GP Bahrajnu: trening 1 - Hamilton najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Sakhir
24.04.0910:37
Marek Roczniak
14695wyświetlenia

Lewis Hamilton (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Bahrajnu. Mistrz świata okrążył tor Sakhir w czasie 1:33,647, a tuż za nim sesję ukończyli dość nieoczekiwanie - ale z pewnością ku sporej uciesze polskich fanów F1 - Nick Heidfeld i Robert Kubica z zespołu BMW Sauber, mieszcząc się poniżej 0,3 sekundy straty do Hamiltona.

Sesja rozpoczęła się tradycyjnie od serii okrążeń instalacyjnych, po których kierowcy powrócili do alei serwisowej. Najpóźniej na torze pojawili się kierowcy McLarena, a także Kimi Raikkonen i Rubens Barrichello - ten ostatni z boksów wyjechał tuż przed upływem 10 minut od rozpoczęcia sesji, ale także wykonał tylko jedno okrążenie.

Po upływie kolejnych 15 minut, poświęconych na dokładne sprawdzenie bolidów po okrążeniach instalacyjnych, na tor powrócił jako pierwszy Sebastien Bourdais. Po chwili do kierowcy Toro Rosso dołączył Robert Kubica, jednak Polak po jednym okrążeniu powrócił do boksów, a więc tylko Bourdais przystąpił do ustanowienia czasu, wykręcając 1:38,697. Na kolejnym kółku Francuz poprawił się na 1:36,790, a tymczasem na torze pojawili się także Raikkonen i Nico Rosberg.

Raikkonen na początku pierwszego okrążenia pomiarowego stracił kontrolę nad bolidem na wyjściu z jednego z zakrętów i wpadł w poślizg, tylko o mały włos unikając uderzenia w bandę. Wszystko skończyło się jednak szczęśliwie i kierowca Ferrari mógł kontynuować jazdę, by na swoim kolejnym kółku ustanowić już najlepszy czas sesji - 1:36,055. Drugi był w tym momencie Rosberg, a ponadto szybciej od Bourdaisa pojechał Nelson Piquet. Odpowiedzią Francuza był czas 1:35,803, który umożliwił mu na krótko powrót na pierwsze miejsce. Następnie Rosberg poprawił wynik Bourdaisa o ponad sekundę (1:34,363) i był najszybszy.

Za kierowcą Williamsa znaleźli się po chwili Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen. Mistrz świata stracił niewiele ponad 0,1 sekundy do Rosberga, a następnie zmniejszył tę stratę do 0,083 sekundy. Na kolejnych pozycjach znajdowali się w tym momencie Piquet, Trulli, Webber, Raikkonen, Nakajima, Button, Vettel, Bourdais, Glock i Barrichello. Tymczasem Hamilton tuż za półmetkiem sesji wykręcił 1:34,189 i wskoczył na pierwsze miejsce. Kierowca McLarena poprawił się następnie na 1:33,647 i jego przewaga nad Rosbergiem wzrosła do 0,7 sekundy.

Z kierowców BMW jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Nick Heidfeld, jednak ze względu na błąd w dziesiątym zakręcie, który sprawiał problemy także innym kierowcom, wykręcił zaledwie 1:40,615 i był najwolniejszy. Niemiec poprawił się po chwili na 1:35,816 i znalazł się na 17 pozycji, mając za sobą tylko Fernando Alonso, Sebastiena Buemiego i Kubicę. Ci dwaj ostatni nie mieli jeszcze ustanowionego czasu, ale właśnie byli na okrążeniach pomiarowych. Buemi wykręcił 1:35,476 i wskoczył na 16 miejsce, a Kubica uzyskał czas 1:35,447, który dał mu 15 miejsce. W międzyczasie na trzecie miejsce awansował Felipe Massa z czasem 1:34,589.

Na niewiele ponad 30 minut do końca sesji najwolniejszym kierowcą był Alonso (1:37,238). Kubica zdołał się tymczasem poprawić na 1:35,086 i przesunął się na dziewiątą pozycję. Jeszcze większy postęp wykonał Heidfeld, awansując na siódme miejsce z czasem 1:35,065. Pierwszą dziesiątkę zamykał Giancarlo Fisichella z nowym dyfuzorem w bolidzie Force India, mając półtorej sekundy straty do Hamiltona. Warto dodać, że kierowcy McLarena wypróbowali w tej sesji nowe przednie skrzydło, które zostało przełożone w pewnym momencie z jednego do drugiego bolidu.

Z pozostałych kierowców zaskakująca była dość niska pozycja Jensona Buttona, który 20 minut przed końcem sesji zajmował 18 miejsce. Lider klasyfikacji generalnej kierowców poprawił się jednak w tym momencie na 1:34,842 i znalazł się na ósmej pozycji. Następnie Brytyjczyk ustanowił czas 1:34,434, który dał mu trzecie miejsce, a tuż za nim znalazł się drugi kierowca zespołu Brawn GP - Rubens Barrichello (1:34,531). Sporo zmian zaszło też pod koniec pierwszej dziesiątki i w konsekwencji korzystający z systemu KERS kierowcy BMW - Heidfeld i Kubica zostali zepchnięci na miejsca 13 i 14, ale nie na długo.

Dziewięć minut przed końcem sesji Kubica zszedł poniżej bariery jednej minuty i 35 sekund na supermiękkich oponach, powracając najpierw na dziewiątą pozycję, a następnie awansując na siódme miejsce (1:34,823). Pięć minut przed końcem sesji w bolidzie Buemiego nastąpiła awaria silnika lub układu przeniesienia napędu i Szwajcar zjechał na pobocze. Bolid STR4 został jednak dość szybko usunięty w bezpieczne miejsce i pozostali kierowcy mieli jeszcze możliwość poprawy czasów w końcówce sesji. Heidfeld dość nieoczekiwanie wykręcił wówczas 1:33,907 i awansował na drugie miejsce. Kubica także był dość szybki i ostatecznie pierwszy trening ukończył na trzeciej pozycji, mieszcząc się poniżej 0,3 sekundy do Hamiltona. Pierwszą piątkę zamknęli Rosberg i Button.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 46°C
Temperatura powietrza: 34°C
Prędkość wiatru: 3,6 m/s
Wilgotność powietrza: 22%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:33,64719
2Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:33,9070,2600,26017
3Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:33,9380,2910,03117
4Nico Rosberg (16)Williams FW311:34,2270,5800,28924
5Jenson Button (22)Brawn BGP0011:34,4340,7870,20715
6Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:34,5020,8550,06824
7Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:34,5310,8840,02918
8Felipe Massa (3)Ferrari F601:34,5890,9420,05817
9Mark Webber (14)Red Bull RB51:34,8271,1800,23821
10Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:34,8271,1800,00019
11Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:34,8801,2330,05324
12Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:34,9381,2910,05821
13Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:34,9741,3270,03621
14Adrian Sutil (20)Force India VJM021:35,0211,3740,04718
15Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:35,0361,3890,01522
16Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:35,0421,3950,00616
17Timo Glock (10)Toyota TF1091:35,3331,6860,29120
18Fernando Alonso (7)Renault R291:35,3481,7010,01524
19Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:35,3531,7060,00522
20Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:35,3691,7220,01615
107% najlepszego czasu: 1:40,202

