Drugi dzień testów na torze Catalunya

Raikkonen najszybszy w środę przed kierowcami Renault i Buttonem
22.02.0617:11
Marek Roczniak
1572wyświetlenia
Podczas drugiego dnia testów na torze Catalunya, któremu towarzyszyły lepsze warunki pogodowe niż we wtorek, najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Kimi Raikkonen. Kierowca McLarena poprawił czas najlepszego okrążenia z zeszłorocznego wyścigu o Grand Prix Hiszpanii o ponad 0.4 sekundy, a do obecnego nieoficjalnego rekordu barcelońskiego obiektu zabrakło mu mniej niż dwie sekundy, a więc tyle mniej więcej wynosi różnica pomiędzy osiągami silnika V10 3,0L i V8 2,4L.

W dzisiejszych testach brał także udział drugi kierowca stajni z Woking, Juan Pablo Montoya, przy czym Kolumbijczyk uplasował się dopiero na ósmej pozycji, tracąc do swojego partnera ponad sekundę. Zespół może być jednak zadowolony z niezawodności bolidu MP4-21 i silnika Mercedes-Benz FO108S V8 na niewiele ponad dwa tygodnie przed startem sezonu, gdyż obaj kierowcy łącznie przejechali dzisiaj ponad 180 okrążeń. Program testów obejmował głównie doskonalenie ustawień tegorocznego auto i testy wytrzymałościowe.

Kolejno na drugiej i trzeciej pozycji uplasowali się kierowcy Renault, Giancarlo Fisichella i Fernando Alonso, mając odpowiednio 0.2 i 0.5 sekundy straty do Raikkonena. Kierowcy z francuskiej stajni także przejechali ponad 180 okrążeń, choć ich dzień pracy zaczął się od drobnych problemów z oprogramowaniem. Fisichella podobnie jak Raikkonen poprawił najlepszy czas z zeszłorocznego wyścigu na torze Catalunya, którego nawiasem mówiąc był autorem. Włoch przeprowadził dzisiaj symulację wyścigu, natomiast Alonso skupił się na programie rozwojowym opon Michelin i pracy nad ustawieniami bolidu R26.

Czwarty czas uzyskał kierowca Hondy, Jenson Button, tracąc do aktualnego mistrza świata niespełna 0.2 sekundy. Tempa Brytyjczyka nie zdołał utrzymać jego partner, Rubens Barrichello, kończąc środowe testy na siódmej pozycji ze stratą do niego niewiele ponad pół sekundy. Brazylijczyk miał jednak problemy techniczne ze swoim bolidem RA106 i przejechał ponad 20 okrążeń mniej od Buttona. Obaj kierowcy pracowali nad ustawieniami auta - Button skupił się nad poprawą balansu, natomiast Barrichello przy okazji przeprowadzał także testy aerodynamiczne.

Pomiędzy kierowcami Hondy kolejno na piątej i szóstej pozycji uplasowali się reprezentanci Toyoty, Jarno Trulli i Ralf Schumacher, przy czym tylko Trulli zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Raikkonena. Tymczasem młodszy z braci Schumacherów ze względu na problemy techniczne przejechał blisko dwa razy mniej okrążeń od swojego partnera, choć okazał się od niego wolniejszy tylko o niespełna 0.2 sekundy. Nowy pakiet aerodynamiczny jak na razie nie uczynił z TF106 najszybszego bolidu w stawce, ale tak czy inaczej japońska stajnia nie była dzisiaj dużo wolniejsza od swojego głównego rywala - Hondy. Obok testów nowego pakietu aero, dzisiejszy program obejmował także trenowanie postojów i testy opon Bridgestone.

Pierwszą dziesiątkę zamknęli kierowcy Red Bull Racing, Christian Klien i David Coulthard, łącznie przejeżdżając zaledwie 47 okrążeń. Obydwu kierowców gnębiły problemy techniczne (awaria silnika i skrzyni biegów), a ponadto w boksach o mały włos nie doszło do kolizji pomiędzy Coulthardem i jednym z kierowców Williamsa, Nico Rosbergiem. Strata Szkota do najszybszego kierowcy wyniosła blisko trzy sekundy, natomiast Klien do Montoi stracił niespełna 0.4 sekundy. Zespół ma nadzieję, że w czwartek będzie miał więcej szczęścia.

