Renault potwierdza oficjalnie debiut kanału F w GP Belgii

Informację taką przekazał dzisiaj serwis AUTOSPORT
19.08.1014:58
Marek Roczniak
5300wyświetlenia

Już od kilku dobrych tygodni wiadomo, że zespół Renault intensywnie przygotowuje swoją wersję kanału F z myślą o użyciu go podczas najbliższej rundy F1 w Belgii.

Na początku sierpnia dyrektor techniczny James Allison powiedział: Powinniśmy mieć to gotowe w Spa i dziś serwis AUTOSPORT poinformował, że nastąpiło już oficjalne potwierdzenie przez Renault gotowości do użycia systemu wygaszania tylnego skrzydła na torze Spa-Francorchamps, gdzie powinien on dawać spore korzyści.

Pomimo przymusowego zamknięcia fabryk na dwa tygodnie w trakcie sierpniowej przerwy między wyścigami, zespół z Enstone utrzymuje, że zebrał już wystarczająco dużo pozytywnych informacji z prób w tunelu aerodynamicznym, aby zdecydować się na przetestowanie tego rozwiązania na torze wyścigowym. Zamierzeniem jest użycie kanału F w kwalifikacjach i wyścigu już w najbliższym GP, aczkolwiek wszystko będzie zależało od danych uzyskanych podczas piątkowych treningów.

Robert Kubica powiedział podczas Grand Prix Węgier, że nie ma żadnych wątpliwości co do tego, jak ważne jest posiadanie dobrze funkcjonującego kanału F, zwłaszcza na torach z długimi prostymi. Doświadczenie innych zespołów pokazuje jednak, że wprowadzenie takiego systemu w środku sezonu nie jest sprawą łatwą i zwykle trwa to kilka GP, zanim udaje się uzyskać widoczną poprawę osiągów.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

35
htreh
23.08.2010 03:02
no to fajnie :D kubica może stanąć na podium a nawet zwyciężyć a Witalij 4 - 5 miejsce (tak około tych dwóch.)
akkim
22.08.2010 09:16
Czy to Ciebie bawi czy nie, to Twój problem rangi zero. Napisałeś, że opóźnienie Twoim zdaniem wynika z perfekcji w ich zamierzeniach. Według Ciebie, jak to zrozumiałem opóźnienie wynika z racji optymalnego wykonania tego rozwiązania. Ja w to nie wierzę. Budowali podłogę i skrzydła co pochłonęło kupę kasy. Na f duckt zabrakło. Może ja nie mam racji ale nie Wciskaj mi teorii super teamu co myśli o wszystkich i robi dla wszystkich super rozwiązania. To istna bzdura. Ciemniakiem nie jestem i czytam często między wersami. Panowie inżynierowie robili postępy na ile starczyło kasy, ale źródło wyschło i trzeba było znaleźć nowy priorytet, a F-duckt nim nie był. I tyle. Można ścieminiać, od tego czy innego GP wprowadzimy to rozwiązanie. Uwierzysz to sprostują, nie chodziło o to GP tylko następne. Tamte dane to plotka, itd. itp..Pewnie jestem zgoszkniały w tym zagadnieniu ale wydaje mi się, że kręcono mną jak marionetką abym w zamierzony cel uwierzył. To dzisiaj dla mnie nie ma już znaczenia. Za późno, zbyt wielkie halo i za mało testowanych sprawdzianów poza tunelem. Tor oddaje prawdę i z nim związane przeciwności. Okaże się wszystko już za dni kilka, ale nie oczekuję szału bo inni podłączą dmuchany dyfuzor i gonić trzeba będzie od nowa. Cóż, selavi.
SirKamil
22.08.2010 06:12
"Chyba, że to – jak piszesz – będzie już idealnie dostrojone" Gdzie tak pisze? Ja nie mam na ten temat zdania, ja przyjmuję rzeczywistości taką jaką jest i tobie polecam zacząć. Robili co innego- mieli kupę roboty przy konwencjonalnym pakiecie a fduct miął niski priorytet. kropka. tak było... o jakim spóźnieniu piszesz...zaplanowanym? hahahahaa:) bawisz mnie.
