Porsche powróci do Le Mans z nowym prototypem LMP1

Niemiecki producent chce powrócić do rywalizacji w legendarnym wyścigu w roku 2014.
30.06.1122:12
Karol Zając
4590wyświetlenia

Porsche powróci do 24-godzinnego wyścigu Le Mans z pełnofabrycznym prototypem LMP1 w 2014 roku - ogłosił producent samochodów sportowych z bazą w Stuttgarcie.

Jako producent z największą liczbą sukcesów na koncie, firma nie była reprezentowana w charakterze ekipy fabrycznej w najwyższej klasie w Le Mans od 1998 roku, kiedy Porsche zapewniło sobie ostatnią z 16 wygranych, jadąc w składzie Allan McNish, Stephane Ortelli i Laurent Aiello w Porsche 911 GT1. Jednakże od tamtego czasu spółka zachowała silną prezencję w klasie GT.

Prezes rady nadzorczej Porsche AG - Matthias Muller powiedział, że firma zawsze zamierzała powrócić do Le Mans jako zespół fabryczny i czekała na właściwy czas, by ogłosić swoje zamiary: Motorsport zawsze był kluczową częścią marki Porsche. Więc dla nas było to tylko kwestią czasu, kiedy wrócimy do najwyższej ligi wyścigowej. Sukcesy Porsche w Le Mans są bezkonkurencyjne. Chcemy je powtórzyć, zdobywając nasze 17 zwycięstwo.

Efektem ostatniego udziału fabrycznych prototypów Porsche był zwycięzca w American Le Mans Series - LMP2 RS Spyder, który był prowadzony i rozwijany przez zespół Penske. Spółka nie opublikowała szczegółów nowego projektu i czy będzie to samochód typu coupe, czy z otwartym dachem. Wskazała jednak, że chce w dużym stopniu wykorzystać podejście do ekologicznych technologii promowanych przez Automobile Club de I'Ouest's.

Hartmut Kristen stojący na czele Porsche Motorsport powiedział: Nie możemy doczekać się rozwijania nowych technologii i kontynuowania sukcesów Porsche RS Spyder. Wnioskując po naszym programie wspieranym przez fabrykę prototypów w amerykańskiej serii Le Mans, jesteśmy na bieżąco z ostatnimi nowościami technologicznymi. Teraz zaczniemy szczegółowe badania w celu oceny różnych alternatywnych konceptów naszego samochodu - zdradził Kristen. Te koncepty oczywiście będą zależeć od tego, jak wyglądają dokładnie regulacje na 2014 rok. W zasadzie te regulacje są ciekawe dla nas, ponieważ integracja naszych technologii hybrydowych w koncepcie pojazdu jest jedną z możliwych opcji.

Porsche wskazywało, że może użyć nowego projektu, by podkreślić nowe technologie, tak jak to ostatnio miało miejsce ze samochodem 911 GT3 R Hybrid, który ścigał się w ostatnim 24-godzinnym wyścigu po Nurburgringu z technologią KERS na bazie koła zamachowego rozwijanego przez zespół Williamsa. Samochód RS Spyder udowodnił, ze nasi inżynierowie pracujący w Weissach są na samym czele. Na przykład byliśmy pierwszą ekipą, która startowała w wyścigu z wysokoobrotowymi jednostkami napędowymi z bezpośrednim wtryskiem, DFI, wyznaczając standardy w szybkości i wydajności. Ostatnio z samochodem 911 GT3 R Hybrid zaadaptowaliśmy nową technologię jezdną dla celów wyścigowych i osiągnęliśmy znaczącą redukcję w spalaniu paliwa - podsumował Wolfgang Hatz, członek zarządu ds. badań i rozwoju w Porsche AG.

