI!!! Taki Amerykanin, Brytyjczyk, czy inny człowiek z cywilizowanego świata, albo w cale nie „drukował” by dla Maksia, albo żądał by za to dużych pieniędzy, a tu .... Maksiu jeden telefon, trochę kasy sypnie i ma co chce, przy oczywistym zachowaniu pozorów demokracji, niezależności sędziów, trybunałów, itp., itd.
paolo
15.04.2009 09:49
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090415090616.shtml Wpisz w googlea "Guido de Marco diffuser" tylko się nie załam. Pełne uzasadnienie w późniejszym terminie. Tyle wyczytałem.
rafaello85
15.04.2009 09:41
paolo---> możesz podać link do stronki na której to wyczytałeś? Może jest tam pełne uzasadnienie werdyktu.
paolo
15.04.2009 08:48
"Po długiej i szczegółowej debacie dotyczącej pojęcia „luki”, jeden z sędziów FIA, Guido de Marco z Malty, kilka razy… zasnął" Nie wiem czy się śmiać czy płakać. Mam nadzieję, że jutro brukowce nie puszczą tego na pierwszych stronach gazet. Dopóki Max robi z siebie pośmiewisko i starego zboka to jeszcze można to jakoś przełknąć, ale teraz robi pośmiewisko z F1! Jak kolegom z Malty załatwia ciepłe posadki to niech ich przynajmniej pilnuje, a nie burdel robi! A co w ogóle ma Malta do F1 albo wrc? Nie ma chociażby Polaka, a mamy wrc i zawodnika w F1, nie ma Węgra, a mają GP, jest za to Maltańczyk. Powierzchnia całkowita 316 km kw, ludność 400 tys. U nas kwalifikacje ogląda więcej osób nawet jak są nad ranem, a co dopiero wyścig! Paranoja.
bolekjolek
15.04.2009 08:09
I zrobił się sporcik dla kiboli. Real American Wrestling. WHOW Drodzy anglicy a play fair? - My frend from USA talk - english = organized violence. Coś w tym jest.
Khelinubril
15.04.2009 07:41
Widać że sędziowie mieli twardy orzech do zgryzienia. wystarczy popatrzeć na nową sondę ;D przy 152 głosach po 50%
MADMAX777
15.04.2009 07:30
Cytat "Helmut Marko, doradca zespołu Red Bull, przyznał iż złość w zespole wywołała opinia Charilego Whitinga, któremu jeszcze na etapie projektu nowego RB5 przedstawiono podobną koncepcję dyfuzora, jednak wtedy dyrektor wyścigów F1 stwierdził iż projekt był niezgodny z przepisami, przez co prace nad tym rozwiązaniem zostały wstrzymane. " Jak dla mnie albo ktoś sobie robi jaja, ale ta sprawa naprawdę mocno zalatuje.
Jędruś
15.04.2009 07:29
No to decyzja jaka była do przewidzenia. Brawn GP i Toyota oraz Williams 2 wyścigi z pewnością będą jeszcze na samym szycie. Brawn ma już sporo punktów w klasyfikacji konstruktorów i myślę , że mogą jeszcze przed Hiszpanią przekroczyć 50 co już będzie sporą zaliczą przed dalszą częścią rywalizacji. FIA w tej sprawie po raz kolejny zachowała się idiotycznie. Wypaczyli wyniki mistrzostw i przyjemność oglądania dla kibiców. Wstyd i hańba drodzy państwo. PZPN nawet tak idiotycznych decyzji nie wydaje...
A.S.
15.04.2009 07:02
Koniec prawniczych po***ółek, czas wracać do garażu i budować podwójne dyfuzory (to taki mój apel do wszystkich ekip, oprócz Williamsa, Toyoty i Brawna). Wyrok ani mnie nie zmartwił, ani nie ucieszył. Od dawna jestem dalece zniesmaczony całym tym cyrkiem w ogóle. A jakie znaczenie ma uzasadnienie dzisiejszej decyzji sędziów trybunału? A gdyby powiedzieli, są legalne bo taki mamy kaprys? To co, oni tu żądzą. Mogę się założyć, że już dawno mieli gotowych po 10 argumentów, by uzasadnić uznanie dyfuzorów za legalne i 10 za nielegalne :), dziś wybrali tylko tę jedynie słuszną opcję (według swojego mocodawcy, który pewnie całą noc liczył fanty spod zielonego stolika). Tak ogólnie to już robi mi się niedobrze...
andy
15.04.2009 06:56
sędziowie podczas obrad byli tak zainteresowani argumentami stron, ze ponoć sędzia FIA z Malty... zasnął podczas obrad. jaja!
ergie
15.04.2009 04:56
Fibon > KERS to innowacja tyle tyko, że niedopracowana. Stanie się tak jeśli komuś uda się uzyskać wagę tego szpeja na poziomie 10-20 kg. A dyfuzory to skuteczne małe co nieco, niestety powodujące zwiększenie docisku aerodynamicznego, którego "fanem" nie jestem. Jednak to co w nich mi się podoba to przemieszanie czoła stawki, no i utarcie nosa "pewniakom" w tym naszemu kochanemu Marysiowi :).
fibon
15.04.2009 04:39
Oczywiście innowacje należy wspierać jednak 'podwójne' dyfuzory nie są żadną innowacją, przecież nikt tutaj nic nie wymyślił nowego. Jest to raczej przykład innowacyjnego podejścia do czytania regulaminu ;) Taka konstrukcja dyfuzora nie jest jakąś nowinką technologiczną, po prostu niektóre zespoły stwierdziły, że to rozwiązanie jest nielegalne i go nie wprowadziły u siebie. Poza tym mam wrażenie, że sporo osób którzy teraz piszą, że 'innowacje trzeba wspierać', w innych wątkach piszą że KERS to pomyłka itp. Tymczasem wg mnie o ile KERS można nazwać rozwiązaniem mniej lub bardziej innowacyjnym, o tyle taka konstrukcja dyfuzora zdecydowanie nim nie jest.
paolo
15.04.2009 04:07
Cinek: To nie takie proste. Czytając opis ICA choćby z tego newsa http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=10257 można odnieść wrażenie, że to instytucja niezależna od FIA. W rzeczywistości jest tak jak pisałem we wcześniejszym komentarzu. No i pełna nazwa to "FIA International Court of Appeal". Jak się zapomni FIA z przodu tot eż brzmi dumnie i niezależnie :)
Cinek
15.04.2009 03:52
formalność. chyba nikt się nie spodziewał, że FIA zakwestionuje własną decyzję?...
andy
15.04.2009 03:43
kruk krukowi oka nie wykole
fernandof1
15.04.2009 03:37
a myslałem że nie będą legalne i myslałem że ALO Wygra w AUS :/
Bart2005
15.04.2009 03:35
I bardzo dobrze. Nie można karać kogoś za to, że skonstruował coś czego tak naprawdę nie regulują żadne przepisy w dostatecznym stopniu. "Krzykacze" (mam na myśli zespoły, które zgłosiły skargi) powinny pomyśleć nad "wymianą" ludzi odpowiedzialnych za studiowanie wszelkiego rodzaju przepisów i regulaminów.
Nilstem
15.04.2009 03:27
Szczerze mówiąc liczyłem na to, że te dyfuzory zostaną, dzięki nim jest ciekawiej w stawce ;p Teraz się dopiero zacznie wyścig zbrojeń wśród zespołów bez dyfuzora ;p
blader
15.04.2009 02:55
paolo, niestety co do Red Bulla możesz mieć rację, aczkolwiek pieniądze mają, projektantów też niezłych, więc może im się uda i Vettel będzie jeździł w czubie:) ciekawe czy teraz nie wyjdą na jaw inne śmierdzące fakty, np dotyczące sprawy podwójnego dyfuzora Renault, którego konstrukcję podobno FIA uznała za nielegalną.. Chociaż dla mnie teraz najważniejszą sprawą jest, żeby to wszystko jak najszybciej się skończyło i żeby powróciły czasy normalnej rywalizacji na torze, żebym w końcu mógł wejść na f1wm.pl i poczytać pozytywne wiadomości na temat mojego ulubionego sportu, nie związane z żadnymi aferami, trybunałami, nielegalnymi dyfuzorami itp..
paolo
15.04.2009 02:26
blader: To wczoraj napisałem o ICA "(sprawa jest) w rękach ludzi przez nich (FIA) powołanych. Niewielka różnica. Pozory niezależności zachowane i można działać w białych rękawiczkach. Kadencja ledwie 3 letnia, wybory co rok (1/3 do odstrzału) więc nie można się narażać Zgromadzeniu Ogólnemu FIA bo stołek można stracić ... To ta sama banda :)" W wolnym tłumaczeniu nie ma bata żeby ICA nie stanęła po stronie sędziów FIA. Nie dość, że radośnie nam rządząca FIA doprowadziła do sytuacji, w której cokolwiek nie zrobi będzie źle to jakby jeszcze sama sobie przeczyła i przeciągała sprawę to już by mogło doprowadzić do kompletnego chaosu. Wygląda na to, że wszyscy mają rację bo te dyfuzory są niezgodne z duchem przepisów, ale z drugiej strony ich nie łamią. Innymi słowy bałagan, dlatego dobrze, że sprawę załatwiono szybko, a nie przedłużano, konsultowano, odraczano itd. Szkoda mi jednak Red Bulla bo wykonali super robotę, najlepszą spoza "gangu" i gdyby decyzja była inna mieliby topowy bolid. W tej sytuacji nie sądzę, aby starczyło im potencjału, żeby przygotować nowe rozwiązania tak szybko jak wielcy fabryczni.
Hitokiri
15.04.2009 02:23
helou, helou, a nie, bajbaj ograniczenie kosztów
kimir
15.04.2009 02:21
Absolutnie zgadzam się z panem Yamashiną - też wolę fascynować się rywalizacją na torze i dość już w tym sezonie rozmaitych liargatów i dyfuzorgatów. Mam też skrytą nadzieję, że Ferrari coś tam wykombinuje mądrego i zobaczę Kimiego w następnym GP na podium.
blader
15.04.2009 02:00
teraz każdemu się wydaje, że taki werdykt był do przewidzenia, jednak jeszcze wczoraj nikt nie był pewien. ciekawe który zespół z pozostałej "7" najszybciej dostosuje swój bolid do nowego typu dyfuzora i będzie go z powodzeniem używał, obstawiam Renault :)
rafaello85
15.04.2009 01:50
Kajek---> ale mam nadzieję, że opublikują to uzasadnienie w internecie. Chciałbym to przeczytać:)
mateuszj90
15.04.2009 01:50
Bardzo dobra decyzja FIA innowacje nalezy popierać oczywiscie w ramach regulaminu ale jeśli regulamin jest dziurawy to już ich problem(FIA) nie można nikogo karać za to że ktoś jest sprytniejszy od innych i lepiej studiuje dziurawy regulamin
Kajek
15.04.2009 01:49
@r85 "A jest jakieś uzasadnienie werdyktu ICA?" Jak znam życie to wszyscy zainteresowani dostaną pisemne w ciągu 14 dni od końca rozprawy ;) przynajmniej tak działa więszkość. W końcu mamy jasność, szykuje nam sie ciekawy sezon - teraz wszyscy będą gonić, ciekawe czy "gang dyfuzorowców" ma jeszcze jakieś asy w rękawie, możliwe ze bedzie jak z BMW - poczatek mocny, a potem równia pochyła, jedno jest pewne - bedzie ciekawie!
Kid
15.04.2009 01:41
Bardzo dobrze. Będzie ciekawie, byle tylko Brawn pozwolił Buttonowi i Barrichello na równą walkę i nie faworyzował Buttona to będą ciekawe mistrzostwa.
SoBcZaK
15.04.2009 01:36
Pozostaje mieć nadzieję, że pozostałe zespołu już wcześniej zaczęły prace nad tymi dyfuzorami bo nie ma co zwlekać... trzeba spiąć poślady i dniami nocami główkować jak przerobić wszystko pod nowy dyfuzor.
MairJ23
15.04.2009 01:32
No i pieknie - to sprawi ze bedzie nareszcie ciekawy sezon a nie jak od wielu lat te same twarze na podium co wyscig. Ciesze sie szczegolnie z dobrej formy Toyoty. Warto bylo zobaczyc ucieszonego Trullego na podium w Australii. Pozdro
benno
15.04.2009 01:24
wilkxt -> zobacz jaki Toyota miała budżet w ostatnich kilku latach , wydali naprawdę grube miliony... A efekty były mierne aż do tego sezonu.
Krauza
15.04.2009 12:51
No i bardzo dobrze. F1 zawsze charakteryzowały nowinki technologiczne. Czemu teraz nie miałoby tak być. A że pan Brawn był na tyle inteligentny żeby wyłapać tę lukę...
mkpol
15.04.2009 12:45
No to pozamiatane. Zespoły nie odrobią dystansu prawdopodobnie do końca sezonu, może z wyjątkiem Renówki. Mclarena jeszcze wywalą na 5 może 6 wyścigów, ale to bez znaczenia bo oni i tak mają słabiutki bolid więc nie liczą się w stawce. Szkoda tylko Kubka bo znowu nic nie zwojuje. Coś mi się zdaje że od przyszłego sezonu będziemy go oglądać w Eurosporcie
mikolajpoznan
15.04.2009 12:18
cieszmy sie-sezon bedzie jeszcze ciekawszy.I nadal wierzę w BMW :-)
wilkxt
15.04.2009 12:11
Nie rozumiem, skoro według regulaminu dziury w podwoziu są akazane to jak oni moli to uznać za legalne. Natej samej zasadzie mozna zamontować mocniejszy silnik i miec gdzies przepisy. Wogóle po co te przepisy, niech ich wogóle nie bedzie i nikt nie bedzie mial pretensji do nikogo benno , myśle ze nie tylo Toyota ale wszyscy wydali dużo kasy. Mam nadzieje ze Force India zrobi taki dyfuzor ze wszystkich pozamiata, zycze im tego
bula4
15.04.2009 12:08
po prostu BrawnGP , Williams i Toyota postarały się by auto na sezon 2009 było jak najlepsze i najbardziej konkurencyjne, studjując cały reguamin od A do Z. A reszta po prostu zaspała :/ niestety wśród tej reszty jest BMW i to mne martwi -_- bo Kubica może już mieć praktycznie pogrzebany sezon na rzecz Toi-Toiek , Williamsa i Toyoty.
benno
15.04.2009 12:05
Trzeba szczerze przyznać , że Toyocie należało się to miejsce w szeregu. Dużo kasy wydali , cierpliwie czekali i pojawiła się okazja , będą teraz rządzić w kilku wyścigach razem z Brawnem.
Dale65
15.04.2009 12:05
Tak jak mówiłem, nie oglądam przyszłego GP... a może w ogóle zastanowię się nad zmianą zainteresowań
Banditto
15.04.2009 11:56
Ulżyło mi, gdy przeczytałem tego newsa. Brawn GP zasługuje na to, co sobie wywalczył i żaden innym zespół nie powinien odrabiać do nich start w taki sposób. Nich lepiej ich gonią, bo w końcu to wyścig nie tylko na torze!
bolekse
15.04.2009 11:55
jak ferrari korzystało z luk w przepisach to wszyscy fani wychwalali jacy to oni genialni. gdyby BMW wykorzystało tą "luke" w przepisach to wszyscy by ich wychwalali za genialność. Punkt widzenia zależy od punktu leżenia ;) Wg mnie dobra decyzja trybunału.
