Raikkonen odnalazł brakujący element

Fin ma nadzieję, że to pozwoli poprawić formę Lotusa
27.07.1222:50
Igor Szmidt
3485wyświetlenia

Kimi Raikkonen wierzy, że odnalazł brakujący czynnik, który nie pozwalał na wyciągnięcie maksimum z jego Lotusa, co powinno zaowocować lepszą drugą połową sezonu 2012.

Choć Raikkonen miał dość imponujący powrót do F1 i do Grand Prix Węgier startuje z dorobkiem punktowym, który plasuje go na czwartym miejscu w generalce, to przyznał, że dopiero niedawno zaczął czuć się komfortowo prowadząc Lotusa E20.

Wydaje mi się, że zawsze uczysz się bolidu i próbujesz ustawić go tak, jak lubisz - przyznał Raikkonen. W ostatnich wyścigach powoli odnajdywaliśmy naszą drogę. Nie byliśmy zbytnio szczęśliwi na początku sezonu - albo byliśmy, choć czuliśmy, że jest coś, co brakuje i znaleźliśmy kilka rzeczy, z których najprawdopodobniej nie byliśmy zadowoleni. W ostatnich wyścigach dowiedzieliśmy się dość sporo o tym, czego szukaliśmy. Mamy nadzieję, że będzie oznaczało to poprawę w osiągach. Zapytany o to, czy poprawki bolidu dotyczyły wykorzystania opon Pirelli, Raikkonen odpowiedział: Nie, pozwalają bardziej jeździć mi tak, jak lubię.

Raikkonen uzyskał drugi czas podczas piątkowych treningów na Hungaroringu, jednak pozostaje ostrożny w ocenie swoich szans na ten weekend. Nie wiemy, czy jutro będziemy szybcy, ponieważ nie wiadomo, co inni zrobią, jednak do tej pory nie jest najgorzej.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

26
maiesky
28.07.2012 02:20
[quote="Jacobss"]aikkonen pojechal kapitalny wyscig w Niemczech. Jego wyprzedzenie Di Resty bylo "overtake'iem sezonu" dla wielu ludzi, a Anglikom i Niemcom gacie spadly z wrazenia:[/quote] O tak, jak to obejrzałem to pomyślałem sobie dokładnie to samo- to jest manewr wyprzedzania sezonu!
katinka
28.07.2012 12:02
Kimi to wielki kierowca, ma naturalna szybkośc i duzy talent, ale czy najwiekszy w stawce? Niekoniecznie ;) A największym talentem nie jest ten, który z niepodpasowanego bolidu, bez odpowiedniego balansu i ustawień wyciąga jak najwięcej? Może się mylę, ale tak kiedys myslałam. Każdy ma swoje typy, ale tak naprawdę, i tak trudno to okreslić tak na 100% porównując tych wielkich kierowców, no chyba żeby wsadzić ich do naprawdę takich samych bolidów, tylko setup miałby każdy swój ;)
ice
28.07.2012 10:23
Po GP USA 2007 Kimi też znalazł pasujące mu ustawienia i z miejsca zaczął szybciej jezdzić. To prawdopodobnie największy talent w stawce, ale, żeby to zobaczyć trzeba dać pasujący mu bolid (niekoniecznie najszybszy).
