FIA przedstawiła pakiet zmian mających spowolnić bolidy F1

16.07.0400:00
Marek Roczniak
1016wyświetlenia
FIA zaprezentowała dzisiaj kompletny pakiet zmian, mających na celu spowolnienie bolidów Formuły 1 od przyszłego sezonu. Zmiany te zostaną narzucone na mocy Art 7.5 Concorde Agreement, jeśli do 6 września 2004 roku minimum osiem zespołów nie zaaprobuje satysfakcjonujących FIA własnych propozycji Technicznej Grupy Roboczej, składającej się z przedstawicieli technicznych wszystkich zespołów. Oto najważniejsze ze zmian:

1. Aerodynamika (2005)

Ograniczenie wysokości dyfuzora (element z tyłu bolidu rozpraszający przepływające powietrze), podniesienie przedniego skrzydła, przesunięcie do przodu elementu tylnego skrzydła i zmiany w karoserii tuż przed tylnymi kołami. Razem zmiany te mają zapewnić zmniejszenie siły dociskowej (ang. downforce) o co najmniej 25%, natomiast opór powietrza (ang. drag) zostanie zmniejszony o mniej niż 4%.

Zmniejszenie siły dociskowej zredukuje prędkość przede wszystkim na szybkich zakrętach i zwiększy nieznacznie dystans hamowania, natomiast niewielkie zmniejszenie oporu powietrza będzie miało minimalny wpływ na prędkość bolidów na prostych.

2. Opony (2005)

Kierowca będzie mógł wybierać spośród dwóch typów opon, tak jak w 2004 roku. Z wybranego typu będzie miał do dyspozycji dwa zestawy opon: jeden na piątkowe i sobotnie treningi, drugi na kwalifikacje i wyścig. Uszkodzona opona będzie mogła być wymieniona w trakcie wyścigu (na oponę z pierwszego zestawu), ale podczas takiej wymiany nie będzie można tankować paliwa.

Opona, która będzie musiała wytrzymać 350km zamiast 80km, będzie oferować mniejszą przyczepność, zredukuje prędkość na zakrętach, wydłuży dystans hamowania i prawdopodobnie doprowadzi do zmniejszenia ilości odpadających kawałków gumy.

3. Silnik (2005)

Jeden silnik będzie musiał wytrzymać dwa weekendy Grand Prix. Bardziej wytrzymały silnik będzie miał mniejszą zarówno szczytową, jak i średnią moc.

4. Silnik (2006)

2.4 litrowy V8 (rozstaw cylindrów 90 stopni) z narzuconymi ograniczeniami dotyczącymi cylindrów, wału korbowego i środka ciężkości. Bezpośredni wtrysk paliwa, zawory wlotowe o zmiennej geometrii, układy wydechowe o zmiennej geometrii, zmienny rozrząd zaworowy i zmienny skok zaworów będą zabronione. Jedna świeca, jedna cewka i jeden iniektor na cylinder. Zabronione stosowanie egzotycznych materiałów.

Wszystkie te zmiany spowodują zmniejszenie pojemności o 20% w stosunku do obecnych 3-litrowych silników V10 i tym samym doprowadzą do zmniejszenia mocy. Ograniczenia dotyczące konstrukcji, jak i stosowanych materiałów, znacząco spowolnią przyrost mocy i zmniejszą możliwość wykorzystywania konstrukcji silnika do poprawy charakterystyki podwozia. Zachowanie obecnego rozmiaru cylindrów pozwoli na wykorzystywanie wielu obecnych komponentów i jednocześnie pozwoli na osiąganie podobnych obrotów silnika jak dotychczas.

5. Inne silniki

Zespoły, które w sezonach 2006 i 2007 nie będą miały dostępu do silników 2.4-litrowych, będą mogły korzystać z obecnych 3-litrowych silników V10 z narzuconym przez FIA ograniczeniem maksymalnych obrotów. Dzięki temu wszystkie zespoły (wliczając ewentualne nowe) będą miały dostęp do konkurencyjnych silników, nawet jeśli dostawy nowych silników 2.4 będą początkowo ograniczone.

Źródło: Fédération Internationale de l'Automobile (FIA)