Ferrari pracuje nad 'elastycznym' skrzydłem

Włoski zespół nie może jak dotychczas znaleźć powodów słabej dyspozycji 150° Italia
09.04.1120:07
Nataniel Piórkowski
3094wyświetlenia

Ferrari ujawniło, że planuje wprowadzić własną wersję „elastycznego” przedniego skrzydła znaną z bolidów Red Bull Racing, aby zmniejszyć swoją stratę do czołówki. Po komentarzach mówiących o zachowaniu się przedniego spojlera RB7 w warunkach dużych oporów aerodynamicznych oczekuje się, że konkurenci szybko zaadoptują rozwiązanie znane z bolidów zespołu z Milton Keynes.

Ferrari okazało się pierwszym zespołem, który potwierdził, iż ma już plan, zadaniem którego będzie obniżenie wysokości przedniego skrzydła, tak aby przeszło ono bardziej rygorystyczne testy wprowadzone w tym roku przez FIA. Szef techniczny Aldo Costa powiedział w sobotę: Poddamy głębszej ocenie przednie skrzydła i szybko opracujemy 'elastyczne' przednie skrzydło.

Ferrari boryka się z ustaleniem przyczyny słabej dyspozycji tegorocznego bolidu




Ferrari przyznało też dzisiaj, że boryka się z odpowiedzią na pytanie o rozczarowujące osiągi swego tegorocznego bolidu 150° Italia.

Włoska stajnia nie zdołała zbliżyć się do ekip Red Bulla oraz McLarena podczas kwalifikacji na torze Sepang i powoli zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że impasowi winny jest po prostu zbyt wolny bolid. Costa wyznał, że zespół musi szybko podjąć działania mające na celu opracowanie pakietu, który pozwoli na powrót do rywalizacji o zwycięstwa w wyścigach.

Jeżeli łatwe byłoby poznanie źródła problemów, ustalilibyśmy to już dawno. Nie wiemy jeszcze skąd się one biorą. Pracujemy nad tym, ale to dość złożona ocena, którą prowadzimy w wielu środowiskach - nie tylko tu na torze. Jeżeli tylko będziemy w stanie odkryć, co poszło źle w początkowej fazie rozwoju, to odzyskamy całkiem pokaźny kawałek deficytu w osiągach.

Pracujemy nad różnymi częściami w różnych obszarach. Mamy dobry pakiet rozwojowy na Chiny i naprawdę dobre udoskonalenia na Turcję. Jest też kilka ciekawych rzeczy z myślą o wyścigach w połowie sezonu. Mamy to w naszym programie. Czy to wystarczy? Nie wiem. Musimy rozwijać się szybciej niż inni, trzeba tydzień po tygodniu wymyślać nowe rzeczy, nowe systemy.

Costa potwierdził, że czas skupiony na aerodynamice odbił się na przygotowaniu dobrych ustawień bolidów podczas treningów przed wyścigiem o GP Malezji, choć jednocześnie dał do zrozumienia, że czuje się dobrze przygotowany do jutrzejszej rywalizacji. Niestety, kiedy w piątek zaczęliśmy pracę nad osiągnięciem stałej szybkości, nie skoncentrowaliśmy się wystarczająco na ustawieniach - powiedział.

Płacisz więc małą karę za zbyt późne skupienie się nad ustawieniami do wyścigu, podobnie jak w naszym przypadku. Myślę, że przez noc i poranek zebraliśmy się i dotarliśmy do kwalifikacji z rozsądnymi samochodami pod względem balansu. Jeśli chodzi o tempo wyścigowe i zużycie opon to uważam, że zrobiliśmy ciekawe postępy podczas tego weekendu, więc zobaczymy, jak będzie jutro. Nie sądzę, że skończymy wyścig w pierwszej czwórce, ale wiemy, że możemy być lepsi.

Źródło: autosport.com (1), autosport.com (2)

KOMENTARZE

11
Kamikadze2000
10.04.2011 10:12
@YAHoO - w pewnym sensie wiele rzeczy zastosowanych w F1, ma później zastosowania "u cywilów". Na pewno jest to prawdą! pozdro! :)
YAHoO
10.04.2011 07:24
miejsce wielu eksperymentów i innowacji wprowadzanych później w samochodach drogowych Tu tylko taka drobna uwaga ;-) Między F1 a samochodami cywilnymi nie ma przepływu technologii. Co takiego ostatnio niby zostało "przetransferowane" na zwyczajne drogi? Rzeczy pokroju "skrzynia jak w F1" to dobry chwyt marketingowy wykorzystywany przez producentów startujących w Formule 1.
Kajt
09.04.2011 10:32
W ogóle to jest śmiech, zespoły z wyżyłowanymi autami budowanymi na bazie ogromnej masie danych, doświadczeń, symulacji komputerowych, tuneli aerodynamicznych, każdy aspekt analizowany, rzesze ludzi pracujących przy bolidach, jest to najwyższa kategoria sportów motorowych, miejsce wielu eksperymentów i innowacji wprowadzanych później w samochodach drogowych, najwyższy poziom techniki. Można sobie więc wyobrazić że testowanie elementów jest równie wysokie technologicznie, takie skrzydło nakładane jest na specjalny bolec dopasowany do jego kształtu, po czym wsadzany do ogromnej maszyny symulującej pęd powietrza, przeciążenia i temperaturę porównywalną z tą z toru. A tutaj się okazuje, że to nic bardziej mylnego, test polega na przyłożeniu odważnika - trochę cięższego od tego od pani Krystyny z warzywniaka, ale pewnie podobnego - do poszczególnych miejsc na skrzydle. Jak to ma imitować warunki na torze? Czyżby FIA nie miała pieniędzy? Na pewno nie. Kiedyś gdzieś wyczytałem w komentarzach, że zrobienie elastycznego skrzydła pod taki test może być prostsze niż się wydaje, wystarczy odpowiednio skręcić włókna węglowe w przestrzeni (jakby w trójwymiarze) tak, że przy obciążeniu pionowym nic się z nimi nie stanie, a w innych wypadkach będą się odkształcać. Komentator z Polski coś takiego wie, a spece od FIA nie? A może nie chcą wiedzieć?
rentonB
09.04.2011 09:43
Nie problem jest to skopiowac, problemem jest obejscie testow FIA
m_grabarz
09.04.2011 09:02
@IceMan11 Nie wierzysz w "podobno", a jednak z przekonaniem stwierdzasz, że "Wszyscy skupiają się na skrzydle" na podstawie tego co piszą media? ;) Ale swoją drogą ciekawe, że do tej pory nie udało im się skutecznie tego rozwiązania skopiować.
raafal
09.04.2011 07:50
Po zaostrzeniu testów FIA elastyczne skrzydło Ferrari przestało być elastyczne :) natomiast RBR nadal ma elastyczne.
IceMan11
09.04.2011 07:20
Podobno Sutil ma przejść do Ferrari, więc Alonso odchodzi :) Nie żebym sie czepiał Ciebie rentonB tylko ja w te "podobno" nigdy nie wierzę :)
rentonB
09.04.2011 07:11
Podobno fleksyjnosc skrzydla przeklada sie na conajmniej 0.5 wiec jest duzo do urwania
IceMan11
09.04.2011 06:57
Wszyscy skupiają się na skrzydle, ale samo skrzydło wątpie aby pozwoliło na dogonienie stawki. Jeżeli takie HRT by to wprowadziło to sądzę, że dużo by zyskali, ale czołówka to już nie koniec stawki. Tu są bolidy wymaksowane, w które można już niewiele wdrożyć. Znaczy się wiele, ale nie dających wielu części sekundy :) @Ferrarif1 - no właśnie przeciez wprowadzili elastyczne skrzydło podczas GP Węgier. Pamietam to jak dziś jak pokazywali w zwolnionym tempie skrzydło RBR oraz Ferrari, cały czas podczas treningów przed zakrętem nr 15. Teraz mogło mi się coś uroić, ale słyszałem, ze po prostu ich elastyczne skrzydła nie przeszly zaostrzonych testów. Zresztą w SPA RBR też miał już mniej wyginające się skrzydło.
Ferrarif1
09.04.2011 06:20
@Flow Borowczyk i inni telewizyjni eksperci którzy wnioskowali z jakiś tam zdjęć tak twierdzili co nie oznacza że je mieli
flow
09.04.2011 06:16
W zeszlym roku przeciez mieli elastyczne skrzydlo. Zniknelo czy im ukradli?