Sauber rozpoczął pracę nad "kanałem F" w 2009 roku

"Tylko dzięki temu nasza ekipa mogła tak szybko zrobić jego własną wersję"
02.04.1018:11
Marek Roczniak
2958wyświetlenia

Jak informuje serwis PIT STOP, zespół Sauber już w ubiegłym roku przeprowadzał testy z tak zwanym „kanałem F”, czyli systemem pozwalającym na rozwijanie większych prędkości na dłuższych prostych poprzez umiejętne skierowanie strugi powietrza na specjalnie zmodyfikowane tylne skrzydło.

Po tym, jak zespół z Hinwil jako pierwszy po McLarenie wprowadził do swojego tegorocznego bolidu wstępną wersję systemu podczas piątkowych treningów tydzień temu w Melbourne, na padoku zaczęły krążyć plotki, że to dzięki informacjom byłego kierowcy testowego McLarena - Pedro de la Rosy - Sauber był w stanie tak szybko opracować własną wersję „kanału F”.

Anonimowa osoba ze szwajcarskiego zespołu zapewnia jednak, że już w ubiegłym roku, jeszcze pod rządami BMW eksperymentowali z podobnym systemem, choć działał on samoczynnie, bez interakcji ze strony kierowcy, co powodowało, że w niektórych sytuacjach zmniejszenie docisku aerodynamicznego tylnej osi następowało w niekorzystnych momentach. Ten system testowaliśmy już w zeszłym roku. Tylko dzięki temu nasza ekipa mogła tak szybko zrobić jego własną wersję - cytuje PIT STOP swojego informatora.

My pracowaliśmy nad rozwiązaniem, które wygaszałoby tylne skrzydło samoczynnie. Wygląda jednak na to, że znacznie lepszy jest pomysł McLarena, w którym to kierowca decyduje o momencie użycia tego systemu. Nasz pomysł nie sprawdziłby się na przykład na Spa, gdzie po łuku Blanchimont kierowcy jadą około 300 km/h. System samoczynny przy tej prędkości wygaszałby skrzydło, zmniejszając bardzo potrzebny docisk.

Osoba ta dodała, że wbrew pozorom najtrudniejszym wyzwaniem nie jest poprowadzenie powietrza wewnętrznymi kanałami w kierunku tyłu samochodu, a skonstruowanie odpowiedniego tylnego skrzydła. Cały system daje ponoć korzyści dopiero przy prędkościach powyżej 200 km/h, a tymczasem od tego roku podczas badań w tunelu aerodynamicznym można stosować podmuch odpowiadający prędkości nie przekraczającej 180 km/h. To oznacza, że o ile McLaren i Sauber dysponują danymi z 2009 roku z pracy nad tym systemem w tunelu jeszcze przy braku limitu szybkości wiatru, o tyle inne zespoły prawdopodobnie będą musiały bardziej oprzeć się na symulacjach komputerowych.

Źródło: F1.pl

KOMENTARZE

15
SkC
03.04.2010 10:07
Poważnie ?? Bo mi sie coś zdaje żę to nie kanał F przecztaj sobie wypowiedzi Renault
marian3251
03.04.2010 07:28
do skc: renault wprowadziło kanał f. pooglądaj sobie zdjęcia z australii
fibon
02.04.2010 09:06
@RomanSz: nie jestem specjalistą od aero, ale to przeliczenie na 300km/h jest dla mnie tyleż interesujące, co nieprawdziwe. F-duct zawsze można wytestować podczas testów w linii prostej. Chyba, że przeoczyłem moment w którym zostały one zakazane.
RomanSz
02.04.2010 06:17
50m/s = 180km/h, ale to trzeba podzielć przez skalę modelu (60%), czyli to tak jakby testować bolid 1:1 przy 300km/h. Po pierwsze to uzasadnia po co wprowadzono modele 60% - żeby biedne teamy mogły testować w słabszym tunelu. Po drugie to obala tezę że teraz już nikt nie może opracować dobrego kanału F. Chyba że ktoś z Was jest specjalistą od aerodynemiki i przekonująco wykaże, że piszę głupoty.
SkC
02.04.2010 06:01
Lepsze to niż nic. A w ogóle co rok jest gorzej ze sponsorami w tym zespole po 2008 wszyscy zaczeli uciekac...
SirKamil
02.04.2010 05:48
Ten "potężny sponsor" płacił Brawnowi po 250000$ za wyścig. Tak "potężny" sponsoring w skali roku równa się mniej więcej sumie jaką TW Steel płaci Renault... to były grosze. Wg. mnie w newsie jest błąd. Od 1 stycznia 2009 obowiązywały limity na tunel obecne i dzisiaj czyli maksymalnie 50m/s, 60% skali modelu i 40 h tygodniowo.
barteks
02.04.2010 05:47
Co ciekawe, sam McLaren nie chce, żeby ich rozwiązanie nazywać F-duct. W ogóle kto to wymyślił???
SkC
02.04.2010 05:12
@Shila Ale na rozwój potrzebne są pieniądze. A jak dobrze pamiętam to Brawn już z pierwszym wyścigu miał potężnego sponsora w postaci Virgin. I proszę nie używać zwrotów poniżej pasa jak "onetowcu"
VShila
02.04.2010 05:03
@SkC drogi onetowcu, Według Petera Saubera (bardzo zaufane źródło), zespół Sauber, ma już zapewnione środki finansowe na cały sezon. Więc to ich sprawa czy chcą jeździć cały sezon jak Brawn. Może znajdzie się i kupiec. Bez poważania, Shila
Maly-boy
02.04.2010 04:44
McLaren już dawno temu to wymyślił ,dopracowali i wprowadzili do użytku
SkC
02.04.2010 04:44
Sauber to niech lepiej szuka sponsorów bo jak tak dalej pójdzie to po połowie sezonu będziemy mieli 11 zespołów. Więcej szumu niż korzyści to tylko strata pieniędzy i Reno dobrze robi że nie ma zamiaru tego wprowadzać. Tak naprawdę bolid C29 jest lepszy niż pokazują wyniki problemem są kierowy. Po samuraju spodziewałem się więcej ale toyota miała lepszy bolid i łatwiej było mu się pokazać. To po raz kolejny pokazuje jak dobrym kierowcą jest Robert a także Nick umieli sobie poradzić z trudnym w prowadzeniu bolidem. A C29 różni się F1.09 tylko przednim skrzydłem i paroma detalami
Ralph1537
02.04.2010 04:41
skoro Sauber pierwszy to wymyślił, to skąd mclaren o tym wiedział, bo chyba nie wpadli oboje na ten sam pomysł, czyżby znowu afera szpiegowska
patgaw
02.04.2010 04:27
Mi wlasnie zdaje sie ze tym tajemniczym informatorem jest Kubica :P a w zeszlym roku tez bylo ograniczenie predkosci tunelu, tylko byc moze mniejsze.
Patryk777
02.04.2010 04:25
Kubica musi też wiedzieć nieco info o nim ;d
vivon
02.04.2010 04:25
to predkosc wiatru w tunelu tez musieli ograniczyc?