LRGP: Decyzja FIA zmusi wszystkie zespoły do zmiany postępowania

James Allison wyjaśnia, co dla Lotus Renault GP i innych zespołów oznacza nowy zakaz FIA
21.06.1117:41
Inf. prasowa
2263wyświetlenia

FIA ogłosiła wprowadzenie nowego zakazu dotyczącego mapowania silników, który wejdzie w życie od Grand Prix Europy w Walencji. Dyrektor techniczny Jamesem Allisonem wyjaśnia, co ten, oraz kolejny zakaz dotyczący nadmuchu spalin na dyfuzor, kiedy nie jest wciśnięty pedał przyspieszania, może oznaczać dla Lotus Renault GP.

FIA wystosowała ostatnio zawiadomienie i wygląda na to, że zespoły nie będą mogły używać mapowania swoich silników jak dotychczas. Czy możesz powiedzieć nam coś więcej o nowej sytuacji?
Decyzja FIA zmusi wszystkie zespoły (bez względu czy korzystają z dmuchanej podłogi) do zmiany sposobu postępowania. Najważniejsze zmiany na GP w Silverstone są następujące: kiedy kierowca całkowicie zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, mapowanie ECU musi być ustawione w taki sposób, aby silnik (bez żadnych wyjątków) zamykał przepustnicę - poprzednio była możliwa konfiguracja mapowania tak, aby pozostawić otwartą przepustnicę i zredukować moc silnika innymi sposobami. Ponadto, kiedy kierowca całkowicie odpuszcza pedał przyspieszenia, mapowanie ECU musi być skonfigurowane tak, aby odciąć dopływ paliwa do silnika - ma to zapobiec tzw. «gorącemu nadmuchowi», gdzie energia gazów z układu wydechowego jest zwiększona poprzez zapłon.

Na koniec, ze skutkiem natychmiastowym, nie będzie możliwości przeprogramowania konfiguracji ECU pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem, co ma doprowadzić do zaniechania stosowania skrajnych ustawień ECU na kwalifikacje - poprzednio dostęp elektroniczny do ECU w warunkach parku zamkniętego był jasno dozwolony
.

Jak twoim zdaniem wpłynie to na LRGP w porównaniu z innymi zespołami?
Nie jest łatwo ocenić wpływ zmian na naszą konkurencyjność. Strata dla każdego bolidu z dmuchaną podłogą będzie wynikać z dwóch oddzielnych efektów - jak dużo stracisz docisku aerodynamicznego, a do tego, jak mocno utrata docisku aerodynamicznego zaburzy balans bolidu.

W wyniku nowych regulacji, wszystkie bolidy z dmuchaną podłogą stracą docisk aerodynamiczny podczas dohamowań. Niektóre zespoły stracą więcej, a niektóre mniej; trudno dokładnie powiedzieć jaka będzie relatywna strata LRGP. Jednakże, możliwe jest, że stracimy mniej, jeśli chodzi o rozłożenie balansu, ponieważ nasz przedni układ wydechowy wytwarza swój efekt blisko środka bolidu. A to oznacza, że układ wydechowy, który wydmuchuje spaliny z różną siłą, tak naprawdę nie zakłóci zbyt mocno balansu aerodynamicznego bolidu.

Mając układ ze spalinami wydobywającymi się z tyłu, docisk z układu wydechowego jest generowany całkowicie na tylnej osi. Jako że nowe przepisy redukują efekt nadmuchu na wejściu w zakręt znacznie bardziej niż na jego wyjściu, istnieje możliwość, że układy wydechowe ze spalinami wydobywającymi się z tyłu mogą być bardziej narażone na niespokojne zachowanie podczas dohamowań i większą podsterowność na wyjściu w wyniku nowych ograniczeń. Dowiemy się tego na Silverstone!


Czy uważasz, że modyfikacja przepisów po siedmiu wyścigach sezonu jest sprawiedliwa?
Wolelibyśmy utrzymać status quo w pozostałej części sezonu.

Źródło: Informacja prasowa lotusrenaultgp.com

KOMENTARZE

5
yaper
22.06.2011 04:06
Stabilność na wejściu w szybkie zakręty zostanie mocno zachwiana u zespołów z tylnymi wydechami - ciekawe. Zapewne chodzi również o szybkie zakręty, a wiadomo, że jest to domena RBR, który niszczy wszystkich w szybkich sektorach. Tym bardziej nie mogę się doczekać GP Wlk. Brytanii i tempa wyścigowego 'byków'.
Player1
22.06.2011 01:54
Za jakiś czas się dowiemy, czy skrajnie lewy pedał w moim samochodzie to element areo?
mbwrobel
21.06.2011 11:33
Mając na uwadze "dmuchanie", lada moment powinno wrócić manualne sprzęgło, które pozwoliłoby objechać nowe ograniczenia. Czy jakiekolwiek przepisy zabraniają używania sprzęgła uruchamianego przez kierowcę w dowolnym momencie? (Oprócz tego słynnego zapisu o ruchomych lub uruchamianych elementach aerodynamicznych.) Oczywiście żartowałem, choć - kto wie, czym to obejdą?
RY2N
21.06.2011 06:39
Właśnie to robił Vettel w zeszłym sezonie na którymś z wyścigów. Wtedy myślałem że to silnik Renault szwnkował, ale dziś już wiem ze Vettel po prostu dmuchał w dyfuzor. Pytanie tylko kiedy FIA przyczepi się także i tego - bo to jest takie samo wpływanie częscią ciała (stopą) na aerodynamikę bolidu - co jest wprost zakazane w regulaminie.
chocolatestarfish
21.06.2011 05:17
A co, jeśli kierowca nie odpuszczałby po prostu nogi z gazu??? Może to jest jakiś sposób, dopóki FIA nie zabroni poruszania stopą wedle widzimisię kierowcy...