Kamikadze2000
28.07.2012 08:54
@Jacobss - gdzieś był, jak Cię nie było?? :)
MPOWER
28.07.2012 08:16
@Jacobss Dawno brakowało Twojego komentarza :) Tak zgadzam się i pisałem o tym wcześniej. Żeby Kimi miał szansę na odrobienie strat po przebijaniu się przez środek stawki musiałby odrabiać 1 sek na okrążeniu a to nierealne. Lotusy są w czołówce ale nikt nie ma z czołówki miażdżącej przewagi. Poza tym - jak piszesz i o tym też pisałem [quote]Powtórzę to jeszcze po raz enty....nikt za pewne nie przypuszczał takiego szybkiego dostosowania się Fina po 2-letniej przerwie i że po połowie sezonu będzie 4-ty w generalce. Dla mnie to już jest WIELKI SUKCES![/quote] Odnośnie Vettela myślałem bardziej, że Button przez agresywniejszą jazdę zmęczył opony. A widzisz....jednak paliwo :)
Jacobss
28.07.2012 08:09
Aeromis - Wybacz, ale w ogole sie z toba nie zgadzam. Raikkonen pojechal (w przeciwienstwie do wyscigu w Walencji) kapitalny wyscig w Niemczech. Jego wyprzedzenie Di Resty bylo "overtake'iem sezonu" dla wielu ludzi, a Anglikom i Niemcom gacie spadly z wrazenia: http://www.youtube.com/watch?v=xm0L76zxg-E&feature=related W wyscigu szybko przedzieral sie do przodu. Na starcie zyskal dwa miejsca, jednak zaraz potem Webber go przyblokowal go i Hamilton wykorzystal to wyprzedzajac go. Potem byl kolo w kolo z Hamiltonem, ale ten go przyblokowal i wylecial, przez co Di Resta mial DRS i rowniez go lyknal. Musial odzyskac straty, tracil na tym czas do czolowki, a potem Lotus na 12 kolko musial mignac konwoj przed nim dajac inna strategie, ktora pogrzebala walke o czolowke. Jak juz sie znalazal na czwartym miejscu, na trzecim stincie, robil czasy podobne do czolowki. Musisz pamietac, ze Lotus jest dobry, ale nie jest lepszy od Fer, Mc i RBR. W koncowce Kobayashi mial lepszy gumy, a Kimi z racji straty oszczedzal wszystko, bo zblizyc sie do czolowki nie dalo, skoro jego pace byl taki sam. Potem Kimi mogl juz przeciez nie miec paliwa, ktore zuzyl wczesnij w wielu poscigach. Tak jak Buttonowi sie skonczylo na koniec. Mysle, ze trzeba po prostu baczniej ogladac wyscigi i poszczegolnych kierowcow, niz marudzic i opowiadac jakies bajki. Kimi mial pare problemow w tym roku, ale ludzie, przeciez on dopiero co wrocil! Na dodatek nigdy sie nie zgodze, ze w ostatnim wyscigu bylo cos do marudzenia. Lepiej sie nie dalo. Naprawde radze w miare mozliwosci ogladac F1 u Anglikow albo Niemcow, bo daje o wiele lepsze info za kulisy i dowiadujesz sie o problemach, ktore wczesniej okresla sie nieslusznie jako lenistwo. I nie dotyczy to tylko Raikkonena. Edit: A skąd np Vettel znalazł pod koniec wyścigu tempo, żeby wyprzedzić (już omijam sposób) Button, który na pierwszy rzut oka miał lepsze tempo. Buttonowi sie skonczylo paliwo.
MPOWER
28.07.2012 07:56
@Aeromis Interpretacja nasza tak czy siak będzie się różniła. Mnie się wydaję jak napisałem wcześniej. Po prostu tempo miał podobne jak czołówka ale nie na tyle dobre aby ich w 3 części wyścigu dogonić. Nie znamy zapisu przecież rozmowy z jego inżynierem wyścigowym. Może Lotus się przestraszył japońskiego samuruja i kazali Kimiemu oszczędzać opony. Trudno powiedzieć. Alonso też raz jechał tempem równym a raz miał zrywy. A skąd np Vettel znalazł pod koniec wyścigu tempo, żeby wyprzedzić (już omijam sposób) Button, który na pierwszy rzut oka miał lepsze tempo? Ja tam nie uważam, że Fin się lenił :) Wg prognoz pogodowych ma jednak padać podczas jutrzejszego wyścigu... Quale mają być na sucho. Coś ta pogoda w Europie ostatnio bardzo kapryśna ;/
Il Capitano
28.07.2012 07:20
Kimi wygra w SPA, tam mając podwójny DRS będzie miał takie tempo jak Kubica w 2010 roku gdy dostał kanał F. Kimi ma dobry sezon, brakuje mu tylko dziesiątych sekundy w kwalifikacjach i moze wtedy myśleć o zwycięstwach w niedzielne popołudnia
Aeromis
27.07.2012 11:48
@MPOWER Przejrzyj raz jeszcze, ale RAI vs KOB od okrążenia 52 nagle wyraźnie szybciej (trwa to 5 okrążeń). To wystarczyło by utemperować zapał KOB, choć ten walczy jeszcze do 63 okrążenia raczej już sam dla siebie, Kimi wówczas stopniowo zwalnia. Z całych 29 okrążeń tego stintu było to bardzo wyróżniające się pięć okrążeń. Podejrzewać można że dbał o opony, tyle że skąd by się wziął czas poniżej 1:20 na 63 i 65 okrążeniu? Dlatego myślę, że po prostu się nieco obijał, bo zapas mieć musiał.
corey_taylor
27.07.2012 10:28
Kimi na PP i P1 w wyscigu!
MPOWER
27.07.2012 10:26
Nie wiedziałem, gdzie to wkleić :) Jenson Button: „Lotus jest szybki. Nie sądzę, by Kimi złożył perfekcyjne okrążenie, mimo to po południu wywalczył drugie miejsce. Powinniśmy się liczyć, ale nie biorę za pewnik, że jutro zdobędziemy pierwszy rząd, ponieważ dziś byliśmy szybcy. Według mnie podczas kwalifikacji oraz wyścigu czołówka będzie bardzo blisko siebie" Lewis Hamilton: „Dokonaliśmy pewnych trafnych zmian w bolidzie, jesteśmy na właściwej drodze, choć przed nami nadal trochę pracy. Bardzo szybki zdaje się być Red Bull, podobnie jak Lotus, no i oczywiście Ferrari. Zatem ani trochę nie czujemy się komfortowo. Nie mam wątpliwości, że w sobotę Fernando (Alonso) nagle znajdzie pół sekundy oszczędności, to samo Red Bulle czy Lotusy. Tak czy inaczej uważam, że nie jesteśmy na złej pozycji".
adminf1
27.07.2012 10:23
hahah brakujące ogniwo w teroii ewolucji...skaczac przez płot musiał sie ładnie uderzyć
IceMan11
27.07.2012 09:59
@MPOWER Spoko. Teraz przeczytałem 4 razy twoją wypowiedź i faktycznie mój błąd. Oby jutro byli dobrzy w 3-cim sektorze jak czołówka przyśpieszy. No nic. Jeśli jutro w FP3 forma z dzisiejszych trenów się utrzyma to będę podjarany.
MPOWER
27.07.2012 09:55
@IceMan11 Napisałem, że jestem ciekaw jak wygląda pakiet i na ile są konkurencyjni. Dogadanie się z bolidem to jedno. Tempo na ostatnich 2-ch GP mieli dobre w chłodnych warunkach. Dzisiaj na treningach najlepszy czas w wolnym sektorze. Zapowiada się ciekawie. A nie zaprzeczam sobie :) Tylko sam sobie w pewnym sensie zadaje pytania, bo wszystko jest zagadką, na ile się rozwinął przez te poprawki Lotus. Jak na razie widać w chłodniejszych warunkach i wolnych sektorach mają tempo, o czym nie mogliśmy powiedzieć na początku sezonu. I napisałem : [quote]Już chyba szybciej Lotusowi odpowiadałaby Monza, bo tam zawsze jest ciepło. Ale ten czas w 3 sektorze na treningach na Węgrzech pozwala mieć optymistyczne nastawienie :)[/quote] Zadałem sobie pytanie po czym odpowiedziałem na nie pozytywnie. Sorry, jeżeli nie nadążasz za moim tokiem myślenia. Ale to już czas spać, więc pewnie dlatego tak zawile pisze ;) @Aeromis Przejrzałem czasówki. Niestety jestem przy swoim. Na ostatnim stincie różnica czasowa polegała na tym, że kierowcy dublowali innych kierowców. Każdy jechał swoim tempem. Kiedy Kimi miał czyste powietrze jechał szybciej, podobnie jak Kamui.