akkim
22.08.2010 05:14
Dobra Sir wiele źródeł to g..o nawet Eric skamlący o gotówę. Ja im bardzo sprzyjam ze względu na "mojego" Robcia i mogą stawać na podium co wyścig ale odnoszę wrażenie, że czarowali nas tym kanałem. Inne ekipy ogarnęły zagadnienie w kilkanaście tygodni a im zajęło to miesiące ? Teraz reszta dorzuci coś po przerwie a oni będą walczyć z ustawieniami. Chyba, że to - jak piszesz - będzie już idealnie dostrojone w co zresztą też nie wierzę. Ale już tylko 5 dni i albo Przekonasz mnie do Swoich przypuszczeń i przyznam Ci rację albo to da niewiele i czekam na Twoje wystąpienie. A druga rzecz, pijar wymaga wszelkich oświadczeń i wypowiedzi budujących morale i zaufanie do ekipy. A z tego Renia korzysta nie inaczej niż inni. Skąd wiedza, że nie wierzysz w to w co masz uwierzyć i nie czytasz co masz przeczytać ? To już tylko takie wtrącenie. I jeśli podajesz ostatnie zdanie z tego newsa za dowód poparcia Swojej opinii to żal. O kanale krzyczeli po starcie sezonu a Ty piszesz iż miał malutki priorytet ? Weź mnie nie rozśmieszaj. Oznaczy to, że dostrajać się będą do Brazyli lub Abu Zabi ? To ironia ale kilka wyścigów znów stracą. I to dla Ciebie nie jest za późno ? Chyba, że napiszę raz drugi, to będzie idealnie trafione. Ale to raczej niemożliwe. Nie wciskaj więc mi tu Swojej wiedzy jako pewnik, bo też wiesz tyle i masz wiedzieć. A i drugi raz proszę - bez osobistych wycieczek bo trzeci już nie poproszę. Możesz się z tym zgadzać lub nie. Mówię raz kolejny. To MOJE zdanie.
SirKamil
21.08.2010 07:54
Kolejne mylne wnioski. Rozwój był, kasa była, strategia rozwoju była taka jaka była- Fduckt miał malutki priorytet. Problemów z kasą nie było i nie ma. Dowodów na to jest milion i aż szkoda mi czasu to wszystko wyliczać- poczynając od niesamowicie kosztownych testów aerodynamicznych w pełnej skali w Karolinie Północnej, po tempo i zakres modyfikacji bolidu co było widać... aha... serwis serwis renault-f1.fr to totalny gnój a tamta informacja była zmyślona co zostało komentowane i dementowane oficjalnie... jak na "3 dniową lekturę" wiesz bardzo mało, malutki, mizerniutko... wystarczy godzina poczytania tematu o Renault na forum i załapiesz wreszcie o co chodzi i przestaniesz nudzić...
akkim
21.08.2010 05:34
@SirKamil >>> Zacznę od tego, że każdy z nas w każdej kwestii ma prawo do swojego zdania. Ty nie znajdujesz w jego słowach potwierdzenia, ja tak. 1. Pieniądze. - Jak mam swoje talary to nie lecę do Janosika po pożyczkę. Korzystam z własnego mieszka póki dna nie będzie. Wyraźnie powiedział - potrzebuje gotówki. Ja wyciągam wniosek, że jej nie miał. Ty, że miał. Sponsorskie opłaty dostanie we wrześniu, na rozwój już miał zgodę na co też potrzebował tych pieniędzy. 2. Kanał. - Wiele lat oglądania tego sportu i lata na plecach nauczyły mnie aby mieć swiadomość, że nieraz mówiono o rozwoju i postępach bardziej aby podbudować sponsorów i wprowadzić nerwowe ruchy u konkurentów niż miały one faktycznie miejsce i wpływ na osiągi. Może, podkreślam może pracowali nad tym elementem teoretycznie, gdzieś na desce inżyniera czy innego speca aero. Napisał ktoś "Auto Hebdo" to marne źródło. Dobra, niech tak będzie ale to z ich strony : "Francuski serwis renault-f1.fr poinformował, że w najbliższym GP Europy, bolidy Renault będą wyposażone w "kanał F". System, który okrzyknięto wynalazkiem sezonu, znacznie zwiększa prędkość na prostych bolidów F1. " Więc co jest powodem tak dużego opóźnienia ? Licząc z Kanadą minęło 5 a z Europą 4 wyścigi. Mój wniosek - bicie piany, że pracują i są coraz bliżej idealnego rozwiązania a faktycznie brak pieniądzy i co za tym idzie pewnie brak zgody na opłacenia praktycznie śmietnikowego rozwiązania na 8 czy 9 wyścigów ze strony Szefów jest powodem tak późnego debiutu eFki w Reni. Takie ja wyciągam wnioski z 3 dniowej lektury na wielu stronach do której mnie Zmobilizowałeś abym mógł potwierdzić swoje "wymuszone rymy". Nie było pieniędzy nie było zgody na rozwój. Jest sponsor i pewnośc wpływu kasy, padło - Eric buduj. Oczywiście Ty możesz mieć swoje spojrzenie, na tak długo męczone przez nas zagadnienie. I nie rób ze mnie hibernatusa, choć mam już na liczniku spory przebieg ale mózgu mi nie zmroziło i nie wypłukało.
