Formuła 1 w nowych mediach - opinie z Monako

Ogólnie wyraża się opinię, że sport powinien otworzyć się na Internet i nowe formy przekazu
09.12.0919:18
Piotr Bogucki
3574wyświetlenia

Formuła 1 powinna robić więcej, by w pełni wykorzystać Internet oraz platformy nowych mediów, niż skupiać się na obronie jej tradycyjnych środków przekazu, takich jak telewizja - takie jest ogólne stanowisko ludzi z wyższego szczebla przemysłu podczas pierwszego dnia Motor Sport Business Forum w Monako w dyskusji na temat kierunku, w jakim powinien zmierzać sport po erze producentów.

Ogólnie wyrażono opinię, że F1 nie podąża za duchem czasu w kwestii interakcji z fanami i powinna brać przykład z przemysłu muzycznego, który zmienił swoje struktury, by wykorzystać Internet w celu ponownego ożywienia. Gerard Lopez, który zainteresowany jest przejęciem zespołu Renault, już długo wykorzystuje pomysły nowych mediów - był pierwszym inwestorem Skype'a - i uważa, że F1 powinna obudzić się na to, co się dzieje: Większość kontraktów na nadawanie jest bazowana na myśleniu sprzed 15, 20, czy 25 lat.

Prawda jest taka, że za trzy czy cztery lata większość osób w wielu krajach nie będzie już tego oglądała w telewizji, ale przez Internet i to zupełnie zmienia zasady, na jakich negocjujesz kontrakty i rozprowadzasz materiały. Nie da się kontrolować odbiorców internetowych w taki sam sposób, jak odbiorców telewizyjnych. Proces jest podobny do tego, przez co musiał przejść przemysł fonograficzny w kwestii cyfryzacji. Trzeba znaleźć nowe sposoby na zarabianie z tego pieniędzy, ponieważ w ostatecznym rozrachunku to utrzymuje sport przy życiu.

Szef zespołu Lotus - Tony Fernandes, który pracował w wytwórni fonograficznej przed rozpoczęciem działalności w Air Asia, jest tak samo zainteresowany pomysłami na popchnięcie sportu naprzód. Odszedłem z biznesu muzycznego, ponieważ nie chciał on wykorzystać Internetu - byłem wtedy w Time Warner i powiedziałem tam ludziom: jeśli nie wykorzystamy Internetu, to przemysł muzyczny zostanie zniszczony. Wszyscy uważają, że zwariowałem, bo angażuję się w F1, ale są tutaj wielkie możliwości dotarcia do zupełnie nowych widzów. Jest szansa stworzenia prawdziwie globalnego sportu, jak piłka nożna. Jest to do zrobienia, dlatego właśnie jesteśmy tym zainteresowani.

Podobne zdanie wyraża Neville Wheeler - dyrektor Cisco Media Solutions Group, który stwierdza, że F1 nie tylko powinna iść naprzód, ale też uważać, by nie przegrać z innymi dyscyplinami sportu. Tempo zmian w mediach społecznych, a ogólnie w Internecie, jest tak szybkie, że jeśli nie jesteś gotowy na wyrwanie się ze swoich starych nawyków, to zostajesz daleko w tyle - wyjaśnił Wheeler. Bardzo szybko przekonasz się, że ludzie, którzy są wielkimi fanami sportu będą szukać i zdobywać informacje przez różne kanały dostępu do treści. Mądre organizacje szukają sposobów na spieniężenie tych praw, bardziej niż stworzenie odgrodzonego murem ogródka.

Lopez dodał: Nie ma sensu próbować zmuszać ludzi do kupienia czegoś, co mogą mieć za darmo. F1 będzie dostępna w Internecie i musicie być na to przygotowani. Wyzwaniem nie jest decyzja co oddajesz za darmo, ale decyzja, jakie wartości udostępnisz oprócz tego - rzeczy, za które ludzie będą chcieli zapłacić.

Peter Harris, dyrektor generalny agencji Iris Sponsorship uważa ponadto, że chęć obrony majątku i dóbr F1 uniemożliwia sponsorom zaangażowanie większego grona fanów. Powstały nowe grupy demograficzne, jak cyfrowi maniacy, chcący z nami współpracować - używając treści, budując nowe platformy dla dotychczasowych klientów i docelowego rynku, jednak ciężko jest to zrobić z F1. Istnieją fantastyczne zawartości, jednak niewiele z tego jest dostępne dla wielu marek, które są w to zaangażowane. Trudniej im jest zainteresować publiczność. Jest jednak ogromny apetyt - zwłaszcza wśród młodszej widowni.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