KOMENTARZE

44
marios76
24.04.2009 04:08
Daszek... tabela jest ok, wszystko u góry opisane... popraw SIĘ ;)
Daszek
24.04.2009 01:33
Poprawcie, bo Robert ma mniejszy odstęp czasowy od lidera niż Heidfeld.
Andre180
24.04.2009 12:59
Tak jak w Chinach na pierwszym treningu też Hamilton był najszybszy Ooo Robert 3-ci
oligator
24.04.2009 12:47
@Jedrus Alonso jezdzil z duzym ladunkiem pod katem ustawien na wyscig i zachowania opon. W drugiej sesji jest drugi :)
Jędruś
24.04.2009 12:02
BMW całkiem dobrze. Kto wie , być może się pozbierali. Mclaren też odrabia straty. Ciekawe dlaczego Ferdynad uzyskał taki słaby czas ?
paolo
24.04.2009 11:14
No to sądząc po czasach BMW zaczęło ustawiać bolid na Q1, ew. Q2, a nie jak dotychczas na Q3 :)
blader
24.04.2009 10:46
to w takim razie całkowicie rozumiem decyzję BMW o oszczędzaniu km na piątkowych treningach, dzięki za info ;)
Ramzes
24.04.2009 10:31
blader dotyczy także treningów :) Pewnie, że testować można w każdych warunkach, jednakże silniki kręcącę się z 18tys.obrotów mają pewne granice w wytrzymałości. Tydzień temu na treningach w Chinach Borowczyk i Sokół wyliczali, ile km przejechał Robert ale zapomniałem liczby :) Co prawda nigdy nie wiadomo, czy osobna 1 jednostka służy tylko w teamie BMW do testowania w piątki i soboty, kombinacji może być sporo, to nie ulega wątpliwości. Jednakże 1 silnik Kubica ma mniej. Jakby silniki były "mega" wytrzymałe i 8 silników dla 17 wyścigów spokojnie by wystarczało, to każdy team jeździł by praktycznie pełne 90minut podczas każdej sesji treningowej.
blader
24.04.2009 10:26
Ramzes, wydawało mi się, że limit 8 silników na sezon nie dotyczy jednostek używanych podczas treningów. Zresztą testować warto w każdych warunkach, nie wiadomo czy w nocy nie przejdzie burza piaskowa i znów na torze będzie słaba przyczepność :)
fernandof1
24.04.2009 10:22
a ferdek słabo moze to jest tempo wiscigowe nie wiem każdy ma inny program treningowy ale w qualu nie bedzie tak zle
Ramzes
24.04.2009 10:21
blader, standardowo jak to ma i miejsce w kwalifikacjach, to była już często poruszana kwestia. Zientarski z tego co pamiętam praktycznie w każdym Studiu Polsatu, dziwi się dlaczego Bmw nie wyjeżdża wcześniej na tor, nie próbując poprawić czasu, ciągle mu to lala w głowie w sobotę i niedzielę, na 100% znowu padnie takie pytanie ;) Kiedyś pamiętam Robert w jakimś wywiadzie(bodajże z 08' roku) udzielił odpowiedzi właśnie na takowe pytanie i powiedział, "czekamy, aż tor będzie bardziej nagumowany", druga sprawa to Kubica ma 1 silnik mniej więc na jakieś spore przejazdy w treningach sobie nie może pozwalać.
blader
24.04.2009 10:16
też mi się wydawało, że przejazd na 9. i 7. czas był na twardszej mieszance. w ogóle Kubica przeleniuchował większą część sesji, dopiero pod koniec zaczął jeździć :P
Maraz
24.04.2009 10:10
@Maraz No ale jednak mam nadzieję, że Ant Davidson wiedział co mówi :D
Ramzes
24.04.2009 10:07
zawias chodziło mi o Q3 przejęzyczenie ;) Co do temperatur to w lutym temp. toru wynosiła ok 35ºC więc jest podobnie, a setup już mają i żadnych dziwnych ruchów nie będzie na pewno :) Co do Hamiltona to zwyżka formy już była w Chinach po poprawkach jakie wprowadzili, nie mówię, że tutaj będzie czołówka ale wynik z Chin mogą powtórzyć, czyli miejsca 5 i 6. quickmick takie samo odniosłem wrażenie, że awans z 9 pozycji na 7 był na twardych oponach, potem zjechał po supermiękką mieszankę i wykonał 1 okrążenie.
quickmick
24.04.2009 09:57
