Regulamin techniczny F1 na sezon 2008

Zgodnie z zapowiedzią FIA przedstawiła w tym tygodniu pełny regulamin techniczny na rok 2008
21.12.0520:31
Marek Roczniak
7327wyświetlenia

Zgodnie z zapowiedzią FIA przedstawiła w tym tygodniu pełny regulamin techniczny Formuły 1 na sezon 2008.

Wprowadzone w stosunku do obecnych przepisów zmiany mają przede wszystkim umożliwić zmniejszenie rocznych wydatków czołowych zespołów do poziomu około 100 milionów USD, dzięki czemu prywatne stajnie będą mogły konkurować z zespołami wspieranymi przez wielkie koncerny samochodowe.

Ponadto zgodnie z życzeniem fanów F1 z całego świata Federacja chce ułatwić kierowcom wyprzedzanie poprzez zmiany w aerodynamice i powrót do szerokich opon typu slick.

A oto najważniejsze ze zmian:
  • Nowe technologie, które dają zespołowi korzyści w jednym sezonie, ale później są adoptowane przez wszystkie zespoły w kolejnych sezonach kosztem znacznych nakładów finansowych, będą zabronione po zakończeniu pierwszego sezonu (Artykuł 2.5).

    Powód: Redukcja kosztów. Umożliwi to zespołom odkrywanie nowych technologii i wykorzystanie ich, ale jednocześnie wyeliminuje z Formuły Jeden wydawanie pieniędzy na rozwój tej samej technologii przez wszystkie zespoły, co i tak nie doprowadziłoby do istotnych zmian w rozkładzie sił.

  • Tylne skrzydło rozdzielone na dwie części.

    Powód: Badania wykazały, że spowoduje to zmniejszenie zmian w przepływie powietrza nad tylnym skrzydłem, dzięki czemu samochód jadący z tyłu nie będzie tracił zbyt dużo siły dociskowej na zakrętach i łatwiej będzie wyprzedzać.

  • Zmiany w przepisach dotyczących karoserii, mające spowodować zmniejszenie siły dociskowej przy jednoczesnym zachowaniu takiego samego oporu powietrza, aby uniknąć zwiększenia prędkości na zakrętach w stosunku do poziomów z 2006 roku (Artykuł 3).

    Powód: Bezpieczeństwo.

  • Zmiany w przepisach dotyczących karoserii z przodu bolidu, aby łatwiej prowadziło się samochód w tłoku (Art. 3).

    Powód: Ułatwienie wyprzedzania.

  • Ograniczenie możliwych "interesujących" obszarów do prowadzenia badań nad poprawą aerodynamiki (Art. 3).

    Powód: Redukcja kosztów.

  • Minimalny ciężar zmniejszony z 605 do 550kg (Artykuł 4).

    Powód: Wyeliminowanie kosztów związanych z zakupem 55kg bardzo drogiego balastu o dużej gęstości dla każdego bolidu i transportowaniem go od kraju do kraju. Bez tego dodatkowego ciężaru samochody będą także bezpieczniejsze.

  • Ograniczenie obrotów silnika do 19.000 obr./min., z możliwym zwiększeniem go do 20.000 obr./min. po konsultacjach z zespołami (Artykuł 5.1.3).

    Powód: Redukcja kosztów i skierowanie badań rozwojowych na obszary związane z technologiami możliwymi do wykorzystania w drogowych samochodach.

  • Standardowa elektronika do sterowania pracą silnika i skrzyni biegów, mająca cały czas obowiązywać w Formule Jeden (Artykuł 8.2).

    Powód: Redukcja kosztów, wyeliminowanie ułatwień dla kierowców takich jak kontrola trakcji i umożliwienie FIA kontroli pracy silnika oraz przejeżdżanych podczas testów kilometrów.

  • Zębatki w skrzyni biegów o minimalnej grubości 12mm (Artykuł 9.3.3).

    Powód: Redukcja kosztów poprzez zwiększenie wytrzymałości skrzyni biegów.

  • Ciśnienie w oponach może być zmieniane przez kierowców w trakcie jazdy (Artykuł 12.5).

    Powód: Bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa.

  • Maksymalna średnica kół zwiększona do 640mm (przednie) i 710mm (tylne), przy maksymalnej szerokości 365mm (przednie) i 460mm (tylne) i oponach typu slick (Artykuł 12.4).

    Powód: Zwiększenie mechanicznej przyczepności w celu zrównoważenia utraconej aerodynamicznej siły dociskowej i ułatwienia wyprzedzania.

