Szczegóły rewolucyjnego rozwiązania w Renault 31

Od momentu prezentacji jasnym było, że zespół Lotus Renault 'coś' zrobił z wydechem...
01.02.1119:25
Piotr Bogucki
8829wyświetlenia

Zespół Lotus Renault GP zapowiadał, że ich nowy R31 będzie konstrukcją radykalną i innowacyjną. Od momentu prezentacji jasnym było, że zespół 'coś' zrobił z wydechem, gdyż nie widać było ujścia gorących spalin z tyłu samochodu - znaleźli oni nowe rozwiązanie starej już koncepcji dmuchanego dyfuzora. Tak naprawdę napisali ją zupełnie na nowo z wydechem poprowadzonym aż do ujścia pod kokpitem, przy bocznych wlotach powietrza.

W ubiegłym roku zespoły przywróciły pomysł dmuchanego dyfuzora do życia, zarówno przez wyprowadzenie wydechu nad dyfuzorem, albo tworząc szczelinę w samej podłodze, w celu dmuchania spalin do wewnętrznej części dyfuzora. Obydwa rozwiązania tworzyły więcej docisku. Wraz z zakazem tego drugiego rozwiązania wyglądało na to, że pozostaje tylko mniej efektywna opcja nadmuchu spalin nad dyfuzorem. LRGP jednak znalazło inny sposób - wyprowadzenie spalin przed przednią część podłogi.

Aby dyfuzor mógł tworzyć docisk aerodynamiczny, potrzebne mu jest jak najwięcej powietrza przepływającego przez zwężkę Venturiego. Zespoły starają się ułożyć boczne deflektory oraz inne elementy aerodynamiczne tak, by stworzyć strefę wysokiego ciśnienia zaraz przed podłogą, by zapewnić jak największy przepływ powietrza pod nią. Wtedy wszystko zależy od stopnia rozszerzania się dyfuzora, by wyciągnąć cały ten przepływający strumień powietrza i stworzyć docisk.

Zeszłoroczne dyfuzory poprawiały stopień rozszerzania, ale nie wpływały na przepływ powietrza przed podłogą. Renault skierowało natomiast kolektor wraz z wydechem do przodu poprzez boczne sekcje bolidu [sidepod] (około 1 metra) pomiędzy podwoziem a chłodnicami, następnie odwróciło wydech o 90 stopni na zewnątrz i w stronę przedniej części podłogi. Gazy spalinowe następnie kierowane są przez wygiętą końcówkę podłogi pod nią i w stronę dyfuzora. To przyspiesza przepływ powietrza w celu zwiększenia docisku.

&,news/analiza_tech/fee.gif,,

Problemy, jakie mogą pojawiać się przy takim rozwiązaniu to głównie ciepło i mapowanie silnika. Temperatury wydechu dochodzą do 600-800 stopni Celsjusza, stąd też pojawia się potrzeba dobrych rozwiązań izolacyjnych w celu powstrzymania ciepła od dotarcia do baku paliwa, chłodnic i elektroniki. Ponadto zespół zajmujący się silnikiem Renault prowadzony przez Roba White'a potrzebował zaprojektować takie kolektory wydechowe, które radzą sobie ze znacznym wzrostem długości wydechu. Na ogół dłuższe wydechy są lepsze dla silników pracujących w niższych zakresach obrotów, co niejako kłóci się z potrzebami jednostki pracującej w granicach 18.000 obrotów na minutę.

Renault umieściło swój silnik KERS oraz baterię pod bakiem paliwa, co było z pewnością podyktowane potrzebą upakowania wydechu prowadzącego spaliny do przodu. W przeciwieństwie do kanału F McLarena, rozwiązanie tego typu można swobodnie skopiować, ponieważ nie trzeba wprowadzać żadnych zmian do samego monokoku, który musi być homologowany.

Źródło: Craig Scarborough - scarbsf1.wordpress.com

KOMENTARZE

33
deeze
02.02.2011 08:09
Tak, ten jasny obrazuje jak podróżują spaliny pod podłogą aż do dyfuzora. A ciemna czerwień to po prostu elementy wydechu.
FAster92
02.02.2011 12:20
A ten jasny kolor czerwonego, tam też doprowadzane są spaliny i doprowadzane są do dyfuzora? Jeżeli ktoś wie coś na ten temat to prosze o odpowiedź ! A ten jasny kolor czerwieni tam też poprowadzone są spaliny aż do dyfuzora? Proszę o pomoc w odp.
bosss1111
02.02.2011 08:32
co za rok to za rok...liczy sie ten sezon!!!, testy sie juz rozpoczynaja..wlasnie..zobaczymy co pokaze Robet-:)
tommyline
02.02.2011 08:24
Myślę, że Lotus-Renault ma w zapasie jakiś prosty wydech na wszelki wypadek, gdyby FIA uznała to rozwiązanie za zakazane z jakichśtam względów. Oczywiście spowodowałoby to duże komplikacje.
Adakar
02.02.2011 07:08
@asc i zapomniałeś ... o IZOLACJI tego wydechu od "reszty" bolidu. Wydech taki to 600-800 'C ... a w sidepodach mamy chłodnice i całkiem blisko jest kierowca, zbiornik paliwa ... to może być albo MEGA wielka wtopa albo ... "wydech przyszłości" (który i tak za rok zostanie zbanowany ;-) )
asc
02.02.2011 12:17
Skopiowanie FFE może być bardzo trudne, wręcz nawet niemożliwe w tym sezonie. Kanał F wymagał zmian w monokoku oraz poprowadzenia dodatkowego kanału powietrza przez bolid, a mimo to wielu ciężko było go skopiować. Dmuchany dyfuzor teoretycznie nie tak skomplikowany, ale jak duże problemy miał z nim Mercedes, bo wszystko się przegrzewało. Skopiowanie FFE będzie wymagało przeprojektowania całych bolidów od nowa, a trzeba by zdążyć na drugą połowę sezonu. Jest to bardzo kosztowne i pozwolić na to mogą sobie tylko Ferrari i RBR. Prawdopodobnie potrzebne byłyby: - ułożenie silnika pod innym kątem, - specjalny remap silnika, - skonstruowanie długiego wydechu, który będzie pracował wydajnie (mega trudne), - miejsce w bolidzie (przeniesienie baterii KERS w inne miejsca, przeniesienie innych systemów), - nowe układy chłodzenia (LRGP ma największe sidepody ze wszystkich, dodatkowe wloty na airboxie), Dwa ostatnie punkty wymagają wręcz zaprojektowania bolidu od nowa, wobec czego jeśli FEE będzie się pokrywać w rzeczywistości w tym co na papierze, a bolid nie będzie ulegać awariom to... :-)
arahja
01.02.2011 10:58
@up: mogą też podpiąć klimatyzację pod KERS:))
jpslotus72
01.02.2011 10:56
W BRM-ach na początku sezonu 1971 tak się przegrzewały podłogi, że kierowcy przerywali wyścigi, a któryś z nich (nie pamiętam - Rodriguez czy Siffert) poparzył sobie stopy... Przyczyna była oczywiście inna, ale na wszelki wypadek Lotus Renault powinien zamontować w kokpicie miskę z zimną wodą.... :)
arahja
01.02.2011 10:34
ciekawe jak będzie wyglądać taki wydech w singapurze. inżynierowie z renówki zobaczyli w zeszłym sezonie że można umieścić wydech blisko elementów aerodynamicznych, więc zrobili burzę mózgów w którym miejscu przyda im się dodatkowy strumień powietrza i tam postanowili doprowadzić wydech. narazie brawa za kreatywność i odwagę, a bahrajnie zobaczymy czy również za osiągi :)
akkim
01.02.2011 09:53
Może "Naj" nie będą, lecz Ten będzie w błędzie Kto pomyśli, że im we mnie kibica ubędzie, odkąd Rob się tu wplądał to tak za nim lezę bez względu jakim tam jeździ bolidem. I czy da się podrobić to ich rozwiązanie, czy na dobre im wyjdzie, czy spełni zadanie dla mnie bez znaczenia, póki śmiga torem to zawsze poczłapię za "Jego" zespołem.
egaf
01.02.2011 09:43
zdjęcia wydechu: http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/JLE0965.jpg http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/JLE0878.jpg http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/JLE0970.jpg
Huckleberry
01.02.2011 09:19
Skc - myślę, że to zbyt radykalne rozwiązanie żeby od ręki to wprowadzić. Miesiąc to by trwała produkcja części a to wymaga ingerencji w wydech, mapowanie silnika, podłogę itp. To duże kompleksowe zmiany, nie tylko rurka pod podłogą. Myślę, że Reno przynajmniej przez kilka pierwszych wyścigów jest bezpieczne, o ile oczywiście konkurencja nie wykombinowała tego wcześniej, co jest możliwe bo rozwiązanie jest dość oczywiste. edit - o proszę, widzę u Ferrari podobny tok myślenia.
Blake
01.02.2011 09:16
http://i39.servimg.com/u/f39/14/79/55/26/fgfds10.jpg A Tutaj widzisz?
MonzA
01.02.2011 08:35
W Red Bull jest dyskretny bardziej cofniety do przodu i obnizony masz racje Campeon czyz on nie dziala na zasadzie pompowanego dyfuzora ??? nie kumam w sauberz ewidentnie widac a w Ferrari nic nie widze
SkC
01.02.2011 08:25
Ale co to będzie za przewaga jak wszyscy to skopiują przed pierwszym GP :(
Campeon
01.02.2011 07:33
MonzA - zatem dokładniej się przyjrzyj, bo ewidentnie widać wydech z tyłu w przypadku Ferrari, Red Bulla i Saubera :)
Peyer
01.02.2011 07:21
@Nirnroot, to jest R30.
Nirnroot
01.02.2011 07:18
A ja na to: http://www.youtube.com/watch?v=eHpGGn3xI80 - już ktoś to dziś zamieszczał, także tylko przypominam ;)) Cudo
egaf
01.02.2011 07:18
ja na to, że nie widzę...
sobiibos
01.02.2011 07:09
http://www.youtube.com/watch?v=4lrL6p54nZk od 25 sek widać i co ważne słychać r31 jak dla mnie coś pięknego jak za dawnych lat co wy na to??
MonzA
01.02.2011 07:02
nie wiem jak wy ale mi sie wydaje ze Ferrari red bull i sauber jesli sie nie myle tez gdzies schowali swoje wydechy bo ich na fotkach z prezentacji nie dostrzeglem wiec nie wydaje mi sie ze tylko LRGP na to wpadlo
deeze
01.02.2011 06:46
@bartek199874: tym bardziej, nie słuchaj chłopaków z Polsatu ;) Wydech mieli poprowadzony na dyfuzor, czyli w tym 'konwencjonalnym', zeszłorocznym stylu. To rozwiązanie Renault to kompletna nowość na padoku.
bartek199874
01.02.2011 06:45
@dezze-nie mam pewności bo to było chyba podczas wyścigu na hungaro.
deeze
01.02.2011 06:44
"podobno" i "gadali w polsacie" to wszystko, co na ten temat muszę usłyszeć ;)
bartek199874
01.02.2011 06:42
Nie mam pewności ale coś podobnego miał red bull.Gadali to w polsacie że podobno wydech jest blisko kierowcy,przez co miał podgrzewane siedzenie.
mago
01.02.2011 06:42
tak... McLaren i Mercedes już mają pewne zamiary :P papugi jedne, jak co roku zresztą XD
maciejas10
01.02.2011 06:41
czego by nie
drajwer
01.02.2011 06:39
red bull wyskoczy z wydechem kierującym spaliny na przednie skrzydło.
akkim
01.02.2011 06:38
Czyli sprawę wyczułem i nie mam zawodu, tak pisałem, że kolektor iść może do przodu.
maciejas10
01.02.2011 06:34
no własnie co na to reszta bo jak red bull z czymś wyskoczy to dopiero bedzie
manuel112
01.02.2011 06:32
Tylko że przy awari silnika jak pojawi się ogień to obok głowy kierowcy.
nij0
01.02.2011 06:31
Sprytnie, zobaczymy co na to reszta.
maciejas10
01.02.2011 06:30
a to takie cyrki to juz zrozumialem