SirKamil
20.08.2010 09:15
z jego słów nie wynika nic co potwierdzałoby twoje tezy, w tym problem.
akkim
20.08.2010 06:41
@SirKamil >>> Wybacz ale bedę opierał się jednak na Jego a nie Twoich słowach.
SirKamil
20.08.2010 06:05
Ty przeczytaj to co napisałem o tym a czegoś się dowiesz... zielone światło na rozwój w lipcu... ROTFL... leżałeś pod lodem ostatni rok? F-duct klepią od dawna i robią to tak długi bo robili co innego... przestań żeś się człowieku idiotycznie zapierać i zrozum to.
akkim
20.08.2010 04:48
@SirKamil >>> Wypowiedź Boulliera: "Podpisaliśmy ostatnio nowe umowy sponsorskie: jedną na około dziesięć milionów euro i drugą na kolejne trzy miliony. Moim zadaniem jest podnoszenie poziomu konkurencyjności zespołu - w lipcu dostaliśmy zielone światło, by nieco zwiększyć rozwój R30 i postarać się pokonać Mercedesa" - powiedział Boullier. W tym samym czasie poproszono mnie o rozpoczęcie prac nad przyszłorocznym modelem R31. Pieniądze od nowych sponsorów wpłyną we wrześniu, ale ja potrzebuję gotówki i nie mogę czekać do września - to byłaby strata dwóch miesięcy." Jeśli brak gotówki nie jest problemem finansowym to ich nigdy nie miałem. F-duct - jak mieli robić jak dostali zielone światło na rozwój w lipcu ? Więc przestań mi zarzucać siłowe rymy a Zaprzyjaźnij się z faktami.
Marco Gronichella
20.08.2010 09:59
bardzo dobrze, pewnie zajmie to troche czasu zanim wykorzystaja ten system w 100%. Akkim to ty nie rymujesz juz?!
SirKamil
20.08.2010 09:40
akkim, ślicznie pitolisz i strzelasz sobie w stopę- łebski z ciebie gość, więc nie upewniaj otoczenia, że Polacy mają problemy z wtórnym analfabetyzmem... proszę, miej litość i szanuj siebie... Problemów finansowych nie było i nie ma. Kompletnie nie rozumiesz anatomii problemu, problemu który nie istnieje. O zaliczkę Ecclestona poproszono aby nie zwoływać posiedzenia zarządu, co wynika ze statutu spółki jednego z udziałowców a co jest niedogodne w okresie letnim... cała historia. Sprawę rozdmuchano za sprawą przecieku tzw. "życzliwego", który też najprawdopodobniej też nie zgodził się na takie rozwiązanie... obstawiam w tym przypadku Parr'a z Williamsa- pasują do niego takie zagrywki;) Reasumując- problemy są wtedy gdy nie ma pieniędzy i nie ma ich skąd wziąć a nie dlatego, że "trzeba skoczyć do bankomatu". Kapisz? Nie wiem co ma niby udowadniać przytoczony cytat o MasterCard, który dość logicznie mówi, że chodzi sponsoringu tytularnym, który z kolei ogłaszany jest na pełne lata, między sezonami... o co więc chodzi? Nie rozumiesz tak elementarnych kwestii? Nie może być... każdy powinien to wiedzieć, to logiczne. Cytat o Fduct też jest niezły.... ojej, pewnie tam gdzieś jest potwierdzenie twej genialnej tezy o tym, że zabrakło im kasy, ale ja wiedzę tam tylko potwierdzenie tego co sam mówiłem- że taka była strategia- inne obszary rozwoju kosztem Fduct... Podtrzymuję radę- zamiast na siłę rymować, nagryzmol lepiej coś sensownego.