IceMan11
27.07.2012 09:49
@MPOWER Trochę sobie zaprzeczasz chyba. Napisałeś, że ze względu na pogodę w SPA nie ma co liczyć na cudy, a po chwili napisałeś, że mieli dobre tempo w chłodnych dwóch poprzednich wyścigach. Masło maślane? Jeśli Kimi faktycznie dogadał się z autem to nie martwiłbym się chłodną pogodą na SPA. Poza tym, może okazać się, że w Belgii będzie podobnie ciepło jak w 2007 ;)
MPOWER
27.07.2012 09:40
[quote="IceMan11"]@Aeromis Raikkonen jest szybki na Hungaro i ja wiem o tym. Nie wiem na ile. Czy na PP, na P2 czy na P5, ale czasy, które prezentował były bardzo dobre. I nie chodzi mi o jakieś tam z dłuższego przejazdu. Kimi przejeżdżał jedno okrążenie i już było szybkie, a to mu się nie zdarzało w tym sezonie. W FP1 Raikkonen po pierwszym swoim pomiarowym okrążeniu wykręcił 1.25. Kierowcy McLarena potrzebowali 3 okrążeń na poprawienie tego czasu - już po tym wiedziałem, że Fin będzie się liczył w ten weekend. Obym się nie mylił :)[/quote] Wiesz co mnie dzisiaj zaciekawiło? Przeglądałem czasy w poszczególnych sektorach i w najwolniejszym czyli ostatnim Fin ma rekord. Całkiem ciekawe, skoro Lotus nie lubi wolnych partii toru. Co do Spa....wiesz, Kimi taczką nie wygra a w chłodnych warunkach jak do tej pory Lotus nie był mocny. Już chyba szybciej Lotusowi odpowiadałaby Monza, bo tam zawsze jest ciepło. Ale ten czas w 3 sektorze na treningach na Węgrzech pozwala mieć optymistyczne nastawienie :) @Aeromis Może masz rację, podczas oglądania wyścigu nie mam możliwości obserwowania time lap. Musiało to może wynikać z tego, że mieli za mało danych odnośnie zużycia twardych opon. Nie wiem.....Musiałbym porównać czasy na poszczególnych okrążeniach. Chciałbym tylko jedną rzecz zauważyć - na Silverstone i na GP Niemiec nie było gorąco, więc Lotus tak miał dobre tempo.
Aeromis
27.07.2012 09:40
@MPOWER Kimi na ostatnim stincie jechał sobie w tempie ALO do czasu jak dostrzeżono potencjalne zagrożenie w postaci rozpędzonego Koba, to nagle pięć okrążeń lepiej o 0,45 (średnio - tak na oko). Kamui nieco zwolnił, to i Kimi nieco zwolnił. Co do tego, że nie cisnął to wątpliwości nie mam (mimo iż czołówkę podganiał).
IceMan11
27.07.2012 09:26
@jpslotus72 Ekhm... Spójrz, od nowego roku jest SPA. To chyba dobry początek na powrót z wakacji :D
MPOWER
27.07.2012 09:24
@Aeromis Hmm...z tego co wiem, to Kimi gonił czołówkę. Strategia jaką obrał nie pozwoliła mu na kolejne zjechanie do pitlane. Kolejna sprawa, musiał się przebijać ze środka stawki. Podobnie się wypowiadał Button, że gdyby nie tracił czasu na przebijanie się, to by miał szansę na zwycięstwo w co wierzył nawet jego inżynier wyścigowy. Cała pierwsza czwórka jechała na twardych gumach i mieli podobne tempo. A że Sauber był na miękkiej mieszance pod koniec wyścigu, więc nadrabiał czasy do Fina i czołówki. Innego wyjścia nie było jak bronić pozycji. Dlatego niektórzy twierdzą, że Sauber miał świetne tempo. Tak miał, ale pod koniec wyścigu na miękkich kapciach. [quote="jpslotus72"]Cytat : Raikkonen odnalazł brakujący element A tu jak na złość za moment wakacyjna przerwa... :) We wrześniu może obowiązywać już nowy program nauczania.[/quote] Dobre ;]
Aeromis
27.07.2012 09:20
@MPOWER Sam z utęsknieniem czekam na "prawdziwego Kimiego", tyle, że po ostatnim GP to już na prawdę zwątpiłem jak mając większy potencjał zachciało mu się pocisnąć dopiero jak się KOB zaczął zbliżać (ostatnie GP).
jpslotus72
27.07.2012 09:20
[quote]Raikkonen odnalazł brakujący element[/quote]A tu jak na złość za moment wakacyjna przerwa... :) We wrześniu może obowiązywać już nowy program nauczania.