Fan1
15.04.2009 11:51
No super sezon. Miały być oszczędności - większość ekip musi wydać kupę szmalu, aby ratować sezon; miało być więcej wyprzedzeń - w zakrętach jeżdżą szybciej niż poprzednio. Po prostu ktoś bierze kasę za nic, rozgonić to towarzystwo.
akkim
15.04.2009 11:46
I po problemie, panowie z F.I.A. wypowiedzieli się, że choć nie mamy racji to i tak mamy rację. my tu rzadzimy a że coś nie będzie do końca jasne to i tak będzie jasne po naszemu. Szkoda bo sądze, że dla wielu zespołów bez testów w tym roku to koniec sezonu. I boję się o wyniki Roberta na tym tle bo skoro Niemiec nie zakładał, że będzie coś jeszcze ulepszał w tym roku to nie będzie ulepszał bo tak było w planie na sezon 2009. Mieli w planie tylko KERS dla Roberta a o dyfuzorze nie było mowy. A skoro nie było mowy to zrobimy to na następny rok. Szkoda.
kumien
15.04.2009 11:39
Dobrze, że nie ma systemu medalowego, bo Jason zostałby mistrzem w połowie sezonu, a tak zawsze możemy mieć nadzieję, że jeszcze coś się stanie. Werdykt raczej był do przewidzenia, ale argumentacja zespołów na nie była mocna i w normalnym sądzie dyfuzory byłyby nielegalne. Tak to jest jak stare dziadki biorą się robienie przepisów myśląc, że są najmądrzejsi :/
Lukas
15.04.2009 11:38
No i nie będzie farsy. Słusznie :)
niewinny
15.04.2009 11:20
Brown pokazywał tępakom z FOTA że concord agreement ma tyle nie domówień i niejasności ze będą mieli spore problemy z rożnymi wynalazkami w styl podwójnego dyfuzora ale mądre głowy na czele z di Montezemolo postawili na swoim i teraz maja cyrk.
virescens
15.04.2009 11:17
Z góry wiadomy wynik. Tu nawet nie chodziło o regulamin ale jak zwykle o władzę i kasę. Przy okazji walnie się jeszcze jakaś karę dla Renault za nieprawidłowe dyfuzory żeby pokazać co czeka tych co ośmielą się publicznie kwestionować nieomylność FIA.
Ducsen
15.04.2009 11:14
@MARIOF1 - za dużo jest w tym sezonie do wygrania by sobie go odpuścić. Ciekawi mnie tylko czy przerobione bolidy będą prezentowały podobne tempo (chodzi mi tu bardziej o hierarchię wśród zespołów) czy ktoś na tej zmianie dyfuzorów się wybije, a chyba tego wykluczyć nie można. Decyzja mnie osobiście cieszy, nie wiem jak mógłbym włączyć w sobotę telewizor gdyby zabrali Buttonowi te dwa triumfy. Można powiedzieć, że dopiero teraz sezon zacznie się na dobre. I jeszcze jedno odnośnie tego idioty wystawionego wczoraj przez Renault na obrady. Okaże się czy Renówka rzeczywiście ma już przygotowany bolid z tym rewolucyjnym dyfuzorem. Tak właściwie o co on się tam pluł skoro Renault ma już uszykowane te dyfuzory...?
MARJO
15.04.2009 11:07
TAK Panowie Brawn postawil na jedna karte, albo przechodzi albo wycofujemy sie z F1 to banda ZACZNIE sie wysyp samowolek nadwozia
robson11
15.04.2009 11:03
Projektancji do komputerów... choć jak znam życie większość ma już gotowe pomysły i w GP Hiszpani ci najwięksi będą mieli już podwójne dyfuzory. Niektórym wyjdzie to lepiej innym gorzej, mam nadzieję, że BMW stanie na wysokości zadania i nie zmarnuje sezonu Robertowi. Nie zgodzę się z rafaello85 - myślę, że jeszcze nie jest pozamiatane, i nie nie sądze żebyśmy mieli dominację jednego zespołu.
benno
15.04.2009 10:59
Ładnie BMW , odpuścili zeszły sezon by wyprzedzić konkurencję ,a teraz czeka ich ciężka praca by zdążyć za czołówką. Zresztą osobiście podoba mi się teraz sytuacja w gridzie , może trochę więcej pokory dla "starych wyjadaczy"?. Jak trochę pojeżdżą na szarym końcu to im nie zaszkodzi . :)
misqk
15.04.2009 10:59
Mario F1 - moim zdaniem decyzja o odpuszczeniu tego sezonu raczej jest bezsensowna. To dopiero 3 GP, a z tego co wiadomo ubiegłooczna czołówka juz od kilku(jak nie kilunastu) tygodni pracuje na tymi dyfuzorami, takze zobaczymy jak sie sprawy potoczą.Tak czy inaczej przez najlbliższe 2 może 3 wyścigi prawdopodobnie trójka wspaniałych nadal będzie miała lekką przewage nad resztą stawki...
Adam1970
15.04.2009 10:48
rafaello85 Uzasadnienie może być tylko jedno: Dyfuzory nie są niezgodne z obecnym regulaminem.I tyle. Za tą lukę w przepisach (która jest niezgodna z zakładanymi ograniczeniami budżetowymi oraz zakładanemu zmniejszeniu prędkości w zakrętach) FIA powinna się teraz wytłumaczyć.I powinna spaść przynajmniej jedna głowa. Dla zasady.
MARIO F1
15.04.2009 10:45
No i wszystko jasne.Zespoły bez dyfuzorów - do roboty- do przerabiania bolidów .Albo odpuszczamy ten sezon i przygotowujemy bolidy na sezon 2010.
pjes
15.04.2009 10:43
prawo to dosyć ścisła dyscyplina. zakłada jeden punkt widzenia, taki jaki jest w przepisach. jesli przepisy są nieprecyzyjne, czyli czegoś nie precyzują, to nie mogą stanowić o legalności tegoż, albo nie. status dyfuzorów przed werdyktem sądu apelacyjnego moznaby uznać ostatecznie jako 'nieustalony'. natomiast nazywanie ich 'nielegalnymi" jest po prostu mówieniem nieprawdy. to tyle. moja uwaga @speedster
michal5
15.04.2009 10:33
a ja myślę ze jeszcze nie jest pozamiatane i Ferrari powalczy o mistrza
Rob3rt
15.04.2009 10:26
I wszystko jasne w końcu!. Koniec domniemań pozostaje tylko nie smak po całej aferze. Wynika z tego jasno tak jak wcześniej pisałem że nikt " z nas " nie widział dyfuzora Reno, zatem nie można bylo stwierdzić czy był on legalny. Teraz jeszcze tylko sprawa Mc i mam nadzieje że pozostanie tylko "czysta" rywalizacja. Uznanie dla Rossa.
rafaello85
15.04.2009 10:25
No i w końcu znamy werdykt. Teraz to już chyba nic nie zatrzyma zespołu Brawn GP. Myślę, że dwa najbliższe wyścigi zostaną zdominowane przez tę ekipę. Pozostałe zespoły pewnie dopiero w okolicach GP Hiszpanii zastosują podobne rozwiązanie. Wydaje mi się, że w mistrzostwach świata mamy już pozamiatane. A jest jakieś uzasadnienie werdyktu ICA?
Alien
15.04.2009 10:18
Czyli raczej do konca sezonu nic sie nie zmieni w przepisach. Ciekawe czy na nastepny wprowadza jakies poprawki co do jednomyslnej interpretacji ... Ciekawe jaki bedzie uklad sil na torach z mniejszym dociskiem np na Monzy. Sadze ,ze BMW bedzie tam mocniejsze.
