Pirelli przed Grand Prix Wielkiej Brytanii 2011
Włoski producent opon potwierdza pierwotny wybór mieszanek
04.07.1114:54
1205wyświetlenia
Tak jak domowy wyścig Pirelli na Monzy, Silverstone jest jedną z ikon tegorocznego kalendarza Grand Prix. Słynie z długich prostych i szybkich zakrętów.
W tym roku brytyjski tor ma nieco zmodernizowany wygląd, związany ze zmianą nawierzchni na kilku częściach toru i zbudowaniem nowego kompleksu garaży oraz padoku w następstwie poważnych zmian wprowadzonych rok temu. Jednak podstawowa charakterystyka Silverstone pozostała bez zmian, z szybkim i płynnym okrążeniem, na którym ważniejsza od przyczepności mechanicznej jest aerodynamika.
Pirelli wybrało twardą mieszankę PZero „srebrną” jako podstawową oraz miękką PZero „żółtą” jako opcjonalną. To najczęściej stosowana w tym roku kombinacja, dzięki której byliśmy świadkami kilku ekscytujących wyścigów w poprzednich ośmiu rundach (w pierwszych pięciu z nich korzystano z kombinacji opon twarde-miękkie).
Osiem z dwunastu zespołów Formuły 1 ma swoją siedzibę w Anglii i jest to wyścig, w którym stawką jest narodowa duma: także dla firmy Pirelli, której centrum logistyczne i dystrybucyjne zlokalizowane jest w Didcot, pół godziny jazdy od Silverstone.
Pierwszy wyścig na tym torze rozegrano w 1948 roku, a ostatnie prace na brytyjskiej pętli zaowocowały wydłużeniem jej do 5,891 kilometra. Okrążenie Silverstone jest dzięki temu najdłuższe spośród dotychczas rozegranych w tym sezonie wyścigów, a w całym kalendarzu ustępuje jedynie belgijskiemu Spa-Francorchamps. W połączeniu z wysokimi prędkościami i słynną z nieprzewidywalności brytyjską pogodą, liczący 52 okrążenia wyścig z przewidywanymi trzema-czterema pit stopami jest bardzo wymagający zarówno dla kierowców, jak i dla opon.
Podczas piątkowych treningów zespoły dostaną do dyspozycji dwa dodatkowe zestawy pośrednich opon PZero „białych”, aby ocenić ich formę na torze słynącym z wysokich wymagań pod kątem ogumienia.
DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI
Paul Hembery:
Na Silverstone zawsze odbywają się ekscytujące wyścigi, a podczas całej imprezy panuje fantastyczna atmosfera i dlatego nazywa się to miejsce „domem brytyjskiego motorsportu”. Nominowane przez nas ogumienie za sprawą twardszej mieszanki zapewni zespołom odpowiednią wytrzymałość na tle wymagań toru, z kolei miękkie opony dzięki swojej szybkości umożliwią zademonstrowanie pełni formy. Wykorzystanie dwóch mieszanek będzie oczywiście podstawą strategii: zespoły, które czują swoją przewagę szybkości, mogą wybrać serię sprintów na miękkim ogumieniu PZero „żółtym”, a inni mogą dojść do wniosku, że lepiej wypadną dzięki dłuższej jeździe na twardych oponach PZero „srebrnych”. Dobór strategii będzie miał oczywiście wpływ na kwalifikacje i wyścig, więc w sobotę będziemy już mieli wyraźny obraz tego, co robią poszczególne zespoły. Niezależnie od taktyki wybieranej przez ekipy - czy będzie to więcej pit stopów, czy dłuższe przejazdy - pod koniec wyścigu wszyscy powinni być w miarę blisko siebie. To właśnie było jednym z najbardziej intrygujących elementów dotychczasowych wyścigów Formuły 1 w tym sezonie. Oczywiście trudno o precyzyjną prognozę, bo Silverstone jest jednym z torów, na których nigdy nie testowaliśmy. W Wielkiej Brytanii deszcz może się pojawić w każdym momencie, co od razu zrujnuje wszystkie strategiczne plany.
CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI
Paul di Resta (Force India F1 Team):
Pojawienie się na Silverstone na moim pierwszym wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii w roli kierowcy Formuły 1 będzie wyjątkowym przeżyciem. Prawdopodobnie będzie to mój najważniejszy wyścig w dotychczasowej karierze i wiem, że weekend będzie bardzo pracowity. Pamiętam mój zeszłoroczny występ w piątkowym treningu; atmosfera była po prostu niesamowita. Trybuny są zawsze pełne, a brytyjscy kibice są wielkimi entuzjastami Formuły 1. Układ toru jest wspaniały i to miejsce, gdzie naprawdę można poczuć możliwości samochodu F1 w szybkich łukach pokroju Copse. Maggotts i Becketts. W tym roku, przy nowej konfiguracji pętli, końcówka okrążenia też jest bardzo szybka. Ciekawie więc będzie sprawdzić, jak ogumienie wytrzyma kwalifikacje. Każdy szybki tor jest bardzo wymagający dla opon, ze względu na duże obciążenie w łukach. Zadbanie o ogumienie z pewnością będzie kluczowym czynnikiem weekendu, podobnie jak wstrzelenie się z idealną strategią. Dobre zrozumienie pracy opon na długich przejazdach będzie priorytetowym zadaniem podczas treningów.
UWAGI TECHNICZNE
- Poziom docisku na Silverstone jest względnie wysoki, aby zapewnić dużą przyczepność aerodynamiczną w szybkich zakrętach pierwszej połowy okrążenia. Szybki układ pętli ma swoje korzenie w pochodzeniu toru, który kiedyś był wojskowym lotniskiem. To sprawia także, że wieje tutaj zmienny wiatr, który może mieć wpływ na balans aerodynamiczny i zużycie ogumienia.
- Nowy kompleks garaży na Silverstone, który został przeniesiony na prostą pomiędzy zakrętami Club i Abbey, budowano przez 54 tygodnie. Za jego konstrukcją stoi 260 000 roboczogodzin i 575 ciężarówek cementu. W budynku znajduje się 41 garaży i nowe centrum prasowe, a powierzchnia liczy 2780 metrów kwadratowych.
- W latach 1950-1954 marka Pirelli odniosła pięć zwycięstw z rzędu w Grand Prix Wielkiej Brytanii, począwszy od Nino Fariny w Alfie Romeo 158 i skończywszy na Froilanie Gonzalezie w Ferrari 625.
PIRELLI W WIELKIEJ BRYTANII
- W pełni zautomatyzowana fabryka MIRS (Modular Integrated Robotised System) Pirelli w Burton nad rzeką Trent została w 2010 roku wybrana przez panel złożony z menedżerów wysokiego szczebla Pirelli „Najlepszą Fabryką 2010”, pokonując w wyścigu po nagrodę 27 fabryk z całego świata.
- Koncepcja kalendarza Pirelli narodziła się w Wielkiej Brytanii. Pomysł powstał we wczesnych latach 60. w dziale marketingu brytyjskiego oddziału Pirelli, a zdjęcia do pierwszej edycji zostały wykonane przez brytyjskiego fotografa Roberta Freemana w 1964 roku na Majorce.
- Pirelli zaopatruje w swoje produkty wszystkich najbardziej prestiżowych brytyjskich producentów: Astona Martina, Bentleya, Land Rovera, Lotusa i McLarena. To umacnia reputację marki jako światowego lidera w segmencie Ultra High Performance: ogumieniu do samochodów o najwyższych osiągach.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli