GP Japonii: wypowiedzi przed weekendem 2-4 października (10)
Brawn, Ferrari, Force India, Renault, Williams, RBR, STR, McLaren, Toyota, BMW
30.09.0916:29
15160wyświetlenia
Brawn GP Formula One Team
Jenson Button:
Suzuka jest fajnym torem i mam wiele dobrych wspomnień związanych ze ściganiem się tutaj w przeciągu lat. To bardzo szybkie-płynne okrążenie i jest to 'prawdziwy' tor kierowców, podobnie jak Silverstone i Spa. Sądzę, że wszystkim brakowało obecności tego obiektu w kalendarzu w ostatnich kilku latach. Zakręt 130R jest jednym z najszybszych w Formule 1 i naprawdę musisz pomyśleć jak go pokonać. Może nie będziemy go pokonywać na pełnym gazie w tym roku, ale to wciąż niezwykłe, przejeżdżać przez zakręt z prędkością 300 kilometrów na godzinę. Miałem tutaj kilka wielkich chwil w przeszłości! Zawsze cieszyłem się wielkim wsparciem na Suzuce ze strony japońskich kibiców, którzy są pełni entuzjazmu dla sportu, zatem mamy nadzieję na więcej tego samego w ten weekend, a ja nie mogę się doczekać ponownego ścigania się tutaj i stworzenia wielkiego widowiska.
Rubens Barrichello:
Suzuka jest świetnym torem i wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni z powrotu tutaj na Grand Prix Japonii w tym roku. Oprócz bycia wyzywającym torem, Suzuka jest związana z kilkoma szczególnie wyjątkowymi wspomnieniami dla mnie, począwszy od mojego zwycięstwa ze startu z pole position w 2003 roku. To trudny tor ze względu na zakręty i układ - musisz być precyzyjny, równy i musisz uzyskać absolutnie właściwy balans samochodu, by mieć udany weekend. Spoon i 130R są niewątpliwie najważniejszymi punktami okrążenia. Oba zakręty są częścią tego, co czyni Suzukę tak wymagającym obiektem i wielkim wyzwaniem dla kierowców. Wyprzedzanie może być trudne i ogólnie dzieje się to na najwolniejszym zakręcie Casio Triangle, na szybkim pierwszym łuku First Curve lub sporadycznie na nawrocie (zakręt numer 11).
(Michał Roszczyn)
_
Scuderia Ferrari Marlboro
Kimi Raikkonen:
Z technicznego punktu widzenia Suzuka to bardzo wymagający tor, zwłaszcza jeśli chodzi o aerodynamikę. Potrzebujesz sporego docisku i szczerze mówiąc my nie dysponujemy wystarczającym, aby walczyć o czołowe miejsca. Niemniej jednak zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby wydobyć maksymalny potencjał z pakietu, jaki posiadamy obecnie.
Giancarlo Fisichella:
Nie zatraciłem ducha walki i mam nadzieję, że zdołam zapewnić dobre widowisko entuzjastycznej widowni, wliczając w to członków mojego japońskiego fanklubu. Jestem w Ferrari zaledwie od kilku tygodni, ale zdążyłem się już przekonać, że zespół ten składa się z ludzi, którzy nigdy się nie poddają. Jestem pewny, że dzięki wytężonej pracy wszystkich, ponownie będziemy mogli uzyskać dobre rezultaty w tych ostatnich trzech wyścigach sezonu, zaczynając od Suzuki.
(Marek Roczniak)
_
Force India Formula One Team
Adrian Sutil:
Z wielką radością spoglądam na następny wyścig. Mieszkałem w Japonii w 2006 roku, kiedy rywalizowałem w japońskiej F3 i znam tor bardzo dobrze, ponieważ bardzo często się tutaj ścigaliśmy. To wspaniały tor dla kierowców, dość trudny do nauczenia się, ale wiele wynagradza, kiedy to się uda. Myślę, że nasz samochód będzie się tutaj dobrze spisywał - jak już widzieliśmy, jesteśmy mocni na torach z niskim i średnim dociskiem i Suzuka powinna nam pasować. Czuje się bardzo pewny siebie na torze i w samochodzie i jestem pozytywnie nastawiony, że ta kombinacja przyniesie nam kilka dobrych rezultatów.
