FIA: Nie ma obaw co do dźwięku generowanego przez nowe silniki

"Brzmienie silnika ulegnie zmianie, ale nadal będzie reprezentatywne dla Formuły 1"
30.06.1122:16
Nataniel Piórkowski
2900wyświetlenia

FIA zapewnia, że dźwięk, jaki będą wydawały nowe silniki stosowane w Formule 1 od sezonu 2014 będzie podobny do tego, który generują obecnie stosowane jednostki napędowe.

Po skargach szefa FOM oraz promotorów większości grand prix o osłabienie widowiska przez zmianę z obecnych silników V8 o pojemności 2,4l na turbodoładowane, czterocylindrowe o pojemności 1,6, zespoły oraz sami producenci zgodzili się na wprowadzenie alternatywnego planu zakładającego stosowanie od sezonu 2014 1,6-litrowych, turbodoładowanych jednostek napędowych w układzie V6 z ograniczeniem obrotów do 15.000/min.

Choć działanie to może nie wystarczyć do uspokojenia nastrojów organizatorów wyścigów, którzy zapowiedzieli już, że zrezygnują z goszczenia Formuły 1 na rzecz innych serii wyścigowych takich, jak IndyCar, FIA twierdzi, że nie ma obaw, co do dźwięku nowego silnika.

Organ zarządzający wyścigami wyjaśnił dziś, co zadecydowało o zwiększeniu ilości obrotów: Ten parametr został zaktualizowany z 12.000 obr./min do 15.000 obr./min, aby umożliwić inżynierom bardziej elastyczne wykorzystanie energii. Jednakże - co wynika już z samej nowej architektury jednostki V6 oraz zmiany limitu obrotów - brzmienie silnika ulegnie zmianie, ale nadal będzie reprezentatywne dla Formuły 1.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

18
maroo
03.07.2011 11:41
@hemicuda1984 [quote="hemicuda1984"][/quote] Ferrari ma flatplane, Masrerati używa crossplane. Konstrukcyjnie w flatplane masz wykorbienia w 2 płaszczyznach, co 180*, w crossplane masz co 90* więc masz wykorbienia w 4 kierunkach. Zależy kto co lubi - to są nie tylko różne dźwięki ale i różne parametry, inny duch silnika. Płaski wał jest bardziej 'agresywny', narowisty, chyba lepszy do wysokich obrotów.
Kubuś Fatalista
02.07.2011 12:24
http://www.youtube.com/watch?v=aJhwdy-J14A&feature=related V6, 1,5 litra. Piękny dźwięk z którym żadne V8 nie może się równać.
hemicuda1984
01.07.2011 10:25
[quote="mbwrobel"]Choć osobiście bardzo lubię "t-d-d-d-d-d-d-d" wydawane przez amerykańskie V6 lub "gulgotanie" V8 - ale to muzyka wolnych obrotów.[/quote] Gulgotanie wynika z konstrukcji wału korbowego, a nie z wolnych obrotów. Amerykańskie V8 używają wału typu "crossplane", a 'europejskie' V8 typu "flatplane" (nie umiem znależć jak to po naszemu jest). Zupełnie inaczej w obu przypadkach wyglądają sekwencje odpałów na cylindrach stąd różnica. Przy flatplane'ach 2 cylindry odpalają na raz przez co dźwięk przypomina bardziej 4cylindrowe silniki.
kabans
01.07.2011 07:55
poza tym na youtube jest już symulacja dźwięku nowego silnika http://www.youtube.com/watch?v=Y_x7TK1kY2g#t=0m58s
YAHoO
01.07.2011 07:17
Wydawało mi się, że tak właśnie zasugerował, jednak jeśli było inaczej to przepraszam.
latak
01.07.2011 07:13
@YAHoO a czy BlindWolf gdzieś napisał, że dźwięk bedzie do kitu (bądź jak wolisz d..y)? ;)
YAHoO
01.07.2011 06:19
@BlindWolf: Jeszcze żaden nie powstał , a FIA już wie swoje :) A Ty też już swoje wiesz, że będzie do d...y, tak? :)
IceMan11
30.06.2011 11:59
@mbwrobel - jakoś za bardzo mnie nie obchodzi ile ta Zonda bierze oleju. Podoba mi się dźwięk oraz sam samochód tak, więc dałem linka. Pozdro :)
Norbi123
30.06.2011 11:01
v6, 15k rpm, ale nie zapominajcie o dźwięku generowanym przez turbinę
mbwrobel
30.06.2011 10:26
V10 brzmiał bardzo "gładko" w swoich obrotach. Dźwięk V8 jest gorszy - bardziej "pierdzący" - co dodatkowo psuje dotychczasowe mapowanie silnika. Takie mam wrażenie, bo w poprzednich sezonach ten sam motor (bo są zamrożone) brzmiał lepiej. W związku z powyższym obawy co do dźwięku V6 przy obrotach niższych niż obecnie są w pełni uzasadnione. Choć osobiście bardzo lubię "t-d-d-d-d-d-d-d" wydawane przez amerykańskie V6 lub "gulgotanie" V8 - ale to muzyka wolnych obrotów. Silniki F1 mają śpiewać przy obrotach nieosiągalnych dla szlifierki kątowej. @IceMan - ciekawe, ile ta Zonda bierze oleju. Sądząc po błękitnym efekcie podczas przygazówki na zalinkowanym przez Ciebie filmiku, to pit-stopy byłyby wywołane bardziej przez konieczność dokonania "dolewki", niż przez tankowanie czy opony. @Cravenciak - ma być jednak 15k rpm.
cravenciak
30.06.2011 09:28
V16 ale przy 12000rpm, przyzwyczajaj się :p
IceMan11
30.06.2011 09:27
@cravenciak - niby V16, ale cichszy od V8 z F1... Wolę dźwięk Pagani Zondy R http://www.youtube.com/watch?v=y-NTV1_Kj94
cravenciak
30.06.2011 09:12
brmmmmmm http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE
kabans
30.06.2011 09:12
dla mnie najlepszy dzwiek silnika to lamborgini galardo i v10 z f1
IceMan11
30.06.2011 08:58
Tegoroczne jednostki na wolnych obrotach wydają dźwięk rozrywanej kartki czy coś w ten deseń. Strasznie mi się to nie podoba. Mam nadzieję, że V6 1.6 Turbo będą miały moc coś koło 1000KM, a dźwięk czy to będzie pierdzenie jak z dawnych lat czy piszczenie jak z obecnych - nie obchodzi mnie to :)
Karol26
30.06.2011 08:51
Głos turbo to pewnie będzie huczenie jak w latach 80 ;) Ale zobaczymy :D
BlindWolf
30.06.2011 08:38
>>FIA zapewnia, że dźwięk, jaki będą wydawały nowe silniki stosowane w Formule 1 od sezonu 2014 będzie podobny do tego, który generują obecnie stosowane jednostki napędowe.<< Jeszcze żaden nie powstał , a FIA już wie swoje :)
dan193t
30.06.2011 08:26
mi tam się podoba to że jest wiekszy potencjał co do mocy :D strata dwoch cylindrów ale zysk turbo i mocniejszego KERSu powinno dac moc na poziomie starego dobrego V10 :D no i przez jakis czas [przynajmniej] powroci rozwoj silnikow bez tego kretynskiego zamrozenia...