Kwalifikacje ciągle kluczowe do zwycięstwa w 2012 roku
 Analiza pokazuje, że większość zwycięstw osiągana była po starcie z pierwszego rzędu 
15.08.1216:01
1699wyświetlenia

Sobotnie kwalifikacje nie są mniej ważnym czynnikiem decydującym o tym, kto wygra wyścig w tym roku, aniżeli miało to miejsce w poprzednich sezonach.
Pojawiły się sugestie, że kombinacja mocno zużywających się opon Pirelli w połączeniu ze względną łatwością wyprzedzania, zredukowały znaczenie sobotniej sesji kwalifikacyjnej, jednak statystyki pokazują, że tak nie jest.
Analiza ostatnich 10 sezonów w Formule 1, a więc 172 wyścigów począwszy od startu sezonu 2003 aż do zeszłomiesięcznego Grand Prix Węgier ujawniła, że w obecnym sezonie 55 procent wyścigów zostało wygranych po starcie z pole position. Dla porównania, średnia z ostatniej dekady dla wygranych z P1 wynosi 52 procent, a więc trzy oczka mniej niż obecnie. W 2012 roku 82% wyścigów wygrano po starcie z pierwszej linii - 7 pkt. procentowych więcej, niż wynosi średnia.
Średnia pozycja startowa dla zwycięzców wyścigów wynosi 2.7, relatywnie wysoka w porównaniu do ostatnich 10 lat, jednak liczba ta jest zniekształcona poprzez wyjątkowe wygrane Fernando Alonso, który triumfując w Walencji startował z 11 pozycji, zaś w Malezji z 8.
Mimo przekonania, że kwalifikacje nie są tak ważne, jak to było w erze opon Bridgestone, a więc przed wprowadzeniem DRS, sezon 2010 dał najmniejszy procent zwycięzców startujących z pole position.
Choć wyprzedzanie w tym roku przychodzi wyraźnie łatwiej, niż w okresie, kiedy DRS jeszcze nie obowiązywał, a Pirelli nie było dostawcą opon, potrzeba zarządzania oponami sprawia, że szarżowanie w wyścigach jest utrudnione. Dodatkowo czas stracony przez szybszy samochód podczas pierwszego przejazdu jest trudny do nadrobienia biorąc pod uwagę jak niewiele dzieli pierwsze dziewięć zespołów stawki.
W tym okresie doszło do wielu zmian w regulacjach, które wpłynęły na to, jak kwalifikują się bolidy. Najistotniejszą zmianą jest zakaz dotankowywania, który wprowadzono w sezonie 2010.
| Procent wygranych z pole position w sezonie (*) | ||
| Sezon | Procent | |
|---|---|---|
| 1 | 2007 | 65% | 
| 1 | 2004 | 61% | 
| 1 | 2003 | 56% | 
| 1 | 2006 | 56% | 
| 1 | 2012 | 55% | 
| 1 | 2009 | 53% | 
| 1 | 2011 | 47% | 
| 1 | 2005 | 47% | 
| 1 | 2008 | 44% | 
| 1 | 2010 | 42% | 
| Procent wyścigów wygranych z pierwszego rzędu w sezonie (*) | ||
| Sezon | Procent | |
|---|---|---|
| 1 | 2007 | 88% | 
| 1 | 2011 | 84% | 
| 1 | 2004 | 84% | 
| 1 | 2012 | 82% | 
| 1 | 2008 | 78% | 
| 1 | 2010 | 74% | 
| 1 | 2006 | 72% | 
| 1 | 2009 | 71% | 
| 1 | 2005 | 63% | 
| 1 | 2003 | 56% | 
| Średnia pozycja startowa zwycięzców w sezonie (*) | ||
| Sezon | Śr. pozycja | |
|---|---|---|
| 1 | 2003 | 3.2 | 
| 1 | 2005 | 3.2 | 
| 1 | 2012 | 2.8 | 
| 1 | 2006 | 2.7 | 
| 1 | 2008 | 2.6 | 
| 1 | 2009 | 2.2 | 
| 1 | 2004 | 2.2 | 
| 1 | 2010 | 2.0 | 
| 1 | 2011 | 1.9 | 
| 1 | 2007 | 1.5 | 
Źródło: autosport.com
 Dawid Pytel
 Dawid Pytel 
KOMENTARZE