Wywiad z Martinem Whitmarshem

"Formuła 1 jest wciąż ekscytująca"
09.08.1012:48
Inf. prasowa
1739wyświetlenia

Martin Whitmarsh, szef zespołu Vodafone McLaren Mercedes, w wywiadzie dla programu Mobil 1 The Grid opowiada o tym, jak sprawdza się obecny skład zespołu, w którym ścigają się Lewis Hamilton i Jenson Button, jakie konsekwencje dla zespołu i partnerów technologicznych ma wprowadzenie zakazu tankowania w trakcie wyścigu oraz w jakiej kondycji jest Formuła 1.

Jak oceniasz dotychczasową obecność Jensona Buttona w zespole?
Jenson Button jest obecnym Mistrzem Świata, Lewis zdobył tytuł rok wcześniej, tak więc w naszym zespole mamy na pewno wspaniałych kierowców, a praca z nimi jest przyjemnością. Konkurują ze sobą, chcą pokazać, kto jest najlepszy, ale jest to zdrowa rywalizacja.

Nie jest tajemnicą, że Jenson ma bardzo płynny styl jazdy, Lewis natomiast podchodzi do niej bardziej technicznie. Czy udało się dopasować bolidy do różnych stylów każdego z kierowców?
Ludzie przywykli do tego, że styl jazdy Lewisa jest agresywny, a Jensona bardzo płynny. I jest w tym oczywiście sporo prawdy, jednak uważam, że obaj jeżdżą w sposób przemyślany i potrafią się dostosować do sytuacji na torze. W tym roku, ze względu na duże obciążenie paliwem na starcie, musimy szczególnie zatroszczyć się o bolid, system hamulcowy oraz opony. Stąd też styl jazdy musi właściwie uwzględnić te kwestie.

Już widzieliśmy pierwsze efekty zakazu tankowania podczas wyścigu. Czy możesz opowiedzieć o wyzwaniach, przed którymi stoicie?
Zakaz tankowania podczas wyścigu zwiększył znaczenie wydajności paliwa, sposobu prowadzenia bolidu podczas wyścigu, co daje nam ogromne możliwości. Współpraca pomiędzy Mercedes-Benz High Performance Engines i producentem olejów Mobil 1 pozwala opracować paliwa, dzięki którym możemy zmniejszyć wagę bolidu podczas wyścigu oraz jesteśmy jeszcze bardziej konkurencyjni. Oczywiście pamiętajmy, że naszym głównym wyzwaniem jest wprowadzony w zeszłym roku przepis, który wymaga od silników pracy przez kilka wyścigów. Stąd też musimy zapewnić im odpowiednią wytrzymałość, co oznacza, że silniki pracują nadal pod dużym obciążeniem, ale przez dłuższy okres. Jest to wielkie wyzwanie na które odpowiedział Mobil 1, przygotowując dla nas nowe środki smarne, które pozwalają nam wydłużyć życie silnika.

Czy uważasz, że Resources Restriction Agreement (ograniczenie liczby personelu operacyjnego na torze) zmieni działania partnerów zespołu w kolejnych sezonach? Jakie widzisz w tym szanse?
Każda działalność biznesowa musi mieć na uwadze swoją efektywność. Dotyczy to również Formuły 1. Ograniczenie dotyczące liczby personelu daje okazję do kreatywnego myślenia, do bycia bardziej innowacyjnym w sposobie podejścia do wyzwań, przed którymi stoimy jako zespół Formuły 1. Dotyczą one projektowania bolidu, kwestii jego prowadzenia oraz obsługi technicznej. Tak więc jest to duże wyzwanie dla Formuły 1 i tego potrzebujemy, ponieważ wewnętrzna presja przynosi nowe pomysły, myślenie nieszablonowe i zmusza nas do robienia nowych rzeczy.

W jaki sposób Mobil 1 przyniósł zespołowi zwycięską przewagę w trakcie 15 sezonów współpracy?
To jest wspaniałe 15 lat współpracy z Mobil 1. W tym czasie ich zespół pracował nad paliwem oraz środkami smarnymi, których używamy w naszych bolidach. Dzięki niemu uzyskaliśmy lepsze osiągi, większą moc silnika, pozwalającą uzyskać lepszy czas okrążenia. Zespół ExxonMobil poprzez redukcję tarcia ograniczył stratę energii przez silnik jak również zwiększył wydajność paliwa, co dało nam większą wytrzymałość. W trakcie tych 15 lat można znaleźć wiele konkretnych przykładów, kiedy to Mobil 1 zapewnił nam wyjątkowe osiągi i pomógł wygrać wyścigi oraz zdobyć mistrzowski tytuł.

Jak oceniasz obecną sytuację w F1, po ograniczeniach kosztów oraz pojawieniu się nowych drużyn?
Światowy kryzys finansowy dotknął również sport, w tym Formułę 1. Jednak uważam, że obecna Formuła 1 jest nadal bardzo ekscytująca. Problemy są nieuniknione, ale nie powinniśmy się tego wstydzić. Jeżeli jesteś na szczycie, to wejście i osiągnięcie sukcesu może być trudne. Formuła 1 wciąż musi się rozwijać jako dyscyplina sportowa, wciąż możemy poprawiać sposób zarządzania nią. Dlatego uważam, że obecnie ważna jest współpraca zespołów z FOTA, aby móc dać jeszcze więcej tym, którzy inwestują w nasz sport.

Źródło: Informacja prasowa ExxonMobil

KOMENTARZE

3
General
09.08.2010 02:29
To jest jeden z wielu aspektow umowy sponsorskiej, taki marketing.
Master
09.08.2010 12:44
Wywiady Mobila takie są
kamarinho1991
09.08.2010 11:53
Od dzisiaj nie czytam wywiadów z ludźmi z Mclarena. Tak śmierdzi PR-em, że nie da się wytrzymać...