FIA usuwa lukę w przepisach dot. nowych kwalifikacji
Ma to zapobiec przejeżdżaniu bardzo wolnych okrążeń przez kierowców w ostatnim bloku
20.02.0611:08
841wyświetlenia
FIA dokonała zmiany w przepisach dotyczących nowego formatu kwalifikacji, aby zapobiec przejeżdżaniu bardzo wolnych okrążeń przez kierowców w ostatnim, 20-minutowym bloku kwalifikacji.
Dzięki takim praktykom dziesiątka kierowców walczących o pole position mogłaby zyskać szansę na uzupełnienie większej ilości paliwa w stosunku do tej, z jaką rozpoczęli ostatni blok kwalifikacyjny, gdyż według dotychczasowych przepisów ilość paliwa do uzupełniania miała być wyliczana na podstawie iloczynu przejechanych okrążeń i średniego zużycia paliwa na jednym okrążeniu na danym torze.
Jak donosi serwis autosport.com, zapobiec temu ma zasada 110%, według której tylko czas uzyskany w obrębie 110% najlepszego wyniku danego kierowcy będzie się kwalifikował do wyliczenia ilości paliwa, jaką będzie on mógł uzupełnić przed startem wyścigu. Tym samym nie będzie dochodzić do sytuacji, gdy kierowca dopuszczony do ostatniego bloku wyjedzie na tor z małą ilością paliwa i przejedzie tylko jedno szybkie kółko, a przez pozostały czas będzie się starał przejechać kilka lub kilkanaście okrążeń jak najwolniej się da, aby móc później uzupełnić większą ilość paliwa.
Przypomnijmy, że tegoroczne kwalifikacje będą składały się z trzech bloków. W pierwszych dwóch 15-minutowych blokach kierowcy będą mogli jeździć z dowolną ilością paliwa, a odrzucona po nich dwunastka najwolniejszych kierowców (sześciu po każdym bloku) przed wyścigiem będzie mogła uzupełnić dowolną ilość paliwa w swoich bolidach. Tymczasem najszybszych 10 kierowców do ostatniego, 20-minutowego bloku będzie musiało przystąpić z taką ilością paliwa, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig.
"Tak zwana zasada 110% zagwarantuje, że kierowcy nie będą przejeżdżali bardzo wolnych okrążeń wyjazdowych lub powrotnych do boksów w trzecim bloku kwalifikacyjnym w celu zaoszczędzenia paliwa", powiedział przedstawiciel FIA serwisowi autosport.com. "Jeśli okrążenie takie będzie poza 110% najlepszego czasu danego kierowcy, to wówczas nie zostanie ono uwzględnione do wyliczenia ilości paliwa możliwej do uzupełnienia".
Źródło: ITV-F1.com
KOMENTARZE