Sivy
15.04.2009 10:17
No to BMW ma pozamiatane wq mnie w tym sezonie. Ciezko im bedzie walczyc o tytuly. Jedyne z czego moga byc zadowoleni teraz to fakt ze ich bolid jest szybszy od Ferki czy Maka :)
trawa4444
15.04.2009 10:07
mam mieszane uczucia co do tej decyzji, ale z drugiej strony: jaka by ona nie byla i tak takie uczucia by wzbudzala (bo tak naprawde to nie zespoly - zadne - sa tu winne)... I to jest w tym najgorsze - ze FIA do takiego czegos doprowadzila nie precyzujac odpowiednio przepisow. Hanba :). No coz, trzymam kciuki za zespoly, ktore beda wprowadzac nowe dyfuzory, zeby jak najszybciej im sie to udalo - walka powinna byc jak najbardziej wyrownana, wtedy znowu bedziemy sie pasjonowac bardziej umiejetnosciami kierowcow, a nie konkurencja konstruktorow (jak dla mnie to wlasnie kierowcy licza sie bardziej niz bolidy), szczegolnie iz wsrod "dyfuzorowcow" ze swieca szukac wybitnych pilotow, ktorzy realnie zasluguja na to, zeby zdobyc mistrzostwo, szczegolnie w takiej stawce jaka jezdzi obecnie: Alonso,Kubica, Massa, Hamilton czy nawet Raikkonen lub Vettel (jedynie Button i moze Glock troche sie wybijaja moim zdaniem z tej grupki przecietnych kierowcow, ale nie na tyle mocno...). Ogladajmy dalej, kibicujmy - cyrk jedzie :)
Robin Hood
15.04.2009 10:05
I okazalo sie,ze sami musza zaakceptowac to,co tak nieprecyzyjnie zawarli w przepisach.Moze to i faktycznie dobrze,bo bedzie ciekawie.Szkoda jednak,ze przynajmniej na miesiac przed rozpoczeciem sezonu nie okreslili dokladnie,co wolno a co nie.Pozniej mamy mase niejasnosci,insynuacji,podejrzen etc.Jestem przekonany jednak,ze Pana Roberta pech i to dziwne fatum opusci i bedzie dla nas kibicow bardzo interesujaco.
totalfun
15.04.2009 10:01
Ja osobiście mam nadzieję, że uzasadnienie tej decyzji rozwieje wszelkie wątpliwości. Wiadomo było o dwóch argumentach (dosyć mocnych) przeciw podwójnym dyfuzorom - sprawa z Renault oraz z fundamentami przepisów... Jeśli FIA nie sprecyzuje tego w jasny sposób, uważając, że to tylko luka w przepisach, zrobią z siebie kompletnych kretynów.
BlaugranaFAN
15.04.2009 10:00
Osoby które mówią że dyfuzory były nielegalne chyba nie znają się w ogóle na logicznym myśleniu. Skoro coś jest nieprecyzyjne i zawiera luki to sie to wykorzystuje. Dla przykładu. Możesz dostać 100zł i ani grosza wiecej, ale jesli przyjdziesz dnia nastepnego dostaniesz jeszcze 50zl w swietle jakichs dziórawych przepisów. Jest to legalne i jesli mozesz to wykorzystac to chyba jestes idiotą żeby nie pójść na coś takiego (wiem że przykład glupi ale dla niektórych łopatologicznie trzeba to wytłumaczyć, zupełnie jak swego czasu z silnikami standardowymi. Choć wtedy i tak nie wszyscy zrozumieli)
Speedster
15.04.2009 09:59
@pjes - wiesz, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, to zależy jak zinterpretujesz regulamin... Wg mojej interpretacji regulamin jest nieprecyzyjny ponieważ pozwolił na różnoraką interpretację danego zapisu. Jeżeli coś możesz interpretować na kilka sposobów a intencją była jednorodna interpretacja (bo zakładam, że taka była), wtedy możemy uznać przepis za wadliwy, a interpretacje przepisu - np konstrukcje dyfuzora typu Brawn GP i konstrukcje dyfuzora typu np. Ferrari za legalne bądź nie.