Vitantonio Liuzzi:
Sądzę, że na Suzuce będziemy w lepszej formie. Singapur był torem, gdzie trudno było wyczuć bolid, ponieważ koncentracja jest tak wysoka i musisz starać się trzymać z daleka od ścian. To nie jest normalna sytuacja. Jednak przejechanie całego wyścigu bardzo mi pomogło. Myślę, że zbliżamy się do mojej optymalnej szybkości. Teraz uważam, że jesteśmy gotowi na Suzukę. Byłem tutaj raz w 2006 roku i lubię ten tor. Jestem większym optymistą, jeśli chodzi o to miejsce, gdyż konfiguracja naszego samochodu pasuje czemuś pomiędzy Spa i Singapurem, zatem powinniśmy być bardziej konkurencyjni. Ten rok był nieco szalony, ale nie możemy narzekać, ponieważ mieliśmy dwa dobre wyścigi, na Spa i Monzy, a pozostałe do końca sezonu tory powinny również nam pasować.
(Michał Roszczyn)
_
Renault F1 Team
Fernando Alonso:
Jestem bardzo podekscytowany powrotem na ten niesamowity tor, który jest jednym z moich ulubionych. Mam kilka wspaniałych wspomnień z Suzuki, ponieważ wygrałem tutaj w 2006 roku, co było bardzo ważnym rezultatem dla losów mistrzostwa świata. Również moja walka z Michaelem Schumacherem w 2005 roku jest czymś, co będę zawsze pamiętał. Japonia jest z pewnością jednym z najprzyjemniejszych wyścigów sezonu, gdyż jest tutaj wyjątkowa atmosfera i fani zawsze ukazują swój entuzjazm w sposób godny podziwu. Myślę, że wszyscy kierowcą lubią szybkie zakręty Suzuki, ale jest to również techniczny tor, który stawia przed inżynierami wielkie wyzwanie. Jeśli chodzi o ustawienia samochodu, to musisz ciężko pracować w celu upewnienia się, że przód bolidu odpowiednio reaguje na zmiany kierunku jazdy, natomiast tył jest stabilny, by pewnie atakować szybkie zakręty. Sekcja 'esek' jest bardzo ważną częścią okrążenia, jako że musisz przez 15 sekund cały czas skręcać, dlatego jest to bardzo wymagające fizycznie. Musisz także pozostać skoncentrowanym, ponieważ jest tylko jedna linia jazdy przez zakręty i jakiekolwiek błędy kosztują dużo czasu.
Romain Grosjean:
Suzuka jest torem, na którym nigdy nie byłem, ale zawsze marzyłem o ściganiu się tutaj, gdyż jest to jeden z wyjątkowych torów na świecie. Widziałem tor w telewizji wiele razy, zatem znam jego układ i nie mogę się doczekać jazdy na szybkich zakrętach, jak 130R. Wszystkie pozostałe do końca sezonu tory będą dla mnie nowe, więc wiem, że czeka mnie wielkie wyzwanie. Mam nadzieję, że mój los w wyścigach się odmieni, ponieważ nie miałem jeszcze normalnego wyścigu bez jakichkolwiek problemów. Jeśli będę miał kilka wyścigów bez problemów, to wtedy mam nadzieję, że będę mógł pomóc zespołowi zdobyć kilka ważnych punktów, których potrzebujemy w mistrzostwach konstruktorów.
(Michał Roszczyn)
_
AT&T Williams
Nico Rosberg:
Patrzę z nadzieją na Suzukę, ponieważ myślę, że możemy się tam dobrze spisać. Osobiście uważam, że jest to jeden z najlepszych torów w kalendarzu, razem ze Spa. Jest to także dobre miejsce dla Formuły 1, ponieważ fani są entuzjastyczni, co zawsze jest świetne. Nie byłem na Suzuce od trzech lat, ale czułem się tam naprawdę dobrze, kiedy ostatni raz się tam ścigałem i czekam z niecierpliwością, by znów tam pojeździć.
