Panis o drugiej serii testów silnika Toyoty V8

28.08.0500:00
Marek Roczniak
982wyświetlenia

Zespół Panasonic Toyota Racing przeprowadzał w tym tygodniu trzydniowe testy na włoskim torze Monza. Oprócz standardowych przygotowań do dwóch najbliższych wyścigów, w których uczestniczyli przede wszystkim główni kierowcy japońskiej stajni, Ralf Schumacher i Jarno Trulli, Toyota zaliczyła także drugą serię testów przyszłorocznego silnika V8.

Nową jednostkę napędową sprawdzał ponownie kierowca testowy Olivier Panis. Francuz zdołał tym razem przejechać 450 km, a więc niemal trzy razy więcej niż podczas pierwszej serii testów na torze Jerez, która miała miejsce tuż przed wakacyjną przerwą. Oto jego wrażenia z drugiej serii testów.

Pytanie: Olivier, skoncentrowałeś się wyłącznie na testach silnika V8?
Olivier Panis: Zgadza się. Dopiero drugi raz testowaliśmy silnik V8 i wyniki wydają się być pozytywne. Zrobiliśmy prawie 80 okrążeń pierwszego dnia i nie pomyślałbym, że taki przebieg będzie możliwy do osiągnięcia już teraz, zwłaszcza na tak wymagającym dla silników torze, jakim jest Monza. Symulacje komputerowe wykazały, że V8 będzie tutaj wolniejszy o około pięć i pół sekundy od V10 i tak właśnie było.

Pytanie: Ale miałeś jedną, lekko niepokojącą przygodę!
Olivier Panis: Tylko trochę, aczkolwiek myślę, że widzowie, którzy zawsze zjawiają się podczas testów na Monzy, z pewnością byli z tego zadowoleni. Mieliśmy awarię silnika i nagle zacząłem jechać tyłem z prędkością 320 km/h. To nienajlepiej wpływa szybkość bicia serca! Jednakże w nic nie uderzyłem i obeszło się bez uszkodzeń samochodu.

Pytanie: Tak więc generalnie program V8 postępuje zgodnie z planem?
Olivier Panis: Jestem bardzo zadowolony z pracy, jaką wykonuje departament Toyoty odpowiedzialny za silnik. Ciężko pracują nad dokonaniem wyraźnych postępów. Zrobiłem mniejszy przebieg podczas drugiego dnia, ale taki był zawsze plan. Pierwszego dnia mieliśmy nową specyfikację silnika, natomiast drugiego dnia używałem silnika, który po raz pierwszy testowaliśmy na Jerez - miałem wyjeździć go do końca przebiegu, aby zespół mógł porównać dane.

Pytanie: Jak czuje się w prowadzeniu V8 w porównaniu z V10?
Olivier Panis: Właściwie różnica jest niezbyt duża. Wibracje są mniejsze niż się spodziewałem. Trzeba trochę popracować nad dobraniem odpowiednich przełożeń skrzyni biegów, ponieważ największą różnicę w porównaniu z V10 odczuwa się przy momencie obrotowym w połowie zakresu obrotów silnika.

Źródło: pitpass.com