FIA opracuje bardziej rygorystyczne regulacje dot. obszaru wydechu

Whiting sądzi, że zaostrzenie wytycznych jest jedyną drogą eliminacji nadmuchu dyfuzorów.
06.04.1210:43
Nataniel Piórkowski
1897wyświetlenia

Charlie Whiting przyznał, że Międzynarodowa Federacja Samochodowa planuje wprowadzenie zmian dotyczących obszaru wydechu samochodów Formuły 1, które wejdą w życie przed nadchodzącym sezonem.

Choć FIA narzuciła dość rygorystyczne zasady umieszczania końcówek układu wydechowego, większość zespołów stara się odzyskać utracony docisk. Jesteśmy świadomi, że zespoły zrobią co tylko mogą, aby skierować spaliny do obszaru, który chcą. Myślę że owocem jest dwadzieścia procent tego, co mieli wcześniej - powiedział Whiting na łamach magazynu FIA inMotion.

Zdaniem obserwatorów, najsprytniejszą interpretacją nowych wytycznych FIA może pochwalić się stajnia Saubera, którą już stara się skopiować zespół Red Bulla, a na padoku toru Sepang nie cichły głosy, że kolejnym zespołem, który będzie wzorował się na działaniach szwajcarskiej ekipy będzie Ferrari.

Whiting dał jednak do zrozumienia, że przyszłoroczne regulacje w obszarze wydechu będą jeszcze bardziej rygorystyczne. Podejrzewam, że w 2013 roku będziemy musieli zmienić nasze podejście. Obecnie możemy zaobserwować klasyczny przypadek, w którym inżynierowie nie są w stanie oduczyć się stosowania rzeczy, które sami zaprojektowali. Ci ludzie dużo o nich wiedzą, znają korzyści jakie mogą zagwarantować, a w dodatku ciągle mają pole do działania. Nie możemy przecież wyczyścić pamięci inżynierów jak komputera, nieprawdaż?

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

11
R90
06.04.2012 03:21
@alienjam Efekt Coandy i efekt Magnusa
Dante
06.04.2012 02:50
@buran - W takim razie jak im się udało tak drastycznie zmienić spoilery w 2009 roku w porównaniu z sezonem 2008? Można brnąć dalej i zmniejszyć je jeszcze bardziej (co w sumie już zostało uwzględnione w przepisach na sezon '14).
Kamikadze2000
06.04.2012 12:11
McL poleci... ;]
alienjam
06.04.2012 11:58
Czy mógłby ktoś przybliżyć mi założenia koncepcji Saubera ? Ciekawe, że ani po testach ani po Australii nikt tego nie zauważył, dopiero po P2 Pereza w Malezji pojawiły się informacje, że Sauber odzyskał najwięcej nadmuchu z całej stawki ;)
tommyline
06.04.2012 10:25
Troche ich rozumiem, bo od kiedy aerodynamika gra większą rolę od przyczepności mechanicznej, mamy nudne i zdominowane przez "najsprytniejszą" stajnię sezony. Założę się, że jesteście zadowoleni z początku sezonu, gdy regulacje FIA ograniczyły nadmuch.
akkim
06.04.2012 10:24
Idealnie się sprawdzają zatem moje słowa, nie wykluczyć, nie ukarać, spokojna ich głowa, nowy zapis przed sezonem, to załatwia sprawę, od lat kilku już prowadzą tę samą zabawę.
kingmaster86
06.04.2012 09:52
Ja mam pomysł - wydech wyprowadzony do góry jak w ciągnikach rolniczych, lub długie rury wydechowe wyprowadzone z tyłu bolidu ... mdli mnie od tego hamowania bolidów na siłę.
Ralph1537
06.04.2012 09:52
dlaczego fia tak przeszkadzają podwójne dyfuzory i wykorzystywanie z nadmuchu spalin do zwiększenia docisku?
buran
06.04.2012 09:49
@fitipaldi666 jest to trudne, ponieważ każdy zespół ma nieco inaczej zamontowany silnik, stosuje inny układ wydechowy a rury rozchodzą się pod innymi kątami. wyznaczenie jednakowej dla wszystkich płaszczyzny odniesienia jest niemożliwe. dla mnie jako fana nie jest aż tak bardzo istotne w jaki sposób umieszczony jest wydech i to w jakim stopniu wpływa na poziom docisku. chciałbym jedynie częściej uświadczyć takich oto ujęć: http://f1racing.pl/pic/tapety/tapeta44.jpg http://f1racing.pl/pic/tapety/tapeta64.jpg
fitipaldi666
06.04.2012 09:41
A ja nie rozumiem dlaczego nie zmniejszą spoilerów o 30-40 % . Bolidy wyglądały by ładniej i problem z dociskiem sam by się rozwiązał ale nie ,oni będą ograniczać wydech bo teraz to modne . Czy aż tak trudno napisać w regulaminie że cześć A ma wyglądać tak , a część B ma wyglądać tak itd. Jestem ciekaw co oni wymyślą za przepisy w 2014 .....
punksnotdead
06.04.2012 09:01
Nie rozumiem tylko co jest złego w obecnym stanie rzeczy... Dlaczego za wszelką cenę chcą pozbawić ich docisku?