  • Tylko wybrane materiały mogą być użyte do konstrukcji bolidu (Artykuł 15.1).

    Powód: Redukcja kosztów.

  • Co najmniej 5,75% (m/m) paliwa musi być pochodzenia biologicznego (Artykuł 19.4.5).

    Powód: Rozwój paliw możliwych do wykorzystania w drogowych samochodach.

  • 2009: Od 2009 roku każdy zespół będzie mógł dokonać tylko dwóch zmian w konstrukcji karoserii po rozpoczęciu sezonu (Artykuł 3.15).

    Powód: Redukcja kosztów.

Planowane jest zezwolenie stosowania systemów umożliwiających przechowywanie energii i późniejsze jej wykorzystanie (systemy hybrydowe) od 2009 roku, jeśli każdy zespół będzie mógł to zrealizować bez znacznych wydatków.

Dodatkowo FIA zamierza wprowadzić następujące zmiany w regulaminie sportowym, który zostanie przedstawiony Światowej Radzie Sportów Motorowych 22 marca 2006 roku:
  • Plany związane z wprowadzeniem tylko jednego dostawcy opon w 2008 roku;

  • Jeden silnik na trzy wyścigi;

  • Jeden układ przeniesienia napędu na cztery wyścigi;

  • Kary w postaci balastu za wcześniejszą wymianę silnika lub skrzyni biegów;

  • Ograniczenia dotyczące testów;

  • Ograniczenie do tylko dwóch bolidów na zespół podczas każdego weekendu GP;

  • Ustalenie daty otwarcia i zamknięcia przyjmowania zgłoszeń do startów w sezonie 2008.


Ponadto nie jest planowane utrzymanie zapisu w porozumieniu Concorde Agreement uniemożliwiającego zespołom odsprzedawanie poszczególnych komponentów lub całych bolidów innym uczestnikom mistrzostw. Nie będą wówczas obowiązywały żadne ograniczenia w tym względzie.