@Maraz Nie wierz Anglikom... oni nie wiedzą, co mówią... ktoś, kto twierdzi, że baranina to smaczne mięso i zajada się marynowanymi w occie jajkami na twardo popijając winem jabłkowym nie może mieć pojęcia o doborze opon przez zespół BMW Sauber :-)
Maraz
24.04.2009 09:46
@quickmick Nie wykluczam takiej możliwości - ja akurat nie byłem w stanie dojrzeć, na jakich oponach wtedy jechał, bo akurat pisałem w tym momencie, ale komentatorzy z radia BBC powiedzieli, że na supermiękkich, więc i ja tak napisałem.
virescens
24.04.2009 09:46
Widać po prostu ile dają testy. BMW ma już tu dobrany setup. Dodajmy do tego długie proste dla KERS, lepszą przyczepność z powodu wysokiej temp niwelująca zalety podwójnych dyfuzorów i nie ma sie co dziwić takim wynikom.
Aquos
24.04.2009 09:33
To tylko I trening, ale Toyota coś słabiutko...
kuba_new
24.04.2009 09:30
o jakas odmiana w statystykach :) ciekawe na jak dlugo
mikolajpoznan
24.04.2009 09:13
oczywiście,ze tak było Quickmick,najpierw HEI a potem KUB dostał miekkie,ale 7me miejsce było na twardych laczkach.
lakeman
24.04.2009 09:12
fajnie byłoby mieć na tabelce informację czy dany czas kierowca osiągnął na miękkich czy twardszych oponach - to by dużo wyjaśniało. Na onecie już się podniecają że BMW wysoko - a to że jechali jako nieliczni (czy jedyni) na miękkiej mieszance - tego już nie napisali... Kubica wysoko i basta :) Nie ma to jak "znawcy" F1. Tak jak mnie rozbraja - z całym szacunkiem dla tej osoby - stwierdzenie "F1-ekspert dla WP - Włodzimierz Zientarski".
mikolajpoznan
24.04.2009 09:12
Kto wie czy na tym torze nie bedzie dobrym wyjsciem zrobienie dobrych czasów na miękkich (super miękkich) w qual'u i wystartować z wysokiego miejsca,z KERSem odjechać od reszty i dopiero zmieniać laczki.
quickmick
24.04.2009 09:09
@Maraz "Dziewięć minut przed końcem sesji Kubica zszedł poniżej bariery jednej minuty i 35 sekund na supermiękkich oponach, powracając najpierw na dziewiątą pozycję, a następnie awansując na siódme miejsce (1:34,823)." - wiesz co, nie dam sobie niczego uciąć, ale mam wrażenie, że ten przejazd na 9 (potem 7) miejsce był wykonany na twardszej mieszance. Potem, mniej więcej w momencie usterki Buemiego zjazd do boksu, wymiana papuci i na miękkich 3 czas. Ale może się mylę... (jeśli tak, to zwalę to na starość)...
Zykmaster
24.04.2009 09:07
mikolajpoznan => Super miękką mieszankę używał i Heidfeld i Kubica. Na temat formy Bmw nie ma się co wiele rozwodzić, to tylko trening i ogółem patrząc Bmw będzie miało ciężko wejść do q3. Stawka jest zaciesniona, prócz BrawnGP. Trzeba czekać na Gp Hiszpanii i zobaczyć który zespół najlepiej odrobił zaległości. Zespół Rossa Brawn'a jeżeli nie będzie miał problemów to powinni spokojnie wygrać to Gp. A co do reszty, to zobaczymy :) Pozdrawiam
hagj
24.04.2009 09:01
Gdyby Robert dorzucił jeszcze swoje 0,3 sekundy jako joker z rękawa w Q to może być ciekawie. Czas na twardszych oponach też nie był zły.
mikolajpoznan
24.04.2009 09:00
Mieszanka w BMW na ostatnich lap'ach-miękka czy supermiękka?
f1Fan
24.04.2009 08:59
Robert bardzo dobrze pojechał ale to tylko trening
zawias
24.04.2009 08:58
Ramzes-> jak będzie Q1 to będzie gorzej niż w Chinach;-) A idealny setup to mieli 2 miesiące temu. Teraz są inne temperatury i juz wiele niewidocznych poprawek wprowadzili. Z powodu braku testów każdy wyścig jest jak test. Ale jedno jest pewne jak nie na Sakhir to gdzie maja pokazać się z lepszej strony? Hamiltonem tez bym się nie podniecał - w Chinach tez był pierwszy na I treningu.
mikolajpoznan
24.04.2009 08:58
Tak ATB,szukają sponsora tak jak Brawn w testach zimowych-też "jeździli na oparach".
noofaq
24.04.2009 08:57
Temperatura toru: 46°C cieplutko mają ;)
emwu
24.04.2009 08:56
atb, leżę ;)))
atb
24.04.2009 08:56
BMW ewidentnie szuka sponsora :) jako jedyni na super softach, pewnie na oparach i niedoważonym bolidem...
Ramzes
24.04.2009 08:52
noofaq obiektywnie patrząc, to tak naprawdę Q1 jest jak najbardziej możliwe, patrząc na czasy uzyskiwane na twardej mieszance(więc nie jest źle, na pewno będzie lepiej niż w Chinach), ale poczekajmy do drugiej sesji, zobaczymy, o ile będą czasy lepszy od czasu Hamiltona.
wilkxt
24.04.2009 08:50
czasy BMW wynikaja z uzycia miekiich opon, ale na twardych robert byl 7 wiec niejest tak zle
kemot
24.04.2009 08:50
Michal5 - wątpię, żeby czasy były lepsze, niż przed rokiem, bo ograniczenie obrotów, zrobi jednak swoje...
noofaq
24.04.2009 08:49
jak zwykle opinie na temat BMW od huuraoptymizmu do totalnej załamki ;) ale wyniki pocieszają (troszeczkę) :) czasy nie są jednak powalające.. na testach pojawiały się niskie 1:32 (Ferrari, BMW)
michal5
24.04.2009 08:47
rok temu Massa zrobił na 1 treningu 1:32,233 to jeszcze czasy są słabe zobaczymy na 2 treningu i w 2Q
Ramzes
24.04.2009 08:47
Przewaga BMW nie wynika z super-hiper szybkiego bolidu, a z dni testowych w których przejechali tutaj masę km i mają na 100% już idealny setup na ten tor, testy jak widać dają dużo. Co nie zmienia faktu, że czołówka będzie podobna jak w Chinach :-)
Chłodny
24.04.2009 08:45
Kierowcy BMW uzyskali swoje czasy w samej końcówce na supermiękkiej mieszance, a Hamilton swój na twardej, na początku sesji. Widać że KERS na tym torze pomaga kierowcom, było to widać podczas fajnego porównania linii wyścigowej kierowców gdzie na wyjściu Button był szybszy od Hamiltona ale gdy kierowca McL włączył dodatkowe konie od razu wysunął się przed niego. Fajny motyw z pomalowanymi strefami bezpieczeństwa, brawo za pomysł.
michal132
24.04.2009 08:43
z tego co widac to mu bardzo pomaga kers bo na twardej gumie byl szybszy od nicka i gdyby mial jeszcze 1 kolko na super miekiej bylby 1 ale zaczyna sie cos dziac w bmw
Speedster
24.04.2009 08:43
Może robili zasłonę dymną z tymi żałosnymi wypowiedziami, że podwójne dyfuzory, że czas, pieniądze, projekt samochodu itp... a po cichaczu inżynierowie BMW się mega zmóżdżyli i mamy efekt... Choć, z drugiej strony, to tylko trenningi ;)
Ramzes
24.04.2009 08:42
Tor naprawdę kapitalny, powrót co roku do Bahrajnu, jest naprawdę super :-) Ten klimat pustyni w około robi wrażenie. Oglądając treningi na Polsat Sport Extra, zauważyłem, bardzo fajny Replay w postaci porównywania zakrętów przez dwóch kierowców w symulacji komputerowej, ogromny plus za to, coś świetnego. Ujęcia z kamery na pokładzie Nakajimy na początku sesji oraz z czubka bolidu Raikkonena, też były ładne. Od razu widać, że kierowcy z KERS'em mają przewagę na tym torze. Nie wiem czy wszyscy oglądali treningi, to powiem, że czas Kubicy(jeździł z KERS) i Heidfelda uzyskane zostały w końcówce sesji na supermiękkiej mieszance. Hamilton uzyskał czas na twardej mieszance. Zwyżkę formy Mclaren już widać, a była ona już dostrzegalna w Chinach. Czekam z niecierpliwością na druga sesję o godz.13:00 Ta oprawa toru jest niesamowita.
kubicamaniak
24.04.2009 08:41
BMW wysoko czyżby jakieś dyskretne zmiany w samochodzie roberta i nicka. Zobaczymy co pokażą w 2 treningu.
StachuLBN
24.04.2009 08:40
Robert 3 mogłoby tak być w kwalifikacjach mam nadzieje że KERS mu pomaga :)