GP Europy: trening 1 - Webber najszybszy
Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Walencji
24.06.1111:49
9453wyświetlenia
Mark Webber z zespołu Red Bull Racing uzyskał najlepszy czas okrążenia w pierwszej sesji treningowej przed wyścigiem o Grand Prix Europy na torze w Walencji. Drugie miejsce w tabeli zajął Witalij Pietrow, a trzecie - Fernando Alonso.
Walencja przywitała dziś kierowców dobrą pogodą, choć na niebie nie brakowało także ciemniejszych obłoków. Na torze jako pierwszy pojawił się ubiegłoroczny zwycięzca Grand Prix Europy - Sebastian Vettel. Niespełna trzy minuty później hiszpańskich kibiców rozgrzał miejscowy ulubieniec - Fernando Alonso. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Nico Rosberg, ale odbiegał on bardzo od tych osiąganych w ostatnich sezonach.
Po 15 minutach serię okrążeń rozpoczął Nico Hulkenberg, który podczas tej sesji zastępował Paula di Restę. Już na okrążeniu wyjazdowym Niemiec zblokował prawe przednie koło, ale pozostał na torze, uzyskując z okrążenia na okrążenie lepsze rezultaty. Na siódmym kółku rozbił jednak swój bolid, uderzając jego lewą stroną w bandę na dohamowaniu do zakrętu nr 12. Uszkodzeniu uległo głównie tylne zawieszenie i był to koniec jazdy dla Nico dzisiaj. Żółte flagi w miejscu wypadku zniknęły po niecałych trzech minutach.
Obiekt w Walencji nie mógł poszczycić się na starcie weekendu najlepszą przyczepnością i tradycyjnie przy przejeździe przez niektóre partie toru za kierowcami unosiły się pióropusze kurzu. Być może dlatego kierowcy nie spieszyli się z wyjazdem na tor - po 30 minutach zaledwie sześciu zawodników ustanowiło czas okrążenia. Niedługo później czas Hulkenberga zdołali poprawić Maldonado i Alguersuari.
Podczas pierwszego treningu - prócz Hulkenberga - mogliśmy również zobaczyć innych piątkowych testerów: Karuna Chandhoka w Lotusie zamiast Jarno Trullego oraz tradycyjnie Daniela Ricciardo, który na czas trwania sesji przejął stery STR06 od Sebastiena Buemiego. Z biegiem sesji zwiększała się liczba kierowców na torze, a na szczycie tabeli z czasami pojawiały się bardziej znane nazwiska: Massa, Schumacher i Heidfeld i Alonso. Podczas porannego treningu w samochodzie Lewisa Hamiltona zespół McLaren sprawdzał nowe tylne skrzydło, przez co Brytyjczyk nie mógł używać systemu DRS.
Chandhok nie mógł po raz kolejny zaliczyć okazji pojeżdżenia bolidem Lotusa do udanych. Po rozbiciu T128 w Australii na okrążeniu wyjazdowym, teraz Hindus musiał zmagać się z problemami ze skrzynią biegów. Przez długi czas w garażach pozostawali kierowcy Red Bulla, jednak w połowie sesji zarówno Vettel, jak i Webber realizowali już swoje programy. Australijczyk wskoczył chwilę później na pierwszą lokatę, wyprzedzając Alonso, a Niemiec do samego końca treningu okupował miejsca w drugiej dziesiątce.
Coraz szybciej po torze podróżował Mark Webber - na pół godziny przed końcem sesji przewaga Australijczyka nad Alonso wynosiła już ponad 0,8 sek. Na trzecim miejscu znajdował się Massa tuż przed Buttonem, a pierwszą piątkę uzupełniał Sutil. Dobrą formę prezentował zespół Lotus Renault GP. Heidfeld i Pietrow zajmowali już kilka minut później odpowiednio 3 i 4 miejsce. Strata do Webbera wynosiła w ich przypadku ponad sekundę. Podczas kolejnych okrążeń Rosjanin zdołał jeszcze bardziej zniwelować stratę i przeskoczył przed Alonso, który pomimo licznych prób nie był w stanie poprawić swojego rezultatu.
Pod koniec sesji na torze znajdowało się aż 20 kierowców, ale w czołówce nie doszło już do większych zmian. W końcówce sesji Glock zatrzymał swój bolid w poprzek toru na zakręcie nr 5. MVR-02 nie został uszkodzony, jednak wywieszenie żółtych flag powstrzymało kierowców przed poprawą czasów.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 3,8 m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mark Webber (2) | Red Bull RB7 | 1:40,403 | 22 | |||
2 | Witalij Pietrow (10) | Renault R31 | 1:41,227 | 0,824 | 0,824 | 20 | |
3 | Fernando Alonso (5) | Ferrari 150° Italia | 1:41,239 | 0,836 | 0,012 | 22 | |
4 | Lewis Hamilton (3) | McLaren MP4-26 | 1:41,510 | 1,107 | 0,271 | 23 | |
5 | Nick Heidfeld (9) | Renault R31 | 1:41,580 | 1,177 | 0,070 | 24 | |
6 | Felipe Massa (6) | Ferrari 150° Italia | 1:41,758 | 1,355 | 0,178 | 23 | |
7 | Jenson Button (4) | McLaren MP4-26 | 1:41,926 | 1,523 | 0,168 | 14 | |
8 | Adrian Sutil (14) | Force India VJM04 | 1:41,955 | 1,552 | 0,029 | 20 | |
9 | Nico Rosberg (8) | Mercedes GP W02 | 1:42,043 | 1,640 | 0,088 | 22 | |
10 | Jaime Alguersuari (19) | Toro Rosso STR6 | 1:42,216 | 1,813 | 0,173 | 29 | |
11 | Michael Schumacher (7) | Mercedes GP W02 | 1:42,270 | 1,867 | 0,054 | 26 | |
12 | Daniel Ricciardo (18) | Toro Rosso STR6 | 1:42,412 | 2,009 | 0,142 | 27 | |
13 | Rubens Barrichello (11) | Williams FW33 | 1:42,704 | 2,301 | 0,292 | 23 | |
14 | Sergio Perez (17) | Sauber C30 | 1:42,738 | 2,335 | 0,034 | 20 | |
15 | Pastor Maldonado (12) | Williams FW33 | 1:42,841 | 2,438 | 0,103 | 28 | |
16 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB7 | 1:42,941 | 2,538 | 0,100 | 21 | |
17 | Kamui Kobayashi (16) | Sauber C30 | 1:43,201 | 2,798 | 0,260 | 18 | |
18 | Nico Hulkenberg (15) | Force India VJM04 | 1:43,769 | 3,366 | 0,568 | 7 | |
19 | Heikki Kovalainen (20) | Lotus T128 | 1:44,136 | 3,733 | 0,367 | 17 | |
20 | Jerome d'Ambrosio (25) | Virgin MVR-02 | 1:45,026 | 4,623 | 0,890 | 17 | |
21 | Timo Glock (24) | Virgin MVR-02 | 1:45,221 | 4,818 | 0,195 | 19 | |
22 | Vitantonio Liuzzi (23) | HRT F111 | 1:45,494 | 5,091 | 0,273 | 24 | |
23 | Narain Karthikeyan (22) | HRT F111 | 1:46,926 | 6,523 | 1,432 | 27 | |
24 | Karun Chandhok (21) | Lotus T128 | - | - | - | 2 |
107% najlepszego czasu: 1:47,431
KOMENTARZE