FelipeF1.
20.08.2010 07:54
Też mi nowina
Maly-boy
20.08.2010 07:43
Auto hebdo to akurat bardzo mało wiarygodne źródło faktów
akkim
20.08.2010 05:31
@Sir >>> czytaj uważnie informacje z Reni to nie będzięsz musiał robić za krytyka a po prostu przyznasz racje. Kłopoty z kasą mieli i nadal niewielkie chyba mają, choć już dziś się o tym głośno nie mówi. Więc nie pitol. Co do MasterCard nie było mowy o sponsoringu od przyszłego sezonu tylko, że mają nim być, cytat : "Zespół Renault jest bliski pozyskania nowego potężnego sponsora. Tak jak już wcześniej informowaliśmy, ekipa z Enstone prowadzi rozmowy z firmą MaterCard. Serwis autosport.com powołując się na swoje źródła twierdzi, że MasterCard ma zostać tytularnym sponsorem Renault, co oznaczałoby potężny zastrzyk gotówki dla zespołu." Tytularny sponsor w czasie sezonu to chyba nic szokującego ? Więc drugi raz - nie pitol. A co do samej F-ki również cytat z Reni z końca maja : "Jakiś czas temu szef zespołu Renault, Eric Boullier, stwierdził, iż jego ekipa nie będzie tracić cennych zasobów na prace nad innowacyjnym systemem wymyślonym przez McLarena i zwanym 'Kanał F'. Jednak szef ekipy z Enstone przyznał w Turcji, że niedługo zobaczymy na torze bolidy Renault wyposażone w tę nowinkę. Spowodowane jest to zapewne faktem użycia z powodzeniem 'Kanału F' przez część rywali francuskiego zespołu, Mercedesa, Saubera, Williamsa i Force India. Boullier wyjawił, iż Renault "aktywnie pracuje" nad swoją własną wersją 'Kanału F'. Według francuskiego 'Auto Hebdo' data debiutu tego rozwiązania w żółto-czarnych bolidach nie jest jeszcze znana, ale wszystko wskazuje na 'Circuit de Villeneueve' będzie pierwszym torem, na którym Renault użyje 'Kanału F'. Twoim zdaniem to nie jest opóźnienie ? Więc nie pitol - po raz trzeci. W zespole nie siedzę, tajemnic nie znam, opieram się na tym co czytam.
biCampeon
20.08.2010 04:54
Sir - ja nie miałem na myśli, że kanał zostaje wprowadzony tak późno w związku z problemami finansowymi. Miałem na myśli ogólne problemy finansowe (czyt. chęć zyskania większej kasy w celu zintensyfikowania rozwoju). O strategii Renault dotyczącej eFki doskonale wiem, o czym wspomniałem w pierwszym komentarzu pod tym newsem.
SirKamil
19.08.2010 11:11
Kiedy miał być ten MasterCard? Użyj mózgu młodzieniaszku... MasterCard MA BYĆ zapewne od nowego roku o ile to prawda bo nikt oficjalnie z Renault tego nie potwierdził. Czy to jest jasne, czy dalej tłumaczyć trzeba, że umowy sponsorskie na wielkie sumy negocjuje się długo i tajnie? Strategia rozwoju INNY OBSZARÓW samochodu.. kolejny tysiące razy wałkowany temat a jak widać niejasny. zawias- ty się lepiej naoliw, bo bedziesz skrzypiał, o!
kumien
19.08.2010 10:24
Strategia późnego wprowadzania usprawnień? Jest za późno i tyle :/ Mogli wprowadzić go 2 wyścigi przed końcem i wtedy RBR by pokonali, bo taki dopracowany. Sorki, ale jak Williams już z niego korzysta to jak dla mnie Renault przespało sprawę :/ Poza tym wydaje mi się, że w Belgii kanał pomoże 0,1-0,2 sek, ale będzie jakiś problem z ustawieniem balansu. Dopiero na Monzie jakoś zadziała.
