GP Monako: Rosberg ponownie dyktuje tempo

Duet Mercedesa po raz kolejny potwierdza formę
23.05.1315:40
Dawid Pytel
7618wyświetlenia

Nico Rosberg po raz kolejny okazał się najszybszym kierowcą podczas drugiego treningu przed GP Monako. Tym razem również Lewis Hamilton pokazał się z dobrej strony plasując się za plecami Niemca. Na kolejnych pozycjach znaleźli się kierowcy Ferrari - Alonso i Massa.

Początek drugiej sesji treningowej to kontynuacja słonecznej pogody, która stwarza idealne warunki do testowania. Już kilka minut po rozpoczęciu na tor wyruszył Gutierrez, który pociągnął za sobą Hulkenberga, Chiltona i wielu innych zawodników. Podobnie jak w przypadku pierwszego treningu, dominującymi oponami były te wykonane z miękkiej mieszanki.

Tym razem nie były to wyjazdy instalacyjne i kierowcy od razu zaczęli próbę przejechania jak najszybszego okrążenia toru w Monako. Początkowo ta sztuka najlepiej udała się Pastorowi Maldonado, który jednak szybko został zepchnięty z pierwszego miejsca na rzecz Bottasa, który z wynikiem 1:18,360s został nowym liderem. Fin nie zabawił jednak długo na pierwszym miejscu. Najpierw jego czas poprawił Perez, a następnie Raikkonen. Częste przetasowania w tabeli czasów są charakterystyczne dla drugiej sesji treningowej. Zaledwie po 8 minutach aż dziewiętnastu kierowców miało na swoim koncie przynajmniej jedno okrążenie pomiarowe. Jedynie kierowcy Red Bulla czekali cierpliwie na swoją kolej w garażach. Tymczasem Lewis Hamilton potężnie zblokował koła w zakręcie Mirabeau.

Stefano Domenicali stwierdził w międzyczasie, że głównym celem podczas drugiego treningu będzie testowanie tempa na długich przejazdach. W tabeli z czasami nastąpiła kolejna zmiana. Na pierwsze miejsce wysunął się duet Mercedesa - Rosberg przed Hamiltonem. Pierwszym kierowcą, który zdecydował się założyć supermiękkie opony był Jean-Eric Vergne, jednak mimo to nie poprawił swojego czasu. Sebastian Vettel wciąż pozostawał w garażu, gdzie prowadzono intensywne prace nad tylną częścią jego bolidu. Wkrótce na supermiękkiej mieszance wyjechali również Raikkonen, Bianchi i Chilton. Fin po przejechaniu kilku okrążeń pobił czas Alonso, który od kilkunastu minut znajdował się na czele i z wynikiem 1:15,511s objął prowadzenie. Wkrótce potem zjechał do garażu, zaś na tor wyjechał Sebastian Vettel. W bolidzie Marka Webbera zdjęto przednie skrzydło, na którym znajdowało się wiele piór. Można przypuszczać, że Australijczyk zaliczył kontakt z ptakiem, który w tym momencie znajdował się na torze.

Tymczasem Pic wyleciał poza tor na dohamowaniu do pierwszego zakrętu, zaś Vettel zgosił problemy z KERS. Po 30 minutach od rozpoczęcia sesji prawie wszyscy kierowcy postanowili założyć opcjonalną mieszankę. Romain Grosjean uderzył w bariery w zakręcie Sinte Devote. Powtórki wykazały, że Francuz zblokował w zakręcie przednią prawą oponę i zaliczył mocną kolizje. Zawodnikowi nic się nie stało, jednak poważnie uszkodzony Lotus i odłamki włókna węglowego zostały uprzątnięte z toru przez porządkowych, a nad torem zaczęły powiewać żółte flagi. Kilka chwil po incydencie z udziałem zawodnika Lotusa, uszkodzeniu uległa tarka w zakręcie przy basenie. Wszyscy zjechali do boksów.

Po kilku minutach naprawa została zakończona i trening można było wznowić. Niewiele brakowało, a pomiędzy Alonso i Hulkenbergiem doszłoby do kontaktu w zakręcie Rascasse. Niemiec spacerowym tempem zjeżdżał do boksów, zaś zza jego pleców wyłonił się Hiszpan, który po efektownym uślizgu uniknął kontaktu zarówno z Hulkenbergiem, jak i barierami. Na czele tabeli znajdowali się w tym momencie ponownie kierowcy Mercedesa. Rosberg z czasem 1:14,759s przed Hamiltonem i Alonso.