Kazuki Nakajima:
Niemalże wychowałem się na Suzuce. Byłem na tym torze wiele, wiele razy i jest to miejsce, gdzie zacząłem zmagania w kartingu. Widziałem też niezliczoną liczbę wyścigów tam odbywających się, nie tylko F1, ale także wiele innych form japońskiego motorsportu, więc jadąc na Suzukę czuję się, jakbym jechał do domu. Poza krótką wycieczką zeszłego kwietnia, nie byłem tam od ostatnich czterech lat, więc będzie to niemal jak nowe doświadczenie. Ogólnie jest to bardzo miłe miejsce i nie mogę się doczekać, by tam być. Suzuka jest bardzo wymagająca technicznie. Jest zaprojektowana na kształt ósemki i daje to połączenie 16 wolnych i szybkich zakrętów. Jeden z moich ulubionych to popularny zakręt 130R, który jest naprawdę bezlitosny. Jest to naprawdę szybki tor, więc musisz być pewny, że masz dobrze zbalansowany bolid, albo będziesz cierpiał na całym okrążeniu. Jedną z rzeczy, na którą musisz uważać o tej porze roku w Japonii to pogoda, która może być naprawdę zmienna, ale to może tylko sprawić wszystko jeszcze bardziej ekscytującym!.
(Lukas)
_
Red Bull Racing
Sebastian Vettel:
Suzuka to najlepszy tor na świecie. Jeździłem tu dwie godziny podczas piątkowych treningów przed Grand Prix Japonii w 2006 roku. Pierwsza godzina odbyła się na mokrym torze, co było dość przerażające, ponieważ nie wiedziałem, jak biegnie trasa. Nie mogę się doczekać ścigania na tym torze, ponieważ jest to jeden z najbardziej wymagających obiektów z wieloma szybkimi zakrętami. Miło się po nim jeździ i myślę, że powinien pasować charakterystyce naszego bolidu. Lubię kulturę i ludzi w Japonii. W zeszłym roku wspinałem się na górę Fudżi i spędziłem również trochę czasu w Tokio. Jedzenie jest świetne, choć może nie wszystkie! Wszystko jest bardzo zdyscyplinowane i uporządkowane, co mi się podoba.
Mark Webber:
Moje najlepsze miejsce tutaj to czwarte z Williamsem w 2005 roku, gdy przedostatni raz ścigaliśmy się na Suzuce. Było nieco klasycznie, z Raikkonenem i Alonso przeciskającymi się z końca stawki. Kimi objął prowadzenie na ostatnim okrążeniu, a ja miałem świetną walkę z Fernando w połowie wyścigu. To świetny tor i mam nawet świetne wspomnienia z oglądania motocyklowego 8-godzinnego wyścigu w TV, jako że wielu Australijczyków brało w nim udział. W kwestii pasji, tutejsi kibice są bardzo blisko Włochów. Kiedy przechadzasz się po torze i po parku rozrywki, to naprawdę możesz odczuć coś, co czyni to miejsce wyjątkowym.
(Igor Szmidt)
_
Scuderia Toro Rosso
Jaime Alguersuari:
Byłem już wcześniej na Suzuce w 2005 roku na wyścigu kartingowym Asia-Pacific World Cup, jednak nie ścigaliśmy się wtedy na torze F1! Prowadziłem w wyścigu na ostatnim okrążeniu, kiedy zderzyłem się z Kazukim Nakajimą na ostatnim zakręcie i finiszowałem drugi. Pierwsza wizyta w Japonii była niesamowitym doświadczeniem i czuję się tutaj jak w innym świecie. To spełnienie marzeń, ścigać się teraz na rzeczywistym torze po tym, jak go widziałem ostatnim razem. Jeździłem po nim na symulatorze oraz w grze komputerowej. Mam nadzieję na dobry weekend.
