Opony to wyzwanie również dla konstruktorów silników

Wysoka degradacja opon w tym roku to powód wzmożonej pracy również dla producentów silników
25.05.1312:34
Aleksander Lemański
1041wyświetlenia

Nie tylko kierowcy Formuły 1 muszą podołać wyzwaniu, jakim jest w tym sezonie wysoka degradacja opon. Producenci silników również muszą pracować dwa razy ciężej. Wpływ, jaki agresywne opony firmy Pirelli mają na rywalizację w 2013 roku jest ogromny.

Dbałość o opony musiała zostać poprawiona. Sama zręczna jazda i dostrajanie ustawień samochodu okazuje się niewystarczające. Obecnie pracuje się również w zakresie oprogramowania i ustawień map silnika. Szef operacyjny Renault, Remi Taffin ujawnił, że jego inżynierowie musieli co najmniej podwoić swoją pracą, jeśli chodzi o upewnienie się, że charakterystyka silnika nie prowadzi do nadmiernego zużycia opon.

Myślę, że zmiana związana z naciskiem na zużycie opon spowodowała, że pracujemy dwa lub trzy razy więcej nad mapami silników niż w zeszłym roku. Jeśli w zeszłym roku spędzaliśmy 25 procent czasu nad ustawieniami silnika, to w tym roku jest to może 50 proc. Jest to spowodowane faktem, że przyniesie to nam więcej korzyści niż inny obszar, więc ze względu na ograniczenia czasowe większą ilość czasu poświęcamy silnikowi - powiedział Taffin, zapytany przez Autosport o wpływ obecnych opony na pracę silnika.

Zamrożenie rozwoju silników w F1, mające na celu ustabilizowanie zasad spowodowało, że ​​producenci silników, jak Renault mogą szukać korzyści w takich miejscach jak mapy silnika - zwłaszcza gdy praca silnika może mieć wpływ na zużycie opon, co istotnie wpływa na rywalizację w tym sezonie.

Gdy nie masz odpowiedniego momentu obrotowego, możesz utracić przyczepność. W momencie utraty przyczepności, pojawi się zużycie opon i to jest punkt krytyczny. Poza tym, masz jeszcze drugą stronę, którą jest mapa momentu obrotowego kierowcy. Jest ona po to,aby dać kierowcy te same odczucia w trakcie trwania całego wyścigu. W momencie gdy wychodzi z zakrętu korzysta z przepustnicy w 20 procentach, nawet jeśli ilość dostarczanego momentu obrotowego jest inna. Oznacza to, że zawsze dostaje to samo uczucie i tę samą wydajność z opon na każdym okrążeniu, a to jest klucz do sukcesu - dodał Taffin.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

1
gnodeb
25.05.2013 03:06
[quote]to give the driver the same feelings throughout the race, so he knows when he goes out of Turn 13 that he has to apply 20 per cent of throttle even if the amount of torque being delivered is different.[/quote] To brzmi jakby mapowanie pedału gazu zmieniało się w trakcie wyścigu... Engine Mapcetpion!