30 minut przed końcem sesji kierowcy zaczęli zmieniać opony z powrotem na miękką mieszankę, co oznaczało, że zaczęto symulować wyścig, a więc długie przejazdy z dużą ilością paliwa w baku. Sergio Perez po przejechaniu 24 okrążeń zjechał do garażu, gdzie mechanicy zaczęli pracować nad tylną sekcją bolidu MP4-28. Na 20 minut przed końcem na torze panował duży ścisk, ponieważ praktycznie wszyscy zawodnicy zajęci byli testowaniem długich przejazdów. Nie wszyscy zawodnicy zdecydowali się jednak na założenie mieszanki głównej. Pośród kierowców, którzy pozostali na oponach supermiękkich byli m.in. Alonso, Rosberg i Hamilton.

Kierowcy Mercedesa zdołali przejechać na niej zadziwiającą ilość odpowiednio 27 i 31 okrążeń. Z dużą dozą pewności można było stwierdzić, że nikt nie zdoła pobić już czasu Niemca. Tymczasem Grosjean wyjechał na tor na ostatnie minuty, ponieważ mechanicy uporali się z naprawą jego bolidu. 5 minut przed końcem nad torem znów pojawiły się żółte flagi, a ich sprawcą okazał się Sergio Perez, który zatrzymał swój bolid na wyjeździe z pit lane. Mechanicy uruchomili jego maszynę i Meksykanin wyjechał na tor. Do końca sesji nie zaszły już żadne zmiany w tabeli z czasami. Najszybszym kierowcą po raz kolejny okazał się Nico Rosberg. Czy Mercedes znów zgarnie pierwszy rząd w kwalifikacjach? Kto wygra prestiżowy wyścig o GP Monako? Tego dowiecie się śledząc relacje na łamach [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color]


Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 42°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 1,1 m/s
Wilgotność powietrza: 43%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Nico Rosberg (9)Mercedes F1 W041:14,75946
2Lewis Hamilton (10)Mercedes F1 W041:15,0770,3180,31851
3Fernando Alonso (3)Ferrari F1381:15,1960,4370,11938
4Felipe Massa (4)Ferrari F1381:15,2780,5190,08239
5Mark Webber (2)Red Bull RB91:15,4040,6450,12642
6Kimi Raikkonen (7)Lotus E211:15,5110,7520,10739
7Romain Grosjean (8)Lotus E211:15,7180,9590,20710
8Jenson Button (5)McLaren MP4-281:15,9591,2000,24140
9Sebastian Vettel (1)Red Bull RB91:16,0141,2550,05533
10Paul di Resta (14)Force India VJM061:16,0461,2870,03243
11Adrian Sutil (15)Force India VJM061:16,3491,5900,30344
12Sergio Perez (6)McLaren MP4-281:16,4341,6750,08541
13Nico Hulkenberg (11)Sauber C321:16,8232,0640,38943
14Pastor Maldonado (16)Williams FW351:16,8572,0980,03441
15Esteban Gutierrez (12)Sauber C321:16,9352,1760,07845
16Daniel Ricciardo (19)Toro Rosso STR81:17,1452,3860,21038
17Jean-Eric Vergne (18)Toro Rosso STR81:17,1842,4250,03943
18Valtteri Bottas (17)Williams FW351:17,2642,5050,08047
19Jules Bianchi (22)Marussia MR021:17,8923,1330,62841
20Charles Pic (20)Caterham CT031:18,2123,4530,32044
21Max Chilton (23)Marussia MR021:18,7844,0250,57241
22Giedo van der Garde (21)Caterham CT031:19,0314,2720,24731
107% najlepszego czasu: 1:19,992

