GP Abu Zabi 2011 okiem Pirelli
Yas Marina jest dla włoskiego producenta najlepiej znanym obiektem F1
09.11.1119:39
1692wyświetlenia
Tor Yas Marina w Abu Zabi to ważne miejsce dla Pirelli, bo tutaj zespoły po raz pierwszy sprawdziły mieszanki P Zero w trakcie testów po ostatnim zeszłorocznym wyścigu.
Tamten dwudniowy test w połączeniu z innymi sesjami przeprowadzanymi przez Pirelli w Abu Zabu oznaczają, że tor o długości 5,554 kilometra jest dla Pirelli najlepiej znanym obiektem w Formule 1 - w przeszłości testowano tutaj szeroki wachlarz mieszanek P Zero. Na przedostatni wyścig sezonu Pirelli przywozi do Abu Zabi pośrednie opony P Zero „białe” i miękkie P Zero „żółte”. Powinny one być dobrze dopasowane do 21 zakrętów i dwóch prostych, z których składa się okrążenie.
Grand Prix Abu Zabi to specyficzny wyścig za sprawą późnego startu tuż przed zmrokiem i finiszu w nocy. Dlatego temperatura nawierzchni ma tendencję do opadania i późniejszej stabilizacji. Z reguły wydłuża to żywotność ogumienia. Przez weekend stan toru ulega zmianie w miarę, jak nawierzchnia toru jest czyszczona z nawiewanego z pobliskiej pustyni piasku. Przez noc piasek często pojawia się z powrotem, zatem każdego dnia zajęcia mogą zaczynać się na brudnym torze.
Długie proste obciążają wewnętrzne krawędzie opon, a zamaszysta sekwencja Zakrętów 2, 3 i 4 po starcie okrążenia też zapewnia ogumieniu odpowiednie ćwiczenie. Jak zwykle, kierowcy będą mieli do dyspozycji po 11 zestawów gładkich opon (sześć pośrednich i pięć miękkich), a także cztery komplety ogumienia przejściowego i trzy deszczowego. Poza normalnym przydziałem zespoły dostaną dwa dodatkowe zestawy opon z eksperymentalnej miękkiej mieszanki do wykorzystania podczas piątkowych treningów.
Po wyścigu odbędzie się trzydniowa sesja testowa dla młodych kierowców, która potrwa od 15 do 17 listopada. Zespoły będą miały do dyspozycji wszystkie cztery rodzaje gładkiego ogumienia i będą mogły wybrać sobie opony ze stu kompletów przyznanych każdej ekipie na testy w ciągu całego roku. Podczas tego testu Pirelli sprawdzi także ograniczoną liczbę prototypowych opon, w ramach przygotowań do sezonu 2012.
DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI
Paul Hembery:
Na tym etapie sezonu skupiamy się oczywiście na doszlifowaniu doboru opon na kolejny rok i dlatego podczas treningów tutaj, a także w czasie testów dla młodych kierowców, zobaczymy tutaj nowy rodzaj ogumienia. Przy ograniczonych możliwościach testowania w trakcie sezonu ważne jest, aby zgromadzić jak najwięcej informacji pomocnych w opracowywaniu naszej strategii na sezon 2012 - kiedy w użyciu znajdzie się ogumienie o nieco innej charakterystyce od tegorocznego. Bardzo dobrze znamy pętlę Yas Marina i jesteśmy pewni, że dobrane przez nas opony będą pasowały charakterystyce toru. Abu Zabi to fantastyczny obiekt z kilkoma miejscami do wyprzedzania i jesteśmy bardzo szczęśliwi, że właśnie tutaj świętujemy naszą rocznicę.
CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI
Pedro de la Rosa (McLaren Mercedes):
Mam świetne wspomnienia z Abu Zabi, z czasów spędzonych tu na testach z Pirelli przed rozpoczęciem sezonu. Wiele się nauczyłem i biorąc pod uwagę to, w jaki sposób sezon się rozwija, praca przyniosła pozytywne efekty. Jednym ze źródeł sukcesu tegorocznej F1 jest Pirelli i projekt ogumienia. Więcej pit stopów niż w zeszłym roku i większa degradacja sprawiły, że wyścigi są ciekawsze. Abu Zabi to gładki tor, który nie obciąża zbyt mocno opon - zwłaszcza tylnych - a degradacja jest na niskim poziomie. To oznacza, że dogrzanie twardszej mieszanki może zająć więcej czasu, a według mnie miękka mieszanka będzie dobrze pracować.
Uważam, że będzie to preferowana opona na wyścig, ale współczesne samochody mają więcej docisku niż używane przez nas auto testowe i to może zmienić obraz. W tym roku nauczyłem się, że trzeba zachować otwarte podejście i w trakcie wyścigu szybko reagować na zmieniający się stan opon. Widzieliśmy to w Korei. Wielu było zdania, że supermiękkie i miękkie ogumienie będzie zbyt agresywnym doborem, ale okazał się on fantastyczny: wykonywano tylko po dwa pit stopy. Myślę, że ściganie się w Abu Zabi będzie się wszystkim podobało: to ładny tor z dwoma dobrymi miejscami do wyprzedzania. Jest tu kilka szybkich łuków, a także mocne dohamowania przed szykanami i wolniejsza oraz bardziej techniczna finałowa część okrążenia. Dobrze też, że Abu Zabi jest bezpiecznym torem z szerokimi, asfaltowymi poboczami. To oznacza, że można eksperymentować bez ponoszenia ryzyka.
UWAGI TECHNICZNE
- Abu Zabi, jak większość torów, wymaga średnich ustawień docisku z kompromisem zapewniającym dobrą prędkość na prostych - główna prosta liczy ponad kilometr długości - i odpowiedni docisk zapewniający stabilność przy hamowaniu oraz przyczepność aerodynamiczną w zakrętach.
- Jest tu relatywnie mało miejsc, gdzie zmienia się kierunek jazdy przy dużej prędkości, zatem aby poprawić trakcję - bardzo ważną z punktu widzenia opon na torze Yas Marina - inżynierowie stosują dość miękkie ustawienia tyłu samochodu. Na początku weekendu zakurzona nawierzchnia może wywoływać ziarnienie, chociaż opony P Zero jak dotąd okazują się dość odporne na to zjawisko.
- Abu Zabi jest położone na poziomie morza, dzięki czemu ciśnienie atmosferyczne jest wysokie. To dobre dla mocy silników, która wzrasta jeszcze bardziej pod koniec wyścigu, gdy robi się chłodniej.
Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011 | ||||||||
Grand Prix | Tor | @Supermiękka (czerwona) | @Miękka (żółta) | @Pośrednia (biała) | @Twarda (srebrna) | @Strategie | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Australii | Albert Park | • | • | pokaż | |||
1 | Malezji | Sepang | • | • | pokaż | |||
1 | Chin | Shanghai | • | • | pokaż | |||
1 | Turcji | Istanbul Park | • | • | pokaż | |||
1 | Hiszpanii | Catalunya | • | • | pokaż | |||
1 | Monako | Monte Carlo | • | • | pokaż | |||
1 | Kanady | Montreal | • | • | pokaż | |||
1 | Europy | Valencia | • | • | pokaż | |||
1 | Wielkiej Brytanii | Silverstone | • | • | pokaż | |||
1 | Niemiec | Nurburgring | • | • | pokaż | |||
1 | Węgier | Hungaroring | • | • | pokaż | |||
1 | Belgii | Spa | • | • | pokaż | |||
1 | Włoch | Monza | • | • | pokaż | |||
1 | Singapuru | Marina Bay | • | • | pokaż | |||
1 | Japonii | Suzuka | • | • | pokaż | |||
1 | Korei Pd. | Yeongam | • | • | pokaż | |||
1 | Indii | Buddh | • | • | pokaż | |||
1 | Abu Zabi | Yas Marina | • | • | ||||
1 | Brazylii | Interlagos | • | • | ||||
W trakcie wyścigu obie mieszanki muszą być chociaż raz użyte, o ile nie było konieczne użycie deszczowych opon. |
PIRELLI W ABU ZABI
- Pirelli to pierwsza firma, która przeprowadziła jazdy samochodem Formuły 1 na mokrym torze po zmroku. W styczniu 2011 roku czasie sesji testowej w Abu Zabi nawierzchnia została sztucznie zwilżona za pomocą 140 000 litrów wody.
- Jaime Alguersuari z Toro Rosso był pierwszym kierowcą, który w zeszłym roku na torze w Abu Zabi wyjechał na oponach Pirelli z garażu. Dwudniowe testy zorganizowane po wyścigu zakończyły się ustanowieniem najlepszego czasu przez Fernando Alonso z Ferrari: 1.40,529.
- Biuro Pirelli na Środkowy Wschód mieści się w Dubaju. Najlepiej sprzedającymi się oponami w regionie są produkty P Zero zaprojektowane dla samochodów sportowych, a także Scorpion Verde: pierwsza opona sportowa dla segmentu SUV, projektowana z myślą o ochronie środowiska za pomocą ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli