V6 Turbo, czy cztery cylindry?

Jean Todt po raz kolejny ma spotkać się dzisiaj z producentami silników
30.05.1110:40
Bartosz Orłowski
4222wyświetlenia

Prezydent FIA - Jean Todt po raz kolejny ma spotkać się dzisiaj z producentami silników. Ferrari, Cosworth i Mercedes naciskają na zmianę decyzji Francuza, dotyczącej wprowadzenia czterocylindrowych jednostek napędowych turbo od sezonu 2013.

Renault popiera plan Todta, jednak w opozycji do tego pomysłu stoi Ferrari, popierane również przez Berniego Ecclestone'a, którzy chcą wprowadzić turbodoładowane jednostki V6. Kwestią sporną jest czas; producenci twierdzą, że ze swoimi projektami zdążą dopiero na rok 2015.

Dzisiejsze rozmowy będą odbywały się w kontekście kolejnego, piątkowego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych - jest to ostatnia szansa na końcowe uzgodnienie regulaminu technicznego na rok 2013. FIA może osiągnąć swój cel z jednostkami V8, KERS i ograniczonym zużyciem paliwa. Przejście do czterech cylindrów niekonieczne zmniejszy zużycie paliwa lub uczyni silniki bardziej przyjaznymi dla środowiska - powiedział Mark Gallagher z Coswortha.

W rozmowie z BBC, Jean Todt powiedział w niedzielę: Obecnie wiele dyskutujemy na ten temat, ale spodziewam się harmonii w przyszłości.

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

15
Verticus
31.05.2011 07:23
V6 to minimum. Kultura pracy wtedy jest i dla ucha przyjemniej...
Pawel
31.05.2011 01:16
@chocolatestarfish Tak, ale nie każdy lubi diesle ;) w tym ja. Niektórzy lubią ryk silnika (nawet tego małego). Oraz pomimo wysokich mocy maksymalnych diesli to jednak benzynie bliżej do sportowego charakteru, co także wiele osób ceni. ;) Pozdrawiam!
chocolatestarfish
31.05.2011 12:03
A ja mam dieselka w lagunie 2 ph2;) 1,9 130hp i 300Nm max. Maksymalne przyśpieszenie osiąga przy ok. 2100obr/min - więc w kabinie wtedy cisza. W benzynowych chcąc jechać dynamiczniej trzeba słuchać czasem zbyt głośnego warkotu... No i spalanie średnie (w cyklu mieszanym - ale miasto rzadziej) wynosi 6,7 litra/100. Pzdr.!
mbwrobel
30.05.2011 07:55
10l na setkę? Kupcie sobie amerykańskie V6 (o V8 nie wspomnę), to zaczniecie marzyć o spalaniu 10l/100km przy spokojnej jeździe po trasie bez przekraczania 100 km/godz. Ale w życiu nie zamienię amerykańskiego V6 3,3 na niemieckie R4 1,9 TDI.
Pawel
30.05.2011 07:03
@pablonzo Piszesz, że w mieście, a na jakich trasach jeździ ten kolega? Bo jeśli na krótkich to jak już mówiłem silnik nie ma czasu się rozgrzać i to jest powodem wysokiego zużycia. Trzeba pamiętać o tym, że Alfy Romeo są sportowymi samochodami. Jeśli się nie mylę to 1,4 w Gulittach są w wersjach 120KM i 170KM. Pierwszy ma taką moc jak dawny TwinSpark 1,6, natomiast drugi jest o 20KM mocniejszy od TwinSparka 2,0. Myślę, że sporo kierowców Alf z tymi silnikami dużo by dało za spalanie 10l w mieście ;) Jeden z kolegów wcześniej wspominał o swojej Hondzie, w której silnik o dwukrotnie mniejszej mocy maksymalnej ma spalanie na porównywalnym poziomie co MultiAir, więc myślę, że jednak downsizing poprawia zużycie paliwa ;) A te nagrody dla silników Fiata, oraz opinia najbardziej ekologicznych samochodów nie wzięła się znikąd. Dalej coś mi nie pasuje to spalanie 10l ;)
pablonzo
30.05.2011 06:34
@Dante - piłem do tego, że mimo super-hiper-extra technologi prawa fizyki i tak robią swoje. Takie same efekty w F1 można by uzyskać ulepszając/modyfikując jednostki V8, a 1.6 to jest tylko na pokaz, że F1 jest ECO.
dan193t
30.05.2011 05:32
W f1 racing ktos powiedział madra rzecz... Jeden lot JamboJeta przez Pacyfik zuzywa wiecej paliwa niz caly sezon F1... reszta jest milczeniem
Dante
30.05.2011 03:38
@pablonzo - Ale jak silnik z Giulietty ma się do rzędówek i V6 Turbo w F1 ? Zresztą - spalanie hektolitrów/100 km ma się nijak do "czystości" spalania - FIA walczy o obniżenie emisji CO2 i wymuszenie na producentach stworzenia nowych , "czystszych" konstrukcji .
tivi92
30.05.2011 03:05
jeszcze troche i zobaczymy w f1 diesla...
pablonzo
30.05.2011 02:37
@alfistamariusz - te silniki występują w różnych mocach 120-170 ps. Napisałem też, że pali od 10 do 13 litrów a nie 10 tak jak to zrozumiałeś. Spalanie Twojej hondy civic jest na normalnym poziomie, każda benzyna o normalnej mocy tyle będzie palić. W trybie Dynamic potrafi spalić sporo więcej niż 10 l :)
alfistamariusz
30.05.2011 01:08
pablonzo - Nadajesz jak radio "erewań". 10 l w mieście dla silnika o mocy 170KM, bo tyle ma Giulietta 1.4 Turbo - to bardzo mało. Ja mam Civic'a 1.4 bez turbo o mocy 90Km i w mieście tez pod 10 l podchdzi. Niech kolega nie włącza w mieście trybu Dynamic to i zejdzie ponizej 10 L/100.
pablonzo
30.05.2011 10:30
Skąd mam dane? Mój kolega ma Alfę Romeo Giulietta z tym silnikiem 1,4 i nie zszedł poniżej 10 litrów w mieście (trasa to co innego). Sorki, pomyliłem się co do nazwy. A Ty skąd masz swoje dane? z internetu? niestety ale to mija się z prawdą... Chcesz to mogę Ci zrobić zdjęcie, bo jutro będę się widział z kolegą... dodam, że i on jest zaskoczony tak wysokim spalaniem tego silnika, który dostał tyle nagród... i doszliśmy do wniosku(tak jak w tvn turbo panowie w programie moto-on - obejrzyj sobie jak testują giuliettę, też mowią że niestety spalanie się mija z katalogami i to znacznie) turbo żyje, turbo pije.
Pawel
30.05.2011 10:15
@pablonzo Można wiedzieć skąd Twoje dane na temat zużycia paliwa w silnikach "TwinAir 1,4"? Po pierwsze nie ma takich silników ;) Zapewne chodzi Ci o MultiAir 1,4, bądź TwinAir 0,9, ale one zdecydowanie nie biorą 13 litrów/100, oczywiście zakładając jazdę w normalnych warunkach tzn. nie na odległościach gdzie silnik nie ma czasu się rozgrzać, gdzie jest on stale kręcony do odcięcia zapłonu, pod ciągłym pełnym obciążeniem, oraz zakładam, że mówisz o średnim zużyciu, a nie chwilowym. Dla potwierdzenia ekologiczności nowych silników Fiata krótki artykuł: http://www.motofakty.pl/artykul/fiat_ponownie_najbardziej_przyjazna_marka_dla_srodowiska.html oraz liczne nagrody dla tych silników, a zwłaszcza TwinAir. Pozdrawiam.
gnodeb
30.05.2011 09:23
Podobno ekolodzy przeprowadzili badania które dowodzą, iż biust poczynając od miseczek B i wzwyż zwiększa zapotrzebowanie organizmu w tlen, co powoduje zwiększoną emisję CO2. Obecnie trwają negocjacje z UE odnośnie obligatoryjnego usuwania kobiecych piersi.
pablonzo
30.05.2011 09:14
[quote]FIA może osiągnąć swój cel z jednostkami V8, KERS i ograniczonym zużyciem paliwa. Przejście do czterech cylindrów niekonieczne zmniejszy zużycie paliwa lub uczyni silniki bardziej przyjaznymi dla środowiska[/quote] Dokładnie - tak zwany downsizing niestety przynosi korzyści ale tylko na papierze. Turbo żyje, turbo pije. zasada prosta. przykładem tutaj mogą być silniki fiata "TwinAir" które przy pojemności 1,4 a mocy około 150 ps nie palą tak jak na papierze 6-7 litrów tylko 10-13 tak jak normalny silnik benzynowy o tej mocy, to wszystko to pic na wodę (przepisy UE powoli zaczynają mnie dobijać..) F1 to królowa sportów motorowych i powinni zostać przy V8. V6 turbo? już lepiej, ale to powinno być V12 turbo. coś mi się wydaje, że te 4 garki to nie przejdą. i dobrze. aha i jeszcze jedno - od dużej pojemności lepsza jest tylko większa pojemność, dlatego jeżdżę V8. ;p