15
L00Kass
11.12.2009 10:42
Może skończy się banowanie kanałów na justin.tv przez FOM, co tak ich to gryzie - i tak z założenia F1 ma być dostępne w niekodowanej TV (wyścig) a niektórzy wolą oglądać np. w laptopie niż w pudle, heh. Liczę na to, że stacje TV będą mogły nadawać streaming z GP na swych stronach w necie ale na Polszmat nie liczyłbym niestety.
rom
10.12.2009 06:18
Ładnych parę lat temu taki przekaz był na cyfrze plus obraz był bodajże na 7 kanałach i było to naprawde fajna sprawa.Później canal wycofał się z tego chyba z racji kosztów i przejął transmisję polsat.
akkim
10.12.2009 12:49
Bart2005 >>> No właśnie, nie jest to HD tylko konwersja.
Bart2005
10.12.2009 12:08
Ale jak to nie ma sygnału HD?? Polsat Sport HD prowadził transmisje wyścigów w wysokiej rozdzielczości, więc można oglądać wyścigi w ten sposób (chyba, że to nie jest prawdziwy sygnał HD).
Lukas
09.12.2009 10:06
No na premiere jak oglądałem w zeszłym sezonie to zdaje się 4 czy 5 kanałów nadawało w trakcie wyścigu różne rzeczy ale i tak się ich nie oglądało :P Zaczynam lubić tego Lopeza bo gość ma łeb na karku :) poza tym jest przychylny takim mediom jak my xD
akkim
09.12.2009 08:59
Tylko mi zostaje Wszystkim pozazdrościć, Który ma u Siebie takie możliwości, przeciętniak znad Wisły może się oblizać " Niech ma co dajemy i niech nie wybrzydza ! " Jak Cyfra to zdjęła - blisko rok walczyłem, i pism rozmaitych sporo zgromadziłem a wszyscy z Naczelnym pisali to samo : "eeee.. za mało chętnych by to oglądało".
MarekW
09.12.2009 08:49
Skoro mówią o niej "sport telewizyjny" czemu zarzucono przekaz atrakcyjny ? Chyba, że po prostu do Nas nie dociera jeśli tak to szkoda, szkoda jak cho...a Akkim, taki przekaz, pokazujący wyścig z wielu kamer dostępny jest na brytyjskiej BBC. Tam również można oglądać F1 przez Internet oraz słuchać komentarza w radiu BBC. Wszystko to przez to, że Wlk. Brytania posiada z FOM dosyć unikatową umowę. Podobną ma również niemieckie Premiere, bo tam też wyścig jest nadawany symultanicznie na wielu kanałach (ogólny, onboard, highlight i live timing). Inna sprawa to fakt, że taka transmisja powinna być oferowana przez większość stacji, które transmitują F1. Przecież Internet to obecnie jedyne ogromne źródło wiedzy. Ja np. obecnie prawie w ogóle nie oglądam TV, większość przez Net.
deeze
09.12.2009 08:48
akkim: możliwość wyboru kamerek mają z tego co wiem tylko użytkownicy niemieckiego Premiere. A i owszem - HD to już tak naprawdę wszędzie występuje, zaczynają teraz się interesować 3D, a F1 - wielki technologiczny gigant - nie nadaje nawet w wysokiej rozdzielczości. Ktoś tu coś spaprał...
akkim
09.12.2009 08:32
Teraz o internet będą kruszyć kości, a co z transmisjami w HD rozdzielczości ? Czy ostatnia próba sygnału emisji zdała już egzamin to takiej transmisji ? Wspominam jak przed laty na platformie Cyfry z kilku kamer obraz, wybór fantastyczny nie wiem czy to jeszcze w przekazach istnieje a wspominam często tamte stare dzieje. Skoro mówią o niej "sport telewizyjny" czemu zarzucono przekaz atrakcyjny ? Chyba, że po prostu do Nas nie dociera jeśli tak to szkoda, szkoda jak cho...a
deeze
09.12.2009 07:34
Maraz: "Bernie boi się po prostu, że przy F1 dostępnej globalnie przez Internet nie wyciągnie takich wielomilionowych kontraktów od stacji telewizyjnych." A nie zdaje sobie sprawy, że to o wiele więcej możliwości reklam, sponsoringu itd. itp. Some people never learn ;)
Jacobss
09.12.2009 07:24
Nic nowego. Od dawna wiadomo o tym, że F1 to skostniały sport. Raz, że kompletnie wrogi kibicom, dwa, że zmieniający się regulamin co roku od sezonu 2003, wcale nie go czyni ciekawszym, tylko bezsensownym. Ale tak będzie, dopóki będzie żył Bernie. On jest zbyt stary, aby zaakceptować ogromne zmiany. Nie mówiąc już o tym, że trzeba WRESZCIE rozwiązać problem wyprzedzania - niech wreszcie się ktoś tym na poważnie zajmie, zamiast zwoływać trzecią komisję, która kawkę wypije, ciastko spożyje, a nic nowego nie zrobi. Wydawało się, że wszystko było świetnie przygotowane i wreszcie rozwiązane na ten sezon - dlaczego więc doszło do tego, że KERS, który miał wszystko ulepszyć, okazał się zmorą dla balansu samochodu? Nie wspominając o podwójnym dyfuzorze.
Maraz
09.12.2009 07:03
Bernie boi się po prostu, że przy F1 dostępnej globalnie przez Internet nie wyciągnie takich wielomilionowych kontraktów od stacji telewizyjnych.
MairJ23
09.12.2009 06:56
dokladnei - dawac mi tu race przez net... przeciez da sie to zrobic a ja 5 dolcow zaplace za wyscig :) Ale bernie sie uprze i bedzie chcial takei ceny jakie sa na obiektach :) $150 za race ! i $80 za practice plus qualify Wszystko sie okaze - kase maja zeby to fajnei zrobic i zeby nei zacinalo - skoro NBA moze to F1 tez moze.
Maraz
09.12.2009 06:53
"Latająca orkiestra Tony'ego Fernandesa" ;) Facet ma jak widać głowę do interesów, może będzie z niego taki trochę nowy Briatore? Lopez też ma chyba głowę nie od parady, może to dobry pomysł dać go do Renault...
Witek
09.12.2009 06:36
Ten Tony Fernandes to jakiś człowiek- orkiestra!