Z kierowców Williamsa znaczną ilość okrążeń zdołał tylko przejechać Mark Webber (87), jednakże strata Australijczyka, który uplasował się na 11 pozycji, do Raikkonena wyniosła już ponad trzy sekundy. Tymczasem Rosberg ze względu na problemy ze skrzynią biegów nie zaliczył ani jednego okrążenia pomiarowego. Webber skupił się na testach opon Bridgestone na dłuższych dystansach, pracując nad poprawą degradacji.

Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli kierowcy MF1 Racing, Christijan Albers i Tiago Monteiro, a także debiutujący za kierownicą bolidu F1 Yuji Ide. Japończyk przejął od Takumy Sato bolid Super Aguri SA05 do dalszych testów i przejechał za jego kierownicą 43 okrążenia, zanim wystąpiły problemy z elektroniką skrzyni biegów. Strata Ide do najszybszego kierowcy wyniosła ponad dziewięć sekund, ale trzeba pamiętać o tym, że był to jego debiut w F1, a poza tym SA05 to zmodyfikowany bolid Arrowsa z 2002 roku i w dodatku jeszcze z oryginalną karoserią A23. Zespół kończy prace nad nowym pakietem aerodynamicznym i w przyszłym tygodniu będzie go testował na torze Silverstone. Tymczasem kierowcy MF1 Racing łącznie przejechali dzisiaj niewiele ponad 60 okrążeń, dzieląc się jednym bolidem M16 i także uzyskali niezbyt imponujące czasy. Zespół skupił się na sprawdzaniu systemów kontrolnych i testach opon Bridgestone. Drugi bolid M16 ma być gotowy w przyszłym tygodniu.

Pogoda
Temperatura powietrza: 6-14 C
Temperatura toru: 7-23 C
Zimno i słonecznie

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

KierowcaKonstruktorBolidOp.Czas okr.Okr.
Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya
Kimi RaikkonenMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:15.22396
1Giancarlo FisichellaRenaultR26 V8mic1:15.50092
1Fernando AlonsoRenaultR26 V8mic1:15.80192
1Jenson ButtonHondaRA106 V8mic1:15.96988
1Jarno TrulliToyotaTF106 V8bri1:16.19393
1Ralf SchumacherToyotaTF106 V8bri1:16.38147
1Rubens BarrichelloHondaRA106 V8mic1:16.48666
1Juan Pablo MontoyaMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:16.53887
1Christian KlienRBR FerrariRB2 V8mic1:16.92735
1David CoulthardRBR FerrariRB2 V8mic1:18.21212
1Mark WebberWilliams CosworthFW28 V8bri1:18.26587
1Christijan AlbersMF1 ToyotaM16 V8bri1:19.30028
1Tiago MonteiroMF1 ToyotaM16 V8bri1:20.38135
1Yuji IdeSuper Aguri HondaSA05 V8bri1:24.45543
1Nico RosbergWilliams CosworthFW28 V8bri-2
Źródło: Circuit de Catalunya