KOMENTARZE

20
sebas
23.05.2013 08:56
@rvs > Rosberg jest znakomitym kierowcą, pokaże to jeżeli dadzą mu szansę i nie każą tłuc się za Hamiltonem. Udowodnił to już w zeszłym sezonie. Ugrałby o wiele więcej gdyby Mercedes nagle nie zatrzymał się w miejscu tylko doskonalił bolid tak jak inni.
MairJ23
23.05.2013 08:08
@Kaiser 77 w wyscigu w barcelonie to Hamilton spadl jak jak kamien na dno studni a Nico sie w miare trzymal. zreszta Lewis juz na pierwszym okrazeniu cofnal sie o 3 czy nawet 4 pozycje a Nico utrzymywal sie na swojej przez chyba 3 okrazenia - biorac pod uwage to ze Mercedes sie tam nie za dobrze obchodzil z oponami mozna wywnioskowac ze i tak bylo to przesadzone ze Mercedes spadnie w wyscigu. Ale w zaden sposob nei mozna wnioskowac czy dany kierowca jest lepszy od drugiego - zobaczymy jak bedzie to wygladalo z koncem sezonu. Fakt jednak pozostaje taki : Nico Rosberg jest bardzo szybkim kierowca i wystarczy o to zapytac MSC ktory jezdzil w tym samym zespole przez 3 lata i jakos specjalnie nie bylo widac miedzy nimi roznicy, ba, nawet powiedzialembym ze Nico sobie bardzo dobrze poradzil i nic a nic mu nie brakowalo do 7 krotnego mistrza swiata. Oczywiscie tamta sytuacja rowniez nie byla zbyt klarowna z prostego powodu jakim jest wiek Schumachera. Innymi slowy - Nico jest szybki ale zobaczymy jak szybki w porownaniu z Lewisem z koncem sezonu 2013.
maiesky
23.05.2013 08:01
Eee tam zaraz opór- po prostu to taki sam efekt, jak było gdy Robert pojawił się u boku Nicka Heidfeld'a.
Kaiser 77
23.05.2013 07:17
[quote="Dante"]Sądząc po klasyfikacji kierowców, ciężko uznać Rosberga za szczególnie lepszego od Hamiltona - ot, po prostu zdobył kilka PP więcej ostatnio i nic z nimi nie wskórał[/quote] I to powinno dać ci do myślenia, bo to Lewis przez niektórych nazwany został "królem" jednego okrążenia, a tu nagle ten Nico, który miał być zjedzony na dzień dobry potrafi pojechać szybciej.... Łatwo jest powiedzieć jak np. eksperci SKY parę tygodni temu, że Lewis potrafi od siebie dodać te 0.3 sek. na kółku, no to w takim razie co, Nico potrafi dołożyć 0.5 sek. ?.... dziś już można było usłyszeć że Lewis chyba nie spodziewał się, aż takiego oporu ze strony Nico... Mimo wszystko, za wcześnie na to, by przesądzać o tym kto jest lepszy, zobaczymy jak to się potoczy, jednak jeszcze raz powtórze, Nico moim zdaniem ma bardzo duże szanse na to, żeby pokonać Lewisa.
Dante
23.05.2013 06:11
@rvs - Sądząc po klasyfikacji kierowców, ciężko uznać Rosberga za szczególnie lepszego od Hamiltona - ot, po prostu zdobył kilka PP więcej ostatnio i nic z nimi nie wskórał. A fakt przebywania w zespole od tylu sezonów tylko gra na jego niekorzyść - Hamilton ledwo przyszedł a miał znacznie lepsze otwarcie sezonu.
adnowseb
23.05.2013 05:56
@Kamikadze2000 [quote]Tor w Monte Carlo jest mniej wymagający dla opon i tu jest ich szansa utrzymania się na podium. [/quote] Do tego dodajmy trudności z wyprzedzaniem na tym torze i szansa na podium wzrasta.
MPOWER
23.05.2013 05:52
@MairJ23 Mam to samo. Jakby nie było innego koloru jak żółtego :P Co do tego kto lepszy - Nico czy Lewis. Suche dane dają wynik, że Rosberg. Ale trzeba pamiętać, że to nie pierwszy rok Niemca w Mercedesie i zna zespół od podszewki. Na dobrą rywalizację między Nico a Hamiltonem trzeba poczekać do sezonu 2014, jak się Anglik zaaklimatyzuje. Co do treningu. Merce Lotusy Ferrari i RBR będą walczyć o PP i zwycięstwo. Nic się nie zmieniło. A w wyścigu....po dwóch treningach nic nie wiadomo. Kimi i Webber twierdzą, że są w stanie pojechać tempem Mercedesa, jeżeli dalej będą poprawiać bolid tak, jak to robili przez II treningi. Fin dodał, że jeżeli się pomylą i wrócą do bolidu z I treningu to będzie masakra/dym/d.upa blada.
jednooki_cyklop
23.05.2013 05:49
@Kamikadze2000 Spodziewaj się telefonu od Laudy w niedługim czasie ;)
MairJ23
23.05.2013 05:45
@jpslotus72 opony wydaja sie lepsze lub tez Mercedes poprawil osiagi - badz zupelnie nieprzypadkowo (MSC w zeszlym roku) ten tor im pasuje. Dzisiaj ROS zaliczl dlugie przejazdy i obiecujaco to wygladalo. A co do mylenia sie komentatorow to naszczescie nie mam przyjemnosci ogladania polskiej TV ale mi sie myli Hamilton z Rosbergiem - chyba sie nie dogadali w sprawie koloru kasku :) heh
Kamikadze2000
23.05.2013 05:43
@rvs - żadna aklimatyzacja... po prostu Rosberg jest lepszy. :D
rvs
23.05.2013 05:32
@Dante Mi chodzi o to, jak się prezentuje Rosberg na tle teampartnerów... Punkty punktami, ale Rosberg wygląda lepiej niż Hamilton... Jasne, ktoś powie, że aklimatyzacja i te sprawy, dlatego napisałem, że jeszcze za wcześnie... A pierwsze rzędy Mercedesa nie są dla mnie zaskoczeniem, ale co z tego, jeśli ich jedyna szansa to Monaco, o ile się nie poprawią...
Kamikadze2000
23.05.2013 05:21
Nie popadałbym w hura optymizm ze strony Mercedesa. Co z tego, że zrobili długie stinty. Wątpię, by udało im się wyeliminować problemy, które leżą w konstrukcji. Nigdy ich nie rozwiążą. ;) Mogą jedynie zminimalizować. Tor w Monte Carlo jest mniej wymagający dla opon i tu jest ich szansa utrzymania się na podium. O wygraną będzie cholernie trudno. ;)
christoff.w
23.05.2013 04:54
Ich bolidy sa dobre wszedzie na czasowce.Alonso i inni mowili o tym ze i w Monaco Mercedesy beda najlepsze i rowniez przez prawie niemozliwosc wyprzedzania na tym torze maja duuuza szanse dowiesc miejscowy do mety.Ot i cala tajemnica kto ,co i dlaczego. ;) Licze po cichu ze Alonso pokaze klase i lyknie w niedziele ktoregos w pistopie lub poprzez niego. :)
Dante
23.05.2013 03:13
@rvs - Byłbym bardziej skłonny opcji, że ich bolid jest po prostu wyjątkowo dobry w Monaco. Zobaczymy jak się sprawa potoczy w wyścigu.
rvs
23.05.2013 02:54
Jeszcze za wcześnie, wiadomo, ale patrząc na Rosberga, to faktycznie, powoli dociera do mnie myśl, że ten przeciętniak może faktycznie nie jest taki słaby, a jedyne co źle mu się w życiu potoczyło, to debiut w Williamsie... Był Schumacher, jest Hamilton (dotąd wg mnie obok Alonso najszybszy gość w stawce), i tragedii, nie było i nie ma... No zobaczymy:)
oliveira
23.05.2013 02:29
@artur_fan_f1 - po prostu "Fernando is faster than you". zawsze. bez względu na fakty:)
jpslotus72
23.05.2013 02:22
No i na razie nie ma żadnej tragedii z oponami - nawet na tym miękkim zestawie... Nie należy z tego wyciągać ogólnych wniosków, ale dowodzi to też, że tak samo przesadzone były ogólne opinie, stworzone na podstawie wyścigu w Barcelonie. Tam tor był wyjątkowo wymagający dla opon, tu ogólna charakterystyka (nawierzchnia, niższe prędkości) jest łagodniejsza. Pomiędzy skrajnościami też jest cała gama różnych torów, z równie odmiennymi warunkami (konfiguracja, nawierzchnia, temperatura itp.). Każdy może oczywiście powoływać się na skrajne przypadki, żeby uzasadnić swoje skrajne "za" lub "przeciw" - ale nie będzie to miało wiele wspólnego z obiektywizmem. Liczy się średnia z większej liczby wyścigów na dłuższej przestrzeni czasu. No bo gdyby tak po Monako Pirelli zechciało zmienić opony w przeciwnym kierunku - osłabiając ich wytrzymałość? (Wyścig wprawdzie dopiero w niedzielę, ale chyba nikt nie spodziewa się tu pobicia rekordu pit-stopów?). Na razie obraz stawki nie świadczy chyba o jakiejś "loterii" i skrajnej nieprzewidywalności? To taka ogólna uwaga w gorącym ostatnio - a po Barcelonie chyba zbytnio już podgrzanym - temacie. A jeszcze na marginesie - prośba do pana Jędrzejewskiego: jeśli się nie jest pewnym, którego z kierowców pokazują kamery, to lepiej wymieniać nazwę zespołu (malowania bolidów trudniej pomylić). Bo to już jest naprawdę irytujące... I na żywo i w powtórce, i on-board i z zewnątrz widać jak byk, że na Hulkenberga omal nie wpakował się Alonso, a tu słyszę: Massa, Massa - i żeby ten przypadek był wyjątkiem... Powiem nieładnie (bo mnie to już trochę denerwuje - w czasie wszystkich sesji podczas wszystkich GP), ale może przydałyby się lepsze okulary? @artur_fan_f1 Bo i tak "Fernando is faster" niż on... :)
artur_fan_f1
23.05.2013 02:10
dlaczego Massa jest za Alonso, skoro ma lepszy czas?
MairJ23
23.05.2013 02:06
bardzo dlugie przejazdy Rosberga na miekkiej mieszance - wydaje sie ze moga miec lepszy samochod lub tylko tor tak wplywa na wyniki. Rosberg moze zaliczyc jutro wygrana - chyba ze Hamilton po raz pierwszy zwyciezy dla Mercedesa. Wyglada to obiecujaco dla nich.