Aquos
15.04.2009 09:52
No to zaczął się wyścig z czasem. Oby inżynierowie BMW byli co najmniej równie szybcy jak Kubica.
pjes
15.04.2009 09:52
Speedster : jesli regulamin jest nieprecyzyjny, to dyfuzory nie były nielegalne i nie stały się 'legalne'.
emwu
15.04.2009 09:51
jakby to rzekł Halama;) "ja wiedziałem, że tak będzie" ;)
oligator
15.04.2009 09:48
o kurcze zaskoczyli mnie. ciekawe czy renault rzeczywiscie juz w piatek pojedzie z podwojnym dyfuzorem (tym ktory kiedys FIA im odrzucila)
michalki498
15.04.2009 09:46
bardzo dobra decyzja, cieszę się, mamy chyba zmianę sił w tym sezonie. Bedzie ciekawie.Zzbyt czesto wygrywały tylko dwa zespoły(Ferari McLaren)-mimo że mam sentyment do jednego z nich to cieszy mnie ta decyzja. F1 robiła się nudna.
Speedster
15.04.2009 09:46
no i robi się ciekawie w tym sezonie, nielegalna konstrukcja stała się legalna, trzy zespoły będą ją z powodzeniem rozwijać a reszta z językami na wierzchu będzie gonić ich przy użyciu milionów dolarów na badania i rozwój... Swoją drogą to FIA ponosi odpowiedzialność za to całe zamieszanie, wydając na świat niewystarczająco precyzyjny regulamin techniczny, pozwalający ludziom sprytnie posługującym się słowami na jego różnoraką interpretację
maciec1981
15.04.2009 09:46
moze i dobrze
im9ulse
15.04.2009 09:43
nareszcie Rossie Brawnie Bóg nam Cie zesłał :) w niedziele kolejne 1-2 poproszę :)
lookacz
15.04.2009 09:42
hipokryzja??- czemu?? To normalne i żadnej w tym hipokryzjii... Jedno jest przestrzeganie zasad- dooki nie było jasności stosowali swój pierwotny dyfuzor, a drugie to dostosowywanie się do nowych warunków.
Szkot
15.04.2009 09:41
Asta la vista, BMW Sauber... przynajmniej w tym sezonie.
MITSUBISHI_GT
15.04.2009 09:39
Tak myślałem że jednak Trybunał Apelacyjny podtrzyma decyzje sędziów z GP Australii i uzna że podwójne dyfuzory są legalne. Chociaż po tym jak Ross Brawn został zaatakowany przez prawnika Ferrari i (te zespoły które nie mają podwójnych dyfuzorów) to troche zwątpiłem w to że podwójne dyfuzory mogą być legalne. Na szczęście dla fanów tych trzech (sprytnych) zespołów wszystko zakończyło sie bardzo dobrze co mnie niezmiernie cieszy.
sAYo
15.04.2009 09:38
Ale jaka to by była hipokryzja ze strony Ferrari jeśli mieli by juz gotowy nowy pakiet aero na Chiny sokro jeszcze wczoraj tak krzyczeli o nielegalności "dubel-dziur" :P
Poolek
15.04.2009 09:37
Czyli nic niespodziewanego :)
DarkArt
15.04.2009 09:37
No i bardzo dobrze... Milo zobaczyc w czolowce inne zespoly niz McLaren i Czerwonych ;]
noofaq
15.04.2009 09:36
ciekawe który zespół będzie pierwszy z nowym dyfuzorem bo podejrzewam że od pierwszego pokazania publicznego reszta zespołów zaczęła nad tym pracować.. to będzie swoisty test, kto ma najlepiej pracujący dział Research :)
six2
15.04.2009 09:35
HEHE FIA zrobi wszystko żeby skłócić FOTA i to od środka dobrze kombinują :) Czysta POLITYKA .Mosley i Ecclestone są szczęśliwi.
dragon92
15.04.2009 09:33
Hmm z jednej strony fajnie a z drugiej nie :P Fajnie bo Button sobie powalczy w czołowce a nie fajnie bo Vettel raczej nie powalczy :)
pjes
15.04.2009 09:30
ferrari podobno ma nowe aero na chiny
Jankes
15.04.2009 09:29
No to czekamy kto, co i czy w ogóle coś nowego do Chin przywiezie ;)