KOMENTARZE

24
JaJacek
23.02.2006 08:20
kolejność w tym teście podobna do ubiegłorocznego sezonu! ciekawe jak na tym tle wypadnie "nasz" BMW?
KIU
23.02.2006 03:17
Tommasz-> zgadzam sie czesciowo z toba myśle że silnik Mercedesa bedzie bardziej bezawaryjny od poprzedniego ale boje sie o skrzynie biegów McLarena :( bo czesto sie psuje.
Tommasz
23.02.2006 02:50
Moim skromnym zdaniem McLaren podobnie jak w zeszłym sezonie znowu będzie najszybszym zespołem w stawce, natomiast niezawodnośc raczej też będzie na poziomie z zeszłego roku i tu właśnie jest szansa dla Renaulta i Hondy. I jeszcze jedno- nie zjeżdżajcie tak Mercedesa, bo szybkośc McLarena to nie tylko zasługa znakomitego pakietu aero, ale i bardzo mocnego silnika (choć może troche za bardzo usterkowego)
dezerter028
23.02.2006 10:01
czy bedzie 3 dzien testów i kiedy nastepne testy i gdzie??
Witek
22.02.2006 10:43
Dzięki RENO! Nawet nie miałem siły tego komentować: "McLareny beda dublowac zawodników z miejsc 3,4,5,6,7,8" :-P
RENO
22.02.2006 10:39
Ja bym jescze nie wpadął w taki hura optymizm odnośnie Maca, bo jak Mentos będzie prezentował taka fomre jak teraz to będzie ciężko o WCC, opróćz tego nie wiadomo do końca jak bedą się sprawowały silniki Szmelcedesa w warunkach wyścigowych, gdzie sie ciśnie ile wejdzie, bo jakoś na ostatanich testach to one za dużo KM nie robiły nio za wyjątkiem tego tygdonia, i napewno 2 miechów tak szybko nie nadrobili nie wydaje mi się.....ale opinie typu że za dwa miechy będą dublowali ludzi z 3,4,5,6,7,8 itd. miejsca sa bardzo ale to bardzo mocno przesadzone!!! wręcz fanatyczne bym powiedział....
dawo
22.02.2006 10:03
Fisichella symulowal wyscig,wiec skad ten optymizm??kolka w wyscigu sa zawsze wolniejsze od tych z kwalifikacji...wiec nie dziwi ze raikonen mial lepszy czas
Leon
22.02.2006 09:49
Niesamowite , to z nich będą takie zuchy ?
KIU
22.02.2006 09:46
za dwa miesiace McLareny beda dublowac zawodników z miejsc 3,4,5,6,7,8......:) KIMI TAK TRZYMAJ !!!!
marcin760
22.02.2006 09:04
A Pan Haug mówił że są dwa miesiące w plecy, to co będzie za te dwa miesiące.
Adriannn
22.02.2006 07:11
Po Arowwsie nic dobrego nie można się spodziewać! McLareny to moim zdaniem będą znowu najszybsze.Renault mam nadzieję że jeszcze się poprawi.
im9ulse
22.02.2006 07:04
Super Ogórki 5sekund za midlandem...olaboga co oni robia w F1 ????
Phaedra
22.02.2006 07:03
Draobny blad w tekscie, Alonso nie mogl testowac opon Bridgestone.
M@ru$
22.02.2006 06:55
"natomiast Alonso skupił się na programie rozwojowym opon Bridgestone".. Renówki jeżdża chyba na Michelinach :P :-)
P@veL
22.02.2006 06:05
Maki- bardzo duzo okrążeń, Reno- dość dobrze, Honda i Toyota- tak sobie, RBR- mogło być lepiej, Wiliams-tragedia
bolprus
22.02.2006 05:57
Jedno jest pewne, szybkosć jest. Natomiast mam powazne obawy co do niezawodności;/;/
mluko
22.02.2006 05:56
Witam, mi takie wyniki bardzo pasuja ale boje sie ze w "realnym wyscigu" McLaren bedzie nadal za Renault i Honda, a przynajmniej w pierwszej czesci sezonu
kuba_new
22.02.2006 05:46
panowie nie podniecajcie sie czasami to tylko jazda po prostej a co ze zdobyciem miejsca startowego i walki na torze to jest dopiero wazne reszta nie jest az tak istotna a poza tym w prawdziwym wysciugu okazuje sie co innego
Leon
22.02.2006 05:20
Coś wreszcie się dzieje . Po dzisiejszych czasach to widać ,że pierwszy wyścig już za dwa tygodnie . McLaren błysnął, ale pewnie to będą znowu szybkie jednorazówki .
dzumen
22.02.2006 04:46
no i szafa gra. McLaren (mam taka nadzieje) odnajduje forme. oby tylko gdzies nie uciekla.
Kimuś
22.02.2006 04:24
wyniki McLarena bardzo cieszą nie tylko czasy ale i coraz więcej kółek silniki wytrzymują
Hindus
22.02.2006 04:22
Toyota Honda McLaren Ferrari Renault Williams kto jeszcze bedzie walczył o mistrzostwo?? swietny sezon sie zapowiada, mysle ze nie bedzie dominacji dwóch zespołów tak jak to miało miejsce w zeszłym roku! Kimi swietnie, wole jego niz tego Alonso
harley
22.02.2006 04:16
no no no widac ze McLaren jednak bedzie sie liczyc w stawce!!a tak wszystcy ich przekreslili!!Tak dalej panoowie!!
W
22.02.2006 04:15
No to na chwilę obecną są chyba trzy zespoły prezentujące wysoki i w miarę równy poziom: Renault, McLaren i Honda. Zaraz za nimi plasuje się Toyota. 17 dni do GP Bahrainu i zespoły się bardzo rozpędziły. Czasy Raikkonena i Fisichelli lepsze od najszybszego okrążenia Fisico z GP Hiszpanii z minionego sezonu.