Źródło: FIA.com

KOMENTARZE

18
McMarcin
23.12.2005 09:33
Ja Was nie rozumiem. To chcecie, aby za kilka lat w F1 startowało 5 zespołów i 12 kierowców? Co Wy mówicie o "duchu F1" ? Formuła 1 startowała jako dyscyplina bardziej dostępna. W latach 70 i 80 regularnie w sezonach pojawiało się nawet 15-16 ekip. Walka o tytuł toczyła się pomiędzy 5-6 zespołami. Przynajmniej 5 kierowców miało szanse na tytuł. Mniejsze, prywatne ekipy miały łatwiejszy dostęp do F1, co powodowało że wyścigi były ciekawsze i bardziej emocjonujące. Ciekawe, kiedy debiutowałby Ayrton Senna, gdyby nie było małego zespołu Toleman w 1984 r.? Kiedy debiutowałby Michael Schumacher, gdyby nie było Jordana, a kiedy Alonso, gdyby nie było Minardi? Więc ja popieram redukcję kosztów w F1 i łatwiejszy dostęp do tego sportu przez mniejsze ekipy. Spokojnie - wielcy tego sportu, jak Ferrari czy McLaren poradzą sobie. A dojdą mniejsi.
dzumen
22.12.2005 08:58
redukcja kosztow. to smiesznie brzmi w F1. wiadomo, ze to jest drogi sport. jak kogos nie stac to niech spada na szczaw, a nie na sile "uszczesliwiac" wszystkich. jezeli chca miec tanio i kazdy ma miec rowne szanse to ja im proponuje jednego dostawce silnikow i nadwozia ;]
Koni.9
22.12.2005 07:26
F1 na RZEPAKU!!!!! co jeszcze??? może zrobią tekturowe bolidy napędzane elektrycznym silniczkiem 1,5V (chodzi o redukcję kosztów) Boje się pomyśleć co wykombinują na sezony 2010/15... To jest chore.
Pit
22.12.2005 04:41
Teraz już wiem dlaczego Renault chce się wycofać. Ta zabawa traci sens, zabijają najpiękniejszy sport. Od lat F1 była wyznacznikiem tego co najlepsze w sporcie samochodowym. Jak tak dalej pójdzie to F1 upodobni się do kartingu tylko z karoserią. A może by tak F1 na LPG, będzie taniej.
Bucu
22.12.2005 02:30
COOOOOOOOO??????????!!!!!!!!!!!!!! oni powariowali silnik na 3 wyscigi ograniczenia w aerodynamice. BEZPIECZENSTWO???? PO CO???? REDUKCJA KOSZTOW???? - CO TO WOGOLE JEST???? ZLE SIE DZIEJE OJ ZLE:((((((
McMarcin
22.12.2005 12:47
Wydaje mi się, że znaczna część zmian idzie jednak w dobrym kierunku. Chodzi o pewne zbliżenie osiągów wszystkich bolidów. Nie ma co ukrywać, że dominacja Ferrari w latach 2000 - 2004 uświadomiła wszystkim, jak niewiele trzeba aby F1 ...stała się po prostu nudna. Nie wierzę jednak, że teamy zgodzą się ze wszystkimi zapisami, np. silnik na trzy GP. Pomysł z jednym dostawcą opon też jest nietrafiony. Dziś koszty udziału w F1 są tak olbrzymie, że jeśli nic się nie zmieni, za jakiś czas będziemy oglądali wyścigi ekip wielkich koncernów. Może odpasć np. Williams czy McLaren. Redukcja kosztów jest dobrym rozwiązaniem, spójrzmy ile ekip ostatnio ubyło albo sprzedało team koncernom. A ile w tym czasie zespołów przybyło? Jedynie Super Aguri.
dzumen
22.12.2005 10:47
1 silnik na 3 gp? zajefajnie ;/ kto to wymysla? uwazam, ze trzeba zmienic wszystkich ludzi z FIA bo im juz palma odbija. i jeszcze ten punkt na temat ograniczenia testow. sory, juz widze jak ferrari ogranicza testy ;]
mus_Spider
22.12.2005 10:15
Sora powyższa wypowiedz należy do mnie pomyliły mi sie loginy :) Młody napewno będzie na nie on F1 widzi tak: Bez żadnych skrzydeł, dwa silniki rakietowe, przeciążenia dochodzące do 20g, zamiast kół elektro magnesy żeby bolid lewitował nad metalowm torem i takie bajery (może przesadziłem..)
sex pistols
22.12.2005 10:11
A mi to sie podoba będzie CIEKAWIEJ. Jedyne co to te rozdzielone tylne skrzydło...no ale co tam. Super pomysły z tym napędem hybrydowym i biopaliwami. Będzie super.
Mariusz
22.12.2005 08:51
Ojojoj ale będzie... nieciekawie. :/
roomcajs
21.12.2005 10:58
oj juz chba lepiej bedzie jak powstanie ta konkurencyjna seria...
falconf1
21.12.2005 10:47
Dajcie spokój, aż się niedobrze robi jak się to wszystko czyta, za 5 lat będę chyba płakał na wspomnienie o dawnej F1. Szkoda że FIA sama nie zaprojektuje wg własnego pomysłu bolidu a potem każą nim się ścigać, chyba już niedużo brakuje żeby do tego doszło. Oni są wszyscy po...ani! Oczywiście przyłączam się do pomysłu viertolcia :D
KIU
21.12.2005 09:22
Ale jaja zespoły sie napewno nie zgodza na to: "Dodatkowo FIA zamierza wprowadzić następujące zmiany w regulaminie sportowym, który zostanie przedstawiony Światowej Radzie Sportów Motorowych 22 marca 2006 roku: Jeden silnik na trzy wyścigi; Jeden układ przeniesienia napędu na cztery wyścigi; Kary w postaci balastu za wcześniejszą wymianę silnika lub skrzyni biegów; Ograniczenie do tylko dwóch bolidów na zespół podczas każdego weekendu GP; "
Metalpablo
21.12.2005 09:11
Wchodze w to:D.A po ile sie skłądamy;>??
viertolcia
21.12.2005 08:17
sugerowałbym zrobić zrzutke na wynajęcie płatnego mordercy, w celu zlikwidowania pana mosley'a i jego mądrych pomysłów. Jakoś w indy i cart nie mają takich problemów...
Adriannn
21.12.2005 08:11
roomcajs zgadzam się z tobą. Może jeszcze jeden zestaw opon na dwa wyścigi???
mateusz
21.12.2005 07:53
W regulaminie jest także mowa o sprzedaży samochodów dla innych zespół. W tej sytuacji liczono by punkty zdobyte przez dwa wybrane samochody.
roomcajs
21.12.2005 07:45
jeden silnik na 3 wyscigi ?? moze na caly sezon niech wprowadza, bedzie oszczdniej o wiele