GP Węgier: Vettel kontynuuje dominację Red Bulla w kwalifikacjach
Opis przebiegu kwalifikacji do wyścigu na torze Hungaroring
30.07.1114:25
6874wyświetlenia
Z Pole Position do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Węgier na torze Hungaroring wystartuje Sebastian Vettel. Niemiec przejechał w końcówce kwalifikacji świetne okrążenie w czasie 1:19,815. Druga pozycje przypadła dziś, walczącemu do samego końca, Lewisowi Hamiltonowi, a czołową trójkę uzupełnił Jenson Button.
Jeśli chodzi o sytuację oponową w czołówce, to warto przypomnieć, że dzięki odważnej zagrywce taktycznej w Q2, jeden komplet nieużywanych, super miękkich opon zdołał zachować na wyścig Lewis Hamilton. Równie interesująca jest też rozgrywka między kierowcami Ferrari, gdzie Felipe Massa pokonał po raz pierwszy w tym sezonie w kwalifikacjach Fernando Alonso.
Q1
Kwalifikacje na torze Hungaroring rozpoczęły się przy pochmurnej pogodzie, a do tego wciąż wzmagał się wiatr, w porywach dochodzący do 30km/h, który również nie ułatwiał pracy kierowcom. Tuż po zapaleniu się zielonego światła na torze pojawili się kierowcy HRT i Virgin, którzy wyjechali na tor na super miękkich oponach by walczyć o zmieszczenie się w limicie 107% i zakwalifikowanie się do wyścigu.
Rywale postawili jednak poprzeczkę dość wysoko, lecz mimo wszystko na tym etapie sesji, wszyscy kwalifikowali się do wyścigu. Po upływie połowy czasu pierwszego bloku kwalifikacyjnego na prowadzeniu był Lewis Hamilton z czasem 1:21,636, który wyprzedzał Vettela i Buttona, a natężenie ruchu na torze zaczęło spadać.
Wykorzystał to Fernando Alonso, który zdołał wtedy wykonać czyste okrążenie na swoim dość długim przejeździe i wysunął się na czoło z czasem 1:21,578. Czołowa szóstka nie zdecydowała się już wyjeżdżać w końcówce Q1, jednak zacięta rywalizacja trwała o zakwalifikowanie się do Q2, w której uczestniczyli kierowcy Saubera, Williamsa i Toro Rosso.
Długo wydawało się, że kierowcą, który odpadnie będzie Pastor Maldonado z Williamsa, jednak w ostatnich sekundach sesji wyprzedził on Sebastiana Buemiego, spychając Szwajcara na 18 lokatę, co z kolei oznacza dla niego start z 23 pozycji. Oprócz kierowcy Toro Rosso odpadli też kierowcy Team Lotus - Heikki Kovalainen i Jarno Trulli, których strata do zespołów środka stawki była naprawdę niewielka i nie ukrywają zadowolenia z poprawek wprowadzonych do bolidów przez zespół, Timo Glock, Vitantonio Liuzzi, Daniel Ricciardo i Jerome D'Ambrosio. Wszyscy zdołali zmieścić się w limicie 107%, który wyniósł tym razem 1:27,288.
Q2
Drugi, piętnastominutowy, blok kwalifikacji rozpoczął się bardzo spokojnie i nikomu nie spieszyło się z wyjazdem na tor. Gdy kierowcy pojawili się już na torze, można było zaobserwować bardzo różne taktyki dotyczące opon. Większość kierowców zdecydowało się wyjechać już na swój pierwszy przejazd na super miękkich oponach. Na miękkich oponach wyjechał jedynie Lewis Hamilton, który nie odstawał jednak za bardzo od rywali.
Początkowo na prowadzenie wyszedł Sebastian Vettel (1:21,095), jednak kolejni kierowcy zdołali wykrzesać z opon oznaczonych na czerwono wiele więcej. Jenson Button poprawił kilka minut później czas Niemca o ponad pół sekundy schodząc do 1:20,578. Swój przejazd dopiero rozpoczynał natomiast Fernando Alonso, który według informacji radiowej przygotowany był na przejechanie trzech pomiarowych okrążeń, jednak już po pierwszym z nich wysunął się na czoło z czasem 1:20,262, pozostając na pierwszym miejscu już do końca.
Tym razem czołowa siódemka, w której mieścili się kierowcy Ferrari, McLarena, Red Bull Racing oraz Nico Rosberg, postanowiła nie wyjeżdżać już ponownie na tor, a po pierwszej serii przejazdów bardzo zbliżone rezultaty mieli kierowcy z miejsc 8 - 13 którzy mieścili się w jednej sekundzie i to między nimi miała się rozegrać walka o awans do Q3.
W końcówce poprawić zdołali się zdecydowanie Michael Schumacher, Adrian Sutil oraz Sergio Perez i to właśnie ta trójka uzupełniła czołową dziesiątkę. Odpadli natomiast Paul Di Resta, Witalij Pietrow, Kamui Kobayashi, Nick Heidfeld, Rubens Barrichello, Jaime Alguersuari i Pastor Maldonado, który w ogóle nie pojawił się na torze w Q2.
Q3
W ostatniej części kwalifikacji nikt nie zdecydował się już na zagrywki taktyczne związane z oponami i wszyscy wyjechali na tor na oponach super miękkich. Jako pierwszy czas ustanowił Fernando Alonso - 1:20,365. Szybszy był jednak Lewis Hamilton, który świetnie pojechał w trzecim sektorze poprawiając czas Hiszpana o prawie 0,4s. Sebastian Vettel Po pierwszej serii przejazdów uplasował się pomiędzy Hamiltonem, a Alonso - na drugiej pozycji, Button był czwarty, a kolejne dwie pozycje należały do Massy i Webbera.
Pozostali kierowcy nie pojawili się do tego momentu na torze, planując wykonać tylko jeden szybki przejazd. Jako pierwszy swe ostatnie szybkie okrążenie rozpoczął Fernando Alonso. Hiszpan nie zdołał jednak poprawić rezultatu lidera, pomimo, iż był szybszy w pierwszych dwóch sektorach i znalazł się na trzeciej lokacie. Rywale nie powiedzieli jednak ostatniego słowa. Na prowadzenie wysunął się Vettel śrubując czas do 1:19,815. Lewis Hamilton wciąż próbował poprawić ten czas, jednak kierowca McLarena stracił ponad 0,2s w drugim sektorze i jego rezultat wystarczył tylko na drugie pole.
Kolejnym kierowcą, który przekroczył linię mety był Jenson Button, który przesunął się na trzecie miejsce, a na czwartą lokatę awansował Felipe Massa, po raz pierwszy pokonując swojego kolegę z zespołu - Fernando Alonso, który musiał zadowolić się piątą lokatą. Na szóstym miejscu uplasował się Mark Webber, a z kolejnych pól startowych ruszą jutro Nico Rosberg, Adrian Sutil, Michael Schumacher i Sergio Perez, który nie ustanowił w tym bloku kwalifikacji czasu pozostawiając sobie możliwość wyboru opon na start wyścigu.
Za nami więc kolejne ciekawe kwalifikacje, w których do samego końca zdawało się, że dominacja Red Bull Racing może zostać przełamana. Tak się jednak nie stało, pomimo niewielkich różnic czasowych dzielących kierowców Red Bulla, McLarena i Ferrari. Zapowiada się więc ciekawy wyścig, podczas którego przekonamy się, kto najlepiej będzie potrafił wykorzystać potencjał opon i nieliczne możliwości wyprzedzania, które daje tor.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 8,4 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho
KOMENTARZE