GP Europy: Maldonado dyktuje tempo
Wenezuelczyk przez większość treningu plasował się na szczycie tabeli
22.06.1211:32
8057wyświetlenia
Walencja jak co roku przywitała F1 typowo letnią aurą. Zespoły również jak zwykle podeszły początkowo leniwie do swoich zadań i pierwsze czasy okrążenia wykręcili kierowcy Toro Rosso po 25 minutach od rozpoczęcia treningów. Wcześniej mogliśmy zobaczyć jedynie okrążenia instalacyjne każdego z kierowców. Do wyjazdów nie zachęcała również bardzo zabrudzona nawierzchnia w Walencji.
Kolejnym kierowcą, który zdecydował się ustanowić czas był Valtteri Bottas, który był jednym z dwóch kierowców testowych biorących udział w tej sesji. Drugim był Jules Bianchi w Force India, który zastąpił Nico Hulkenberga.
Na torze po 35 minutach od rozpoczęcia sesji zaczęła się akcja i kilku kierowców wyjechało, by kręcić kolejne kółka. Możliwości tej nie miał Mark Webber, którego zespół walczył z małym problemem z KERS, jak to określił Australijczyk. Za to zgodnie z przewidywaniami kierowcy Lotusa od razu weszli na szczyt tabeli i razem z Felipe Massą wymieniali się najszybszymi czasami. Warto dodać, że Ferrari przywiozło do Walencji kolejną poprawkę - zmodyfikowane przednie skrzydło.
Chwilę później na torze pojawił się Nico Rosberg i wykręcając czas 1:41,182 stał się o ponad pół sekundy szybszym kierowcą od kolejnego zawodnika. Wielu zawodników miało problemy z brudną nawierzchnią i nie raz ratowało się wyjazdem na pobocze, wśród nich był między innymi Karthikeyan i Button. Anglik narzekał również w połowie sesji na niedziałający KERS. 43 minuty przed zakończeniem treningu na drugie miejsce wskoczył Schumacher, kręcąc czas o 0,091s słabszy od swojego partnera.
40 minut przed flagą w szachownicę, Maldonado wskoczył na czoło tabeli z czasem 1:40,890. Przyczepność toru poprawiała się z minuty na minutę, co umożliwiło kolejnym kierowcom na poprawę swojego wyniku. Tymczasem Jenson Button mimo zapewnień, o pokonaniu swoich problemów, ponownie rozpoczął narzekania na ustawienia swojego bolidu, tym razem na blokowanie przednich opon. Jego partner w tym czasie wskoczył na trzecią pozycję, za Fernando Alonso. Hiszpan wykręcił czas 1:41,065, a Anglik 1:41,158.
Problemy z KERS u Webbera naprawiono na nieco ponad pół godziny przed zakończeniem sesji, a czasów w tym momencie nie ustanowili jeszcze Kobayashi i Glock. Obecny mistrz świata wskoczył w tym czasie na drugą pozycję z czasem o 0.105s gorszym od Maldonado. Tam samo jak w poprzednich wyścigach w tym sezonie, kierowcy nie skupiali się na dłuższych przejazdach, a jedynie na sprawdzaniu ustawień na kilku-okrążeniowych wyjazdach.
Czas Vettela o 0,011s poprawił Webber, ale mimo to Maldonado ciągle utrzymywał się na pierwszy miejscu. Na 20 minut przed końcem sesji każdy z zawodników miał na swoim koncie ustanowiony czas. Button na kolejnym wyjeździe najprawdopodobniej w dużej mierze poradził sobie ze swoimi problemami, gdyż z czasem 1:41,128 wskoczył na 7 lokatę i tracił do lidera 0,238s. Na kolejnych kółkach Anglik przyśpieszył i niemal wskoczył na pierwsze miejsce, jednak zablokowane oba przednie koła zrujnowały marzenia o dobrym czasie.
Jenson Button będzie miał co robić z inżynierami, ponieważ jego McLaren jest szybki, jednak problemy z blokowaniem kół nie opuszczały go ani przez moment. Na pocieszenie dla niego, nie tylko on miał takie problemy, gdyż wielu innych kierowców również dawało efektowne pokazy palonej gumy podczas hamowania. 6 minut przed końcem na drugie miejsce wskoczył Vettel z czasem 1:40,973, jednak w dalszym ciągu nikt nie był w stanie pobić Wenezuelczyka i ten stan utrzymał się do końca pierwszego treningu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 4,3 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pastor Maldonado (18) | Williams FW34 | 1:40,890 | 22 | |||
2 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB8 | 1:40,973 | 0,083 | 0,083 | 21 | |
3 | Mark Webber (2) | Red Bull RB8 | 1:40,984 | 0,094 | 0,011 | 19 | |
4 | Jenson Button (3) | McLaren MP4-27 | 1:40,994 | 0,104 | 0,010 | 19 | |
5 | Fernando Alonso (5) | Ferrari F2012 | 1:41,065 | 0,175 | 0,071 | 26 | |
6 | Paul di Resta (11) | Force India VJM05 | 1:41,105 | 0,215 | 0,040 | 15 | |
7 | Michael Schumacher (7) | Mercedes F1 W03 | 1:41,117 | 0,227 | 0,012 | 22 | |
8 | Lewis Hamilton (4) | McLaren MP4-27 | 1:41,158 | 0,268 | 0,041 | 18 | |
9 | Nico Rosberg (8) | Mercedes F1 W03 | 1:41,182 | 0,292 | 0,024 | 21 | |
10 | Kimi Raikkonen (9) | Lotus E20 | 1:41,620 | 0,730 | 0,438 | 22 | |
11 | Romain Grosjean (10) | Lotus E20 | 1:41,784 | 0,894 | 0,164 | 15 | |
12 | Kamui Kobayashi (14) | Sauber C31 | 1:41,838 | 0,948 | 0,054 | 19 | |
13 | Sergio Perez (15) | Sauber C31 | 1:41,861 | 0,971 | 0,023 | 16 | |
14 | Felipe Massa (6) | Ferrari F2012 | 1:42,109 | 1,219 | 0,248 | 20 | |
15 | Jules Bianchi (12) | Force India VJM05 | 1:42,175 | 1,285 | 0,066 | 21 | |
16 | Valtteri Bottas (19) | Williams FW34 | 1:42,299 | 1,409 | 0,124 | 24 | |
17 | Heikki Kovalainen (20) | Caterham CT01 | 1:42,442 | 1,552 | 0,143 | 26 | |
18 | Jean-Eric Vergne (17) | Toro Rosso STR7 | 1:42,758 | 1,868 | 0,316 | 27 | |
19 | Daniel Ricciardo (16) | Toro Rosso STR7 | 1:42,777 | 1,887 | 0,019 | 28 | |
20 | Witalij Pietrow (21) | Caterham CT01 | 1:43,209 | 2,319 | 0,432 | 19 | |
21 | Charles Pic (25) | Marussia MR01 | 1:44,173 | 3,283 | 0,964 | 19 | |
22 | Pedro de la Rosa (22) | HRT F112 | 1:44,996 | 4,106 | 0,823 | 15 | |
23 | Narain Karthikeyan (23) | HRT F112 | 1:45,120 | 4,230 | 0,124 | 23 | |
24 | Timo Glock (24) | Marussia MR01 | 1:45,338 | 4,448 | 0,218 | 7 |
107% najlepszego czasu: 1:47,952
KOMENTARZE