Sebastien Buemi:
Byłem już w Japonii, kiedy jeździłem samochodem medycznym w zeszłym roku na Fuji, ale nigdy nie byłem na Suzuce. Trenowałem ten tor na symulatorze i wyglądał świetnie, więc naprawdę nie mogę się doczekać prawdziwej jazdy po nim. Słyszałem, że wymienili na nim nawierzchnię i stworzyli zupełnie nowe udogodnienia w padoku razem z nowymi garażami. Myślę, że jest to jeden z najlepszych torów na świecie, więc nie mogę się doczekać wyścigu na nim. Japonia jest bardzo dziwna i zupełnie inna od tego, do czego przyzwyczailiśmy się w Europie. Byłem w Tokio, które jest niesamowicie nowoczesnym miastem, jednak ludzie noszą różne śmieszne ubrania! Miałem dobre wrażenia stamtąd, ludzie traktują się nawzajem z dużym respektem i wszystko jest bardzo czyste. Jeśli chodzi o wyścig to myślę, że możemy się dobrze spisać, ponieważ będziemy mieli nowe poprawki w bolidzie. W Singapurze byliśmy trochę bardziej konkurencyjni niż w poprzednich wyścigach i myślę, że w Japonii może być nawet lepiej.
(Lukas)
_
Vodafone McLaren Mercedes
Lewis Hamilton:
Czuję, jakbym czekał całe moje życie, by ścigać się na Suzuce - więc możecie sobie wyobrazić, jak bardzo będę podekscytowany, kiedy zaczną się treningi w piątkowy poranek. Odkąd byłem dzieckiem, jeździłem na Suzuce w grach komputerowych - i choć daje ci to pewnego rodzaju pojęcie o torze, to jednak nic nie zastąpi rzeczywistości. Obiekt ten wygląda jak prawdziwy tor dla kierowców - pierwszy sektor z 'eskami' wygląda na bardzo wymagający, a szybkie zakręty pod koniec okrążenia prawdopodobnie będą wymagały wyjątkowej precyzji i dobrych ustawień samochodu. Z niecierpliwością oczekuję powrotu do Japonii - to jeden z moich ulubionych krajów i uwielbiam ścigać się przed japońskimi kibicami. Zapowiada się świetny weekend.
Heikki Kovalainen:
W Japonii miałem jeden ze swoich najlepszych wyścigów w Formule 1, kiedy na mokrym torze Fuji w 2007 finiszowałem jako drugi za Hamiltonem, więc mam kilka fantastycznych wspomnień związanych z tym krajem. Chociaż naprawdę nie mogę się doczekać jazdy na klasycznym torze wyścigowym, jakim jest Suzuka, to jednak nie sądzę, by obiekt ten był idealny dla naszego pakietu. To trochę połączenie takich miejsc, jak Silverstone i Istanbul Park, z szybkimi zakrętami i wymagające samochodu z dobrym dociskiem oraz balansem mechanicznym oraz aerodynamicznym. Jednak to nas nie zniechęca: ulepszenia, jakie wprowadziliśmy do samochodu w trakcie sezonu, były rzeczywiście niezwykłe i sądzę, że zmierzamy do Japonii pewni, iż możemy wykonać bardzo dobrą robotę.
(Michał Roszczyn)
_
Panasonic Toyota Racing
Jarno Trulli:
Jestem podekscytowany powrotem na Suzukę, ponieważ to bardzo techniczny i wymagający tor, który bardzo lubię. Jest tutaj wiele szybkich zakrętów i szybkie zmiany kierunku jazdy, zatem w tym względzie jest podobnie jak na Spa i jest to jeden z moich ulubionych torów. Szczególnie nie mogę się doczekać, by zobaczyć jakie zmiany poczyniono na zapleczu obiektu; choć jestem zadowolony, że układ toru pozostał ten sam, a położono jedynie nową nawierzchnię. Japonia jest domowym wyścigiem dla zespołu, więc dam z siebie wszystko, by uzyskać najlepszy rezultat dla Toyoty i naszych japońskich kibiców. Mam wyjątkowe relacje z japońskimi fanami, dlatego naprawdę cieszę się z wizyty w tym kraju; oni są zawsze tak oddani i entuzjastyczni. To nadzwyczajna atmosfera. Miałem rozczarowujący weekend w Singapurze, ale Suzuka jest zupełnie innym torem i powinniśmy być tutaj konkurencyjni; mamy nadzieję być silnymi, więc chciałbym dobrze się spisać i uzyskać dobry wynik.
Timo Glock:
Suzuka jest doprawdy wyjątkowym torem. Jest bardzo szybki, a pierwszy sektor jest po prostu niewiarygodny w bolidzie Formuły 1; to bardzo przyjemne doświadczenie. Minęło pięć lat, odkąd jeździłem samochodem F1 na Suzuce, ale układ toru się nie zmienił i jestem pewien, że fani również teraz uczynią wyścig przyjemnym. To naprawdę dobry tor do wyścigów, gdyż nie tylko układ jest fantastyczny, ale fani również czynią go niezwykłym miejscem, zwłaszcza gdy jesteś kierowcą Toyoty. Suzuka nie jest łatwym torem do jazdy i musisz rzeczywiście być całkowicie skoncentrowany, by uzyskać najlepszy czas okrążenia, ale to sprawia wiele radości. Fantastycznie było finiszować na podium w Singapurze. Bardzo chciałbym walczyć o podium także w domowym wyścigu Toyoty, by dać coś naszemu zespołowi. Stanięcie na podium w Japonii, byłoby idealne dla Toyoty.
(Michał Roszczyn)
_
BMW Sauber F1 Team
Robert Kubica:
Naprawdę czekam z niecierpliwością na ponowne ściganie się na Suzuce. Jest to jeden z najbardziej ekscytujących torów, jeśli chodzi o jazdę - dla mnie jest jednym z najlepszych torów na świecie. Jest tam wiele naprawdę wymagających, szybkich zakrętów, zwłaszcza zakręt 130R, który jest naprawdę szybki. Fani są tam fantastyczni. W 2006 roku wielu z nich stało na trybunach aż do bardzo późnego wieczora. Są wielkimi pasjonatami i bardzo cieszą się Formułą Jeden.
Nick Heidfeld:
Jestem podekscytowany tym, że mój ulubiony tor Formuły Jeden wrócił do kalendarza. To będzie interesujące zobaczyć, jakie zmiany ma dla nas w zanadrzu. Wiem, że nawierzchnia została miejscami wymieniona i jest zawsze możliwość ingerencji sił natury - mieliśmy niedawno trzęsienie ziemi oraz bliskie spotkanie z tajfunem. Pogoda jest zawsze wyzwaniem i często zdarza się tam ulewny deszcz. Jest to dość długi tor, bardzo zróżnicowany i ma po prostu piękny przebieg. Pierwsza sekcja z zakrętem w prawo o podwójnym wierzchołku oraz sekwencja 'esek' jest naprawdę wyśmienita. Jednakże musisz wejść w odpowiedni rytm; jeśli popełnisz błąd w jednym z zakrętów, to zepsujesz całą resztę. Naprawdę lubię przybywać do Japonii. Za pierwszym razem nie przyzwyczaiłem się szybko do niej, ale od tamtej pory stałem się wielkim fanem. Po prostu kocham tutejsze jedzenie i unikalną atmosferę. Spędzę kilka dni w Tokio przed wyścigiem na Suzuce.
Mario Theissen, szef BMW Motorsport:
Na ostatniej prostej sezonu 2009 kolejny wyścig zaraz po poprzednim. Siedem dni po nocnym wyścigu w Singapurze mamy kolejną rundę na Suzuce, która uzupełnia wizytę w ogromnie ważnym rejonie dla grupy BMW. Ten tor jest jednym z najbardziej wymagających dla kierowców, dając prawdziwą przyjemność im oraz fanom. Dobrze zbalansowany bolid to konieczność na Suzuce, ale jest to trudny wyścig także dla ekspertów od silnika, w ultra szybkim zakręcie 130R doznajesz przeciążenia dochodzącego do 6 G i jest niezbędne, aby zadbać o prawidłowy przepływ oleju w tej partii.
(Lukas)
KOMENTARZE