Karne sekundy dla najlepszych zamiast balastu?
Tak przynajmniej będzie w mistrzostwach europy FIA GT3
05.02.1110:44
3439wyświetlenia
Powszechnie stosowany w wielu seriach wyścigowych balast sukcesu zniknie z mistrzostw europy FIA GT3. Zamiast dodatkowej wagi samochodu, trzej najlepsi zawodnicy będę musieli spędzić więcej czasu w boksie podczas zmiany kierowców.
Zadaniem balastu jest wyrównywanie stawki poprzez dodatkowe obciążenie aut najlepszych kierowców w danym wyścigu. W przypadku GT3 pierwsza trójka otrzymywała kolejno dodatkowych 20, 15 i 10 kilogramów.
W tym sezonie balast ma zniknąć z torów na rzecz dodatkowych sekund podczas zmiany kierowców. Pierwsza załoga poprzedniego wyścigu będzie musiała spędzić w boksie 15 sekund ponad regulaminowy czas, druga 10, a najniższy stopień podium zaowocowałby pięciosekundowym opóźnieniem.
Zmiany zostały podyktowane faktem, że balast przyznawany za zwycięstwa, w połączeniu ze standardowym doważaniem niektórych samochodów GT3 celem wyrównywania osiągów, niekorzystnie wpływał na konkurencyjność niektórych pojazdów. Według organizatorów serii wprowadzenie dodatkowego czasu postoju w boksach wyeliminuje ten problem, zachowując podobne proporcje spowolnienia najszybszych załóg, co użycie balastu.
Co więcej, dodatkowe kilogramy za zwycięstwa były nadawane na cały weekend. Dodatkowe sekundy mają zaś być naliczane osobno na każdy wyścig, więc jeśli któraś z załóg musiała spędzić więcej czasu w boksie podczas pierwszego wyścigu i zajęła w nim pozycję poza podium, to w drugim wyścigu będzie obejmował ją standardowy czas postoju.
Jak na razie nie wiadomo, czy zmiany będą dotyczyły również narodowych mistrzostw GT3. Niewiadomym pozostaje również fakt, czy jest to zmiana przeznaczona tylko dla tej serii, czy też może FIA planuje wprowadzenie tego w innych zawodach w przypadku sukcesu inicjatywy. Obecnie balast sukcesu jest powszechnie używany w wyścigach samochodów GT oraz samochodów turystycznych.
KOMENTARZE