IceMan11
27.07.2012 09:18
@Aeromis Raikkonen jest szybki na Hungaro i ja wiem o tym. Nie wiem na ile. Czy na PP, na P2 czy na P5, ale czasy, które prezentował były bardzo dobre. I nie chodzi mi o jakieś tam z dłuższego przejazdu. Kimi przejeżdżał jedno okrążenie i już było szybkie, a to mu się nie zdarzało w tym sezonie. W FP1 Raikkonen po pierwszym swoim pomiarowym okrążeniu wykręcił 1.25. Kierowcy McLarena potrzebowali 3 okrążeń na poprawienie tego czasu - już po tym wiedziałem, że Fin będzie się liczył w ten weekend. Obym się nie mylił :)
MPOWER
27.07.2012 09:17
@Aeromis Ok. Niech będzie :) Nie mam tu na myśli jego tempa, bo to zagadka i jutro się okażę, kto ma najlepszy pakiet. Mi raczej chodzi o to, że jak Kimiemu pasuje bolid to jest nie do zatrzymania i będzie cisnął z bolidu maksimum. I tylko pakiet, który posiada może go ograniczać. Tak było za czasów jego jazdy w McL. @Kamikadze2000 Wiesz, ten sezon może być ciężki, bo konkurencja nie śpi a i Alonso dość daleko odjechał. Hiszpan tak tanio skóry nie sprzeda. Ale fajnie by było widać np Fina na koniec sezonu jako wicemistrza 2012 a później jak Ty piszesz - rok nieparzysty i mistrza w 2013 :) Wszak przepisy się nie zmieniają na nowy sezon, opony pewnie też dużo się nie zmienią :) Powtórzę to jeszcze po raz enty....nikt za pewne nie przypuszczał takiego szybkiego dostosowania się Fina po 2-letniej przerwie i że po połowie sezonu będzie 4-ty w generalce. Dla mnie to już jest WIELKI SUKCES!
Aeromis
27.07.2012 09:11
@MPOWER Co do tłumaczenia to wychodzi na to samo. Co do zapowiedzi to hm, po ostatnim qualu też było dużo euforii a wiadomo jak się to skończyło - niby dobrze, ale daleko od oczekiwań (pierwszą trójką na mecie przed karą). Zresztą odnośnie Lotusa to GRO też pręży muskuły, ponoć ma zamiar wrócić do formy sprzed ostatniego GP. Nie przesadzałbym także z patrzeniem na wyniki z t2, bo myślę, że kilku kierowców jeszcze chciało pojechać szybciej, ale deszcz im przeszkodził. Druga pozycja Kimiego wygląda super, tyle że tuż za nim jest Bruno Senna (choć może ktoś żółwika nastraszył i dlatego tak zaczął zasuwać).
Kamikadze2000
27.07.2012 09:11
Ja liczę na genialny sezon Lotusa w 2013 roku! Dominacja niczym z sezonu 1978... oczywiście byleby bez dramatycznego końca. Powodzenia !!! :))
MPOWER
27.07.2012 08:52
GO Kimi GO!!! :) Jak napisałem w innym wątku [quote]Po GP Europy, gdy na podium stali Alonso, KIMI i MSC Andrea Stella wypowiadał się na temat RAI. "„Kimi był bardzo, bardzo szybki, gdy samochód funkcjonował w określonych parametrach. Jeśli wóz mu odpowiada, potrafi być najszybszy, ale jeżeli auto nie było idealnie ustawione, musiał włożyć więcej pracy w znalezienie wspólnego języka z nim".[/quote] Kimi Raikkonen nigdy nie rzuca słów na wiatr. Skoro znalazł wspólny język z bolidem, więc jest szansa na naprawdę solidną walkę ze strony Fina w drugiej części sezonu, na co bardzo liczę. Mam tylko nadzieję, ze tempo rozwojowe Lotusa mu w tym pomoże. To co, start z drugiej linii i zwycięstwo w GP Węgier :P? Oby :) Bo zakładam, że PP padnie łupem Lewisa Hamiltona. PS [quote]Zapytany o to, czy poprawki bolidu dotyczyły wykorzystania opon Pirelli, Raikkonen odpowiedział: „Nie, pozwalają bardziej jeździć mi tak, jak lubię”[/quote] Nie wiem ale mi się wydaję, że powinno być takie tłumaczenie tego zdania -> Spytany, czy chodziło o to, jak bolid wykorzystuje opony Pirelli, były mistrz świata odparł: „Nie, bardziej o to, abym mógł prowadzić go tak, jak chcę".