Seria zwycięstw Porsche w Le Mans rozpoczęła się w 1970 roku z Richardem Attwoodem i Hansem Hermannem w legendarnym Porsche 917. Francuski tor później był świadkiem dominacji marki w latach 1981-1987, gdzie Porsche uzyskało 7 zwycięstw z rzędu.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

15
yaper
02.07.2011 12:35
Nie mogę się wręcz doczekać powrotu mojej ulubionej marki do walki o najwyższe laury w legendarnym Le Mans! Szkoda, że dopiero w 2014, a nie np. rok wcześniej, ale być może dzięki temu od razu będą konkurencyjni. Ja to kupuję i czekam te 3 marne lata :D
bartek199874
01.07.2011 09:00
grzesiu jak byś w zespół inwestował po 70-100mln euro to na benzynie też byś konkurował z pugiem czy audi. Zresztą mówili to też sami komentatorzy. audi z pugiem nie przejdą nagle na benzyne bo na rozwój dizla wydali bardzo dużo euro i by się im to nie opłacało. A są może jakieś fotki tej toyoty lmp1?
SPIDER
01.07.2011 08:18
Tutaj oświadczenie Audi z wczoraj: "This is the decision of Porsche company, a decision in which Audi is not involved. Audi relishes the prospect of every strong new opponent at Le Mans and in the new FIA World Endurance Championship. Porsche’s entry into the LMP1 class is evidence of the high level of attraction of sport prototypes."
slipstream
01.07.2011 08:12
[quote]Może hybryda.[/quote] Co dalej zostawia aktualne pytanie czy hybryda na bazie benzyny czy diesla... Ale kurcze, Audi czy Pug mogą sobie pozwolić na starty ropniakami bo od dawien dawna promują technologię TDI czy HDI, ale co by z tego miało mieć Porsche.
grzesiek811
01.07.2011 06:02
[quote="patgaw"]Ciekawi mnie tylko czy diesel czy benzyna.[/quote] Może hybryda. Mnie ciekawi czy benzyna ma jeszcze szanse z dieslem w le Mans i to nie dlatego, że diesla sa lepsze, ale dlatego, że są promowane. Mogą mieć wyższą pojemność i turbo. Ciężkie czasy dla benzyny w Le Mans.
dan193t
30.06.2011 10:01
jesli juz ten koncern ma byc w F1 to tylko Porsche, dlatego wejscie tej marki do le mans to podkreslenie ze na F1 nie ma szans, a Audi zostanie pewnie tylko w DTMie
Saruto
30.06.2011 09:16
Audi zostanie w DTMach, na F1 nie ma szans. Prędzej Skoda będzie w F1 niż Audi.
Kamikadze2000
30.06.2011 09:11
No jest duża szansa na to, iż Audi zaszczyci F1! Fajnie by było! Ach, gdyby tak jeszcze wróciła Honda... ;) F1 to niesamowity prestiż, z którym żadna inna seria nie może konkurowac! Merc wszedł do F1, a więc ich największy konkurent! Tak więc jest możliwe, iż mogą wejśc do F1. @Schumacher - na prawdę nie wiem, czego mógłby Pan Dr Urlich wymagac?? F1 to prototypy typu single-seater! Myślę, że V6 i tak dobry powód dla nich, by wejśc do F1. Bliższe samochodom drogowym, hehe... ;] pzdr
patgaw
30.06.2011 09:04
Ciekawi mnie tylko czy diesel czy benzyna.
Schumacher
30.06.2011 09:00
Już któryś raz to podkreślam Audi Porsche czy którakolwiek z marek należąca do VW AG. nie wejdzie do F1 do czasu kiedy ten "motorsport" będzie cokolwiek dawał ich samochodom drogowych. Dr. Wolfgang Ulrich wiele razy to podkreślał
Nirnroot
30.06.2011 08:57
WRC żeby promować Polo. DTM żeby promować (obecnie chyba A4), a kto wie czy nie A5. Porsche dla Le Mans, a Audi jako F1.
dan193t
30.06.2011 08:54
VW wchodzi do WRC dlatego we wszelkie przeslanki co do wejscia tego koncernu do F1 nie wierze
Nirnroot
30.06.2011 08:48
Audi pewno do F1. W końcu VAG wejdzie do Formuły. Audi to marka prestiżowa i będziemy mieli nie dość że Audi i Mercedesa w DTM, to jeszcze w F1.
SirKamil
30.06.2011 08:34
Audi pewnie nie jest zachwycone, ale co z tego.
dan193t
30.06.2011 08:24
Ciekawe co na to Audi... te firmy są przecież w jednym koncernie obecnie