christoff.w
19.08.2010 10:22
To Ty pipcys "sir"kamil! Akkim napisal prawde bo mialbyc MasterC a nie ma. p.s ; a co to za "zaluzja" do tych co z Hiszpani? Pipcys jak popicony! ;-)
zawias
19.08.2010 10:19
SirKamil-uwaga! Recenzent nam się znalazł Serkami weź się zapchaj i Mu nie przeszkadzaj
SirKamil
19.08.2010 10:10
To żart, nie agresja, jestem normalny, nie z hiszpanii. Nie było i nie ma żadnych problemów finansowych. Fduct jest teraz nie wcześnie bo taka była strategia o czym doskonale wiadomo, więc po co to pipcenie? :)
biCampeon
19.08.2010 09:51
SirKamil - po co zaraz z taką agresją? Nie można normalnie? Ponadto przyznasz chyba, że pewne problemy finansowe Renault miało/ma, co potwierdził sam Boullier z "dwoma straconymi miesiącami". Być może wyszli z tego, ale wiemy, że mieli wówczas o czym myśleć i temu nie zaprzeczysz.
dmaot malach
19.08.2010 09:34
SirKamil, opcja "ukrywaj użytkownika" wystarczy, nie musisz go od razu atakować!
SirKamil
19.08.2010 08:43
"Chyba ich przytkało trochę finasowo" Ciebie kiedyś przytka jak nie przestaniesz pitolić głupot byle tylko uzyskać rym.
akkim
19.08.2010 05:51
Mnie to nie podnieca, to trochę zbyt późno, podeszli do tematu chyba nazbyt luźno, nim się teraz zestroją, sprawdzą i ustawią, z napisem "KONIEC SEZONU" chłopaki się zjawią. Chyba ich przytkało trochę finasowo w tym przypadku muru nie przebijesz głową, co z tym MasterCardem czy coś mi umknęło, czy karciarskie towarzystwo już się nam zwinęło ? Rzecz druga, wydać na coś ogromną gotówkę żeby w przyszłym roku spakować w aktówkę dokumenty co mówią jak F-duct zbudować, skoro pod Pirelli już można budować.
marcintryb
19.08.2010 03:36
Renault chciało wprowadzić sprawny i jak najlepiej działający kanał F.. Oby pomógł i Renault nie przeholowało z ustawieniami bolidu na długich prostych, bo znowu Renówka będzie za szybka hehee :)
xdomino996
19.08.2010 03:23
A ja sąde ze to bedzie ok juz w belgii powod jest taki ferarri, mercedes wprowadzili bardzo szybko f ducta i byl on słaby a renault juz pare razy gadalo ze wprowadza a pare dni przed danym gp gadali ze tunel pokazal ze kanal nie daje korzysci wiec jak sie zdecydowali na niego to musi byc naprawde ok
Patryk777
19.08.2010 03:11
nie powiedział, że będą mieli najlepszy, tylko że można być dobrej myśli - przede wszystkim będzie działał tak jakie mieli informacje z tunelu aero i innych badań, bo dużo osób mówiło, że pierwsze formy kanału nie działały dobrze, a z tym jakie zasoby mieli nad pracą nad nim nie dowiemy się chyba nigdy, bo jak będzie źle to powiedzą, że mało, a jak dobrze, to że byli bardzo zajęci pracą nad nimi :P ale mclarenowskiej kaczki nie przebije nikt
biCampeon
19.08.2010 03:06
Patryk - najdłużej nie znaczy najlepiej. Pamiętajmy, że Renault przeznaczyło na tę sprawę mało zasobów i stąd tak długi czas przygotowania, zatem nie ma co się napalać. Przyznam, że będę bardzo zdziwiony, jeżeli już od pierwszego grand prix będą w pełni zadowoleni ze swojego kanału.
Simi
19.08.2010 02:40
Jestem ciekawy, czy to zmieni jakoś układ sił. Bardzo bym się cieszył, gdyby w Belgii i Włoszech przegonili RedBulla, razem z Mercem, Ferrari i McLarenem ;) Wiem jednak, że to niemożliwe.
Patryk777
19.08.2010 01:23
lepszy od McLarena nie będzie na pewno, ale z innych zespołów, którzy to kopiują pracowali najdłużej, więc można być dobrej myśli, inną kwestią może być to jak przystosują inne ustawienia i jak wykorzystają to kierowcy
SkC
19.08.2010 01:22
Fajnie jakby im ten kanał dawał 0,5sekundy, to czekała by nas fantastyczna końcówka sezonu ale to jest nierealne
ExiT
19.08.2010 01:16
Albo zawstydzi kibiców i będzie miało najgorszy :P
ICEman
19.08.2010 01:03
Renault zawstydzi konkurencje i bedzie miało najlepszy Fduct
Master
19.08.2010 01:01
Hell yeah